زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون پایان ترم سطح 3 -دوره 11- سری 1- 31 مرداد به صورت دیجی فرم

باسلام و احترام

به آزمون پایان ترم سطح سه تدبر در قرآن خوش آمدید.
در حین آزمون از اپلیکشن ها، پیام رسان ها و ... استفاده نفرمایید. (از آزمون خارج می شوید)
در پایان آزمون، حتما دکمه ثبت را جهت ذخیره اطلاعات، بزنید.
در صورت بروز مشکل: 09371807548

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام  خود را وارد نمایید *



تایید

 نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

شماره موبایل خود را وارد نمایید *



تایید

نام مربی خود را (دقیقا مطابق مثال) وارد نمایید. مثال: خانم طبری
از نوشتن عباراتی همچون استاد گرانقدر و .... خودداری فرمایید. *



تایید

نام همیار خود را (دقیقا مطابق مثال) وارد نمایید. مثال: خانم نرگسی
از نوشتن عباراتی همچون همیار گرانقدر و .... خودداری فرمایید. *



تایید

روز کلاس و نام موسسه خود را وارد نمایید *



تایید

۱. چرا مسلمانان نیز جزء مخاطبان مستقیم سوره های قرآن به ویژه سوره های مکی هستند؟
الف)تا به کمک این سوره ها مسلمان و مومن اسمی می‌شویم نه مومن رسمی
ب) به کمک این سوره ها بتوانیم دیگران را مومن کنیم‌.
ج) به کمک این سوره ها ایمان حفظ می‌شود و ارتقا می‌یابد و مسلمان رسمی و واقعی می‌شویم



تایید

۲. کدام گزینه در مورد تمام آیات هر سورۀ قرآن صدق می کند؟
الف) انسجام مفهومی دارند.
ب ) انسجام موضوعی دارند.
ج) انسجام هدایتی دارند.



تایید

۳.خطاب یا ایها النبی در آیه اول سوره طلاق نشان می دهد که :
الف) احکام طلاق درباره همسران پیامبر( ص )آمده است.
ب) مبلغ و مجری احکام الهی در جامعه ،پیامبر (ص )می باشد.
ج )پیامبر (ص )منتظر وضع قانون طلاق در جامعه هستند.



تایید

۴. باتوجه به سوره طلاق،کمیت عده زنانی که حیض نمی شوند چقدراست؟
الف) ثلاثةاشهر
ب) یضعن حملهن
ج) اربعة اشهر



تایید

۵.با توجه به سوره طلاق دستور خدا بعد از اتمام عده چیست؟
الف) اسکنوهن من حیث سکنتم من وجدکم
ب) فامسکوهن بمعروف اوفارقوهن بمعروف
ج) فلینفق ذوسعة من سعته



تایید

۶.منظور از عبارت «وَ أْتَمِرُوا بَيْنَكُمْ بِمَعْرُوفٍ» درآیه ۶ سوره طلاق کدام گزینه است؟
الف) مقدار قیمت شیر دهی را با مشورت به طور شایسته تعیین کنید.
ب) با خوشی از هم جدا شوید.
ج) بر سر مهریه با مشورت به طور شایسته توافق کنید.



تایید

۷.با توجه به سوره طلاق، آیه۱۲ «الله الذی خلق سبع سماوات ومن الارض مثلهن یتنزل الامربینهن...» پشتوانه کدام گزینه است؟
الف) «فاتقواالله »و « الامر ربها»
ب) رسولا یتلوا علیکم آیات الله مبینات ...(۱۱)
ج) اعدالله لهم عذابا شدیدا...(10)



تایید

۸.کدام گزینه در مورد آیه ۲ سوره تحریم « قد فرض الله لکم تحله ایمانکم ...» صحیح است؟
الف) راه لغو تحریم در این آیه بیان شده است.
ب) این آیه جوازی برای سوگند خوردن رسول الله صل الله علیه وآله است.
ج) پیامبر(ص) امر واجبی را با قسم بر خود حرام کرده بود.



تایید

۹.کدام گزینه در مورد اتصال آیه ۹ «یا ایها النبی...» سوره تحریم به آیات قبل آن صحیح است؟
الف) آیات قبلی خطاب به جامعه ایمانی است و این آیه خطاب به رسول خدا(ص) است لذا به آیات قبل متصل نیست.
ب) اشتراک ادبی با آیه ۸ ندارد لذا متصل نیست.
ج)خطاب به نبی(ص) در این آیه در راستای مقابله با توطئه و توسعه آن در جامعه است، لذا متصل است.



