زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون امتحان پایان ترم عربی دی ماه 1400یازدهم تجربی بشارت به صورت دیجی فرم

 سلام دانش اموزان عزیز
دبیر:د.الهه پی سپار
تعداد سوال 20
تذکر 1.هر دانش اموز فقط یکبار می تواند درآزمون شرکت کند 
تذکر 2.درپایان کلید"ثبت"و تایید نهایی" را بزنید.
تذکر3. نام پدر ومشخصات خود را حتما بنویسید

با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 35 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی  ونام پدر خود را وارد نمایید *



تایید

🔰عیّن الأصحّ و الأدقّ فی الجواب للترجمة
 1- یا ایّها الّذین آمَنوا اجتَنِبوا کثیراً مِن الظّنِّ إنَّ بعضَ الظّنِّ إثمٌ»
1- ای کسانی که ایمان می آورید بسیار از گمان های بد که گناه است، بپرهیزید!
 2- ای کسانی که ایمان آوردید بسیار از گمان ها بپرهیزید.همانا بعضی از گمان ها گناه است!
3- ای کسانی که ایمان آورده اید ازسوء ظن های زیاد اجتناب کنید زیرا برخی از سوء ظن ها گناه می باشد! 
4- کسانی که ایمان آورده اند زیاد از سوء ظن دور شدند چون بعض از آنها گناه است!
(1 نمره)



تایید

مَن عَلَّمَ علماً ، فلهُ أجرُ من عَمِلَ به لاینقُصُ مِن أجر العاملِ »
 1- هرکه دانشی را بیاموزد اجر کسی را دارد که کار می کند و از اجرعامل آن کم نمی گردد!
 2- کسی که علمی را یاد می گیرد پس برای او پاداشی مانند عمل کننده به آن را دارد و کم نمی شود ! 
3- هرکس دانشی را یاد بدهد ، پاداش کسی را دارد که به آن عمل کرده و ازپاداش عمل کننده کم نمی شود! 
4- آنکه دانشی را آموخت و بدان عمل کرد همچون پاداش عامل به اجرش کم نمی گردد!
(1 نمره)



تایید

قد يکونُ بينَ النّاس مَن هوَ أَحْسَن منّا، فعلَينا أن نَبتَعِدَ عَن الْعُجْبِ :
 1- هرگاه در بین مردم کسی ازما خوبتر باشد ، پس برما واجب است که خود پسندی را ازخومان دور کنیم! 
2- گاهی کسی که ازما بهتراست دربین مردم می باشد ، پس برماست که ازخودپسندی دوری کنیم!
3- شاید دربین مردم کسی برترازما باشد لازم است به دورازخودپسندی او را بهتر بدانیم! 
4- گاهی برترین مردم دربین ما می باشد پس ما باید خودپسندی را ازخود دور کنیم و او را برتر بدانیم!
(1 نمره)



تایید

إن تُلَقِّبوهُم بِأَلقابٍ يَکرَهونَها فإنّکُم من الظالمین: 
1- اگربه آنها لقب هایی را بدهید که آن را زشت می شمارند پس شما ازستمکاران هستید!
 2- چنانچه لقب های زشتی به آنها داده شود که ازآنها کراهت دارند پس شما از ستمکاران می باشید! 
3- از ستمکاران هستید اگر لقب های زشتی را به کسانی بدهید که آن را دوست نداشته باشند! 
4- هرگاه لقب هایی که زشت هستند به آنها بدهید درنتیجه شما به ایشان ظلم کرده اید!
(1 نمره)



تایید

هؤلاء مُزارعون . کان المُزارعون یَستخدمونَ السّیاج لحفظ مَحاصیلهم: 
1- این ها کشاورزهستند. این کشاورزان پرچین را برای نگه داری محصولات خودشان استفاده می کردند!
 2- این ها کشاورزان هستند. کشاورزان از پرچین برای مراقبت از محصول خودشان استفاده می کردند! 
3- این ها کشاورزانی هستند که برای محافظت محصولات خود از پرچین استفاده می کردند! 
4- این ها کشاورزانی هستد. این کشاورزان برای مراقبت از محصول خودشان پرچین را بکار می برند!
(1 نمره)



