زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون ازمون میان نوبت اول فارسی 3 به صورت دیجی فرم

به نام خدا

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 30 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

شماره کلاس خود را وارد نمایید *



تایید

۱-در متن زیر کدام واژه ها در نقش مسند هستند؟«عصاره تاکی به قدرت او شهد فایق شده و نخل خرمایی به تربیتش نخل باسق گشته»
الف- شهد - باسق
ب- نخل- باسق
شهد- نخل
د-فایق- باسق

(1 نمره)



تایید

۲-کدام مفهوم از بیت « ملکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی/ نروم جز به همان ره که توام راهنمایی» برداشت نمی شود؟
الف-مالک بودن خدا
ب-نافرمانی انسان
ج-پاکی خدا
د- هدایتگری خدا
(1 نمره)



تایید

۳-معنای چند واژه میان کمانک درست است؟
(ادیب: آشنا به تمام علوم)-(خمار:دورو)-(واعظ:زاهد)-(صواب:پسندیده)-(تزویر: ریاکاری)-(دارملک: سرزمین)-(دینار: سکه طلا)-(صنعت: پیشه)
الف:شش
ب-هفت
ج-هشت
د-نه
(1 نمره)



تایید

۴-نقش کلمات خواسته شده در بیت زیر در کدام گزینه درست امده است؟ بی خبر- صاحب خبر- راهرو_راهبر
«ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی/ تا راهرو نباشی کی راهبر شوی » 
الف- منادا- نهاد- نهاد- مسند
ب-منادا- مسند-نهاد- مسند
ج-نهاد - مسند-نهاد- نهاد
د-منادا- مسند- مسند- مسند
(1 نمره)



تایید

۵-مفهوم بیت « گفت: نزدیک است والی را سرای انجا شویم / گفت: والی از کجا در خانه خمار نیست؟» از کدام گزینه برداشت می شود؟
الف- جهان از اولیا خالی نباشد/جهان نبود اگر والی نباشد
ب-دست بر سر گرفته والی ظلم /از ره بند و گیر دار ملک 
ج-زاهد از گوشه مسجد به سوی میکده رفت/ آه و افسوس که شرع چه بی قانون شد
د-حکم او قاضی زمین و زمان/امر او والی سپهر و سپاه 

(1 نمره)



تایید

۶-در کدام گزینه معنای همت با بقیه گزینه ها متفاوت است؟
الف-دریا و کوه در ره و من خسته و ضعیف/ ای خضر پی خجسته مدد کن به همتم
ب-همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس/که دراز است ره و من نوسفرم
ج-همت از صاحبدلی کن التماس/پس به صاحب دلی کن التجا
د-که باران وی در بهاران بود/نه چون همت شهریاران بود

(1 نمره)



تایید

۷-در کدام گزینه یکی از آرایه های مقابل آن نادرست است؟
الف- ای دیو سپید پای در بند /ای گنبد گیتی ای دماوند(تشخیص-تلمیح)
ب-از سیم به سر یکی کله خود/ زآهن به میان یکی کمر بند(مراعات النظیر-استعاره)
ج-تا چشم بشر نبیندت روی/ بنهفته به ابر چهر دلبند(حسن تعلیل- ایهام)
د-تا وارهی از دم ستوران / وین مردم نحس دیو مانند(تشبیه/ایهام)

(1 نمره)



تایید

۸-مفهوم عبارت « احمد رضا می گوید: بگذار برود گم شود خر زبان نفهم حالا باید خودمان هم در برویم الان است که لو برویم چنان زدم که دیگر هوس نکند بی موقع آواز بخواند» از کدام گزینه برداشت می شود؟
الف - لب فرو بند و سر نگه می دار/ کشته بهتر,خروس بی هنگام 
ب- بانگ هر چیزی رساند زو خبر/ تا بدانی بانگ خر از بانگ در 
ج- بانگ برداشته سحر گاهان/ سگ و خر در جهان گمراهان
د- در بیابان چون گور خر می راند / بانگ می کرد و جفت می انداخت 
(1 نمره)



تایید

۹-با توجه به بیت « تو قلب فسرده زمینی/ از درد ورم نموده یک چند » چه چیزی از نظر شاعر مذموم و نکوهیده نیست؟ 
الف- خاموشی
ب- گوشه نشینی
ج- ظلم ستیزی
د- ضعف و درماندگی
(1 نمره)



تایید

۱۰-مفهوم مشترک بیت های زیر در کدام گزینه آمده است؟ 
شو منفجر ای دل زمانه / وان آتش خود نهفته مپسند
سحر بر شاخسار بوستانی/ چه خوش می گفت مرغ نغمه خوانی
برآور هر چه اندر سینه داری/ سرودی,ناله ای،آهی،فغانی
الف- آتشفشان
ب-نغمه سرایی
ج-آه و ناله
د- ترک خاموشی
(1 نمره)



تایید

۱۱- مقصود شاعر از «دماوند »و « سوخته جان»در دو بیت زیر در کدام گزینه به ترتیب درست بیان شده است؟ 
ای دیو سپید پای در بند/ ای گنبد گیتی ای دماوند
پنهان مکن آتش درون را / زین سوخته جان شنو یکی پند 
الف-آزادی خواهان گوشه نشین - خود شاعر
ب- آگاهان خاموش- انسان های درد مند
ج-قله ای در مازندران- خود شاعر
د- قله ای در مازندران-مردم رنج کشیده
(1 نمره)