تایید

۱۰.کدام گزینه در مورد فضای سخن سیاق دوم سوره تحریم درست است؟
الف) عده‌ای از مومنان در معرض گرفتار شدن به فتنه هستند.
ب) کفار و منافقین درصدد آغاز جهاد با پیامبر (ص )هستند.
ج) توطئه و تبانی در بیت پیامبر (ص) توسط دو تن از همسران ایشان صورت گرفته است‌.



تایید

۱۱. با توجه به آیه ۷سوره تحریم « یا ایها الذین کفروا..» کدام گزینه صحیح است؟
الف) یا ایها الذین کفروا خطاب به کافرانی است که مومنان را دچار فتنه کرده اند.
ب) خطاب یا ایها الذین کفروا درفضای دنیا به کافران می باشد.
ج) این خطاب نشان میدهد که همراه شدن با توطئه گران علیه پیامبر (ص) مساوی با کفر است.



تایید

12.جهت هدایتی سیاق سوم سوره مبارکه تحریم کدام گزینه است؟
الف) اصلاح معیار الگو پذیری
ب) مقابله با کافران ومنافقان فتنه گر
ج) هشدار وتهدید علیه توطئه همسران پیامبر



تایید

13.کدام آیه / آیات در سیاق اول سوره ملک، محور سیاق می باشد؟
الف) ۱و ۴ «تبارک ... حصیر»
ب) ۱و۲ « تبارک ... الغفور»
ج) ‌۱ «تبارک الذی...»



تایید

۱۴.کدام گزینه در مورد آیه ۵ سوره ملک «ولقد زینا السماء الدنیا...» صحیح است؟
الف) این آیه ادامه آیات قبل می باشد؛ زیرا در آیات قبل به خلق آسمانها اشاره شده است.
ب) این آیه ادامه سیاق قبل است زیرا در آیات قبل صحبت از قدرت خدا بود و این آیه مقابله با شیطان است.
ج) این آیه در ادامه سیر مفهومی سیاق قبل نیست و رویکرد انذاری در آیه ۵غلبه دارد.



تایید

15.در آیه 13 سوره ملک «وَ أَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا به » منظور از قول پنهان چیست؟ 
الف) خشیت از رب
ب) عدم ایمان به غیب
ج) احساس امنیت موهوم



تایید

۱۶. جهت هدایتی سیاق دوم سوره ملک چیست و از کدام فراز بدست می آید؟
الف) کافران به ربوبیت و مکذبان نذیر، همنشین شیاطین در «سعیر»/فراز اول
ب) کافران به ربوبیت و مکذبان نذیر، همنشین شیاطین در «سعیر» به دلیل بسط و توضیح عاقبت کافران به ربوبیت / فراز دوم
ج) عاقبت دردبار شیاطین و کافران به ربّوبیت/ فراز اول



تایید

۱۷.کدام سیاق/سیاق¬ها رویکرد اصلی بحث هدایتی سوره ملک می باشند؟
الف) سیاق اول
ب) سیاق اول و دوم
ج) سیاق دوم و سوم



تایید

۱۸.کدام گزینه قرینه فضای سخن سیاق اول سوره قلم است؟
الف) فستبصر و یبصرون
ب) ما انت بنعمه ربک بمجنون
ج) و ان لک لاجرا غیر ممنون



تایید

۱۹.کدام گزینه در مورد جواب قسم های سیاق اول سوره قلم صحیح است؟
الف) وما یسطرون
ب) بایکم المفتون
ج) آیات (۲,۳,۴): «ما انت...» و « ان لک...» و « و انک...»



تایید

۲۰.بر اساس سیاق اول سوره قلم، کدام گزینه هدف مکذبان از تبلیغات سوء علیه پیامبر(ص) را مشخص می کند؟
الف)‌ «أن کان ذا مال و بنین»
ب) « مناع للخیر معتد اثیم»
ج) « ودّو لو تدهن فیدهنون»



تایید

۲۱. کدام گزینه آیات محوری سیاق دوم سوره قلم می باشد؟

الف) آیه 17«انا بلوناهم...» ، آیه 33 «کذلک العذاب...»

