زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون تفکر وسواد رسانه به صورت دیجی فرم

سلام. لطفا با دقت به سوالات پاسخ دهید.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 45 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

هدف سواد رسانه ای این است که بتواند مخاطب فعال، حقیقت جو و هوشمند تربیت کند و نه صرفا مصرف  کنندهای منفعل، ساده و خام برای پیامهای رسانه ای (0.5 نمره)



تایید

سرریز اطلاعات  موجب اضطراب و سردرگمی افراد و ناتوانی در تصمیم گیری در انتخاب  همه یا بخشی از اطلاعات می شود. (0.5 نمره)



تایید

برای اینکه رسانه ها وسیله رشد و اعتلای ماباشند، بهتر است  با
اولویت بندی به سراغ استفاده از رسانه ها برویم و مشروط و محدود از آنها استفاده کنیم (0.5 نمره)



تایید

به پیا م هایی  که برخلاف ظاهر فریبنده و جذابشان، محتوایی سطحی و توخالی دارند و علیرغم
سرگرم کنندگی و جالب بودن، ارزش چندانی ندارند  اخبار و اطلاعات زرد گفته میشود (0.5 نمره)



تایید

اگر چیزی چاپ شده یا در جایی نشر داده شده است، ضرورتادرست و معتبر است، چرا که اگر معتبر نبود چاپ یا منتشر نمی  شد. (0.5 نمره)



تایید

"سرریز اطلاعات" وضعیتی است که در آن، در زمینۀ یک موضوع، بیش از اندازه اطلاعات وجود داشته باشد. (0.5 نمره)



تایید

گستردگی رسانه ها و دامنۀ فعالیتهای رسانه ای در عصر حاضر، شناخت حقوق متقابل
رسانه ها، مخاطبان و دولت ها را به امری ضروری تبدیل کرده است (0.5 نمره)



تایید

رسانه های جدید امکان تفریح در هر مکان، زمان و به تنهایی را فراهم کرده اند و همین مسئله موجب شده
است تفریحات ماکمتر حالت دسته جمعی داشته باشد. (0.5 نمره)



تایید

 معیارهای زیبایی و آرمان ها دربارۀ زیبایی در فرهنگ ها بر اساس توافقات اجتماعی ساخته می شوند. (0.5 نمره)



تایید

با ظهور اینترنت، دنیای جدیدی پدیدار شد که آن را فضای مجازی می نامند. (0.5 نمره)



تایید

منشأ ارزشها خانواده، دوستان، همسالان، دین، آموزش و پرورش، و رسانه ها هستند. (0.5 نمره)



تایید

مخاطبان  براساس دانش قبلی، تجربیات، ارزشها و عقایدخود، برداشت و تفسیر متفاوتی از پیام برای خود ایجاد می کنند که الزاماً همۀ این تفسیرها، درست نیست (0.5 نمره)



تایید

سواد رسانه ای را  می توان به دو مقولۀ خواندن و نوشتن یا دو سطح مصرف و تولید محصولات
رسانه ای تقسیم بندی  کرد و در هر دو سطح، «مخاطب» نقشی کلیدی دارد. (0.5 نمره)



تایید

«مد»الگوی فرهنگی ای است که توسط بخشی از افراد جامعه، پذیرفته میشود و
دارای یک دورۀ زمانی نسبتاً طولانی است و  فراموش نمی شود. (0.5 نمره)



تایید

در فرایند مقاومت مخاطب در برابر نوآوری ،در مرحله آگاهی، نگرش مثبت یا منفی نسبت به فناوری، ایده و خدمات جدید در ذهن فرد شکل می گیرد
(0.5 نمره)



تایید

افراد  از   شکل و اندازه های متنوع برخوردار هستند و این تنوع به عمد در رسانه نادیده گرفته می شود. (0.5 نمره)



تایید

منظوراز جامعه هدف در رسانه همان مخاطبین برنامه ها هستند. (0.5 نمره)



تایید

علاوه بر رسانه ها  ، ابزارهای رسانه ای نیز   موجب تغییر سبک زندگی شده است. (0.5 نمره)



تایید

اخلاق رسانه ای  به سبب ریشه داشتن  در مجموعه ارزش های درون جامعه،در همه ی جوامع و فرهنگی ها یکسان است. (0.5 نمره)



تایید

دیدگاه «قدرت نامحدود رسانه » مخاطب را  در انتخاب فعال می داند. (0.5 نمره)



تایید

نقش  های شخصی و اجتماعی افراد، ارزشها  و آداب و رسوم  از مؤلفه های سبک زندگی محسوب می شوند. (0.5 نمره)



تایید

 در سوره اسرا تاکید شده ،"از آنچه به آن علم نداری پیروی مکن" (0.5 نمره)



تایید

توانایی ومهارت انتخاب وداشتن معیار های مناسب  در استفاده  ازاطلاعات می تواند مانع از اعتیاد رسانه ای شود. (0.5 نمره)



تایید

فناوری های ارتباطی باعث غلبه انسان بر چهار محدودیت زمان ،مکان، زبان وامکان شده اند. (0.5 نمره)



تایید

در دیدگاه "قدرت مشروط رسانه ها  "وسایل ارتباط جمعی، ابزاری اجتماعی ـ فرهنگی  هستند که تأثیرات
چشمگیری بر جای می گذارند. (0.5 نمره)



تایید

اخلاق رسانه ای، امری درونی و با ارزشها مرتبط است. (0.5 نمره)



تایید

با ظهور رسانه ِ های دوسویه (تعاملی)، مفهوم خطی فرستنده ـ گیرنده به مفهوم دایره ای و پیچیده ای تبدیل شده است. (0.5 نمره)



تایید

تصاویری که ما از افراد در فیلم ها و تبلیغات می بینیم تصاویر دستکاری شده است تا آنها جذابتر به نظر برسند (0.5 نمره)



تایید

گزینشگری، نفع گرایی ، هدفمندی، مشارکت و درگیری و مقاومت، خصوصیات  مخاطبان فعال است. (0.5 نمره)



تایید

اگر در فضای مجازی با مصادیق محتوای مجرمانه مواجه شدیم  یا  به نحوی مورد 
تهدید قرار گرفتیم ، پلیس فتا می تواندیاری رسان ما باشد. (0.5 نمره)



تایید