زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی 1 دهم تجربی به صورت دیجی فرم

            به نام نقش بند صفحه ی خاک 
آزمون فارسی 1 ،پایه دهم تجربی،دبیرستان هوشمند نواب علیه، نوبت دی ماه 
 مورخ:99/10/22، نام دبیر:نصیری

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 75 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

الف ) قلمرو زبانی :(۷.۵نمره)            ۱) معنی لغات مشخّص  شده زیر  را بنویسید .                                 الف)زین" نمط" آن مست شده ازغرور 
ب)برادران یوسف آهنگ "کید" وعداوت کردند.                                               ب) در"حضیض" هم می توان عزیز بود  .                                                 ت)چنان که هستی "برنشین"و نزدیک من آی.                                               ث) "بیداد" ظالمان شما نیز بگذرد  
ج)از یال و "غارب" به زیرآمد.
(1.5 نمره)



تایید

2 )درگروه های زیر، سه غلط املایی وجود دارد،آن ها راپیدا کنید وشکل درست آن ها را بنویسید:  ۰/۷۵               طرب وشادی  _  زایع وتباه-             اهلیّت وشایستگی- فراق وآسایش-      وقب و گودی چشم-  ورته وگرداب      3)کدام گزینه از نظر املایی درست است؟ ۰/۲۵                    الف)خدمتگذار   
                                ب) تأثیرگزار              ج) کارگذار             د)نمازگزار                    
 4 املای درست واژگان را از  داخل کمانک انتخاب کنید: الف)مثل قرآن،مثل آب است روان؛درآب(حیاط-حیات)تن ها بود ودرقرآن......         ب) صورت  از او چیزی  می خواست سراپاش از(درمانده گی اش-درماندگی اش)خبر می داد. ۰/۵
(1.5 نمره)



تایید

5) برای واژه «اِنعام» یک مترادف ویک هم خانواده بنویسید.۵ /۰                    6)  نقش دستوری کلمات مشخّص شده را بنویسید. ۱نمره                 الف)گشت یکی چشمه ز"سنگی" جدا     ب )حیوان موچ پا ندارد،"سم " ندارد. ج)رفت زمبدأ چو کمی گشت  "دور"    د)زدست "بنده "چه خیزد،خدا نگه دارد                                                            7) فعل( داشتی می گفتی)  رابا حفظ
شخص به زمان های " مضارع التزامی،
آینده ، ماضی بعید ، ماضی ساده" تبدیل کنید.  ۱ نمره
(2.5 نمره)



تایید

۸)جزء حذف شده ونوع حذف (قرینۀ لفظی ومعنوی )را درعبارات زیرمشخص کنید.  ۱نمره                                       الف)هر که بامش بیش ، برفش بیشتر ب)زیرا درمیان دوضد جمع بوَد،هم فُرقَت بوَد وهم وُصلت                        ۹)درگروه  اسمی "نیکوترین احادیث
 اهل روزگار» هستۀ کدام است؟ نام وابسته های پیشین و پسین اسم را    بنویسید. ۱نمره
(2 نمره)



تایید

ب) قلمرو ادبی :(۴نمره)          ۱۰)درمتن زیر«عبارت کنا یی»رامشخّص کنید ومفهوم آن رابنویسید .  ۰/۵        «صاد معلّم ما بود،کارش نگارنقشۀ قالی بود ودرآن دستی نازک داشت. " 
11 )ارکان اصلی تشبیه «مشبه ومشبه به "را دربیت زیرمشخّص کنید . «راست به مانند یکی زلزله داده تنش بر تن ساحل یله »   ۵ /۰                               12) آرایۀ «حس آمیزی »را دربیت زیرمشخّص کنید:  ۰/۲۵                   لیک چنان خیره وخاموش ماند/           کز همه شیرین سخنی گوش ماند 
(1.25 نمره)



