زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون پایان ترم سطح6 معرفتی دوره اسفند- 12 مرداد 1401 به صورت دیجی فرم

باسلام و احترام
به آزمون پایان ترم سطح شش تدبر در قرآن خوش آمدید.
در حین آزمون از اپلیکشن ها، پیام رسان ها و ... استفاده نفرمایید. (از آزمون خارج می شوید)
درپایان آزمون، حتما دکمه ثبت را جهت ذخیره اطلاعات، بزنید.
در صورت بروز مشکل: 09371807548

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام خود را وارد نمایید *



تایید

نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

نام مربی خود را (دقیقا مطابق مثال) وارد نمایید. مثال: خانم طبری
از نوشتن عباراتی همچون استاد گرانقدر و .... خودداری فرمایید.
*



تایید

نام همیار خود را (دقیقا مطابق مثال) وارد نمایید. مثال: خانم نرگسی
از نوشتن عباراتی همچون استاد گرانقدر و .... خودداری فرمایید. *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

شماره موبایل خود را وارد نمایید *



تایید

1- با توجه به سیاق اول سوره محمد صلوات الله علیه کدام گزینه صحیح است؟
الف) الذین کفروا در آیه اول ، مومنینی هستند که در حکم قتال اخلال کردند.
ب) دلیل تفاوت سنت خداوند درباره مومنین و کافران ،تبعیت کافران از باطل و تبعیت مومنین از حق ،بیان شده است.
ج) این سیاق راه نجات را اطاعت از خدا و رسول او معرفی میکند.



تایید

۲- با توجه به عبارت « والدین قتلوا فی سبیل الله فلن یضل اعمالهم» در آیه ۴ سوره محمد صلوات الله علیه، کدام عبارت صحیح است؟
الف) هرکس در راه خدا کشته شود از دایره سنت اضلال عمل بیرون است. 
 ب) هر کشته شدنی در میدان جنگ مصداق تحقق سنت اضلال عمل است. 
ج) کافرانی که در مقابل لشکر خدا کشته میشوند از دایره سنت اضلال عمل خارج اند‌.



تایید

۳- در سیاق دوم سوره محمد صلوات الله علیه کدام آیه حبط عمل کافران را نشان میدهد؟
الف) یا ایها الذین آمنوا إن تنصروا الله ینصرکم...
ب) افلم یسیرو فی الارض فینظروا کیف کان عاقبه الذین من قبلهم دمرالله علیهم..
ج) أفمن کان علی بینة من ربه کمن زین له سوء عمله و....



تایید

۴- به چه علت آیه ۱۳ سوره محمد صلوات الله علیه «و کائن من قریة ...» خطاب به پیامبر اکرم صلوات الله علیه سخن گفته است؟
الف) زیرا این آیه درصدد تثبیت قلب مومنان است.
ب) با آمدن فرمان قتال با کافران مانع راه خدا  پیامبر ص از قدرت کافران نگران بودند.
ج) کاف خطاب به پیامبر صلوات الله در آیه نشان دهنده حمایت خدا از مومنان به فرماندهی پیامبر یا جانشینان بر حق ایشان است که در میدان نبرد با کافران حاضر شوند.



تایید

۵- کدام گزینه درباره فضای سخن سیاق سوم سوره محمد صلوات الله علیه صحیح می باشد؟
الف) «و استغفر لذنبک و للمومنین و المومنات» نشان می‌دهد که جامعه ایمانی و پیامبر صلوات الله علیه دچار خطا و اشتباه شده‌اند.

ب) فهل ینظرون الا الساعه ان تاتیهم بغتة از قرائن فضای این سیاق بوده و نشان می‌دهد ظهور پیامبر آخرالزمان از نشانه های برپایی قیامت است.

ج) «و منهم من یستمع الیک» نشان می‌دهد گروهی به منظور مبهم جلوه دادن فرمان قتال با کافران مانع راه خدا به اهل علم مراجعه می‌کنند.



