زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون‌جامع‌فارسی‌3. / طرّاح: احمدیان دبیرادبیات به صورت دیجی فرم

این‌آزمون‌دربردارنده‌ی مفاهیم‌کلّی‌فارسی‌3‌ می‌باشد

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 80 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی : *



تایید

۱_ در کدام گزینه ، معنی مقابل همه‌ی‌ واژه ها درست است ؟



تایید

۲_ (همدم ، صفا ، افتخار ، دیوانگی ) به ترتیب معانی کدام واژه هاست؟



تایید

۳ _‌ معنای مقابل چند واژه ، درست است؟
( متقاعد: مجاب / رواق : بنایی با سقف گنبدی / مکیدت : مکر / سَموم : باد خنک و مطبوع / نمط : صفحه‌ی‌ شطرنج / کازیه : جاکاغذی / کَهر : زرد رنگ / سریر : اورنگ / منکِر : زشت /
مطاع : فرمانبردار / مستعجل : شتاب کردن / مَلِک : پادشاه )



تایید

۴ _ در کدام واژه غلط املایی وجود دارد؟



تایید

۵_ املای کدام بیت درست است ؟



تایید

۶_ در کدام عبارت غلط املایی وجود دارد؟



تایید

۷_ معنی واژه های ( بهیمه ، صولت ، لگام‌ ، بیرنگ ) به ترتیب در کدام گزینه
درست است ؟



تایید

۸_ تعداد واژه‌هایی‌ که‌ نادرست‌ معنی
شده‌اند در کدام گزینه صحیح ذکر نشده
است؟



تایید

۹_ توضیح مقابل کدام واژه نادرست است؟



تایید

۱۰ _ املای کدام گروه واژه ها ، همگی درست است ؟



تایید

۱۱_ کدام‌ بیت فاقد غلط املایی است ؟



تایید

۱۲_ در متن زیر چند غلط املایی وجود دارد؟
( به صواب آن لایق تر که بر معالجت مواظبت نمایی و بدان الطفات نکنی
که مردمان قدر طبیب ندانند ، لکن
در آن نگر که اگر توفیق باشد و یک
شخص را از چنگال مشقّت خلاص
طلبیده آید، آمرزش بر اطلاق مستحکم
شود.)



تایید

۱۳_ در کدام گزینه قالب اثری به درستی
ذکر نشده است؟



تایید

۱۴ _ در همه ی گزینه ها ، پدیدآورنده ی
آثار به درستی ذکر شده است ؛ به جز :



تایید

۱۵ _ تعداد استعاره در همه ی ابیات یکسان است ؛ به جز :



تایید

۱۶_ آرایه‌های بیت ( مکن عیبم که می‌کاهم چو ماه از تاب مهر او // که گر گاهی تب هجرش کشد کوهی شود کاهی)



تایید

۱۷_ آرایه‌های مقابل همه ی ابیات تماما
درست است به جز:



تایید

۱۸ _ به‌ لحاظ داشتن آرایه‌ها ی ( ایهام
تناسب ، پارادوکس ، جناس ، حسن تعلیل ، تشبیه ) ترتیب قرار گرفتن ابیات زیر کدام است ؟

الف) شراب تلخ چون شکّر کنم نوش
به یاد شکّر شیرین دهانان

ب) شب شد ز تار طرّه ی تو روز روشنم
روزی به دیدن شب تارم نیامدی

ج) برنیامد از تمنّای لبت کامم هنوز
بر امید جام لعلت دُردی آشامم هنوز

د) آفتاب از بهر آن تا تو ببخشی روز بزم
کرد سنگ خاره را پر گوهر و پر زر ناب

ه ) شهریار این‌همه کوشدبه بیان تو ولی
چه بِه از عمق سکوت تو بیانی گُل من



تایید

۱۹ _ کدام‌ گزینه دو تشبیه دارد؟



تایید

۲۰_ آرایه‌های بیت زیر کدام‌اند؟

فلک خمیده نگاهش به من که با تن چون دوک
چگونه بار امانت نشانده‌اند به دوشم



تایید

۲۱ _ آرایه‌های ذکر شده در برابر کدام بیت ، درست است ؟



تایید

۲۲ _ در کدام بیت به ترتیب آرایه ها ی
( ایهام تناسب ، اسلوب معادله ، مجاز ،
واج آرایی و تشبیه ) دیده می شود؟