تایید

13)  در هر یک ازجمله ها و بیت ها ی ستون «الف» کدام یک ازآرایه های ستون«ب»وجود دارد؟ «توّجه: یک آرایه درستون«ب» اضافه است.»  الف"
  الف)درختان را دوست می دارم /که به احترام تو قیام کرده اند               ب)الهی فضل خود را یارما کن/          ز زرحمت یک نظر درکار ما کن                   ج) به نام کردگارهفت افلاک/               که پیدا کرد آدم از کفی خاک       د)چون دادعادلان به جهان در،بقانکرد بیداد ظالمان شما نیز بگذرد               ب"تلمیح، جناس ،حسن تعلیل، تشبیه 
تضاد
(1 نمره)



تایید

14)درستی یا نادرستی هریک از عبارت های زیر را بنویسید. ۱نمره                الف )درشعرچشمه ،«سنگ» نماد انسان های متکبّر ومغرور است. ب)کتاب «قابوس نامه»اثرعنصرالمعالی کیکاووس است.                                 ج) درجملۀ «از برهنگی و عاجزی  به دیوانگان ماننده بودیم »هر چهار رکن تشبیه قابل مشاهده است. د)درجملۀ«دربهشت ازهزارگونه نعمت است ودرقرآن ازهزارگونه پند وحکمت است.» آرایه سجع دیده می شود.   
 15 )نام نویسندگان آثار  زیر را بنویسید
 الف)سفرنامه:         ب)اتاق آبی: ج)گوشوارۀ عرش:  ۰/۷۵
(1.75 نمره)



تایید

ج)قلمرو فکری : (8/۵ نمره)               16)باتوجّه به عبارت«به زبان دیگر مگو وبه دل دیگرمدارتاگندم نمای جوفروش نباشی»به پرسش های زیر پاسخ دهید:الف)نویسنده به نکوهش چه افرادی می پردازد؟   ۰/۵                                                                             ب)کدام بخش ازعبارت،تأثیربیشتری به نوشته بخشیده است؟ ۵/ ۰ 
17 )مفهوم مصرع« تویی رزّاق هر پیدا و پنهان» چیست ؟  0/۵                     18 )دربیت«بادی که در زمانه  بسی (شمع ها )بکشت/ هم  بر  (چراغدان) شما نیز بگذرد»مقصود از کلمات مشخص شده چیست؟  1 نمره               19 ) بیت«تا نگردی آشنا زین  پرده رمزی نشنوی /گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش»با کدام مفهوم زیرارتباط دارد؟      ۰/۵                  الف)وفاداری به معشوق  ب)درستکاری ج)رازداری            د) آشنایی    
(3 نمره)



تایید

20) دربارۀ ارتباط مفهومی دوعبارت زیر توضیح دهید. «الصّبرُمِفتاحُ الفَرَج » یعقوب،خود او را به صبرآموزگاربوَد.۰/۵
  21) با توجّه به مصراع«چندان تناوری     وبلند /که به هنگام تماشا/کلاه از سر
کودک عقل می افتد»عقل با چه ویژگی هایی وصف شده است؟چرا؟  ۰/۷۵
 
 ۲۲)معنی ومفهوم عبارات و اشعار زیر را به نثرامروزی بازگردانی کنید:            1)تا چون بررقعۀ من اطلاع یابد،قیاس کند که مرا اهلیّت چیست   ۰/۷۵      2) نعره بر  آورده، فلک کرده کر/ دیده
سیه کرده ، شده  زهره در   ۱ نمره
3)مردنی چنان/غبطۀ بزرگ زندگانی شد  ۰/۵                                 4)درمقابل لئیمی کریمی کرد.  ۰/۵                                                                      5) ای مفتخربه طالع مسعودخویشتن تأثیر اختران شما نیز بگذرد   ۰/۷۵
6)هر که داد ازخویشتن بدهد ازداور مستغنی باشد.    ۰/۵                       
7) مارا به نزدیک خویش باز گرفت.
۰/۲۵
(5.5 نمره)



تایید