تایید

۶- جهت هدایتی سیاق سوم سوره محمد صلوات الله علیه کدام است؟
الف) ضرورت توجه به توحید و استغفاربرای در امان ماندن از آسیب جریان اخلالگر
ب) دعوت مؤمنان به یاری خدا و ثبات قدم با شبهه زدایی و هراس زدایی
ج) اعراض بیماردلان از حکم قتال به رغم همراهی آنان با مؤمنان متقاضی جنگ



تایید

۷- «دعوت مومنان به یاری خداوند و ثبات قدم در رفتار با کافران و شبهه زدایی و هراس زدایی از قلب مومنان » جهت هدایتی کدام سیاق از سوره محمد صلوات الله علیه است؟

الف) سیاق سوم
ب) سیاق دوم
ج) سیاق چهارم



تایید

۸-سوره فتح شامل چند سیاق بوده و محدوده سیاق اول درکدام گزینه صحیح است؟
الف) سه سیاق -۱تا۱۹«انا فتحنا لک فتحا مبینا.....و کان الله عزیزا حکبما»
ب) چهار سیاق -۱تا۷ «انا فتحنا لک فتحا مبینا.....ولله جنود السموات و الارض و کان الله عزیزا حکبما»
ج) پنج سیاق- ۱تا ۷ «انا فتحنا لک فتحا مبینا.....ولله جنود السموات و الارض و کان الله عزیزا حکیما».



تایید

۹- با توجه به آیه 9 سوره فتح «انا ارسلناک شاهداً و مبشراً و نذیراً» کدام گزینه صحیح است؟
الف) غایت ارسال رسول در این آیات ایمان به خدا و تسبیح کردن پروردگار بیان شده است.
ب) توقیر رسول خدا (ص)  یعنی یاری کردن ایشان به همراه تعظیم اوست.
ج) مصداق عینی و عملی این آیه، در آیه ۱۰ «إنّ الذین یبایعونک انما یبایعون الله....فسیوئتیه اجرا عظیما» بیان شده است.



تایید

۱۰- با توجه به جمع بندی سیاق دوم سوره فتح کدام گزینه راهبرد مواجهه با بیعت شکنان در مورد قتال است ؟
الف) بهرمند کردن آنان از غنائم
ب) خنثی سازی توجیه و عذر تراشی آنان
ج) بستن راه جبران بیعت شکنی آنان



تایید

1۱- با توجه به سوره فتح کدام سیاق به تبیین ابعاد قبول صلح با کافران بعد از دعوت به جنگ با ایشان می‌پردازد؟
 الف) سیاق سوم
ب) سیاق دوم
ج) سیاق چهارم



تایید

۱۲- با توجه به جمع بندی سوره فتح کدام گزینه صحیح است؟
الف) ضرورت دل آرام بودن به رهبری رسول خدا ص در سیاق سوم بررسی شده است.
ب) ضرورت همراهی با پیامبر ص با روحیه کافر ستیزی مبتنی بر خدا پرستی در سیاق اول بررسی شده است.
ج) ضرورت حفظ بیعت با رسول خدا صلوات الله علیه و اقدام به جهاد با کافران تحت فرمان ایشان ،در سیاق دوم بررسی شده است.



تایید

۱۳- با توجه به فضای سخن سیاق اول سوره حجرات کدام گزینه صحیح است؟
الف) جامعه ایمانی در تعامل بین خود نیازمند تذکراتی مهم هستند.
ب) جامعه ایمانی در تعامل خود با رسول صلی الله علیه و آله نیازمند تذکراتی هستند.
ج) برخی از جامعه ایمانی دچار فسق شده اند.

 



تایید

۱۴- با توجه به جهت هدایتی سیاق اول سوره حجرات کدام گزینه صحیح است؟
الف) تقوای مورد نظر در این سیاق تقوای ولایت پذیری و پیروی است.
ب) مخاطب این سیاق دو گروه جامعه ایمانی و جامعه کفر است.
ج) پیش نیفتادن از خدا و رسول صلی الله علیه وآله در رعایت ادب و اخلاق بین خود مومنین تامین میگردد.



