زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون نوبت اول، علوم وفنون ادبی 1 (دهم انسانی) به صورت دیجی فرم

دبیرستان دخترانه22بهمن، نام دبیر: شهناز اقبالی

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 30 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

شماره کلاس خود را وارد نمایید *



تایید

1- هر چیزی که ذهن ما را به پویایی درمی آورد......... است. (0.5 نمره)



تایید

2- چرا به زبان فارسی نو، «فارسی دری» هم گفته می شود؟ (0.75 نمره)



تایید

3- یکی از آسان ترین و کاربردی ترین شیوه ها در بررسی و تحلیل متن چیست؟ (0.75 نمره)



تایید

4- برای خواندن هریک از متون زیر، کدام لحن مناسب است؟ 
الف) صبح بی تو رنگ بعدازظهر یک آدینه دارد
      بی تو حتی مهربانی، حالتی از کینه دارد
ب) دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند:یکی آن که اندوخت و نخورد و دیگر آن که آموخت و نکرد.
(1 نمره)



تایید

5- عوامل رشد و گسترش زبان و ادب فارسی در این دوره زمانی(قرن چهارم وپنجم) را بنویسید.( 3مورد)  (1.5 نمره)



تایید

6- صامت و مصوّتهای واژه های زیر را بنویسید.
الف) لبخند        
ب) خورشید 
(1 نمره)



تایید

7- بیت زیر را به هجاهای تشکیل دهنده آن تجزیه کنید، سپس هر هجا را با علامت خاصّ آن بنویسید.
« اگر هوشمندی به معنی گرای 
 که معنی بماند نه صورت به جای» 
(2 نمره)



تایید

8- دو نمونه شعر زیر را بخوانید، آن ها را از دید آهنگ و موسیقی باهم مقایسه کنید و تفاوت آن ها را بنویسید.
 الف) « ای  ساربان آهسته ران کارام جانم می رود
           وان دل که با خود داشتم با دلستانم می رود 
          محمل بدار ای ساربان، تندی مکن با کاروان 
          کز عشق آن سرو روان، گویی روانم می رود»
 ب)  «مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هر دم 
          جرس فریاد می دارد که بربندید محمل ها 
         شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل 
          کجا دانند حال ما سبکباران ساحل ها »
 
(1 نمره)



تایید

9- در شعر زیر از مولوی، کدام ویژگی ها بر تأثیرگذاری سروده افزوده است؟
 « مرده بدم زنده شدم، گریه بدم خنده شدم
    دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم 
    دیده سیر است مرا، جان دلیر است مرا 
    زهره شیر است مرا، زهره تابنده شدم »

(1 نمره)



تایید

10- عبارت زیر رامی توان مسجع نامید؟ دلیل خود را بنویسید.
 « پادشاهی او راست زیبنده ، خدایی او راست در خورنده، بلندی و برتری از دگاه او جوی و بس.» 
(1 نمره)



تایید

11-در نمونه های زیر، واج آرایی و واژه آرایی را بیابید، واج و واژه تکراری را مشخص کنید.
الف) « سر ارادت ما و آستان حضرت دوست 
      که هرچه بر سر ما می رود، ارادت اوست»
ب) « دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین 
        به علی شناختم من به خدا قسم ، خدا را »
(1.5 نمره)



تایید

12- حکایت زیر را بخوانید و آن را از دید قلمرو ادبی و فکری، بررسی کنید. 
« روزی شخصی پیش بهلول بی ادبی نمود. بهلول او را ملامت کردکه چرا شرط ادب به جا نیاوردی؟
   اوگفت:« چه کنم؟ آب و گل مرا چنین سرشته اند.» 
   بهلول گفت:« آب و گل تو را نیکو سرشته اند، امّا لگد کم خورده است!» 
(1 نمره)



تایید

13- چه چیزی درک و محتوای شعر را آسان تر می کند؟
1) وزن 
2) لحن 
3) عاطفه 
4) زبان 
(1 نمره)



تایید

14- با توجه به عبارت:« ارزش موسیقایی، سجع ..........از همه بیشتر، و سجع ........از همه کمتر است.» به ترتیب کدام گزینه پاسخ درست است؟ 
1) متوازی- مطرّف 
2) متوازن- متوازی 
3) متوازی- متوازن 
4)) مطرّف- متوازن 
(1 نمره)



تایید

15- در کدام گزینه واج آرایی محسوس تر است؟
الف) « گل نعمتی است هدیه فرستاده از بهشت 
           مردم کریم تر شود اندر نعیم گل »
ب) نماز خونین حماسه چهارده ساله مرا 
     وسعت وسیع کدام سجاده گسترده شد؟»
(1 نمره)



تایید

16- از کلمات زیر، کدام یک هیچ گونه سجعی با واژه « رادمرد» ندارد؟ 
1) خوابگرد 
2) نیک بخت 
3)  سرد 
4)  مرگ 
(1 نمره)



تایید

17- کدام گزینه در قلمرو ادبی قرار نمی گیرد؟
1) سطح بدیع معنوی 
2) سطح دستوری
 3) سطح معنایی 
4) سطح آوایی یا موسیقایی 
(1 نمره)



تایید

18- عبارتهای زیر، بیانگر چه نکاتی هستند؟
« اگر خواهی که بی گنج توانگر باشی، بسنده کار باش و اگر خواهی که برتر از مردمان باشی، فراخ نان و نمک باش.»
1) قناعت و بخشندگی 
2) توانگری و قدرشناسی 
3) قناعت و قدرشناسی 
4) توانگری و بخشندگی 
(1 نمره)



تایید

19- کدام گزینه معادل هجایی ( فاعلاتن) است؟
1) بهارانه
2) دل نگرانی 
3) شاعرانه
4) سربلندی

(1 نمره)



تایید