زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی2 به صورت دیجی فرم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 80 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

 متن زير را بخوانيد و به پرسشها پاسخ دهيد: 
«گفت: بونصر را بگوي كه امروز دُرُستم و در اين دو سه روز، بار داده آيد كه علّت و تب تمامي زايل شد. من بازگشـتم و اين چه رفت، با بونصر بگفتم. سخت شاد شد و سجدة شكر كرد خداي را بر سلامت امير و نامه نبشته آمد ». 
الف) «را» در جملة «بونصر را بگوي» چه نوع «رايي» است؟ 
ب) كدام جمله در اين نوشته، به صورت مجهول به كار رفته است؟ آن را بيابيد و به يك جملة معلوم تبديل كنيد. 
پ) در اين نوشته، كدام واژه نقش تَبعي دارد؟ نوع نقش تبعي را بنويسيد. 
ت) نقش واژههاي مشخّص شدة زير را بنويسيد.
1- سخت "شاد" شد و سجدة شكر كرد.
2-در اين دو سه روز بار داده آيد كه علّت و تب "تمامي" زايل شد.
(2 نمره)



تایید

 واژههاي زير را ابتدا به هجاهاي سازندة آنها تجزيه كنيد؛ سپس صامتها و مصوتها را مشخص نماييد. 
الف)مجنون:                                                         ب) آفرينش:
(1 نمره)



تایید

 معني واژگان مشخّص شدة زير را بنويسيد.
 الف) برو؛ اگر به "طوع "نيايد، به "اكراه" . برگير و بياور 
ب) خدا داند چه "افسرها" كه رفته 
پ) ديري نگذشت پرچم روسها به "اهتزاز" درآمد. 
ت) در پياَش القصه در آن "مرغزار"              رفت بر اين قاعده روزي سه چار ة
ث) وقتي از خان خالهام بازميگشتم، قوز ميكردم و "لكّه" ميدويدم.
(1.5 نمره)



تایید

 نادرستيهاي املايي را در نمونههاي زير بيابيد و درست آنها را بنويسيد. 
 الــف) بــه رود ســند مــيغلطيــد بــرهم ز امـــواج گـــران، كـــوه از پـــي كـــوه 
 ب) تا خويشتن را ضيعتكي هلال خرند و فراختر بتوانند زيست و ما حقّ اين نعمت تندرستي كه بازيافتيم، لَختي گذارده باشيم. 
پ) چون ياران مولانا به آزار شمس برخاستند، شمس، ناگزير دل از قونيه بركند و عظم كرد كه ديگر بدان شـهر پرغوغـا بازنيايد.
(1 نمره)



تایید

املاي درست را از داخل كمانك انتخاب كنيد. 
الف) از لحاظ آشنايي با ادبيات، سعدي براي من به منزلة شير (آقوز - آغوز) بود براي طفل. 
ب) سپيدة فرداي گنجه با نهيب و (صفير - سفير) گلولههاي توپ روس باز شد.
(0.5 نمره)



تایید

با توجه به سرودة زير، جدول را كامل كنيد. 
«سرنشــتر عشــق بــر رگ روح زدنــد يك قطره فرو چكيد و نامش دل شـد » 
الف) تركيب وصفي      ب)هسته          پ)تركيب اضافي           ت)وابسته
(1 نمره)



تایید

نوشتة زير را بخوانيد و به پرسش پاسخ دهيد. 
«من در آن اتاق كوچك و تاريك با او آشنا شدم؛ نظير همان حجرههايي كه خود سعدي در آنها نشسته و شـعرهايش را گفته بود. خالهام ميخواند و در حدّ ادراك خود معني ميكرد، قصه ها را ساده مينمود. اين تنها خصوصيت سعدي اسـت كه سخنش به سخن همه شبيه باشد و به هيچكس شبيه نباشد ». 
 الف) در اين نوشته، يك تشبيه بيابيد؛ سپس ادات تشبيه و مشبه به آن را نشان دهيد. 
1)تشبيه:                   2)ادات تشبيه:                  3)مشبه به:
(1 نمره)



تایید

ام پديدآورندگان هر يك از آثار زير را بنويسيد. 

الف) روزها                        ب) مرصاد العباد
(1 نمره)



تایید

يت زير را بخوانيد؛ سپس دو بيت بعدي آن را بنويسيد.
 گفتي ز ناز: «بـيش مرنجـان مـرا، بـرو »                آن گفتنت كه «بيش مرنجانم» آرزوست
(2 نمره)



تایید

در نمونههاي زير، مقصود از بخشهاي مشخّص شده چيست؟ 
در آن "درياي خون"، در قُرص خورشيد/ غروب آفتاب خويشتن ديد 
الف)درياي خون: 
هيچ "حفرهاي" از حفره هاي زندگي ايراني نيست كه از جانب او شناخته نباشد.
ب) حفره:
(0.5 نمره)



تایید

مفهوم هر يك از متون زير را بنويسيد. 
الف) روسها مثل مور و ملخ در پهنة شهر پراكنده شدند. 
ب) كرم ورزد آن سر كه مغزي در اوست كه دونهمتانند بيمغز و پوست
(1 نمره)



تایید

سرودة زير را بخوانيد و به پرسشها پاسخ دهيد: «مـــيگفـــت، گرفتـــه حلقـــه در بـــر گوينــــد ز عشــــق كــــن جــــدايي پــــروردة عشــــق شــــد سرشــــتم كـــز عشـــق بـــه غـــايتي رســـانم مــيداشــت پــدر بــه ســوي او گــوش كـــامروز مـــنم چـــو حلقـــه بـــر در ايــــن نيســــت طريــــق آشــــنايي جــــز عشــــق مبــــاد سرنوشــــتم كـــاو مانـــد اگـــر چـــه مـــن نمـــانم كــاين قصــه شــنيد، گشــت خــاموش » 
الف) در بيت سوم، چرا مجنون از خداوند ميخواهد كه او را از عشق جدا نكند؟ 
ب) منظور از «اين قصه» چيست؟
 پ) از نظر مجنون، غايت و نهايت عشق چيست؟
(1.5 نمره)



تایید

بيت «از شبنم عشق، خاك آدم گل شد/ صد فتنه و شور در جهان حاصل شد» به چه موضوعي اشاره دارد؟ (0.5 نمره)



تایید

با توجه به متن «جنگ با افكار پوسيده، دشوارتر از جنگ رو در رويِ جبهه هاست. لازمة حضور و مبارزه در هر دو جبهه، عشق است. با اين تفاوت كه در جبهة بيرون، شجاعت كارسازتر است و در اين يك، درايت.»
الف)نويسنده كدام نوع جنگ را دشوارتر ميداند؟ ب)چرا؟
(1 نمره)



تایید

سرودهها و نوشتههاي زير را بخوانيد و به فارسي روان معني كنيد. 
الف) نه بيگانه تيمار خوردش نه دوست 
ب) از قضاي آمده، امير كشتيها بخواست و ناوي ده بياوردند. 
پ) قافلهسالار ما، فخر جهان مصطفاست 
ت) در همين كورمال كورمال ادبي آغاز به راه رفتن كردم. 
ث) و اگر حق، تعالي، را با اين قالب، سر و كاري خواهد بود، در اين موضع تواند بود.
 ج) گو، يارب از اين گزاف كاري توفيق دهم به رستگاري 
چ) در آن سيمابگون امواج لرزان خيال تازهاي در خواب ميديد
(4.5 نمره)



تایید