زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون مجازی فنون دهم نوبت اول (20 دی1399) به صورت دیجی فرم

دبیر : علیرضا مناجاتی / تعداد سوال: 16 / وقت: 80 دقیقه / برای پاسخگویی به بعضی از سوالات، می توانید جواب را روی کاغذ بنویسید، عکس بگیرید و بفرستید.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 80 دقیقه میباشد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید.
۱- در یک نگاه کلی، متون یا آثار مکتوب ادبی را به دو بخش ............ و ............... تقسیم می کنیم.
۲- اساسی ترین عامل پیدایی شعر ............. است.
۳- زبان پهلوی، زبان رسمی دوران .............. بود.
(1 نمره)



تایید

دو مورد از ویژگیهای شعر فارسی در قرن چهارم و نیمه اول قرن پنجم را بنویسید. (1 نمره)



تایید

درستی و نادرستی عبارت های زیر را با علامت (ص ) یا (غ) مشخص کنید.
۱- تعداد هجاهای یک کلمه با تعداد مصوت های آن کلمه برابر است.
۲- شعر غنایی در قرن چهارم و نیمه اول قرن پنجم به وسیله فردوسی و ناصرخسرو استحکام یافت.
۳- واج آرایی صامت ها از مصوت ها محسوس تر است.
۴- ارزش موسیقیایی سجع متوازی از همه سجع ها بیشتر است.
(1 نمره)



تایید

بررسی کاربردهای تاریخی دستور، کاربرد کهن افعال، بررسی سطح واژگانی و دستوری به کدام قلمرو مربوط می شود؟ (0.5 نمره)



تایید

کدام واژه با کلمه «مالک» سجع متوازن دارد؟ (0.5 نمره)



تایید

حکایت زیر را بخوانید و به موارد خواسته شده پاسخ دهید.
نوشته اند: درزی ای (خیاطی) و جولاهه ای(بافنده ای، نساجی) با هم دوستی داشته اند و چون به هم بنشستند، می گفتندی که کار این شیخ، هیچ بر اصل نیست. روزی با یکدگر می گفتند که این مرد دعوی کرامت می کند؛ بیا تا هر دو به نزدیک وی در شویم؛ اگر شیخ بداند که ما هر یکی چه کار کنیم و پیشه ما چیست؛ بدانیم که او بر حق است و آنچ می کند، بر اصل است. هر دو متنکروار (ناشناس) به نزدیک شیخ ما درآمدند. چون چشم شیخ بر ایشان افتاد، گفت:
به فلک بر ، دو مرد پیشه ورند / زان یکی درزی و دگر جولاه
پس اشارت به درزی کرد و گفت: این ندوزد، مگر قبای ملوک
آنگه اشاره به جولاهه کرد و گفت: وان نبافد، مگر گلیم سیاه
ایشان هر دو خجل گشتند و در پای شیخ افتادند و از آن انکار، توبه کردند.
۱- دو مورد ویژگی قلمرو ادبی
۲- دو مورد ویژگی قلمرو زبانی
(2 نمره)



تایید

تعداد هجای کلمات زیر را مشخص کنید و علامت هر هجا را زیر آن بنویسید.
۱- داروخانه
۲- بی تأمل ( صامت م تشدید دارد)
(2 نمره)



تایید

عناصر زیبایی آفرین مثل وزن، قافیه، ردیف و آرایه هایی مثل تشخیص، تشبیه، استعاره، واج آرایی و.... در کدام قلمرو بررسی می شود؟ (0.5 نمره)



تایید

در ابیات زیر واج آرایی و واژه آرایی را مشخص کنید.
۱- سرو را بین بر سماع بلبلان صبح خیز / همچو سرمستان به بستان پای کوب و دست زن
۲- پای استدلالیان چوبین بود / پای چوبین سخت بی تمکین بود
۳- خواب نوشین بامداد رحیل / باز دارد پیاده را ز سبیل
۴- ما را سری است با تو که گر خلق روزگار / دشمن شوند و سر برود هم بر آن سریم
(2 نمره)



تایید

نمونه های زیر را از دید حس و حال فضای شعری و عاطفی بررسی کنید.
۱- برآمد خروش سپاه از دو روی / جهان شد پر از مردم جنگجوی ( فردوسی )
۲- برگزین از کارها پاکیزگی و خوی نیک / کز همه دنیا گزین خلق دنیا، این گزید (ناصرخسرو)
(2 نمره)



تایید

دو مورد از عوامل رشد و گسترش زبان و ادب فارسی در قرن های چهارم و پنجم هجری را بنویسید. (1 نمره)



تایید

کدام گزینه در مورد کتاب شاهنامه ابومنصوری درست است؟ (0.5 نمره)



تایید

برای کلمات زیر یک کلمه هم وزن بنویسید.
۱- خشمگین
۲- دریا
(1 نمره)



تایید

بیت زیر را به هجاهای تشکیل دهنده آن تجزیه کنید؛ سپس هر هجا را با علامت خاص آن بنویسید.
خلوتم چراغان کن، ای چراغ روحانی / ای ز چشمه نوشت، چشم دل چراغانی
(2 نمره)



تایید

در عبارت های زیر سجع را بیابید و نوع آن را بنویسید.
۱- طالب علم، عزیز است و طالب مال، ذلیل
۲- در ایام طفولیت متعبد و شب خیز بودم و مولع زهد و پرهیز
۳-محبت را غایت نیست از بهر آنکه محبوب را نهایت نیست
۴- تنی چند متفق سیاحت بودند و شریک رنج راحت
(2 نمره)



تایید

صامت ها و مصوت های کلمات زیر را مشخص کنید.
۱- همسایه
۲- خورشید
(1 نمره)



تایید