زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون عربی دوازدهم تجربی / ریاضی دبیرستان: سمپاد یاسوج به صورت دیجی فرم

آزمون نوبت اول دبیرستان شهید بهشتی (تیزهوشان)  تعدادسوال :20     وقت:35دقیقه

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 35 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

10) عیّن الصّحیح في التعريب: «مادرم نتوانست از کوه بالا برود زیرا پایش درد می کرد!»  
 1ـ ما استطاعت أمّی صعودَ الجَبَل لأنّ رِجَلها کانَت تُؤلِمُها! 
2ـ أمّی لم تَستَطِعْ أن تصعدَ الجبال لأنّ الرّجل تُؤلِمُها! 
3ـ ما استطاعت والدتی أن تذهب إلی الجَبَل لأنّ رِجلَها قَد آلَمَتْها! 
4ـ کانَت والدتی لاتَستطیعُ صعودَ الجبلِ لأنّ رِجلَیها تُؤلِمُها!
(1 نمره)



تایید

9)عیِّن الصَحیح :
«حینَما أرَی النّاس یطوفون حول الکعبة أقولُ في نفسي: یالیتني أُؤدّي فریضةَ الحجّ ثانیةً»:
1)زمانی که می بینم که مردم دورکعبه طواف می دهنددرخودم می گویم: شایدباردیگرفریضۀ حج را انجام دهم! 
2)هنگامی که مردم را می بینم که دور کعبه طواف می دهندباخودمی گویم: ای کاش من دوباره فریضۀ حج را ادا کنم! 
3)زمانی که مردم را مشاهده می کنم که دور کعبه می چرخند از صمیم قلب می گویم: ای کاش بار دیگر فریضۀ حج را انجام می دادم! 
4)هنگامی که مردمان را می بینم درحالی که دورخانۀخداطواف می کنندباخودمی گویم: کاش من دوباره فریضۀ حج راانجام بدهم!
(1 نمره)



تایید

29) عیّن « لا » النافیة للجنس : 
 1ـ الیومَ لا طالبة في المدرسة
 2ـ لا تطلبوا إلّا أعمال الخیر 
 3ـ ألا تعلم أنّ الله عَلَی کُلّ شيء محیط 
 4ـ لِم تقول ما لاتعلم، أیّها الإنسان
(1 نمره)



تایید

19)عیّن ما لیسَ فیه الحال : (سراسری تجربی 93) 
1ـ قَطَعَتْ هذه الطّالبةُ طریقَها نحوَ المدرسةِ مُسرعةً! 
 2ـ نُشاهدُ فی أعماقِ البحار الظّلماتِ متراکمةً فی طبقاتٍ! 
3ـ اِندفعَ المُجاهدونَ إلی القتالِ مُتوکّلینَ علی اللهِ تَعالی!
4ـ لیسَ العدوّ قادراً علی أنْ یسیطرَ عَلَی شعبِنا المقاومِ!
(1 نمره)



تایید

15)عیّن الصّحیح للفراغ: 
« النّاس ......... إبراهیم في النّار لأنّه کان قد ........ أصنامهم بِـ .........ولکنّ الله أنقذه»
1ـ جَعلوا ـ خرّبَ ـ النّحاسِ 
 2ـ قَذفواـ کَسَّرَـ الفأسِ 
 3ـ عَلَّقَوا ـ صارَعَ ـ النّحاسِ 
 4ـ جَعلوا ـ تجنَّب ـ الفأس
(1 نمره)



تایید

30) عيِّن الکلمة التي تُکمّل جملةَ ما قبلها :( ص - 6 / تجربی 98) 
1) إنّ العلم أحسنُ من المال ، 
 2) نعلمُ أنَّ للعالم أصدقاء کثیرین، 
 3) ولکنّ لصاحب المال أعداء کثیرین، 
 4) هذا هو الفرق بین العلم و الم!
(1 نمره)



تایید

18)عيّن الخطأ في ضبط حركات الكلمات: ترکیبی / ریاضی خارج کشور ۹۸ 
1ـ هُوَ مِنَ الحَيَواناتِ اللَّبونةِ الَّتي تُرضعُ صِغارَها! 
 2ـ حينَ زُرتُ أنا و أمُّکَ هاتَينِ المَدينَتَينِ المُقدَّستَينِ! 
 ۳ـ کَیفَ كانت أخلاقُ الطّالَبِ الّذي كانَ يَلتَفَتُ إلى الوَراءِ! 
 ۴ـ اُحِبُّ أنْ أكتبَ إنشاء تَحتَ عُنوانِ «في مَحضَرِ المُعلِّمِ»!
(1 نمره)



