زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی دهم تجربی و ریاضی دبیرستان سعادت سمنان / خرداد 1400 / دبیر ادبیات رهائی به صورت دیجی فرم

با سلام و عرض ادب و  آرزوی موفقیت برای شما دانش آموزان عزیز دبیرستان سعادت سمنان، لطفاً در هنگام پاسخ به سؤالات حق خروج از سایت امتحان را ندارید اگر از آزمون خارج شوید برای شما تقلب ثبت می شود شرکت کردن دو دانش آموز در یک مکان را gps گزارش می کند و تقلب و صفر ثبت می شود استفاده از دو یا چند تلفن همراه همزمان برای آزمون را سامانه هوشمند تقلب ثبت می نماید فقط با یک تلفن همراه وارد شوید و به هیچ عنوان برای جست و جوی سوال از اپلیکشن استفاده نکنید زیرا سامانه هوشمند است و تقلب را برای شما ثبت می کند فقط سؤال را بخوانید و با اطّلاعات خودتان پاسخ دهید . 
توجّه: پس از اتمام آزمون گزینه ی ثبت نهایی را کلیک کنید تا آزمون شما ارسال شود.
مدیریت زمان را فراموش نکنید. لطفا زمان آزمون خود را مدیریت کنید.
توجّه! دانش آموزان عزیز آزمون امروز 20نمره دارد که تقسیم بر 2 می شود. بنابراین، نمره آزمون امروز 10نمره + حضور فعال در کلاس های تشکیل شده نوبت دوم+ پاسخ به پرسش های شفاهی پرسیده شده در کلاس های آنلاین+ شرکت در آزمون های مستمر نوبت دوم + ارسال تکالیف خواسته شده در موعدمقرر ، که میانگین موارد ذکر شده نمره ی آزمون فارسی نوبت دوم شما خوبان را به دست می دهد. لطفا به موارد ذکر شده دقّت کنید.
   

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 55 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

نوع (را)درکدام گزینه متفاوت است؟ (1 نمره)



تایید

 معنای چند واژه با توجه به املای واژگان درست است؟ « زهی: چلّه ی کمان، وتر / هژیر: دلاور و شجاع /اهلیت: شایستگی / مهیب :ترسناک / حاذق: ماهر / رعب: ترس/ بحران: آشفتگی / مخمصه: تنگنا/ آخره: قوس زیر گردن/ تعلیقات: پیوست ها/مائده: طعام/ مغلوب: شکست خورده/ مألوف: خو گرفته/ مرفّه: آسوده/ کمیت: اسب سرخ مایل به خاکستری  » (1 نمره)



تایید

 املای چند واژه با توجّه به معنی نادرست است؟ « وغب: هر فرو رفتگی اندام بدن  / رقئه: نامه ی کوتاه / فَراق: آسودگی / توصن: اسب سرکش/ مرحمت: لطف/ اَشباح: مانندها/ افسر: تاج پادشاهی / عنان: افسار/ غارب: میان دو کتف » (1 نمره)



تایید

 در شیوۀ بلاغی بیان مصراع « به خفتگان، خبری می ­رسد. خروش خروس» کدام مورد دیده می شود؟ (1 نمره)



تایید

 در کدام گزینه متمم با دو حرف اضافه به کار نرفته است؟ (1 نمره)



تایید

در جمله ی (درنبرد میان سهراب و هجیر،فرمانده دژ،سهراب بر او پیروز می شود) نقش دستوری واژه های« پیروز - سهراب » به ترتیب  چیست؟ (1 نمره)



تایید

نقش دستوری واژه های « دکان، ضرب، ش  در واژه ی، سرش، کل»در بیت « دید پر روغن دکان و جامه چرب / بر سرش زد گشت طوطی کل ز ضرب» به ترتیب چیست ؟   (1 نمره)



تایید

مفهوم ذکر شده در کمانک برابر همۀ گزینه ها نادرست است . به جز گزینه....... (1 نمره)



