زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون میان ترم نوبت دوم فنون دهم به صورت دیجی فرم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 50 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

درستي يا نادرستي جمله های زير را بنويسيد.

الف) واژه « خیال انگیز» به صورت U - - - Uتقطیع می شود.

ب) ويژگي اصلي نثر موزون به كارگيری واژگان ساده است.

پ) به كوچكترين واحد آوايي زبان هجا ميگويند.

ت) واژه ایران به صورت (مصوت بلند + صامت + صامت + مصوت بلند + صامت) تقسیم می شود.

  (1 نمره)



تایید

متن زير را بخوانيد و به پرسشها پاسخ دهيد.

«خداوندا! يك دل پردرد دارم و يك جان پر زجر. عزيز دو گيتي! اين بيچاره را چه تدبير؟ الهي! اگر چه بهشت چون چشم و چراغ است، بي ديدار تو درد و داغ است. طالب دنيا رنجور و طالب عُقبا مزدور و طالب مولا مسرور ».

الف) از ميان انواع نثر ادبي، اين متن در كدام نوع نثر قرار مي گيرد؟

ب) يكي از ويژگي هاي اين نثر را بنويسيد.

پ) در اين متن، سجع ها را بيابيد و نوع هر يك را مشخّص كنيد. (2 نمره)



تایید

آیا در بیت « گلاب است گویی به جویش روان / همی شاد گردد ز بویش روان» قافیه صحیح است؟ دلیل بیاورید. (0.5 نمره)



تایید

شعر زیر را بخوانید و موارد خواسته شده را نشان دهید.

وقتی دل سودایی می رفت به بستان ها / بی خویشتنم کردی بوی گل و ریحان ها

تا خار غم عشقت آویخته در دامن / کوته نظری باشد رفتن به گلستان ها

گر در طلبت رنجی ما را برسد شاید / چون عشق حرم باشد سهل است بیابان ها

الف) یک مورد قلمرو ادبی

ب) یک مورد قلمرو فکری

پ) یک مورد قلمرو ادبی

ت) قالب شعر

ث) قافیه و ردیف( قاعده قافیه و کلمات و حروف قافیه مشخص شود.) (1.5 نمره)



تایید

اشتقاق در نوشته زير، بين چه واژه هايی است؟

« حكيمی كه با جُهال درافتد، بايد كه توقّع عزّت ندارد و اگر جاهلی به زبان آوری بر حكيمی غالب آيد، عجب نيست كه سنگی است كه گوهر همی شكند . » (0.5 نمره)



تایید

سرودههاي زير را بخوانيد و به پرسش ها پاسخ دهيد.

به سهراب بـر، تيـر بـاران گرفت/ چپ و راست، جنـگ سواران گرفت

نگه كـرد سهراب و آمـدش ننگ / برآشــفت و تيز اندر آمد به جنـگ

چو سـهراب را ديـد گـردآفـريد / كه بـر ســان آتش هــمی بردمـيد

سر نيزه را سوی ســـهراب كرد /  عنـان و سنـان را پـــر از تاب كرد

برآشفت سهراب و شد چون پلنگ / چو بـدخواه او چـاره گر بُد به جنگ

بزد بركــمربنــد گــردآفـــريد /  زره بر برش، يـك به يك، بردريــد

الف) آیا وزن و موسیقی شعر با محتوا مطابقت دارد؟ چرا؟

ب) در اين سروده ، يك جناس ناهمسان و يك جناس همسان بيابيد و بنويسيد.

پ) در بيت چهارم، رديف و قافيه را مشخص نماييد. حرف يا حروف مشترك قافيه را بيابيد و بنويسيد حروف قافيه طبق كدام قاعده است؟

 
 


  (2 نمره)



تایید

قافيه دروني يا ذوقافيتين در كدام يك از سروده هاي زير ديده ميشود؟

الف) اول به بانگ نای و نی، آرد به دل پيغام وی / وانگه به يك پيمانه می، با ما وفاداری كند

ب) ای از مکارم تو شده در جهان خبر / افکنده از سیاست تو آسمان سپر (0.5 نمره)



تایید

واج آرایی را مشخص کنید:

الف) نه من ز بی عملی در جهان ملولم و بس/ ملالت علما ز علم بی عمل است

ب) رشته تسبيح اگر بگسست معذورم بدار / دستم اندر ساعد ساقی سيمين ساق بود

  (0.5 نمره)



تایید

در کدام مورد آرایه ترصیع و در کدام بیت موازنه وجود دارد؟ توضیح دهید.

الف) بغض های كال من، چرا چنين ؟ گريه های لال من، چرا چنين

ب) ما چو ناییم و نوا در ما ز توست / ما چو کوهیم و صدا در ما ز توست (1 نمره)



تایید

گزینه درست را انتخاب کنید.

