شما نیز میتوانیدبه سادگی نظرسنجی جامع برگزار کنید
www.digiform.ir

نظرسنجی پرسشنامه جهت گیری های برنامه درسی به صورت دیجی فرم

با سلام و احترام

این مقیاس در قالب یک پژوهش دانشگاهی به بررسی
دیدگاه شما در خصوص رویکرد مورد نظر در برنامه درسی مدرسه می پردازد.
با توجه به اهمیّت و ارزشمندی پاسخ‌های حضرتعالی، خواهشمند است همکاری لازم را در تکمیل آن مبذول فرمایید. قلباً از حسن توجه و همکاری صادقانه جنابعالی نهایت تشکّر و سپاس را داریم.

 

                                                                                                                                                           الهام داخته


                                                                                                                                        دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی



تایید و ادامه
دوره تحصیلی: *



تایید

جنسیت خود را انتخاب کنید *



تایید

مدرک تحصیلی: *



تایید

سابقه خدمت: *



تایید

1- در فرایند آموزش و یادگیری موضوعات درسی، ارائه فرصت تفکر به دانش‌آموزان امر بسیار مهمی است. *



تایید

2-انتخاب محتوای برنامه‌درسی و فعالیت‌های آموزشی برای هر موضوع درسی، باید بر اساس اهداف عینی یادگیری باشد. *



تایید

3- ارزیابی آموخته‌های دانش‌آموزان باید بر مبنای توانایی آنان در کاربرد مهارتهای تصمیم‌گیری در شرایط زندگانی واقعی صورت گیرد. *



تایید

4-برنامه‌درسی در وهله اول باید به فراگیران امکان دهد تا در مهارت‌های شناختی (مانند مهارتهای استنتاج، تجزیه و تحلیل، تفکر انتقادی) متبحر شوند و پس از آن معلم دانش نظری را تدریس نماید. *



تایید

5-برنامه درسی باید امکان شناخت مسائل اجتماعی را برای دانش‌آموزان فراهم آورده و توانایی لازم را برای ایجاد تحول اجتماعی در آنان پرورش دهد. *



تایید

6-در طراحی برنامه درسی، کارکرد اصلی ارزشیابی آموزشی، تعیین میزان دستیابی دانش‌آموزان به اهداف یادگیری از قبل تعیین شده و مورد نظر می باشد. *



تایید

7- برنامه‌درسی باید تجارب یادگیری رضایت‌بخشی را برای دانش‌آموزان فراهم نماید. *



تایید

8-برنامه‌ریزی درسی باید معلمان را ملزم سازد تا ضمن در نظر گرفتن شرایط خاص هر مدرسه در آموزش، راههایی را نیز برای پاسخگویی به نیازها و مسائل خاص آن محله یا منطقه بیابند. *



تایید

9-هدف اصلی برنامه درسی بایستی رشد مهارتهای شناختی همچون توانایی حفظ، فرضیه سازی، حل مسأله، تجزیه و تحلیل و ترکیب باشد، به نحوی که دانش‌آموزان بتوانند از این مهارتها برای یادگیری سایر مسائل و موضوعات نیز استفاده نمایند. *



تایید

10-مهمترین بخش محتوای آموزشی در دوره‌های تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، بایستی دانش موضوعی و نظری باشد. *



تایید

11- در آموزش و تدریس باید تلاش نمود تا روشهای کارآمدی را برای تعیین اهداف یادگیری برای استفاده از اینترنت یا با رویکرد یادگیری در حد تسلط، پیدا نمود. *



تایید

12- در طی فرایند تدریس، معلمان باید همواره بررسی کنند که آیا فرصت‌هایی را برای رشد هماهنگ عاطفی، شناختی و روانی– حرکتی فراگیران فراهم نموده اند. *



تایید

13-دانش موضوعی، پایه و اساس طراحی یک برنامه درسی با کیفیت بالا است. *



تایید

14-مشکلات موجود در جامعه مانند آلودگی هوا و انفجار جمعیت و ... باید در کانون سازماندهی محتوای برنامه درسی قرار گیرد. *



تایید

15-تصمیمات برنامه درسی پیرامون محتوای آموزش باید بر اساس شرایط محیطی و محلی مدرسه اتخاذ گردند. *



تایید

16-برنامه‌درسی باید بر ارتقاء و بهبود توانایی‌ ذهنی و عقلانی دانش‌آموزان تأکید نماید. *



تایید

17-دانش آموزان زمانی که امکان بررسی، تجزیه و تحلیل و ارزیابی مشکلات واقعی اجتماعی را داشته باشند، بهتر یاد می‌گیرند. *



تایید

18-برنامه‌ درسی باید معلمان را ملزم سازد تا مهارتهای تفکر را به شکلی منظم در دانش‌آموزان پرورش دهند. *



تایید

19-علائق و نیازهای دانش‌آموزان بایدکانون و محور سازماندهی برنامه‌درسی قرار گیرد. *



تایید

20-ارزیابی میزان دستیابی دانش‌آموزان به دانش و اطلاعات پایه و اساسی، امری مهم است. *



تایید

21-سازماندهی برنامه‌درسی باید بر اساس سلسله مراتب اهداف یادگیری تنظیم گردد. *



تایید

22-دانش‌آموزان در محیط سرشار از محبت و حمایت عاطفی بهتر یاد می گیرند. *



تایید

23-ارزیابی شکل و سطح تفکر دانش‌آموزان و توانایی کاوش و پژوهش علمی آنان، به یک میزان دارای اهمیت اساسی است. *



تایید

24-محتوای برنامه درسی باید بر اساس توجه به مشکلات اجتماعی نظیر آلودگی هوا، انفجار جمعیت، کمبود انرژی، تبعیض نژادی و ...، سازماندهی گردد. *



تایید

25- ارتقاء درک و معنای شخصی و تقویت توانایی دانش‌آموزان برای زندگی، هدف اساسی آموزش و پرورش است. *



تایید

26-برنامه درسی باید معلمان را وادار به انتقال بهترین و مهم ترین محتوای علمی و آموزشی به دانش آموزان نماید. *



تایید

27-آموزش روش‌های تحقیق یکی از مهمترین موضوعات و محتوا در برنامه درسی مدارس می‌باشند. *



تایید

28-طراحی برنامه درسی باید با تعیین اهداف یادگیری آغاز گردد. *



تایید

29-هدف اساسی و محوری برنامه درسی دستیابی دانش آموزان به توانایی استدلال علمی و عملی است. *



تایید

30-اولویت اصلی برنامه‌درسی، آشناسازی دانش‌آموزان با دستاوردهای فرهنگی جامعه است. *



تایید

31-مهمترین هدف برنامه درسی مدارس پرورش توانایی تفکر و تحلیل انتقادی مسائل اجتماعی در دانش آموزان می باشد. *



تایید

32-ارزشیابی آموزشی علاوه بر دستاوردهای علمی، باید رشد فردی دانش آموزان در اموری مانند اعتماد به نفس، انگیزش، علائق و خودپنداره را نیز مد نظر قرار دهد. *



تایید

33-ارزشیابی دانش آموزان باید بر رشد آگاهی های مدنی، مهارتهای حل مسئله و تصمیم گیری تأکید نماید. *



تایید

34-محتوای درسی باید بر اساس علائق و نیازهای دانش آموزان انتخاب گردد. *



تایید

35-یادگیری باید از طریق شیوه های نظامدار و منظم صورت گیرد. *



تایید

36-طراحی و برنامه‌ریزی درسی باید با استفاده از خرد جمعی و توجه به شرایط عملی صورت گیرد. *



تایید