الف) کام طمع ز لذّت دنیا نگاه دار.
امروز پاس دولت فردا نگاه دار 

ب)گاه عقده ای‌به‌عهده ی‌تدبیرناخنی است
خاری برای آبله‌ی پا نگاه دار 

ج) هر گوشه جوش جلوه ی یار است دیده را.
آیینه وار محو تماشا نگاه دار 

د) تا وجه بی قراری ما روشنت شود
آیینه پیش آن رخ زیبا نگاه دار 

ه) یک سر چو شمع جسم تو خواهی که جان شود.
در زیر تیغ حادثه پا را نگاه دار 



تایید

۲۳_ نقش ضمیر واژه های قافیه در کدام موارد یکسان است ؟

الف) پاک کن چهره‌ی حافظ به سر زلف ز اشک
ورنه این سیل دمادم ببرد بنیادم

ب) من ملک‌بودم‌‌ و فردوس برین جایم
بود
آدم آورد در این دیر خراب آبادم

ج) نیست بر لوح دلم جز الف قامت دوست
چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم

د) سایه‌ی طوبی و دلجویی حور و لب حوض
به هوای سر کوی تو برفت از یادم



تایید

۲۴ _ در همه ی ابیات وابسته ی پسین از نوع (صفت بیانی) دیده می شود ؛ به جز ...... .



تایید

۲۵) در کدام بیت حذف فعل به قرینه ی
معنوی دیده می‌شود؟



تایید

۲۶ _ کدام‌گزینه‌ فاقد وابسته ی وابسته است ؟



تایید

۲۷_ کدام‌بیت فاقد وابسته یا پیرو است؟



تایید

۲۸ _ نقش واژه های مشخص شده در بیت زیر ، به ترتیب کدام است ؟

دلم 《رمیده》شد و 《غافل》م من درویش
که آن 《شکاری》《سرگشته》را چه
آمد پیش



تایید

۲۹ _ در همه ی ابیات 《 مضاف الیه مضاف الیه 》 وجود دارد به جز :



تایید

۳۰ _ کاربرد معنایی 《گرفتن》در کدام ابیات یکسان است ؟

الف) اگر من بشکنم جامی و یا مجلس بشورانم
مگیر از من منم بیدل تویی فرزانه ای ساقی

ب) آستین از چنگ مسکینان گرفتم درکشد
چون تواند رفت و چندین دست دل در
دامنش

ج) چراغ ار چه ز روغن نور گیرد
بسا باشد که از روغن بمیرد

د) شبی پای عمرش فروشد به گِل
تپیدن گرفت از ضعیفیش دل

ه) سوز دل از دست می‌گیرد عنان اختیار
شمع نتواند گره زد اشک و آه خویش را



تایید

۳۱ _ در متن زیر ، به ترتیب چند 《ترکیب وصفی 》 و چند 《 ترکیب اضافی》 به کار رفته است ؟

《هرنفسی که فرو می رود ممدّ حیات
است و چون برمی آید مفرّح ذات ،
پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب ،
باران رحمت بی حسابش همه را رسیده
و خوان نعمت بی دریغش همه جا کشیده 》



تایید

۳۲ _ در کدام بیت جمله ی ساده و جمله ی مرکّب ، هر دو یافت می‌شود ؟



تایید

۳۳ _ کدام‌ گزینه با عبارت زیر قرابت
مفهومی دارد ؟
《بی آن که به کمتر داعیه‌ای گشاده باشم ، سراسر کرامت باشم و سراپا گشاده دستی ؛ بی هیچ گونه
چشم داشتی به سپاسگزاری یا آفرین》