الف) زبان محاوره و مکاتبه مقامات دولتی.      1. زبان پهلوی  2. زبان دری

ب) پدرشعر فارسی چه کسی بود؟                    1. رودکی 2. فردوسی

پ) مدح و هجو و طنز و وعظ و حکمت و داستانسرایی و... از موضوعات متنوع این سبک بوده است.                                                                                            1 . سبک عراقی 2. سبک خراسانی
ت) واژه ی " گرفته ایم" با کدام مورد هم قافیه نمی شود؟
                                                                       1. خفته ایم   2. نوشته ایم
  (1 نمره)



تایید

نمونه زیر را بخوانید و آن را از نظر ویژگی های سبکی بررسی کنید.

نوشته اند: درزی ای و جولاهه ای با هم دوستی داشته اند و چون به هم بنشستند، می گفتندی که این کار این شیخ، هیچ بر اصل نیست. روزی با یکدیگر می گفتند که این مرد دعوی کرامت می کند؛ بیا تا هر دو به نزدیک وی در شویم؛ اگر شیخ بداند که ما هر یکی چه کار کنیم و پیشه ما چیست، بدانیم که او بر حق است و آنچه میکند، بر اصل است. هر دو انکاروار به نزدیک شیخ ما درآمدند. چرون چشم شیخ برایشان افتاد، گفت

: «به فلک بر، دو مرد پیشه ور /  زان یکی درزی و دگر جولاه»

پس اشارت به درزی کرد و گفت: «این ندوزد، مگر قبای ملوک.»

آنگاه اشاره به جولاهه کرد و گفت: «این نبافد، مگر گلیم سیاه.»

ایشان هر دو خجل گشتند و در پای شیخ افتادند و از آن انکار توبه کردند.

الف) دو ویژگی قلمرو زبانی 

ب) دو ویژگی قلمرو ادبی 

پ) یک ویژگی قلمرو فکری (2 نمره)



تایید

آيا در بيت زير، آرايه واژه آرايی ( تكرار ) در واژگان « غريب » به كار رفته است؟ چرا ؟

« گر آمدم به كوی تو چندان غريب نيست / چون من در آن ديار هزاران غريب هست » (0.5 نمره)



تایید

صامتها و مصوت های واژه های زير را بنويسيد.

الف) لبخند            ب) خورشيد

  (1 نمره)



تایید

قاعده قافيه را در هر يك از سروده های زير بنويسيد.

الف) آواز عاشقانه ما در گلو شكست / حق با سكوت بود، صدا در گلو شكست

ب) بيـا ای دل از اينجا پـر بگيــريم / ره كاشـــانه ديــــگر بگـــيريم (0.5 نمره)



تایید

بیت زیر را بخوانید و آن را به هجاهای تشکیل دهنده آن تقسیم کرده و نشانه های هجایی هریک را بنویسید. بیا تا قدر یکدیگر بدانیم / که تا ناگه ز یکدیگر نمانیم

(تصویر پاسخ را بارگذاری کنید) (1.5 نمره)



تایید

با توجه به ابیات زیر جدول را کامل کنید.

هرکسی از ظنّ خود شد یار من / از درون من نجست اسرار من

نه چنان گناهکارم که به دشمنم سپاری / تو به دست خویش فرمای اگرم کنی عذابی

تقطیع: ( روی برگه بنویسید و عکس آن را بارگذاری کنید)

کلمات قافیه:

قاعده قافیه:

ردیف: (2 نمره)



تایید

جاهای خالی را با موارد درست پر کنید.

الف)بازخواني متن از ديد تناسبهاي معنوي، چون تضاد، ايهام، تشبيه در سطح قلمرو .......... بررسي ميشود

ب) پس از عاطفه مهمترین و مؤثرترین عامل در شعر، ................. است.

ج) به سبکی از شعر که در ناحیه خراسان کنونی و افغانستان و تاجیکستان و ماوراءالنهر و ترکستان پدید آمد و رواج پیدا کرد، سبک ................. گفته اند.

د) ارزش موسيقايی سجع .......................... از همه سجع ها بيشتر است

  (1 نمره)



تایید

كاربرد كدام آرايه ها در بيت زير، سبب موسيقي در متن و تأثيرگذاری بيشتر می شود؟

نميدانم، نميدانم، الهی / تو دانی و تو دانی، آنچه خواهی (0.5 نمره)



تایید

کدام بیت از نظر کاربرد «سجع» ارز موسیقایی بیشتری دارد؟ چرا؟

الف) هم عقل دویده در رکابت / هم شرع خزیده در پناهت

ب) ما برون را ننگریم و قال را / ما درون را بنگریم و حال را (0.5 نمره)



تایید