زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فنون3 به صورت دیجی فرم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 80 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

الف) شمس و طغرا اثر کيست؟                                   ب) تاريخ بيداری ايرانيان اثر کيست (0.5 نمره)



تایید

چه عواملی در ايجاد بيداری جامعه اثرگذار بود؟ (٢ مورد) (1 نمره)



تایید

چه کسی توانست با شعرهای ساده عاميانه اش در ميان مردم جايگاه مناسبی پيدا کند و به نسيم شمال شهرت يافت؟ (0.5 نمره)



تایید

درستي و نادرستي هر يك از عبارت هاي زير را مشخص كنيد. 
الف) ابوالقاسم لاهوتی و فرخی يزدی از شاخص ترين شاعران دفاع از کارگران و ضعيفان اند. ب) توجه به قالب های قصيده، غزل و مثنوی در شعر ملک الشعرای بهار و اديب الممالک فراهانی بيشتر است 
پ) يکی ديگر از ويژگيهای زبانی، توجه به زبان و دقت در کاربرد جمله ها و ترکيبها در شعر عصر بيداري است.
(1.5 نمره)



تایید

سروده زير را بخوانيد و يك ويژگي ادبي و و يك ويژگي فکری برای آن بنويسيد. 

در محيط طوفا ن زا ماهرانه در جنگ است / ناخدای استبداد با خدای آزادی
(0.5 نمره)



تایید

تقطيع نمونه هاي زير، به صورتي كه بين دو هلال تقطيع شده است، با كدام اختيارات شاعري مطابقت دارد؟ نوع آن را بنويسيد.
 الف) «آرزويی دارم»(– UU – – –)                                  ب) دل بی درد (U– – –U)
(1 نمره)



تایید

واژه «دست آموز» را يک بار با حذف همزه و يک بار بیهمزه، تقطيع هجايی کنيد.

 الف) با حذف همزه:                                      الف) بدون حذف همزه:
(1 نمره)



تایید

نام رکنهای معادل هجاهای زير را بنويسيد. 

الف) « UU – –»                         ب) « – –U »
(1 نمره)



تایید

با نگرش به بيت پيش رو پاسخ دهيد: 
« بی تو در کلبه گدايی خويش / رنجهايی کشيدهام که مپرس » 
الف) مصراع نخست از بيت زير را تقطيع هجايی و تقطيع به ارکان نماييد؛ سپس نام ارکان آن را بنويسيد. 
 ب) اختيارات شاعری آن را بازگو کنيد. 
ج) اين بيت وزن همسان دارد يا ناهمسان؟
(2 نمره)



تایید

ضمن يافتن وزن بيت ها بيان کنيد که کداميک از بيت های زير را می توان به دو صورت سامان داد و تقطيع به ارکان کرد؟ دليل خود را بنويسيد. 
الف) شايد اگر آفتاب و ماه نتابند / پيش دو ابروی چون هلال محمد
 ب) دی شيخ با چراغ همیگشت گرد شهر/ کز ديو و دد ملولم و انسانم آرزوست
(1 نمره)



تایید

در بيتهای زير آرايه مراعات نظير بين کدام واژگان ايجاد شده است؟ مشخص کنيد؟ 
 چون در اين ميدان نداری دست و پايی همچو گوی / اختيار سر به زلف همچو چوگانش گذار
(1 نمره)



تایید

در بيت زير تلميح، تناقض، لف و نشر، تضاد و تضمين را مشخص کنيد و آرايه های مورد نظر را گزارش دهيد. (هر بيت يک آرايه) 
الف) اگر ز خلق ملامت و گر ز کرده ندامت / کشيدم از تو کشيدم شنيدم از تو شنيدم 
ب) يار بی پرده از در و ديوار / در تجلی است يا اولو الأبصار 
پ) حافظ از جور تو، حاشا که بگرداند روی / من از آن روز که در بند توام، آزادم 
ت) درنيابد حال پخته هيچ خام / پس سخن کوتاه بايد والسلام 
ث) چيست اين سقف بلند ساده بسيار نقش / هيچ دانا زين معما در جهان آگاه نيست
(2.5 نمره)



تایید

در بيت زير آرايه لف ها و نشر ها را بيابيد و نوع آن را بنويسيد.
 گر نديدی قبض و بسط عشق را / گريه مينا نگر خنديدن ساغر ببين.
(1 نمره)



تایید

با نگرش به بيت « پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت/ من چرا ملك جهان را به جوي نفروشم»
 الف) در اين بيت، بين چه واژه هايي، مراعات نظير به كار رفته است؟ ب) تلميح به كار رفته در اين بيت را بيابيد و آن را گزارش کنيد.
(1 نمره)



تایید

در بيت زير کدام آرايه بارز ديده ميشود.
ز کوی يار می آيد نسيم باد نوروزی / از اين باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی 
 ١ )تضاد          ٢ )متناقض نما          ٣ )تضمين       ٤ )تلميح
(0.5 نمره)



تایید

قصيده زير از بهار را بخوانيد و آن را در سه سطح زبانی، ادبی و فکری بررسی کنيد.(هر سطح دو مورد) 
از ملک ادب حکم گزاران همه رفتند / شو بار سفر بند که ياران همه رفتند 
آن گرد شتابنده که در دامن صحراست / گويد چه نشينی که سواران همه رفتند 
داغ است دل لاله و نيلی است بر سرو / کز باغ جهان لاله عذاران همه رفتند 
افسوس که افسانه سرايان همه خفتند / اندوه که اندوه گساران همه رفتند
(3 نمره)



تایید

نمونه زير را بخوانيد و به پرسشها پاسخ دهيد. 
اگر چه ما در اين تاريخ خود بيداری ايرانيان را از سال ١٣٢٢ شروع کرده ايم، لکن اگر خيال خود را جمع کنيم و به نظر دقت و انصاف درتاريخ گذشتگان بنگريم، هر آينه به خوبی مشاهده می کنيم که در مجاری سنۀ ١٣٦٥ بسياری از امور و وقايع را که دلالت دارد بر بيداری ايرانيان و قدم گزاردن آنها به راه تمدن و باعث و مسبب آن را جز مرحوم ميرزا تقی خان امير نظام احدی را سراغ نداريم چه آن بزرگ مرد از آن يکّه اشخاص بود که به قابليت خود بدون اسباب و مساعدت خارجی از پستی به بلندی رسيد. 
الف) دو ويژگي زباني اين نوشته را بنويسيد. 
ب) شيوه بيان اين نوشته، چگونه است. 
ج) ويژگی فکری اين نوشته چيست؟
(1 نمره)



تایید