ب) آیه ۲۹ «قالوا سبحان ربناانا کنا ظالمین»

ج) آیه ۲۶ «فلما رأوها قالوا انا لضالون»



تایید

۲۲. آیات ۳۴,۳۵ سوره قلم «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ» و «أَ فَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِينَ كَالْمُجْرِمِينَ» قرائن چه فضایی می باشند؟
الف) مجرمین، جنات نعیم را برای متقین سزاوار می دانند.
ب) مکذبان ادعا می‌کنند مانند این دنیا، که از ثروت و قدرت بهره مند هستند، در آخرت هم وضع خوبی خواهند داشت.
ج) پیامبر(ص) در شرایط سختی قرار گرفته اند که صبر در برابر آن دشوار است.



تایید

۲۳.کدام گزینه در مورد سیاق سوم سوره حاقه صحیح است؟
الف) جهت هدایتی سیاق ۳: مقابله با تکذیب حادثه درهم کوبنده قیامت و عصیان از رسول (ص)
ب) جواب شرطهای سیاق: آیات ۱۵ «فیومئذ وقعت...» آیه ۱۸ « یومئذ تعرضون...» است.
ج)کسانی که باور به قیامت نداشتند، مال و تسلطشان در قیامت دستگیرشان شد.



تایید

۲۴.با توجه به سیاق سوم سوره حاقه، بی رفیق ماندن انسان خطاکار در قیامت رابطه مستقیم با کدام عمل دارد؟
الف)‌ عدم اطعام مسکینان
ب)‌ عدم باور به قیامت
ج) ‌عدم ایمان به خدای بزرگ



تایید

۲۵.کدام گزینه جواب قسمهای سیاق چهارم سوره حاقه است؟
الف) لاخذنا منه بالیمین.
ب) و انه لحق الیقین.
ج) و انا لنعلم ان منکم مکذبین.



تایید

۲۶.کدام گزینه در ترجمه تدبری آیات ۴۵,۴۶ سوره حاقه «...لاخذنا منه بالیمین ثم لقطعنا منه الوتین» درست است؟
الف).. با دست راست او را می گرفتیم و رگ گردنش را قطع می کردیم.
ب)..آنچه را تا کنون به او نازل کردیم با قدرت از او می گرفتیم و سپس رگ گردنش را قطع می کردیم.
 ج) ..آنچه را تا کنون به او نازل کردیم با قدرت از او می گرفتیم و سپس شاهراه وحی را از او قطع می کردیم



تایید

27.کدام گزینه در مورد آیه ۱۱ سوره حاقه «انا لما طغا الماء حملناکم فی الجاریه» صحیح است؟
الف) ما شما را که در اصلاب و ارحام آن نجات یافتگان بودید در کشتی حمل کردیم.
ب) ای قوم نوح! ما شما را هنگام طغیان آب، در کشتی حمل کردیم.
ج) مخاطبان قرآن! ما شما را هنگام طغیان آب که در زمان خودتان اتفاق افتاد، نجات دادیم.



تایید

۲۸.کدام گزینه در مورد جمله درخواست عذاب از سوی سائل عذاب ،در سیاق اول سوره معارج،صحیح است؟
الف) سأل سائل بعذاب واقع الذی لیس له دافع.
ب) سأل سائل بعذاب للکافرین لیس له دافع.
ج) سأل سائل بعذاب للکافرین من الله



تایید

۲۹.ترجمه تدبری آیه ۱۷ سوره معارج « تدعوا من ادبر و تولی» کدام گزینه است؟
الف) کافر به سوی خود دعوت می‌کند کسی را که به خدا و رسول (ص)پشت کرد و ولایت خویش را بدست گرفت.
ب) آتش سوزان دعوت می‌کند کسی را که به خدا و رسول (ص) پشت کردو ولایت خویش را بدست گرفت.
ج)خدا در دنیا ،کسی را که پشت میکند و زمام امور خود را به هوای نفس سپرده، میخواند.



