زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون علوم و فنون دهم ،نوبت دوم خرداد ماه، دبیر :رمضانی به صورت دیجی فرم

بسمه تعالی
پایه تحصیلی دهم انسانی     آپ: شهرستان بویراحمد

نام درس علوم و فنون 1         دبیرستان :کمایی مقدم
نوبت دوم«خردادماه»          سال تحصیلی:1399/1400
دبیر: رمضانی                       مطابق با وضعیت قرمز

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 80 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

تاریخ ادبیات و سبک شناسی «۴نمره»

ویژگی های نثر دوره سامانی را بنویسید؟
(1 نمره)



تایید

جاهای خالی را با واژگان مناسب پر کنید

الف: ویژگی اصلی نثر..... به کارگیری سجع است

ب: شاعران معروف آذربایجان .....و .....بودند

پ: آوردن آرایه های ادبی فراوان، امثال و اشعار گوناگون از عربی و فارسی ،از ویژگی‌های نثر..... است

ت: کشف الاسرار و عدة الابرار از آثار .....است
(1 نمره)



تایید

چرا به سبک دوره سلجوقی بینابین هم می گفته می شود؟ (0.5 نمره)



تایید

زبان پارتی در دوره هخامنشیان رایج بود (0.25 نمره)



تایید

قرن چهارم هجری ،دوران غلبه ،رواج،حفظ و ارائه آداب و رسوم ملی بود (0.25 نمره)



تایید

یکی از ویژگی های شعر فارسی در قرن چهارم و نیمه اول قرن پنجم سادگی فکر و روانی کلام آن است (0.25 نمره)



تایید

مهمترین دوره تمدن اسلامی ایران قرن پنجم و نیمه اول قرن ششم بوده است (0.25 نمره)



تایید

نخستین آثار نظم زبان فارسی بعد از اسلام در کجا پدید آمد؟ (0.25 نمره)



تایید

همه آثار به جز...... از نمونه های نثر دوره غزنوی و سلجوقی هستند (0.25 نمره)



تایید

موسیقی شعر«۶نمره»

هر یک از کلمات زیر دارای چند هجا هستند نشانه های هجایی هر کدام را بنویسید؟
الف:استدلال
ب: آسمانی
پ:محبت
ت: آمد
(1 نمره)



تایید

واژه‌های قافیه و حروف مشترک آن را در هر بیت، مشخص کنید.

الف) «کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد؟ /یک نکته از این معنی، گفتیم و همین باشد»

ب) چنین داد پاسخ فریدون که تخت / نماند به کس جاودانه نه بخت
(1 نمره)



تایید

در کدام گزینه «ی »صامت است؟ (0.25 نمره)



تایید

هجاهای کدام گزینه با مصراع «توانا بود هر که دانا بود »مطابقت دارد؟ (0.5 نمره)



تایید

بیت زیر را به هجاهای تشکیل دهنده آن تجزیه و تقطیع کنید؟

«بسی تیر و دی ماه و اردیبهشت/برآید که ما خاک باشیم و خشت»
(1 نمره)



تایید

آیا واژه «حضیض» می‌تواند با واژه« لذیذ» هم‌قافیه شود؟ دلیل خود را بنویسید (0.5 نمره)



تایید

جمله «مقدار آوایی است که دهان با یکبار باز شدن آن را ادا میکند »تعریف کدام یک از موارد زیر است؟ (0.25 نمره)



تایید

کدام یک از ابیات زیر دارای« قافیه درونی »و کدام یک «ذوقافیتین »میباشد؟

الف: طرفه می دارند یاران صبر من بر داغ و درد /داغ و دردی که از تو باشد خوشتر از باغ و ورد

ب: مرده بودم ،زنده شدم گریه بودم خنده شدم/ دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم
(0.5 نمره)



تایید

واژه« سرافراز» را یک بار با همزه و بار دیگر بدون همزه به خط عروضی بنویسید؟ (0.5 نمره)



تایید

در ابیات زیر ردیف را مشخص کنید

الف: شب عاشقان بی دل چه شبی دراز باشد /
تو بیا کز اول شب در صبح باز باشد

ب:  آب زنید راه را هین که نگار میرسد /مژده دهید باغ را بوی بهار میرسد
(0.5 نمره)



تایید

«زیبایی شناسی ۶نمره»

نمونه های واج آرایی و واژه آرایی را در ابیات زیر مشخص کنید؟

الف:خوابِ نوشینِ بامدادِ رحیل/باز دارد پیاده را ز سبیل
ب:ما را سری است باتو،که گر خلق روزگار/دشمن شوند و سر برود،هم بر آن سریم
(1 نمره)



تایید

موازنه تقابل سجع های .....و......در دو یا چند جمله است (0.5 نمره)



تایید

در عبارات زیر سجع ها را بیابید و نوع هر یک را مشخص کنید

الف: توانگری به هنر است نه به مال، و بزرگی به عقل است نه به سال
ب: دوستی را که به عمری فرا چنگ آرند،نشاید که به یک دم بیازارند
(1 نمره)



تایید

در ابیات زیر آرایه موازنه به کار رفته است یا ترصیع؟دلیل خود را بنویسید

الف:برگ بی برگی بود ما را نوال/مرگ بی مرگی بود ما را حلال

ب:راه وصل تو ،راه پر آسیب/درد عشق تو،درد بی درمان
(1 نمره)



تایید

واژه های کدام گزینه همگی سجع متوازی هستند؟ (0.5 نمره)



تایید

در ابیات زیر جناس و نوع آن را مشخص کنید؟

 الف:مگذران روز سلامت به ملامت، حافظ/چه توقع ز جهان گذران میداری؟ب:پدر با پسر یکدیگر را کنار/گرفتند کرده غم از دل کنار 




  (2 نمره)



تایید

 نقد و تحلیل نظم و نثر ( ۴ نمره ‌)
 شعر زیر را بخوانید و به سوالات پاسخ دهید. «به دام افتاد روباهی سحرگاه /به روبه بازی اندیشید در راه /که گر صیاد بیند هم چنینم دهد حالی به گازر پوستینم/ پس آن گه، مرده کرد او خویشتن را / ز بیم جان، فرو افکند تن را /چو صیاد آمد، او را مرده پنداشت /نمی یارست روبه را کم انگاشت/ ز بن ببرید حالی گوش او لیک/ که گوش او به کار آید مرا نیک /به دل، روباه گفتا: ترک غم گیر/ چو زنده مانده ای، یک گوش، کم گیر /یکی دیگر بیامد، گفت: این دم /زبان او به کار آید مرا هم/ زبانش را برید آن مرد، ناگاه /نکرد از بیم جان، یک ناله روباه /دگر کس گفت: ما را از همه چیز به کار آید همی دندان او نیز /نزد دم، تا که آهن درفکندند به سختی چند دندانش بکندند /به دل، روباه گفتا: گر بمانم نه دندان باش و نه گوش و زبانم/ دگر کس آمد و گفت: اختیار است دل روبه، که رنجی را به کار است /چو نام دل شنید از دور، روباه /جهان بر چشم او شد تیره، آن گاه /به دل می گفت: با دل نیست بازی کنون باید به کارم حیله سازی /بگفت این و به صد دستان و تزویر /بجست از دام، همچون از کمان، تیر حدیث دل، حدیثی بس شگفت است/ که در عالم، حدیثش درگرفته است 
الف) چهار مورد از ویژگی های زبانی شعر فوق را بنویسید. ب) شعر فوق را از دید قلمرو ادبی بررسی کنید؟ ( ۴ مورد ) (4 نمره)



تایید