تایید

عیّن ما لیس فیه خطأ فی الترجمة :
 1- مِن أَهَمِّ مُواصَفاتِ تلکَ الشَّجَرَةِ أَنَّها تُعْطي أَثماراً طولَ السَّنَةِ: ازجمله ویژگی های مهم آن درخت این است که در طول سال میوه می دهد 
2- لشجرة النّفط رائحة کریهةٌ جدّاً تهربُ منها الحیواناتُ: درخت نفت بوی بسیار ناپسند دارد که حیوانات را فراری می دهد! 
3- خیر إخوانکم مَن أهدی إلیکم عیوبکم: برادران خوب شما کسی است که عیب هایتان را به شما هدیه کند! 
4- ﴿ ما تُقدّموا لأنفسکم من خیر تجدوه عنداللّه ﴾ : هر چه برای خودتان از خیر و نیکی پیش بفرستید ، آن را نزد خدا می یابید!
(1 نمره)



تایید

آیا می دانستی که سکوت از ذکر کردن عیب های دیگران در پشت سر آنها بهتر است! 
1- هل تعلم أنَّ السّکوت أحسن من ذکر عیب الآخرین فی غیابهم؟
 2- هل علمت بأنَّ السّکوت من ذکر عیوب الآخرین فی خلفهم أفضل؟ 
3- هل کُنت تعلمینَ أنَّ السّکوت أفضل من ذکر عیوب الآخرین خلفهم ؟
 4- هل کنت تعلم أنَّ السّکوت أفضل أن تذکر عیوب الآخرین خلفهم ؟
(1 نمره)



تایید

عیّن الاقرب لمفهوم هذه العبارة : « مَن فَکَّرَ قبلَ الکلامِ قَلَّ خَطَؤهُ »
 1- شکوه عقل را بسیاری گفتار کم سازد دو لب را در نظرها خامشی تیغ دو دم سازد 
2- مگوی اندوه خویش با دشمنان که لا حول گویند شادی کنان
 3- سخن گرچه دلبند و شیرین بود سزاوار تصدیق و تحسین بود 
4- سخن دان پرورده پیر کهن بیندیشد، آن گه بگوید سخن
(1 نمره)



تایید

عیّن الخطأ للتوضیحات التالیة: 
1- الأراذل : هم الّذین أعمالهم أقبح من الآخرینَ ! 
2- الضالّون : هم الّذین یَضلّون طریقهم الحقّ ! 
3- الالتفات : هو التوجّه إلی شخصٍ بدقّةٍ !
 4- التّهامس : هو کلامٌ خفیٌّ بین الشخصینِ !
(1 نمره)



تایید

عیّن ما فیه « اسم التّفضیل »: 
1- أعلم النّاس من جمع علم النّاس إلی علمه!
2- ورق الأشجار فی فصل الرّبیع باللّون الأبیض! 
3- اللّهمَّ؛ اجْعَلْنی فی أعین النّاس کبیراً دائماً! 
4- کلّ یومٍ قرأتُ أربع صفحات من کتاب الإنجلیزیّة!
(1 نمره)



تایید

عیّن کلمة « خیر» لیس اسم التفضیل: 
1- عداوة العاقل خیرٌ من صداقة الجاهل!
 2 - لا خیر فی أقوال النّاس إلا مع العمل! 
3- من یساعدنی فی المشاکل فهو خیر إخوانی! 
4- تفکّرُساعةٍ خیرٌ من عبادة سبعینَ سنةَ!
(1 نمره)



تایید

عیّن العبارة الّتی ماجاءت فیها اسم المکان و اسم التفضیل معاً:
 1- أفضلُ الأعمال الصّلاة لوقتها وهو مفتاحٌ لکلّ الخیر! 
2- أحسنُ الوالدینِ مَن یشجّعان أولادهما فی مَحافل عدیدة! 
 3- أعلمُ بأنَّ التجسّس فی مَکتبنا من شرّ الأخلاق ! 
4- ذلک مَتجر زمیلی فی السّوق، لهُ سراویلُ أفضلُ !
(1 نمره)



تایید

عیّن عبارة ماجاء فیها أسلوب الشّرط: 
1- « إذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما » 
2- إن تقرأ الدرس جیّداً تنجح فی الإمتحان! 
3- من یُساعدک فی الدّرس و یُراقب فی أمورک؟ 
4- ﴿ ما تَفْعلوا من خیرٍ یعلمْهُ اللّه ﴾
(1 نمره)



