زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فنون دهم (امتحان نوبت دوم) به صورت دیجی فرم

دبیرستان: یاران مهدی

تاریخ امتحان: 1400/3/1

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 170 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

1. جاهاي خالي را با واژه هاي مناسب پر كنيد.

الف) بازخواني متن از ديد تناسبهاي معنوي، چون تضاد، ايهام، تشبيه در سطح قلمرو .......... بررسي ميشود.

ب) قرن چهارم، دوره طلابي همراه با شكوفايي روح ايراني است كه با دانشمند بزرگي چون زكرياي رازي شروع شد و با شاعر بي نظيري مانند ........................ ادامه يافت.

پ) اساسي ترين عامل پيدايي شعر......................... است.

ت) ارزش موسيقايي سجع .......................... از همه سجعها بيشتر است

ث) در زمان سامانيان ...................عمده ترين مركز فرهنگي به شمار مي آمد.

ج) نام ديگر سبک سلجوقي ........... است (3 نمره)



تایید

2. پاسخ كوتاه دهيد.

الف) طبقه بندي سبک عاميانه، سبک عالمانه بر اساس چيست؟

ب) خواجه عبدالله انصاري كدام شيوه نثر را به كمال رسانيد؟ (1 نمره)



تایید

3. واژه "بنی آدم" را يک بار با حذف همزه و بار ديگر با همزه تقطيع كنيد و بنويسيد. (1 نمره)



تایید

4. قاعده قافيه را در ابيات زير مشخص نماييد و حروف قافيه را بنويسيد.



الف) صبا بــه لـطف بـگو آن غـزال رعـنا را /كه سـر به كـوه و بيابان، تـو داده ای ما را



ب) کی شعر تر انگيزد خاطر كه حزين باشد؟/ يک نكته از اين معني، گفتيم و همين باشد (2 نمره)



تایید

5. حروف الحاقي را در قافيه بيت زير پيدا كنيد.



ای پادشـه خـوبان داد از غــم تنهايـی/ دل بی تو به جان آمد وقت است كه باز آيی (0.5 نمره)



تایید

6. قُدَما، آخرين حرف اصلي قافيه را چه ميخوانند؟ (0.5 نمره)



تایید

7. مشخص كنيد كداميک از ابيات زير ذوقافيتين است؟



الف) بـنمای رُخ كه باغ و گلستانـم آرزوسـت/ بـگشای لب كه قند فـراوانم آرزوسـت



ب) طرفـه مـيدارند يـاران صـبر مـن بـر داغ و درد/ داغ و دردي كز تو باشد خوشتر است از باغ و ورد (1 نمره)



تایید

8. براي هر يک از واژه هاي زير، يک واژه هم وزن بنويسيد.



الف)سبز            ب) گل (1 نمره)



تایید

9. در هر بیت نوع"جناس"را مشخص كنيد.



الف) پدر با پسر يكدگر را كنار/ گرفتند كرده غم از دل كنار



ب) بـوی جـوی موليان آيد همـي/ يـاد يـار مهـربـان آيــد همـي



پ) كفر است در طريقيت ما كينه داشتن/ آيين ماست سينه چو آيينه داشتن



ت) مــكن تا تـوانـي دلِ خـلـق، ريـش/ وگـر ميكُني، ميكَني بيخ خويـش (2 نمره)



تایید

10.كدام بيت آرايه موازنه و كداميک ترصيع دارد؟

الف) دانه باشـي مُرغَكانـت بـر چِنَند/ غـنچه باشـي كودكانـت بـر كَنَند

ب) راه وصـل تــو، راه پــر آسيب/ درد عـشق تــو، درد بــي درمان (1 نمره)



تایید

11. به چه دليل موسيقي اين بيت گوشنوازتر است؟

ما بُـرون را ننگريـم و قال را/ ما درون را بنگريـم و حال را (1 نمره)



تایید

12. بيت زير را از نظر "اشتقاق و جناس" بررسي كنيد.

ز مشـرق سر كوي آفتاب طلعت تو/ اگر طلوع كند، .طالعم همايون است (1 نمره)



تایید

13. نوع سجع كلمات مشخص شده را در مثال هاي زير بنويسيد.

الف) دوستي را كه به عمري فراچنگ آرند نشايد كه به يكدم بيازارند.

ب) توانگري به هنر است نه به مال، و بزرگي به عقل است نه به سال (1 نمره)



تایید

14.ابيات زير را بخوانيد و به پرسشها پاسخ دهيد.



مرده بدم زنده شدم گریه بدم خنده شدم/دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم                 

 دیده سیر است مرا جان دلیر است مرا/ زَهره شیر است مرا زُهره تابنده شدم                         

گفت که سرمست نه ای رو که از این دست نه ای/رفتم و سرمست شدم وز طرب آکنده شدم   

گفت که تو شمع شدی قبله این جمع شدی /جمع نیم شمع شدم دود پراکنده شدم



الف) يک قلمرو زباني و يک قلمرو ادبي در اين سروده نشان دهيد.



ب) در اين سروده ، دو جناس بيابيد و بنويسيد.



پ یک نمونه واج آرایی و یک نمونه واژه آرایی در این ابیات بیابید و بیت مورد نظر را نیز ذکر کنید.



ت) بيت آخر را تقطيع هجايي كنيد. (4 نمره)



تایید