زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون درس6 و 7 فارسی 1 _ 22 آذر به صورت دیجی فرم

چنانچه بیش از یک بار وارد فضای آزمون بشوید ربات آزمون شما را شناسایی خواهد کرد.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 45 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

معنی واژگان مشخص شده را بنویسید.

دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای/فرشته ات به دو دست دعا نگه دارد

معاش: (0.5 نمره)



تایید

معنی واژگان مشخص شده را بنویسید.

گرت هواست که معشوق نگسلد پیمان/نگاه دلر سر رشته تا نگه دارد نگسلد: (0.5 نمره)



تایید

معنی واژگان مشخص شده را بنویسید.

صبا بر آن سر زلف ار دل مرا بینی / ز روی لطف بگویش که جا نگه دارد

صبا: (0.5 نمره)



تایید

معنی واژگان مشخص شده را بنویسید. 

حدیث دوست مگویم مگر به حضرت دوست/ که آشنا سخن آشنا نگه دارد 

حدیث: (0.5 نمره)



تایید

روابط معنایی واژگان زیر را بنویسید.

 مهر و وفا: (0.5 نمره)



تایید

روابط معنایی واژگان زیر را بنویسید.

رهبر و پیشوا : (0.5 نمره)



تایید

روابط معنایی واژگان زیر را بنویسید.

حافظ و شاعر: (0.5 نمره)



تایید

روابط معنایی واژگان زیر را بنویسید.

غم و شادی: (0.5 نمره)



تایید

در بیت زیر هسته و وابسته ی گروه اسمی مشخص شده را بنویسید. هر آن که جانب اهل وفا نگه دارد/خداش در همه حال از بلا نگه دارد جانب اهل وفا: (0.5 نمره)



تایید

در بیت زیر هسته و وابسته ی گروه اسمی مشخص شده را بنویسید. سر و زر و دل و جانم فدای آن یاری/که حق صحبت مهر و وفا نگه دارد

حق صحبت مهر و وفا: (0.5 نمره)



تایید

در بیت زیر نقش واژه های مشخص شده را بنویسید.

هر آن که جانب اهل وفا نگه دارد/ خداش در همه حال از بلا نگه دارد

جانب:

ش》 در واژه ی خداش: (0.5 نمره)



تایید

معنی واژگان مشخص شده را بنویسید.

الف) در بدایت بند و چاه بُوَد،در نهایت تخت و گاه بود. بدایت: ...................

ب) در مقابله ی لئیمی ،کریمی کرد. لئیمی:................

ج) آهنگِ کید و مکر و عداوت کردند. آهنگ : .................

د) مَلک تعالی او را دولت بر دولت یادت کرد و مملکت و نبوّت زیادت بر زیادت کرد. دولت:................ (1 نمره)



تایید

برای هریک از واژه های زیر یک هم خانواده یاهم ریشه بنویسید. الف)نعمت: ...........

ب) آلایش: ............... (0.5 نمره)



تایید

غلط های املایی متن زیر را پیدا کرده ، درست آن ها را بنویسید.

《و مثل قرآن، مثل آب روان؛ در آب،حیاط تن ها بود و در قرآن حیات دل ها بود. غصّه ی یوسف در قرآن،نیکوترین غصّه هاست.پر است از فرغت و وصلت، مهنت و شادی، اندوه و طرب،صیرت و صورت.》 (1.25 نمره)



تایید

روابط معنایی واژگان زیر را بنویسید.( تضاد_ ترادف_ تناسب)

الف) سیرت و صورت :

ب)ریحان و بوستان: (0.5 نمره)



تایید

در هر یک از عبارات زیر فعل حذف شده را بنویسید و نوع حذف را مشخص کنید.

الف)محمد صدرا از دوستش پرسید: 《از مدرسه چه خبر؟》

ب) هر چه ارزان تر، بهتر (1 نمره)



تایید

در میان کلمات زیر واژگان دو تلفّظی را مشخص کنید.

یادگار _ مستمند_ دوستدار _ دیریاب _ خانمان سوز (0.5 نمره)



تایید

در عبارت زیر چه آرایه ای وجود دارد؟( توضیح کوتاه )

و مَثل قرآن ،مَثلِ آب است روان؛ در آب زندگی تن ها بود و در قرآن زندگی دل ها. (0.25 نمره)



تایید

در عبارت زیر سجع و نوع آن را مشخص کنید.

الف) خلاف راه صواب است و نقض رای اولوالاباب.

ب) الهی یک دل پر درد دارم و یک جان پر زجر . (1 نمره)



تایید

در بیت زیر جناس را مشخص کنید. گرم باز آمدی محبوب سیم اندام سنگین دل/ گُل از خارم برآوردی و خار از پای و و پای از گِل (0.5 نمره)



تایید

عبارت زیر رادبه نثر روان برگردانید. ( بازگردانی یا معنای عبارت)

از روی نیکوش حبس و چاه آمد، و از خوی نیکوش تخت و گاه آمد. (0.5 نمره)



تایید

مفهوم کلی عبارت زیر چیست؟

《زیرا که نیکو خو ،بهتر هزار بار از نیکو رو . نبینی که یوسف را از روی نیکو ،بند و زندان آمد و از خوی نیکو ،امر و فرمان آمد.》 (0.25 نمره)



تایید

موضوع ادبیات غنایی چیست؟ (0.25 نمره)



تایید