سوال۱ سروده ها ونوشته های زیر به فارسی روان برگردانید
الف دلامعاش چنان که گر بلغزد پای فرشته ات به دودست دعا نگه دارد انمره
ب هیچ گودالی چنین رفیع ندیده بودم در حضیض می توان عزیز بود ۵/.
پ بدان کوش که به هر محالی ،از حال ونهاد خویش بنگردی،که بزرگان به هر حق وباطلی از
جای نشوند انمره
سوال۲ معنی واژگان مشخص شده زیر را بنویسید انمره
الف از یال و( غارب) به زیر آمد.( گرده) را بر آورد
ب مرگت چنان زندگی را به ( سخره ) گرفت
سوال۳
غلط های املایی را در نوشته های زیر بیابید ودرست آن را بنویسید ۵/.
الف شفق،آیینه دار نجابتت وفلق مهرابی که تو در آن نماز صبح شهادت گذارده ای
سوال۴ نام پدید آورندگان هر یک از آثار زیر را بنویسید ۵/.
الف اتا ق آبی(........) قابوس نامه(......)
متن زیر را بخوانید وبه پرسش ها پاسخ دهید
به زبان دیگر مگو وبه دل دیگر مدار،تا گندم
نمای جو فروش نباشی ،به وقت نومیدی امیدوارتر تر باش وناامیدی را در امید بسته دان وامید را درنومیدی.
الف یک کنایه در این متن بیابید ومعنی آن را بنویسید ۵/.
ب دراین متن بین چه واژه هایی مراعات نظیر یا تناسب وجود دارد ۵/.
پ چه نوع حذفی در عبارت بالا صورت گرفته؟؟ ۵ /.
سوال۶
درسروده های زیر،آرایه های ادبی را بیابید ونوع آن را مشخص کنید /
الف چو سرو از راستی بر زد علم را ندید اندر جهان تاراج غم
ب گفتم که بوی زلفت گمراه عالمم کرد گفتا اگر بدانی هم ا وت رهبر آید5 /1
پ کارش نقشه قالی بود ودرآن دستی نازک داشت
سوال ۷
برای هر یک ازموارد زیر ،یک ترکیب مترادف بیابید ۵/.
الف بر آمدگی پشت پای اسب
ب چنبره گردن
چرا نویسنده ،چنین توصیه ای می کند؟؟۵/.
اثر غم وشادی پیش مردمان ،بر خود پیدا مکن
سوال ۹ با توجه به متن زیر،به پرسش پاسخ دهید
معلم مرغان را گویا می کشید،گوزن را رعنا رقم می زد،خرگوش را چابک می بست،،اما در بیرنگ اسب حرفی به کارش بود
الف منظور از( گرته می ریخت) چیست؟؟ ۵/.
ب دو اصطلاح دراین نوشته بیابید که به معنی نقاشی کشیدن است ۵/.
پ مفهوم جمله حرفی به کارش بود را بنویسید ۵/.
*