زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون امتحان نوبت اوّل فارسی (1)/ پایه‌ی دهم/ دبیرستان شاهد امام مهدی (عج) به صورت دیجی فرم

با نام و یاد خدا آزمون را آغاز کنید. پاسخ سؤالات را زیر هر پرسش تایپ کنید. اگر پرسشی دارای چند بخش تفکیک‌شده است، پاسخ‌ها را به صورت تفکیک‌شده زیر آن پرسش تایپ کنید؛ به این معنا که پاسخ‌ها را در قسمت مربوطه به گونه‌ای تایپ کنید که مشخّص باشد هر پاسخ مربوط به کدام بخش از پرسش است. در طول آزمون به هیچ وجه از دکمه‌های پایین تلفن همراه استفاده نکنید و عمدا یا سهوا از سامانه‌ی آزمون خارج نشوید؛ زیرا ممکن است صفحه‌ی آزمون بسته شود و امکان بازگشت برای شما وجود نداشته‌باشد. با پاسخ به هر پرسش امکان بازگشت وجود ندارد. در طول آزمون همواره به زمان باقی‌مانده توجّه داشته‌باشید و پیش از اتمام زمان آزمون، امتحان را تمام کنید و پاسخ‌های خود را ثبت کنید.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 80 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

نام پدر خود را وارد نمایید *



تایید

معنی بندهای «در گذرگه تاریخ ایستاده‌ای/ با جامی از فرهنگ/ و بشریّت رهگذار را می‌آشامانی» را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

با توجه به بند «کلاه از سر کودک عقل می‌افتد» چه صفت مشترکی بین کودک و عقل وجود دارد؟ (0.5 نمره)



تایید

نوع حذف فعل (به قرینه‌ی لفظی یا معنوی) و فعل حذف شده را در نمونه‌های زیر بنویسید.
الف) به نام کردگار هفت افلاک.
ب) نومیدی را در امید بسته دان و امید را در نومیدی.
ج) در کلاس نشسته بودیم و چشم به راه معلّم.
(0.75 نمره)



تایید

به سؤالات زیر پاسخ دهید.
الف) یک اثر که زیرمجموعه‌ی ادبیّات تعلیمی است بنویسید.
ب) نام دیگر ادبیّات پایداری چیست؟
ج) ادبیّات عرفانی زیرمجموعه‌ی کدام گونه‌ی ادبی است؟
د) یک اثر از عطار نیشابوری نام ببرید.
(1 نمره)



تایید

مصراع «گاه چو تیری که رود بر هدف» به کدام ویژگی چشمه اشاره دارد؟ (0.5 نمره)



تایید

از میان گروه واژه‌های زیر، غلط‌های املایی را یافته و صحیح آن‌ها را بنویسید.
زهی و آفرین – ورته و مهلکه – مستقنی و بی‌نیاز – شفق و فلق – بقا و جاودانگی – حوا و آرزو – صیرت و صورت – فراق و آسایش – وغب حیوان – یال و غارب
(1.5 نمره)



تایید

در درس سفر به بصره چرا ناصرخسرو دعوت وزیر را نپذیرفت؟ (1 نمره)



تایید

معنی عبارت «به زبان دیگر مگو و به دل دیگر مدار تا گندم‌نمای جوفروش نباشی» را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

بیت «حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست/ که آشنا سخن آشنا نگه دارد»ما را به چیزی توصیه می‌کند؟ (0.5 نمره)



تایید

معنی بیت «گل از شوق تو خندان در بهار است/ از آنش رنگ‌های بی‌شمار است» را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

نقش دستوری ضمایر مشخّص‌شده را بنویسید.
الف) و عزمت ضامن دوام جهان شد (ت در عزمت)
ب) دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای/ فرشته‌ات به دو دست دعا نگه دارد (ت در فرشته‌ات)
ج) چو گفتمش که دلم را نگاه دار چه گفت/ ز دست بنده چه خیزد خدا نگه دارد (ش در گفتمش)
(0.75 نمره)



تایید

معنی عبارت «در حال سی دینار فرستاد که این را به بهای تن‌جامه بدهید. از آن دو دست جامه‌ی نیکو ساختیم» را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

کاربرد معنایی پسوند «-َک» را در هر یک از واژه‌های زیر بنویسید.
الف) خورجینک:
ب) دمک:
(0.5 نمره)