تایید

۱۵-با توجه به فضای سخن سیاق دوم سوره حجرات کدام گزینه صحیح است؟
الف) مومنان در معرض پذیرش خبر فاسق درصدد هجرت هستند.
ب) مومنان نیاز به شناخت تکلیف در مواجهه با خبر فاسق دارند.
ج) مومنان نیاز به تذکر در مورد خیانت و طغیان خود دارند



تایید

۱۶-با توجه به سیاق دوم سوره حجرات « فرمان تبیّن» به چه معناست؟
الف) مومنان از صحت و سقم خبر فاسق جویا شوند و در صورت راست بودن وارد جنگ شوند.
ب) مومنان از صحت و سقم خبر فاسق جویا شوند و در صورت دروغ بودن اقدامی نکنند.
ج) مومنان منتظر تبیین رهبرالهی خود باشند و بر اساس حکم او اقدام کنند



تایید

۱۷-شاخص ترین مسئله درباره اعراب مطرح شده در سوره حجرات کدام است؟
الف) ادعای اطاعت و داشتن عمل صالح
ب) ضعف اطاعت از خدا و رسول صلی الله علیه و آله و عقب ماندن در میدان مجاهدت در راه خدا
ج) فسق و نفاق پنهان و روحیه ملی ناسیونالیستی آنهاست.



تایید

۱۸-با توجه به سیاق سوم سوره حجرات کدام گزینه صحیح است؟
الف) در بیان خداوند، خدا منت گذار است و اعراب منت پذیر، وجه منت گذاری هم هدایت به ایمان است.
ب) در بیان خداوند، خدا منت گذار است و اعراب منت پذیر، وجه منت گذاری هم اسلام است
ج) در بیان اعراب آن ها منت گذار هستند و رسول خدا صلوات الله علیه منت پذیر، وجه منت گذاری هم ایمانشان است.



تایید

۱۹-کدام گزینه درباره فضای سخن سوره ی حجرات صحیح است ؟
الف) فضا، بحران فرهنگی- اجتماعی در برتری طلبی قبائل و طایفه ها ست.
ب) فضا، بحران اقتصادی – سیاسی در رهبری موازی است.
ج) فضا، بحران اجتماعی- سیاسی در نظام ولایی است.



تایید

۲۰-کدام گزینه حلقه وصل مضامین سیاق اول و دوم سوره حجرات است؟
الف) وا علموا ان فیکم رسول الله لو یطیعکم فی کثیر من الامر لعنتم
ب) انما المومنون اخوه فاصلحوا بین اخویکم.
ج) یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن



تایید

۲۱-با توجه به سیاق بندی سوره ق کدام گزینه صحیح است؟
الف) وجه انفصال سیاق اول و دوم سوره تغییر سیر مفهومی از «عکس العمل کافران در قبال منذر» به «تکذیب معاد» است.
ب) وجه انفصال سیاق سوم از سیاق دوم تغییر سیر مفهومی «وسوسه های درونی انسان و انداز و تبشیر ناظر بر آن» به «فرمان صبر بر پیامبر و حواشی آن» است.
ج) وجه انفصال سیاق دوم و سوم، تغییر سیر مفهومی از «تکذیب معاد» به «علم الهی به وساوس درونی انسان و پاسخ متناسب آن» است.



تایید

۲۲- در سیاق اول سوره ق کدام گزینه ماهیت اصلی رویکرد کافران با پیامبر منذر را، بیان می کند؟
الف) بل عجبوا أن جاءهم منذر منهم
ب) ائذا متنا و کنّا ترابا ذلک رجع بعید
ج) بل کذبوا بالحق لما جاءهم فهم فی امر مریج



تایید

۲۳-با توجه به آیه ۱۶ سوره ق «ولقد خلقنا الانسان و نعلم ما توسوس به نفسه و نحن اقرب إلیه من حبل الورید» کدام گزینه صحیح است؟
الف) لقد خلقنا الانسان، استدلالی است بر عالم بودن الله بر وسوسه های نفسانی انسان
ب) همانطور که نفوذ سیستم وریدی در وجود انسان مطلق است نزدیکی الله به انسان نیز امری مطلق است.
ج) مراد از وسوسه نفسانی، سخنانی است که تنها بین انسان و شیطان رد و بدل میشود.