تایید

۳۴_ مفهوم‌ کلّی کدام بیت ، متفاوت با سایر ابیات است ؟



تایید

۳۵ _ کدام گزینه با بیت زیر تقابل مفهومی دارد؟

《دلا خموشی چرا ، چو خُم نجوشی چرا
برون شداز پرده راز، تو پرده پوشی چرا》



تایید

۳۶_ در کدام گزینه هر دو بیت قرابت مفهومی دارند ؟

الف) عقل خبر ندارد از اندوه عاشقان خفته ست و عیب مردم بیدار می کند

ب) زندگانی‌ نتوان‌ گفت‌ و حیاتی‌ که مراست
زنده‌ آن است که با دوست وصالی دارد

ج) گفتیم‌که‌عقل از همه کاری به‌در آید
بیچاره‌ فروماند چو عشقش به سر افتاد

د) با عقل‌گشتم‌ همسفر‌ یک‌ کوچه‌ راه‌ از بی‌کسی
شد ریشه ریشه دامنم از خار استدلال‌ها



تایید

۳۷ _ کدام‌ بیت با سخن مشهور 《کُل شیء یَرجِعُ الی اَصلِهِ》تناسب مفهومی ندارد؟



تایید

۳۸ _ بیت زیر با کدام بیت ، قرابت مفهومی دارد؟

《بی عشق زیستن را جز نیستی ، چه نام است
یعنی اگر نباشی کار دلم تمام است》



تایید

۳۹ _ کدام‌ گزینه با بیت 《 وین نغمه ی محبّت بعد از من و تو ماند / تا در زمانه
باقی است آواز باد و باران》قرابت
مفهومی دارد؟



تایید

۴۰ _ مفهوم کدام بیت با مفهوم سایر
ابیات تفاوت دارد؟



تایید

۴۱ _ مفهوم منظومه ی زیر از همه ی ابیات دریافت می‌شود به جز :

《من نمازم را وقتی می‌خوانم / که اذانش را باد گفته باشد سر گلدسته ی سرو / من نمازم را پی تکبیره الاحرام علف می‌خوانم / پی قد قامت موج 》



تایید

۴۲ _ کدام گزینه با عبارت زیر قرابت دارد؟
《خانه ها درست از سینه ی خاک
در آمده بودند و در چنان بیغوله ای آشنایی غنیمتی بود. 》



تایید

۴۳ _ چند بیت از ابیات زیر بر مفهوم واحدی تاکید دارند ؟

چو‌ جنگ آوری با کسی بر ستیز
که از وی گزیرت بود یا گریز

چنان سخت بازو شد و تیز چنگ
که با جنگجویان طلب کرد جنگ

ندانستی‌ که در پایان پیری
نه وقت پنجه کردن با جوان است

تو با شیران چرا شیری نمایی؟
که با گور دمنده بر نتابی

مترس‌ از جوانان شمشیر زن
حذر کن ز پیران بسیار فن



تایید

۴۴ _ در همه ی ابیات به قناعت سفارش
شده است ؛ به جز ...... .



تایید

۴۵ _ کدام‌‌ گزینه با بیت زیر قرابت دارد؟

《با بال شکسته پرگشودن هنر است
این را همه ی پرندگان می دانند》



تایید

۴۶ _ کدام گزینه با مفهوم کلّی شعر زیر ،
تناسب ندارد؟

《بگذار بر پشت زین خود معتبر بمانیم / تو در کلبه و خیمه‌ی خود باز بمان / بگذار که سرخوش و سرمست به دوردست ها روم / و بر فراز سرم هیچ جز اختران نبینم 》



تایید

۴۷ _ مفهوم کدام بیت با مفهوم سایر ابیات متفاوت است ؟



تایید

۴۸ _ همه‌ی ابیات زیر به جز ... برمفهوم واحدی تاکید دارند.