تایید

11)عیّن الصحیح فی الترجمة: 
1ـ إنّ الانسانَ یعلمُ أنّ التَدیُنَ أمرٌ فطریٌ : انسان باید بداند به راستی دینداری امری فطری است! 
2ـ ولکنّهُ في بعضَ الأوقات یَعبُدُ الأصنام : ولی بعضی وقتها بت می پرستد! 
3ـ وَیُقَدِّم قرابینَ لکسبِ رضاها : و قربانی هایی برای جلب رضایت آنها تقدیم می کند! 
4ـ وهُو یَعلَمُ بِأنَّ اللهُ لَم یَترُکهُ سُدیً : و درحالی که می داند خداوند او را بیهوده رها نمی کند!
(1 نمره)



تایید

13) عیّن الصحیح فی الترجمة :
« عندَما رَجع القوم شاهَدوا الأصنامَ مُکسَّرة و ظنّوا أنّ إبراهیم قد کَسّرها» 
1ـ هنگامی که قوم بازگشتند بت های شکسته را دیدند و گمان کردند که ابراهیم آنها را شکسته است! 2ـ وقتی که قوم برگشتند دیدند که بت ها شکسته شده اند و پنداشتند قطعاً ابراهیم آنها را شکسته است! 
3ـ وقتی که قوم برگشتند بت ها را شکسته دیدند و پنداشتند که ابراهیم آنها را شکسته است! 
4ـ هنگامی که قوم، بت ها را شکسته دیدند، بازگشتند و گمان کردند که ابراهیم آنها را شکسته است!
(1 نمره)



تایید

25) عیّن الخطأ فی أسلوب الحال: (کنکور خارج کشور 96) 
 1ـ إنّ الفلاّحتینِ تعملانِ فی المزرعة نشيطتان فی أعمالهما ! 
 2ـ کانت الفلاّحات یعملن فی المزرعة نشیطات فی أعمالهنّ! 
3ـ یعمل هذا الفلاّح فی المزرعة نشیطاً ثمانیة أشهر من السّنة! 
 4ـ هذان الفلاّحان یعملان فی المزرعة نشیطينَ تسعة أشهر من السّنة!
(1 نمره)



تایید

23) » قد بَيَّنت الحضاراتُ التي عرفها الإنسانُ مِن الآثار القدیمةِالتدیُّن الفِطريَّ في الإنسانِ»
 1ـ گاهی تمدن هایی که انسان از آثار قدیمی شناخته است دینداری فطری در انسان را بیان می کند 2ـ تمدن هایی که انسان آن ها را از آثار قدیمی شناخته است ،دینداری ذاتی را در انسان آشکار کرده است! 
3ـ تمدن هایی که به انسان ها در آثار قدیمی معرفی شد ،دین فطری انسان را بیان کرده است! 
4ـ در تمدن هایی که انسان به وسیله آن آثار کهن را شناخت دینداری ذاتی انسان بیان شده است!
(1 نمره)



تایید

16)عیّن الصَّحیح فی التَّحلیل الصَّرفی لِکلمة « المُصَلِّح»
فَاتَّصَلَ السَّیِّد مُسلميٌّ بِصَدیقِهِ المُصَلُّح لِلسَّیّارات"
 1) اسم الفاعل مزید ثلاثی، من باب اِفعال ،مفرد، مذکر ، معرفه
2) اسم المعفول مزید ثلاثی، مفرد ، مذکر ، نکره 
3- اسم الفاعل مجرد ثلاثی، مفرد ، مذکر ، نکره
 4) اسم الفاعل مزید ثلاثی، من باب تفعیل،مفردمذکر، معرفه
(1 نمره)



تایید

2) عین الصحیح فِی ترجمة الکلِماتِ التِی تحتها خطٌ: 
 « جرَّ سیارتهُم بالجرّارةِ وأَخذَها إلی مَوقفِ تصلیحِ السَّیَّاراتِ!» (الجرّارة ــ تَصلیح السیّارات)
 1ـ تراکتور ـ نمایندگی خودرو 
 2ـ تراکتور ـ تعمیرگاه خودرو 
 3ـ بولدوزر ـ تعمیرگاه خوردرو 
 4ـ بولدوزرـ نمایندگی خودرو
(1 نمره)



تایید

3) عَیّن جَمعَ التّکسیر أکثر: 
 1ـ أنا أقرأ الأدعیةَ و الأحادیثَ الإسلامیّةَ باللّغةِ العربیّةِ!
 2ـ أمَرَني ربّي بمداراة النّاس کما أمَرَني بأداءِ الفرائض! 
3ـ نَحن نَهتمّ بالعلومِ و الفنونِ کما نَهتمّ بالقیَمِ الأخلاقیّة! 
 4ـ لنُسا عد الفقراء و الأیتام مُخلِصینَ في عملنا!
(1 نمره)



