زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون نگارش 1 / نوبت دوم خرداد 1400 به صورت دیجی فرم

دبیرستان علی محمدی/ دبیر : اسکندری 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

۱_هر یک از نوشته های زیر بر اساس چه شگردی نوشته شده است؟(مقایسه-تضاد معنایی-جاشین سازی)

الف-در دستان کوچک و یخ زده ی دخترک آرام آرام آب می شدم و خبری از سپیدی و درخشندگی ام نبود.(برف)
ب-به نظر من هنر برای انسان همچون اکسیژن برای زنده ماندن است. زندگی بدون هنر و هدف، مرگی بیش نیست....
(1 نمره)



تایید

۲_متن زیر را بخوانید و به موارد خواسته شده پاسخ دهید.
_ دنیایی که او برای خودش ساخته بود با آنچه در واقعیت وجود اشت، بسیار منفاوت می نمود. مکان های نامعلوم، لحظه ها ی مبهم و انسان های ناشناحته.............. از لای در اتاق، صحبت های مادرش را می شنید که تلفنی با دکتر صابری درباره ی او مشورت می کرد. دختری ده، یازده ساله در حالی که یک لیوان شیر در دست داشت وارد اتاق شد و ............ 
الف-شخصیت: 
ب-زاویه دید:
(1 نمره)



تایید

۳_« ذهنی» یا « عینی » بودن نوشته های زیر را مشخص کنید. الف-صدها سال است که مورخان درباره ی علل پدیدآمدن و قدمت این آثار تحقیق می کنند.................... ب-هر روز صبح، همین ساعت از خواب بیدار می شد و صورت خود را به نوازش مهربانانه ی نسیم از پنجره ی اتاقش دعوت می کرد. رایحه ی دل انگیز گل های بهاری روحش را تازه تر می کرد..................... (1 نمره)



تایید

۴_از میان موضوع های زیر یکی را انتخاب کنید و درمورد آن متنی بنویسید.(۱۷ نمره) 

الف-لبخند و بهار به شیوه ی مقایسه 
ب-تلاش و بهانه جویی به شیوه ی تضاد معنایی 
ج-دفترچه یادداشت های روزانه یک دختر به شیوه ی جانشین سازی  
د-نوشته ای داستان گونه درباره ی رؤیای زیبای زندگی من 



رعایت موارد زیر ضروری است:
الف-سنجه ها : 1-خوش آغازی 2-پرورش موضوع 3-انسجام نوشته 4-نگاه متفاوت 5-خوش فرجامی(14 نمره)
ب-هنجارهای نگارشی: 1-نوشتار و رعایت نشانه های نگارشی 2-درست نویسی کلمات( 3 نمره )



تایید