زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون تفکر و سواد رسانه ای- نوبت اول به صورت دیجی فرم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 60 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
این عکس بیانگر چه فرامتنی می باشد؟ (1 نمره)
دریافت سوال 6



تایید

عکس زیر مربوط به کدام تکنولوژی است؟

(0.5 نمره)
دریافت سوال 1



تایید

در عکس زیر از کدام  فنون اقناع استفاده شده است (1 نمره)
دریافت سوال 19



تایید

زیر متن در این جمله چیست؟

خانۀ ما از درون، ابر است و بیرون آفتاب. (0.5 نمره)



تایید

استفاده از صفات ترین مربوط به کدام فن اقناع می باشد؟ (0.5 نمره)



تایید

در هنگام استفاده از رادیو با چه محتوایی سر و کار داریم؟ (0.5 نمره)



تایید

آیا بازنمایی ضد واقعیت و کاریکاتوری از آن می باشد؟ (0.5 نمره)



تایید

چه چیزی باعث می شود مخاطب دست به تعمیم بزند؟ (0.5 نمره)



تایید

این تصویر پس از حملۀ رژیم غاصب صهیونیستی به مردم مظلوم و بی دفاع غزه، منتشر شد.  تحلیل خود را از این تصویر بیان کنید. طرّاح این پیام رسانه ای سعی می کند چگونه افکار شما را شکل دهد؟ رسانۀ ارتباط جمعی داخل تصویر در القای چه دیدگاهی سعی دارد؟ عملکرد آن رسانۀ ارتباط جمعی، تأمین کنندۀ منافع چه کسانی است؟ (2 نمره)
دریافت سوال 24



تایید

منظور از مجرا یا کانال رسانه چیست؟ (0.5 نمره)



تایید

..................... یعنی نشان دادن واقعیت به شکلی خاص (0.5 نمره)



تایید

با توجه به مفهوم کلیشه سازی، معمولا معتادان چگونه توصیف می شوند؟ (1 نمره)



تایید

هشدارهای سیاستمداران و یا گروه های حامی آنها و ترسیم  وضعیت نامتناسب موجود در اخبار، سخنرانی ها و گزارش آنها هم نمونه ای دیگر برای استفاده از این فن است تا خود و برنامه های خود را نجات بخشِ وضعیتِ ترسیم شده معرّفی کننددر این متن منظور کدام یک از فنون اقناع می باشد؟ (0.5 نمره)



تایید

این جمله بیانگر چه چیزی می باشد؟

رسانه، راه های مجسّم کردن برخی گروه ها، هویت ها و موقعیت ها را به ما می آموزد. زمانی که این تصوّرات با مردم ارتباط پیدا کند یاد یک مفهوم، شخص یا گروه می افتیم (0.5 نمره)



تایید

عکس روبرو مربوط به کدام فن اقناع است؟

(0.5 نمره)
دریافت سوال 18



تایید

کدامیک مزایای آموزش مجازی نمی باشد؟ (0.5 نمره)



تایید

در سال 2007 آشکار شد که روپرت مرداک، مالک شرکت رسانه ای نیوز کورپوریشن، که نشریۀ نیویورک پست نیز زیر مجموعۀ آن است با خط دادن به نویسندگان صفحۀ شایعۀ

از درج مطالب انتقادی دربارۀ چین جلوگیری کرد؛ چراکه قرار » صفحۀ ششم « نشریه یعنی بود وی در این کشور فعّالیت های تجاری انجام دهد. یکی از مهم ترین نقدهایی که بر آقای

مرداک وارد شده . این است که وی حاضر است در راستای تأمین خواسته های تجاری خود، پوشش خبری را تحریف کند. به ویژه اینکه وی اعلام گزارش های ناخوشایند دربارۀ

دولت چین را ممنوع کرده است. وی در آنجا سرمایه گذاری هنگفتی در زمینۀ تلویزیون ماهواره ای انجام داده است و از این روی، می خواهد به نفع دولت پکن کار کند.

متن رو بخوانید و به سوالات زیر پاسخ دهید.

1.چرا افراد و مؤسسات نامبرده در مطالعۀ موردی، این پیام را می فرستند؟ چه دلایلی برای پاسخ خود دارید؟

2. این پیام را برای چه کسی می فرستند؟

3. چه کسی از این پیام سود می برد؟ عموم مردم؟ سرمای هداران خصوصی؟ دولت ها؟

4. چه کسی از این پیام ضرر می کند؟

5. در ساختن و فرستادن این پیام، چه کسی تصمیم گیرندۀ اصلی است؟

6. چه منافع اقتصادی و سیاسی بر انتقال این پیام تأثیر داشته است؟ (3 نمره)



تایید

کدام بازنمایی نمی باشد؟ (0.5 نمره)



تایید

مفهوم عکس زیر چیست؟ (1 نمره)
دریافت سوال 22



تایید

تحلیل خود را برای عکس زیر بنویسید. (1 نمره)
دریافت سوال 3



تایید

منظور از فن ارابه و واگن چیست؟ (1 نمره)



تایید

لایه ای که دارای پیام آشکار و عناصر مستقیم، و اصلِ تولیدِ رسانه ای و محصول ملموسِ آن است

تعریفی از کدام می باشد (0.5 نمره)



تایید

تاثیر بازنمایی چگونه است؟ (0.5 نمره)



تایید

گیرنده، فرستنده و پیام عکس زیر چیست؟ (1.5 نمره)
دریافت سوال 8



تایید