تایید

5) عین الصحیح فِی الترجمة : « کلُّ المسلمینَ حینَ یَرونَ ذَهابَ الحُجّاج ویتذکَّرونَ الاماکنَ المقَّدسةَ یشتاقونَ إلیها»
 1ـ هرمسلمانی وقتی رفتن حاجیان رامی بیندواماکن مقدس رابه خاطرمیاورد،به آن مشتاق می شود! 2ـ همه مسلمانان وقتی که رفتن حاجیان رامی بینند واماکن مقدس رابه یادمی آورند، مشتاق آن می شوند! 
 3ـ همه مسلمانان زمانیکه میبینند حاجیان به حج میروندومکانهای مقدس رابه یادمیاورند مشتاق آن میشوند! 
 4ـ هرمسلمانی که میبیندحاجیان درحال رفتن به حج هستندومکانهای مقدس رابه یاد میاورندمشتاق آن میشوند!
(1 نمره)



تایید

28) عیّن ما لا نرجو وقوعَه: (ص - 6 / زبان خارجه 98) ! 
1) لعلّ الفوز حلیفک في الدّنیا! 
 2) کأنّ الخیر ینزل علیک قریبًا !
3) لَيتَ النجاحَ يَتَحَقَّقُ في حَياتِک !
 4) يَدَّعَي اَنَّهُ کريمٌ ولکِنَّ الواقِعَ لايُؤيِّدُ ذلک!
(1 نمره)



تایید

20)عَیِّن الحال یَختَلِفُ نوعها عَنِ البقیَّةِ: 
1ـ جَلسَ عضاءُالاسرةِ امامَ التلِفازِ مَشتاقینَ.
 2) اِشتَغلَ منصورٌ فی المزرعةِ نشیطا.ً 
3ـ یَشَجِّعُ المُتفرجونَ فریقَهم الفائزَ فرحینَ الیومَ.
4) وقفَ المُهندسُ الشابَّ فی المصنعِ وَهُوَ مُبتَسمٌ.
(1 نمره)



تایید

14) مَیِّز ما فیه مِن الحروف المشبّهة و الافعال النّاقصة معاً: 
1ـ قالَ الله تعاَلی: انّا جَعلْناه قراناً عربیاً لعلکُم تعقلون
 2ـ ایُّها الانسان! لیستْ القناعة نعمة وکأنَّها کَنزٌ ثمینٌ!
 3ـ إخواني کانوا مُجدّینَ لِتحقیقِ أهدافِهم و لِلوصول الی المجدّ. 
4ـ انَّ الله یُحبُّ الذین یُقاتِلون في سبیله صفّاً کأنّهم بنیانٌ مَرصوصّ.
(1 نمره)



تایید

12) عَیِّن الصحیح : «لا شعبَ مِن شعوب الأرض إلّا و کان لَه دین و طریقةٌ للعبادة »
 1ـ هیچ ملّتی از ملل روی زمین نبوده است مگر آن که برای خود روشی برای عبادت کردن داشته است! 
2ـ هیچ ملّتی از ملّت های زمین نیست مگر این که آئینی و روشی برای عبادت کردن داشته است! 
3ـ ملّتی از ملّت های زمین وجود ندارد مگر این که برای عبادت کردن خود دینی و روشی دارد! 
4ـ هر ملّتی از مللی که روی زمین زیسته اند آئین و روشی برای پرستیدن داشته است!
(1 نمره)



تایید

22) عيِّن الصَّحیح : «سیُحضرُ النّاسُ یوم القیامة فیسألهم الله: أ کنتم تحسبون أ نَّکُم تُترکو ن سدیً » 1ـ مردم را در روز قیامت حاضر خواهند کرد وخداوند از آنان خواهد پرسید:آیا خیال کرده بودید که بی هدف رها می شوید؟ 
2ـ مردم در روز قیامت حاضر خواهند شد تا خداوند از آنان سؤال کند :آیا می پنداشتید که بیهوده رهایتان می کنیم؟ 
3ـ مردم در روز قیامت حاضر خواهند شد و خداوند از آنان می پرسد: آیا خیال می کردید که شما بیهوده رها می شوید؟ 
4ـ در روز قیامت مردم را حاضر خواهند کرد و خداوند از ایشان سؤال می کند: شما خیال می کردیدکه پوچ و بیهوده رها می شوید؟
(1 نمره)



تایید