تایید

 در گروه واژه های  « ساعد و بازو /  میغ و سحاب / تلطّف و نرمی کردن/ ذَبَر و بالا /عوان و هنگام/  طمأنینه و آرامش / انهار و جوی ها /  عیال و زن / طاس و کاسه / غایی و نهایی/ لئو و لعب/ حُجب و حیا/ مخذول و خار»چند غلط املایی وجود دارد؟ (1 نمره)



تایید

 در کدام بیت هر دو نوع جناس همسان(تام) و ناهمسان(ناقص) به کار رفته است؟ (1 نمره)



تایید

واژگانی که داخل گیومه قرار گرفته اند معنای آن ها را بنویسید.(هر مورد 25/.) ( 1.5)

الف ) «ارتجالاً» انشایی می ساخت

ب- دمی آب خوردن پس از «بدسگال»

ج-«فی الجمله » نماند از معاصی مسکری که نخورد .

د- چو رعد خروشان یکی «وَیلَه» کرد.

ه- دلیری «کجا » نام او اشکبوس

و- هر که در «مسلخ» گرمابه بود. (1.5 نمره)



تایید

در متون نظم و نثر زیر غلط های املایی را پیدا کنید و صحیح آن را بنویسید. (هر مورد 25/.) ( 1.5) الف) مُکاری از ما سی دینار مغربی می خواست. و از فضل و رحمت کردگار، جلَّ جَلالُه و عَمَّ نَوالُه، نا امید نباید شد که او تعالی، رحیم است. 

ب) لیکن خروسِ غالب، حرکتی کرد نه مناسبِ حال درویشان. بر حریفِ مغلوب که تسلیم اختیار کرده، مخذول و نالان استرهام می‌کرد،

پ) گفته اند«نیکوترین»از بحر آن بُوَد که یوسف صدّیق، وفادار بُوَد و یعقوب خود او را به صبر آموزگار بُوَد. برادران یوسف، آهنگ کید و مکر و اداوت کردند تا مگر او را هلاک کنند.

 ت) معلّم کارش نگار نقشۀ قالی بود و در آن دستی نازک داشت. نقش بندی اش دلگشاه بودو رنگ را نگارین می ریخت 

ث) ناتانائیل ، تمایزی میان خدا و خوشبختی قاعل مشو 

ح) آنها با اشتیاق از بین گل و لایی که حاصل جذر و مدّ آب « خور» است، خود را به قایق ها می رساندند.  (1.5 نمره)



تایید

بیت « طوطی اندر گفت آمد در زمان / بانگ بر درویش زد که: هی، فلان!» چند جمله است؟جمله ها را مشخص کنید. ( 1) (1 نمره)



تایید

مؤثّرتریـن شـیوه ای کـه مولوی در«مثنوی معنـوی» از آن بهره می گیرد، « .............» اسـت.( 5/.) (0.5 نمره)



تایید

نقیضه پـردازی را مختصری توضیح داده و بنویسید در کدام یک از درس های کتاب فارسی دهم از این شیوه بهره برده شد؟ (1) (1 نمره)



تایید

در مصراع « درهای امید و روشنایی را به روی ما بگشای.» گروه های اسمی  و فعلی را به همراه هسته ها و نقش آنها و وابسته ها و نوع آنها و نوع فعل بنویسید.(2) (2 نمره)



تایید

آرایه های به کار رفته در مصراع ها و بیت های زیر را بنویسید.(1/5)
الف) ای چون سبزه برآمده از دفتر روزگاران
ب) زینهار از قرین بد ، زنهار / وَ قِنا ربّنا عذاب النّار
پ) اشتر به شعر عرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژ طبع جانوری
ت) سپهبد، عنان اژدها را سپرد.
(1.5 نمره)



تایید

با توجّه به بیت« برآویخت رُهّام با اشکبوس / برآمد ز هر دو سپه ، بوق و کوس» به سوالات پاسخ صحیح یا غلط  بدهید.
الف) رُهّام و اشکبوس به ترتیب دو فرمانده از سپاه توران و ایران بودند؟(5/.)
ب) شاعر بیت فردوسی است و بیت از نبرد گردآفرید و سهراب آورده شده است؟(5/.)
(1 نمره)



تایید