تایید

عیّن عبارة ما جاء فیها جواب الشّرط جملةً اسمیّةً:
 1- مَن یدعُ النّاس الی التّفرقةِ فهوعمیلُ العدوّ!
 2- مَن یتوکّل علی اللّه فهو حسبه فی أموره! 
3- من غلبت شهوته عقله فهو شرٌّ من البهائم! 
4- یا ولدی؛ مَن قالَ: أناعالمٌ، فأعلم بأنَّه جاهلٌ!
(1 نمره)



تایید

عیّن « ما » یختلف عن البقیّة: 
1- ما قسّم اللهُ للعباد شیئاً أفضل من العقل! 
2- ما ذهبنا الی المکتبة صباحاً لنطالع کثیراً! 
3- ما فعلت من خیر فی الدّنیا وجدت ثمرته فی الآخرة! 
4- ما عندی وصفةٌ یکتب الطّبیبُ فیها الأدویة لی!
(1 نمره)



تایید

عیّن العبارة الّتی فیها اسمان نکرتان :
 1- أرسلنا إلی فرعون رسولاً فَعَصی فرعون الرّسول! 
2- لیس شیءً أثقلَ فی المیزان من الخلق الحسن !
 3- ما من مُسلمٍ یزرعُ زرعاً إلّا کانت لَه به صدقة !
 4- إنّما بُعِثتُ لِأُتَمِّمَ مکارم الأخلاق !
(1 نمره)



تایید

عَیّنِ المعرَّفَ بـ «اَلْ» مختلفاً فی المحلِّ الاعرابیّ: 
1- ظَواهِرُ الطبیعةِ تُثْبِتُ حَقیقَةً واحدَةً وَ هیَ قُدرَةُ اللهِ! 
2- فی رأیی یَسْتَخدِمُ مُزارعون شجرةُ النِّفظِ کسیاجٍ! 
3- هل تعلم بأنَّ قَبْر کورُش یَجْذِبُ سُیّاحاً مِنْ دُوَلِ الْعالَمِ! 
4- هؤلاء یُشجّعون فریقَهم الفائزَ کثیراً ولایتعبونَ!
(1 نمره)



تایید

عَيِّنِ التَّرجَمَةَ الصَّحيحَةَ . 
1-نَظْرَةٌ إلَی الْماضي = نگاه به گذشته
 2- اَلْعِبادُ الصّالِحونَ= بندگانی درستکار 
3- اَلسِّوارُ الْعَتيقُ = دستبندی کهنه 
4- اَلتّاريخُ الذَّهَبيُّ = تاريخ زرّين
(1 نمره)



تایید

عیّن الصّحیح فی ضبط حرکات الکلمات: 
1- الْمُشاغِبُ هوَالّذی یَفْتَخِرُ بِنَفْسِهِ و قَلیلُ الأدَبِ! 
2- أحْسَنُ الأعْمالِ إلی الله هوَ الْکَسْبُ مِنَ الْحَلالِ! 
3- شَجَرَةُ السّکویا مَنْ أطوَلِ أشجارِ العالمٍ فی کالیفورنیا! 
 3- لِلطّالِبِ فی مَحْضَرِ الْمُعَلِّمِ آدابٌ مُهمٌّ!
(1 نمره)



تایید

عیّن الصحیح فی الإعراب و التحلیل الصرفی.
« سهل " دشت" لوت في إيران تَتمتَّعُ بِمناخ صحراويّ » 
1- فعل مضارع ، للغائبة ، مزید من باب تفعُّل ، متعدٍّ ⁉️، معلوم / (الفعل وفاعله ) خبر
 2- فعل مضارع ، مزید بزیادة حرفٍ واحد ، من باب تفعیل ، لازم / فعل و فاعله (ایران) 
3- مضارع، للغائب ، مصدره( تَمَتُّع) ، لازم ، معلوم / فعل و فاعله ضمیر «هی» المستتر 
4- فعل ، مزیدٌ ثلاثیّ ، اسم مفعوله( مُتَمَتِّع) ، مبنی للمجهول / فعل و فاعله محذوف
(1 نمره)



تایید