تایید

معنی بیت «چون بگشایم ز سر مو شکن/ ماه ببیند رخ خود را به من» را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

در مورد شعر سپید توضیح مختصری بدهید. (0.5 نمره)



تایید

مضارع اخباری فعل «نوشیدیم» را بنویسید. (0.25 نمره)



تایید

معنی عبارت «برادران یوسف آهنگ مکر و عداوت کردند تا عالم از آثار وجود او پاک کنند» را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

معنی بیت «ای مفتخر به طالع مسعود خویشتن/ تأثیر اختران شما نیز بگذرد» را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

با توجه به جمله‌ی «مثل قرآن مثل آب روان است» چه صفت مشترکی بین قرآن و آب روان وجود دارد؟ (0.5 نمره)



تایید

در بیت «ای تو رمه سپرده به چوپان گرگ‌طبع/ این گرگی شبان شما نیز بگذرد» منظور از رمه و چوپان گرگ‌طبع چیست؟ (1 نمره)



تایید

برای هر یک از نمونه‌های زیر دو آرایه‌ی ادبی بنویسید.
الف) آب اجل که هست گلوگیر خاص و عام/ بر حلق و بر دهان شما نیز بگذرد
ب) تویی رزّاق هر پیدا و پنهان/ تویی خلّاق هر دانا و نادان
(1 نمره)



تایید

مطابق ترکیب «اسم + صفت اشاره + مضاف‌إالیه» یک گروه اسمی بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

نقش دستوری واژه‌های مشخّص ‌شده را بنویسید.
الف) به هر نیک و بد، زود «شادان» و زود اندوهگین مشو.
ب) «حدیث» دوست نگویم مگر به حضرت دوست.
(0.5 نمره)



تایید

معنی عبارت «نقش‌بندی‌اش دلگشا بود و رنگ را نگارین می‌ریخت» را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

معنی بیت «صبا بر آن سر زلف ار دل مرا بینی/ ز روی لطف بگویش که جا نگه دارد» را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

نمونه‌های زیر را بخوانید و روبروی هر یک بنویسید که کدام یک از آرایه‌های ایهام، حسن تعلیل، مجاز، سجع، حس‌آمیزی و استعاره را دارند؟ (برای هر بیت یکی از شش آرایه‌ی ذکرشده را بنویسید)
الف) بید مجنون در تمام عمر سر بالا نکرد/ حاصل بی‌حاصلی نبود به جز شرمندگی
ب) نه هر چه به قامت مهتر، به قیمت بهتر
ج) ما را سر باغ و بوستان نیست/ هر جا که تویی تفرّج آن جاست
د) ابر ز من حامل سرمایه شد/ باغ ز من صاحب پیرایه شد
ه) گفتم که بوی زلفت گمراه عالمم کرد/ گفتا اگر بدانی هم اوت رهبر آید
و) لیک چنان خیره و خاموش ماند/ کز همه شیرین سخنی گوش ماند
(1.5 نمره)



تایید

نوع واو (عطف یا ربط) را در نمونه‌های زیر مشخّص کنید.
الف) گل به همه رنگ و برازندگی/ می‌کند از پرتو من زندگی
ب) مرگت چنان زندگی را به سخره گرفت و آن را بی‌قدر کرد که مردنی چنان غبطه‌ی بزرگ زندگانی شد.
ج) در میان دو ضد جمع بود؛ هم فرقت بود و هم وصلت.
(0.75 نمره)



تایید

معنی واژه‌های مشخّص‌شده را بنویسید.
الف) زین «نمط» آن مست‌شده از غرور/ رفت و ز مبدأ چو کمی گشت دور
ب) و اگر غم و شادیت بود، به آن کس گوی که او «تیمار» غم و شادی تو دارد.
ج) در «حضیض» هم می‌توان عزیز بود؛ از گودال بپرس.
د) ما بارگه دادیم، این رفت ستم بر ما/ بر قصر ستمکاران، گویی چه رسد «خذلان»
ه) غبار «راهگذارت» کجاست تا حافظ/ به یادگار نسیم صبا نگه دارد؟
و) تا عالمیان بدانند که کید «کایدان» با خواست خداوند غیب‌دان برابر نیاید!
ز) تا چون بر «رقعه‌ی» من اطلاع یابد، قیاس کند که مرا اهلیّت چیست.
ح) دو دست را تا فراز «کُلّه» نمایان ساخت.
(2 نمره)



تایید