زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون پایان ترم علوم و فنون پایۀ دهم به صورت دیجی فرم

کلاس: دهم
درس: علوم و فنون
مدرسۀ پژوهندگان
مدت: 70 دقیقه

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 70 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

تاریخ ادبیات و سبک­ شناسی جاهای خالی را با عبارت مناسب کامل کنید؟ (1) (هر کدام 0.25) الف) شاعر برای انتقال عاطفۀ خود به دیگران از --------- کمک می ­گیرد. ب) زبان­ فارسی میانه به دو گروه زبان­های ------------- و ------------ تقسیم می­ شود. ج) حماسۀ ملی ایران و شعر حماسی با ------------------- به اوج رسید. به سوالات زیر پاسخ کوتاه دهید؟ (0.5) الف) یکی از مهم­ترین ارکان شعر چیست؟ (0.25) ب) وسیلۀ ادراک وزن چیست؟ (0.25) الف) متن چیست با یک مثال توضیح دهید؟ (1.25) ب) کتاب­های نثر فارسی در قرن چهارم و اوایل قرن پنجم را نام ببرید و یکی را به اختیار توضیح دهید؟ (1.25) (4 نمره)



تایید

موسیقی شعر  جای خالی را با عبارت مناسب کامل کنید؟ (0.5) الف) --------- کوچک­ترین واحد آوایی زبان است. ب) هجای پایانی اوزان شعر فارسی همیشه ----------- است. درستی یا نادرستی جمله­ های زیر را مشخص کنید؟ (0.5) الف) در زبان فارسی، واژه ­هایی وجود دارد که با مصوت آغاز می­شود. (0.25) ب) شکل نوشتاری واج را حرف می­نامند. (0.25) به سوالات زیر پاسخ کامل دهید؟ (3) الف) هجاهای زبان فارسی به چند دسته تقسیم می­شود؟ نام ببرید و برای هر یک مثالی بزنید. (2) ب) هجا چیست؟ (1) هر بیت را به هجاهای تشکیل دهندۀ آن تجزیه کنید، سپس هر هجا را با علامت خاص آن بنویسید؟ (2)  الف) عجب نیست از گل که خندد به سروی/ که در این چمن پای در گل نشیند ب) بشنو از نی چون حکایت می کند/ از جدایی ها شکایت می کند  (6 نمره)



تایید

زیبایی ­شناسی جاهای خالی را با عبارت مناسب کامل کنید؟ (0.5) الف) عواملی که موسیقی لفظی را پدید می­ آورند ------------------ می­خوانیم. ب) واج ­آرایی صامت­ها از مصوت­ها ----------------- است. به سوالات زیر پاسخ کوتاه دهید؟ (0.5) الف) ارزش موسیقیایی کدام سجع از همه بیشتر است؟ (0.25) ب) مسجع چیست؟ (0.5) به سوال زیر پاسخ کامل دهید؟ (1.5) الف) سجع چیست و انواع آن را نام ببرید؟ در بیت­ های­ زیر واج ­آرایی را پیدا کنید؟ (1) الف) گو بهار دل و جان باش و خزان باش ار نه/ ای بسا باغ و بهاران که خزان من و توست ب) نه من ز بی عملی در جهان ملولم و بس/ ملامت علما هم ز علم بی عمل است در بیت­های زیر آرایۀ تکرار یا (واژه­ آرایی) را پیدا کنید؟ (1) الف) دل نیست کبوتر که چو برخاست نشیند/ از گوشۀ بامی که پریدیم، پریدیم ب) ای داد به داد دل ما کس نرسید/ از بس که بلند بود داد دل ما  در جملات زیر انواع سجع را بیابید و نوع آن­ها را مشخص کنید؟ (1) الف) این دلق موسی است مرقع و آن ریش فرعون مرصع.  ب) طالب علم عزیز است و طالب مال ذلیل.  (6 نمره)



تایید

نقد و تحلیل نظم و نثر حکایت زیر را بخوانید و آن را از دید قلمرو ادبی، فکری بررسی کنید؟ (2) روزی شخصی پیش بهلول، بی­ ادبی نمود. بهلول او را ملامت کرد که چرا شرط ادب به جا نیاوردی؟ او گفت: چه کنم؟ آب و گِل مرا چنین سرشته­اند. گفت: آب و گِل تو را نبکو سرشته ­اند، اما لگد کم خورده است. ابیات زیر را از دید حس و حال فضای شعری و عاطفی بررسی کنید؟ (2) الف) وقت را غنیمت دان آن قدر که بتوانی/ حاصل از حیات ای جان یک دم است تا دانی (1) ب) خروشید کای فرخ اسفندیار/ هماوردت آمد برآرای کار (0.5) ج) ای نفس خرم باد صبا/ از بر یار آمده­ای، مرحبا قافلۀ شب، چه شنیدی ز صبح/ مرغ سلیمان، چه خبر از سبا؟ (0.5) (4 نمره)



تایید