زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون عملکردی پایه پنجم به صورت دیجی فرم

به نام خدا 
آموزگار : فاطمه قائمی تبار 
دبستان : زینب قهرمانی 
تاریخ 99/11/29


digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 60 ثانیه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید؟  *



تایید

موضوع : رنگین کمان 

 هدف یادگیری : تشکیل رنگین کمان را بداند . رنگ های مختلف نور سفید را بداند وسیله تجزیه نو را بداند . 

ملاک و شواهد یادگیری : می تواند با روشهای مختلف ، نور خورشید را تجزیه کند . می داند که نور خورشید از هفت رنگ متفاوت تشکیل می شود.




تایید

یک ماه پیش ، وقتی یلدا هنگام باران به آسمان نگاه می کرد . رنگین کمان زیبایی را در آسمان مشاهده کرد .یلدا از خود پرسید ( این رنگین کمان ) چگونه در آسمان ایجاد شده است ؟یلدا تصمیم گرفت برای پیدا کردن پاسخ سوالش به روش علمی عمل کند بنابر این مراحل زیر را انجام داد . 

 * او پیش بینی کرد رنگین کمان ، در اثر بارش باران به وجود آمده است . 

* چندین بار دیگر نیز بعد از بارش باران آسمان را نگاه کرده بود اما همیشه رنگین کمان وجود نداشت .

* او تصمیم گرفت با کمک آب فشان و پاشیدن آن در روزهای مختلف رنگین کمان درست کند . 

* یلدا با استفاده از یک قطعه شیشه ای هم توانست بدون نیاز به آب رنگین کمانی از هفت رنگ را درست کند . 

 حالا با توجه به آزمایشهای یلدا به سوالات زیر پاسخ دهید. 

1ـ چرا یلدا به جای آب فشان از شلنگ آب استفاده نکرد ؟ 

 2- با توجه به آزمایشهای یلدا شرایط تشکیل رنگین کمان چیست ؟ 

3ـ در یکی از روزهای بارانی که خورشید هم در آسمان بود یلدا در حیاط خانه ایستاده بود اما رنگین کمان را ندید چرا ؟ 

4- قطعه شیشه ای که یلدا توانست با آن نور خورشید را تجزیه کند چه نام دارد؟ 

 5- چه روش دیگری می دانید که یلدا بتواند با آن رنگین کمانی از رنگهای مختلف نور بسازد ؟ 

6- نور خورشید از چه رنگ هایی تشکیل شده است ؟

(6 نمره)



تایید

7- یلدا با دیدن رنگین کمان فرضیه های مختلفی به دست آورد .در مقابل فرضیه هایی که به نظر شما یلدا درستی آنها را ثابت کرده است علامت درست قرار دهید . 

الف ـ هر وقت باران ببارد رنگین کمان ایجاد می شود. (        ) 

 ب ـ با استفاده از لوله خودکار نیز می توان رنگین کمان درست کرد (          ) 

 ج ـ فواره های آب نیز می توانند ، رنگین کمان درست کنند .(          ) 

د ـ قطره های آب ، نور خورشید را تجزیه می کنند و رنگین کمان می سازند .(         )

(4 نمره)



تایید

ارزیابی عملکرد دانش آموز 

خیلی خوب ، خوب ، قابل قبول ،  نیاز به تلاش 

 معیارها 

 1ـ مراحل تشکیل رنگین کمان را می داند. 

 2- وسایلی که می تواند نور را تجزیه کنند می شناسد. 

 3- رنگهای مختلف نور را به ترتیب نام می برد . 

 4- نسبت به صرفه جویی در مصرف آب علاقه دارد. 

 5- خوش خط و خوانا می نویسد .

 6- در زمان داده شده به سوالات پاسخ می دهد . 

بازخورد کیفی ـ توصیفی :





تایید

خودسنجی : 

 آیا از نوشته های خود راضی هستم ؟ 

از این درس چه چیزهای جدیدید یاد گرفتم ؟ 

برای اینکه بیشتر یاد بگیرم چه کارهایی باید انجام دهم ؟




تایید