زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی و نگارش 1 / دبیر :اسکندری به صورت دیجی فرم

هنرستان کاردانش پویندگان/ نوبت دوم 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

۱_معنی واژه های مشخص شده درون علامت «  »  را بنویسید.
 الف-عزمت «ضامن» دوام جهان شد.
 ب-دو دست را تا فراز «کُله» نمایان ساخت. 
ج-«حدیث » دوست نگویم مگر به حضرت دوست.
(0.75 نمره)



تایید

۲_معنی کدام واژه درست است؟
الف-غارب:پای اسب
  ب-فلق:آسمان 
ج-گبر:کلاه خود 
د) غنا: دوست
(0.25 نمره)



تایید

۳_در گروه واژگان زیر، دو نادرستی املایی دیده می شود؛ آن ها را یافته و اصلاح کنید.
مخمصه و گرفتاری- صُخره و ریشخند- رعب و وحشت- جذر و مد آب
(0.5 نمره)



تایید

۴_غلط های املایی را در عبارات زیر یافته و اصلاح نمایید.
الف-هر که داد از خویشتن بدهد از داور مستقنی باشد.
ب-فلق، مهرابی که تو در آن نماز گزارده ای.
(0.5 نمره)



تایید

۵_آرایه های ادبی مناسب هر بیت را بنویسید.
الف-خروش سواران و اسپان ز دشت / ز بهرام و کیوان همی برگذشت
ب-حسرت نبرم به خواب آن مرداب / کارام درون دشت شب خفته است
(1 نمره)



تایید

۶_آرایه ی ادبی مناسب را از داخل کمانک انتخاب کنید. 
گفتم که بوی زلفت گمراه عالمم کرد / گفتا اگر بدانی هم اوت رهبر آید ( ایهام – جناس)
(0.5 نمره)



تایید

۷_ممال واژه های زیر را بنویسید.
الف-مزاح :
 ب-رکاب:
(0.5 نمره)



تایید

۸_نقش دستوری کلمات مشخص شده درون علامت « »  را بنویسید.
«معلم» هرگز «جانوری« جز از پهلو نکشید.
(0.5 نمره)



تایید

۹_جمله ی ساده و مرکب را مشخص کرده و نوع پیوند را بنویسید.
الف-اینها دریادلان صف شکنی هستند که دل شیطان را از رعب و وحشت می لرزانند.
ب-خطوط دفاعی دشمن یکسره فروریخت.
(1 نمره)



تایید

۱۰_منادا و نشانه ی ندا را پیدا کنید.
_سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز
(0.5 نمره)



تایید

۱۱_پدیدآورندگان آثار زیر را بنویسید.
الف-اتاق آبی : 
ب-مائده های زمینی:
(0.5 نمره)



تایید

۱۲_جمله ی «ای کاش عظمت در نگاه تو باشد.» را با سروده ی زیر از سهراب سپهری مقایسه کنید.
« چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید.»
(0.5 نمره)



تایید

۱۳_در ادبیات فارسی، شاعران یا نویسندگان، واژه ی "صبا" را در کدام مفهوم نمادین به کار می برند؟ (0.5 نمره)



تایید

۱۴_در داستان «رستم و اشکبوس» چرا رستم از رهام برآشفت؟ (0.5 نمره)



تایید

۱۵_موارد زیر را به نثر روان برگردانید.
الف-خلف صدق نیاکان هنرور خود بود.
ب-مردنی چنان غبطه ی بزرگ زندگانی شد.
ج-برآهیخت رهام، گرز گران / غمی شد ز پیکار، دست سران
(2 نمره)



تایید

بخش دوم: نگارش ( ۱۰ نمره ) 

۱۶_مشخص کنید در طرح هر یک از پرسش های زیر از چه شگردی (بارش فکری-اگرنویسی-گزین گفته) استفاده شده است؟
الف-چرا گاهی به در می گوییم تا دیوار بشنود؟ 
ب-اگر دیوار نبود چه اتفاقی می افتاد؟
(0.5 نمره)



تایید

۱۷_نوشته های زیر را بخوانید و فضای حاکم بر آن( عینی-ذهنی) را مشخص کنید.
 الف-هوا ابری و آسمان دلش گرفته بود. صدای خش خش برگ ها همچون نوای زیبایی در جانش طنین انداز می شد. زندگی همچون دریایی آرام، روی خوش خود را به او نشان می داد. ................................
ب-روز دوشنبه به همراه دوستانم وارد موزه شدیم. این موزه در فضای بزرگی بیرون شهر قرار داشت. ................................
(0.5 نمره)



تایید

۱۸_از میان موضوع های زیر یکی را انتخاب کنید و با رعایت تمام اصول نگارشی، متنی زیبا بنویسید.
الف- ترس و شجاعت ( روش ناسازی معنایی )
ب-مقایسه ی تلاش با باد ( روش سنجش و مقایسه)
ج-این روزهای من ( نوشته ای داستان گونه)
(9 نمره)



تایید