تایید

۲۴- با توجه به سوره ق محتوای «قول» در آیه ۱۸ «ما یلفظ من قول الا لدیه رقیب عتید» چیست؟
الف) آیات الهی
ب) هر سخن حق یا باطل
ج) انکار قیامت و تکذیب منذر



تایید

۲۵- جلوه های قرین در سیاق دوم سوره ق کدامند؟
الف) طغیان گری، اختصام با خداوند
ب) وسوسه گری، تحویل دادن انسان برای مجازات، اختصام قرین با انسان
ج) آماده کردن برای عذاب، تحویل دادن برای مجازات، تبرئه شدن از عذاب



تایید

2۶- کدام سیاق در سوره ق به ریشه یابی روان شناختی انکارمعاد و تکذیب منذر می پردازد؟
الف) سیاق اول
ب) سیاق دوم
ج) سیاق سوم



تایید

۲۷- در آیه ۹ سوره ذاریات «یؤفک عنه من افک» رویگردانی از چه چیزی مورد نظر است؟
الف) رویگردانی از صدق وعده های عذاب
ب) رویگردانی از اعتقاد باطل منکران صدق وعده جزا
ج) رویگردانی ازعقل و نقل



تایید

۲۸-با توجه به سوره ذاریات «خراصون» چه کسانی هستند؟
الف) کسانی که برای انکار وعده جزای الهی حجت قابل قبولی از وحی و عقل و نقل ندارند
ب) کسانی که همیشه در سهو و اشتباه هستند.
ج) کسانی که برای صدق وعده جزا به وحی و عقل و نقل متکی هستند.



تایید

۲۹-با توجه به سیاق سوم سوره ذاریات ضلع اثباتی و ضلع سلبی دعوت رسول خدا صلوات الله علیه به ترتیب کدام است؟
الف) فتولّ عنهم - ففروا الی الله
ب) ولا تجعلوا مع الله الٰها آخر - أتواصوا به بل هم قوم طاغون
ج) ففرّوا الی الله - ولا تجعلوا مع الله الٰها آخر



تایید

۳۰- با توجه به آیه ۵۴ سوره ذاریات «فتول عنهم فما انت بملوم» کدام گزینه صحیح است؟
الف) منظور از «فتول عنهم» این است که پیامبر صلوات الله علیه باید از تذکر به منکران وعده جزا خودداری کند.
ب) منظور از «فما انت بملوم» این است که پیامبر صلوات الله علیه به خاطر اصرار منکران بر اعراض، موظف به اصرار بر دعوت آنها نیست.
ج) منظور از «فما انت بملوم» این است که پیامبر صلوات الله علیه مسئول کفر و اعراض کافران نیست ولی مورد ملامت قرار میگیرد.



تایید

۳۱-جایگاه آیه ۵۶ «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» در سیاق سوم سوره ذاریات چیست؟
الف) بیدار کردن منکران لجوج از راه تفهیم فلسفه خلقت جن و انس
ب) معرفی عبادت خداوند از سوی انس و جن به عنوان راهی برای حیات مطلق خداوند
ج) معرفی مساوی بودن فلسفه خلقت جن و انس برای شناخت بهتر جن و مشابهتش به انسان.



تایید

۳۲- جهت هدایتی سیاق سوم سوره ذاریات چیست؟
الف) دعوت پیامبر صلوات الله علیه به رویگردانی از مکذبان وعده جزاء در پی رویگردانی آنها از دعوت منذرانه
ب) دعوت منذرانه به فرار به سوی خداوند و ترک شرک و حرکت بر اساس فلسفه خلقت
ج) یادآوری قدرت و تدبیر حکیمانه خداوند به عنوان مقدمه ای برای دعوت منذرانه رسول صلوات الله علیه



تایید

۳۳- با توجه به جمع بندی سوره ذاریات کدام گزینه صحیح است؟
الف) محور اصلی در سیاق های سوره، تکذیب رسول صلوات الله علیه است.
ب) فضای سوره استبعاد مخاطب نسبت به معاد پس از مرگ است.
ج) سوره درصدد دعوت انسانها به حرکت بر اساس فلسفه خلقت یعنی عبادت موحدانه است.