تایید

۳۰.در سوره مبارکه معارج ارکان عملی و اعتقادی مصلین به ترتیب کدام گزینه است؟
الف) دوام بر نماز و تصدیق عذاب – قیام به شهادات و خوف از عذاب
ب) دوام بر نماز و انفاق – تصدیق عذاب و خوف از عذاب
ج) انفاق و پاکدامنی – هراس از عذاب و رعایت امانات



تایید

۳۱. مدیران‌ وصف طبیعی حرص تا رسیدن به بهشت، چه کسانی هستند؟
الف)ثروتمندان
ب)فقرا
ج)مصلین



تایید

۳۲.مسئله اصلی سوره معارج کدام است؟
 الف) نفی عذاب و فرار از شریعت
ب) نفی قیامت
ج) نفی انفاق



تایید

۳۳.کدام گزینه درمورد فضای سخن سوره نوح درست است؟
الف) ‌لزوم عبرت‌گیری مخاطبان قرآن از صدق و بجایی جریان قوم نوح(ع) .
ب) ‌نافرمانی قوم نوح(ع) .
ج) ‌نیاز مخاطبان پیامبر (ص) به عبرت گیری از عاقبت نافرمانی قوم نوح(ع).



تایید

۳۴.بر اساس سوره نوح کدام گزینه صحیح است؟
الف) اطیعون در طولِ دو فرمان عبودیت و تقوای الهی است.
ب) اطیعون هم عرضِ دو فرمان عبودیت و تقوای الهی است.
ج) اطاعت از رسول (ص) هیچ ارتباطی به عبادت الهی و تقوا ندارد.



تایید

۳۵.مکر بزرگ کافران قوم نوح برای منحرف کردن مردم چه بود؟
الف) با ثروت و قدرتشان مردم را منحرف می کنند.
ب) علم کردن مقدسات خیالی و تهییج عواطف مذهبی مردم .
ج) با قرار دادن انگشتانشان در گوشهایشان و اصرار کفرشان .



تایید

36.علت اینکه در سوره نوح (ع) قبل از نفرین حضرت نوح(ع) عاقبت قوم نوح را بیان میکند چیست؟
الف) که بفهماند علت عذاب آنها خطاهای خودشان بوده است.
ب) که بفهماند بخاطر نفرین نوح (ع) غرق شدند.
ج) ترتیب آیات، تأثیری در سیر هدایتی سوره ندارد.



تایید

۳۷.در آیه ۶ سوره جن«..فزادوهم رهقا» مرجع ضمایر«و» و «هم»,کدام گزینه است؟
الف) جنیان_ انسانها
ب) انسانها_ انسانها
ج) انسانها _جنیان



تایید

۳۸.کدام گزینه در مورد ترجمه تدبری آیه۷ سوره جن «انهم ظنو کما ظننتم ان لن یبعث الله احدا » صحیح است؟
الف) اینکه به یقین جنیان گمان داشتند همانگونه که شما انسانها گمان داشتید که الله مردگان را زنده نخواهد کرد.
ب) اینکه به یقین انسانها گمان داشتند همانگونه که شما جنیان گمان داشتید که الله هرگز احدی را به پیامبری مبعوث نخواهد کرد.
ج)‌ اینکه به یقین انسانها گمان داشتند همانگونه که شما جنیان گمان داشتید که هرگز قیامتی در کار نیست.



تایید

۳۹.در سوره جن، اخبار خدا از ماجرای ایمان آوردن جنیان و همراه کردنِ آن با خبر اجتماعِ اعتراضِ مشرکان به چه منظور است؟
الف) اعتراض جنیان بر رسول خدا به دلیل نیاوردنِ غیب از جانب خدا بوده است.
ب) اعتراضِ مشرکان به جهت ایمان آوردنِ جنیان و اختصاصِ رسول (ص) به جنیان است.
 ج) ماجرای ایمان آوردنِ جنیان در مقام مقابله با این اعتراض، اِخبار می شود.



تایید

۴۰.آیه ۲۱ سوره جن «‌قل انی لا املک لکم ضرر ولا رشدا »‌ قرینه چه فضایی است؟
الف) ‌جنیان مشرک توقع دفع ضرر و جلب رشد از پیامبر(ص) دارند.
ب) ‌مشرکان به توحید عبادی پیامبر(ص) اعتراض و بر عقیده شرک آلود خود اصرار دارند.
ج) ‌توقع بیجای مشرکان که اگر توپیامبر (ص) مدعی ارتباط با غیب هستی ، ضرر را از ما دفع و منفعت‌ها را برای ما جلب کن. 



تایید