تایید

۱۲-آرایه های مقابل کدام بیت تماما نادرست است؟
الف-تا درد و ورم فرو نشیند/ کافور بر آن ضماد کردند(تناسب- استعاره)
ب-پنهان مکن آتش درون را/ زین سوخته جان شنو یکی پند ( تضاد- اغراق)
ج- شو منفجر ای دل زمانه/ زان آتش درون نهفته مپسند( استعاره- ایهام)
د- خامش منشین سخن همی گوی/ افسرده مباش خوش همی خند( تضاد- ایهام)
(1 نمره)



تایید

۱۳-با توجه به معنای مقابل هر واژه املای چند کلمه غلط است؟ 
( صفله: فرو مایه) ( ضماد : مرهم ) ( نحث: بد اختر) ( فغان : فریاد) ( شرزه: غضبناک)(هتاکی: بی حیایی)(بگسل: جدا کن)(سپهر: فلک) ( تزویر: دو رویی) 
الف- چهار
ب- دو 
ج- سه 
د- یک 
(1 نمره)



تایید

۱۴- مفهوم (همت) در بیت « همتم بدرقه راه من ای طایر قدس/ که دراز است ره مقصد و من نوسفرم» با کدام گزینه مطابقت دارد؟
الف- از آستین همت گردون نورد خویش/ دستی برآوردیم و بجوییم مرد خویش
ب- همت طلب از باطن پیران سحرخیز/ زیرا که یکی را ز دو عالم طلبیدند
ج- نخل بلند همت گلزار خاطرت/ دارد هزار سایه نشین همچو آفتاب
د- کان سنگ ریزه بود و بحر قطره ای/ آنجا که همت تو سخاگستری کند
(1 نمره)



تایید

۱۵- در کدام گروه کلمه غلط املایی یافت نمی‌شود؟
الف- لحظات اول عملیات- ارتفاعات موسوم و معروف- استقرار صلاح های زیاد
ب- نباختن روحیه- احداث خاکریز- غم فراغ یار
ج- امکانات محدود مهندسی- تایر قدس- بدرقه و مشایعت
د- محرک دیگران- جامه غرقه به خون- ارزش مطلق روایات
(1 نمره)



تایید

۱۶- در کدام گزینه یکی از مترادف ها نادرست است؟ 
الف- ( اهرمن : شیطان) ( فراغت: دوری)
ب- ( عدل: داد) ( انصاف: قسط)
ج-( محفل: مجمع) ( بدرقه:همراهی)
د-( تهی: خالی)(مور: مورچه)

(1 نمره)



تایید

۱۷-با توجه به بیت
تو حکیمی،تو عظیمی،تو کریمی/،تو نماینده فضلی تو سزاوار ثنایی
کدام گزینه با مفهوم داخل کمانک قرابت ندارد؟
الف- تو حکیمی( لا اله الا هو العزبز الحکیم)
ب- تو عظیمی( هو العلی العظیم)
ج- تو نماینده فضلی( تعز من تشا) 
د- تو سراوار ثنایی( قل هو الله احد)
(1 نمره)



تایید

۱۸-کدام مفهوم از حکایت زیر قابل برداشت نیست؟ « گویند بطی در آب روشنایی می دید پنداشت که ماهی است قصدی می کرد تا بگیرد و هیچ نمی یافت چون بارها بیازمود و حاصلی ندید فرو گذاشت دیگر روز هر گاه ماهی بدیدی گمان بردی که همان روشنایی است قصدی نپیوستی و ثمرت این تجربت این بود که همه روز گرسنه بماند » 
الف- خیال پردازی
ب- گمان ناروا
ج- قیاس نادرست
د- اعتماد به تجربه نادرست 
(1 نمره)



تایید

۱۹-مفهوم آیه شریفه « تعز من تشا و تذل من تشا» با کدام بیت متناسب است؟ 
الف- آن که خود را شناخت نتواند / آفریننده را کجا داند 
ب- آن که را کردگار کرد عزیز/ نتواند زمانه خوار کند 
ج-آن که عیب تو گفت یار تو اوست/ وان که پوشیده داشت مار تو اوست
د- آنکه را با طمع سر و کار است / گر عزیز جهان بود خوار است
(1 نمره)



تایید

۲۰-کدام گزینه بیانگر ابیاتی است که در آنها جناس به کار رفته است؟ 
الف- تو حکیمی ،تو عظیمی،تو کریمی،تو رحیمی/ تو نماینده فضلی تو سزاوار ثنایی
ب- نتوان وصف تو گفتن که تو در فهم نگنجی/ نتوان شبه تو گفتن که تو در وهم نیایی
ج- همه عزی و جلالی همه علمی و یقینی/ همه نوری و سروری همه جودی و جزایی
د- همه غیبی تو بدانی همه عیبی تو بپوشی/ همه بیشی تو بکاهی همه کمی تو فزایی
الف- ب،الف
ب- د،ب
ج-ج،ب
د- الف،د
(1 نمره)



تایید