تایید

۳۴-با توجه به سیاق بندی سوره طور کدام گزینه صحیح است؟
الف) آیه ۱۱ «فویل یومئذ للمکذبین »آغاز سیاق جدید است زیرا سیر مفهومی تاکید بر حتمیت عذاب پایان یافته و سیر جدیدی در توصیف عاقبت مکذبان در جهنم آغاز شده است.

ب) آیه ۲۹ «فذکر فما انت ..» آغاز سیاق جدید است زیرا سیر مفهومی بیان عاقبت مکذبان و متقیان پایان یافته و از این آیه بصورت خطاب خاص به پیامبر صلوات علیه به اتهامات و شبهات آنان پاسخ می دهد.

ج) آیه ۴۵ « فذرهم حتی یلاقوا...» آغاز سیاق جدید است زیرا سیر مفهومی پاسخگویی به شبهات مکذبان پایان یافته و با امر به رهاسازی مکذبان به پیامبر صلوات علیه سیر جدیدی شروع شده است.



تایید

۳۵-با توجه به سیاق اول سوره طور منظور از کتاب در عبارت «کتاب مسطور» چیست؟
الف) منظور کتاب تورات است که در کوه طور بر حضرت موسی (ع) نازل شده است.
ب) منظور قرآن و کتاب های آسمانی است که سطر به سطر نوشته شده است.
ج) منظور سرنوشت محتومی است که خدا برای مکذبان قرار داده است.



تایید

۳۶- با توجه به فضای سخن سیاق دوم سوره طور کدام گزینه صحیح است؟
الف) مخاطبان این سیاق مکذبانی هستند که  بی اعتنا به وعده عذاب در باطل فرو رفته اند.
ب) فضا پاسخ به اتهامات بی اساس نسبت به پیامبر صلوات الله علیه است
ج) مخاطبان این سیاق مشرکانی هستند که دلخوش به شفاعت ملائکه از در کید درآمده و عذاب را مسخره می کنند



تایید

۳۷- با توجه به سیاق دوم سوره طور کدام احتمالات در توجیه تکذیب عذاب الهی واضح البطلان است؟
الف) آیات ۳۰ تا ۳۴: ام یقولون شاعر نتربص ... فلیاتوا بحدیث مثله ان کانوا صادقین
ب) آیات ۳۵ تا ۴۱: ام خلقوا من غیر شیء... ام عندهم الغیب فهم یکتبون
ج) آیات ۴۲ تا ۴۴: ام یریدون کیدا... و إن یروا کسفا من السماء ساقطا يقولوا سحاب مركوم



تایید

۳۸- مراد از «الذین ظلموا » در آیه ۴۷ سوره طور «و انّ للذین ظلموا عذابا دون ذلک ولکن اکثر هم لایعلمون» چه کسانی هستند؟
الف) کافرانی که ازعبودیت خداوند رویگردان هستند.
ب) منافان کافری که صدق وعده عذاب را باور ندارند
ج) مکذبان مشرک که برای رد عذاب،  پیامبر را متهم می کنند



تایید

۳۹-کدام گزینه محور واحد سیاق های سوره طور می باشد؟
الف) باور به وقوع عذاب الهی
ب) تصدیق رسول منذر
ج) مقابله با انکار معاد و تکذیب رسالت انذاری پیامبر صلوات الله علیه



تایید

۴۰-کدام گزینه جهت هدایتی سوره طور را بیان می کند ؟
الف) تاکید، انذار و تبشیر درباره حتمیت وقوع عذاب الهی در آخرت و ضرورت دل نگران بودن مومنان از گرفتار شدن در عذاب
ب) امر پیامبر به ادامه سیره تذکر و صبر دربرابر جریان تکذیب عذاب با پاسخ به اتهامات بی اساس ورد آن
ج) تاکید بر حتمیت وقوع عذاب الهی در آخرت برای مکذبان عذاب و ضرورت تقوا فردی و خانوادگی برای درامان ماندن از عذاب و امر پیامبر به تذکر و صبر



تایید