تایید

۴۹ _ کدام گزینه با عبارت 《همینم از آفریدگار سپاسگزاری بس که بدین سعادتیم رهنمون بود تا هرگز فریب آزاده‌مردم را از خویشتن بتی نسازم 》
قرابت مفهومی دارد؟



تایید

۵۰ _ وادی ذکر شده در برابر کدام گزینه نادرست است ؟



تایید

۵۱ _ کدام بیت بیانگر 《وادی ششم 》از هفت وادی عرفانی در منطق الطّیر است ؟



تایید

۵۲ _ ابیات زیر معرّف کدام وادی در منطق الطّیر عطّار است؟

گر بدو گویند مستی یا نه ای
نیستی گویی که هستی یا نه‌ای
گوید اصلا می‌ندانم چیز من
وان ندانم هم ندانم نیز من
عاشقم امّا ندانم بر کی‌ام
نه مسلمانم ، نه کافر ، پس چی‌ام ؟



تایید

۵۳_ در همه ی ابیات ، به جز بیت .....
به 《زمینه ی ملّی حماسه》اشاره
شده است .



تایید

۵۴ _ کدام بیت به مفهوم 《استغنا》اشاره دارد؟



تایید

۵۵_ زمینه‌ی حماسه در کدام بیت با 《دریدم جگرگاه دیو سپید 》 تناسب
دارد؟



تایید

۵۶ _ در کدام بیت زمینه ی ملّی و میهنی حماسه ، دیده می‌شود؟



تایید

۵۷ _ در ابیات کدام گزینه زمینه های 《خرق عادت ، ملّی ، قهرمانی 》 دیده
می‌شود؟
الف) سیاوش‌چو بشنید بسپرد راه
پذیره شدش تازیان با سپاه
ب) چنان آمد اسب و قبای سوار
که گفتی سمن داشت اندر کنار
ج) سیاوش چنان شد که اندر جهان
به مانند او کس نبود از مهان
د) بشد طوس با کاویانی درفش
به پای اندرون کرده زرّینه کفش
ه) اگر با سیاوش کند شاه جنگ
چو دیبه شود روی گیتی به رنگ



تایید

۵۸ _ در همه‌ی ابیات گزینه ی ..... یکی از زمینه‌های 《خرق عادت 》 یا 《ملّی》 وجود دارد؟
الف) همه سرکشانشان پیاده شدند
به پیش گو اسفندیار آمدند
ب) مرا بر شما زان فزون است مهر
که اختر نماید همی بر سپهر
ج ) دریدم جگرگاه دیو سپید
ندارد بدو شاه از این پس امید
د) چرا رزم جُستی ز اسفندیار
که او هست رویین تن و نامدار
ه) چنین گفت سیمرغ کز راه مهر
بگویم کنون با تو راز سپهر
و) سر اندر سپهر اختر کاویان
چو ماه درخشنده اندر میان



تایید

۵۹ _ ابیات زیر به ترتیب از بالا به پایین
بیانگر کدام یک از وادی‌های عرفانی در
منظومه منطق‌الطّیر عطّار هستند؟

عین وادیّ فراموشی بود
لنگی و کرّی و بی هوشی بود

هر یکی بینا شود بر قدر خویش
بازیابد در حقیقت صدر خویش

مُلک این جا بایدت انداختن
مِلک این جا بایدت در‌باختن

هر چه زد توحید بر جانش رقم
جمله گم گردد از او گم نیز هم



تایید

۶۰ _ کدام گروه از ابیات زیر ، به ترتیب ،
بیانگر 《وادی سوم و پنجم 》از مراحل
سیر و سلوک است ؟

الف) ساز وصل است این چه تو داری وبس
صبر کن در درد هجران یک نفس

ب) مغز بیند از درون نه پوست ، او
خود نبیند ذرّه‌ای جز دوست او

ج) چون بسی باشد یک اندر یک مدام
آن یک اندر یک ، یکی باشد تمام

د) عاشقم امّا ندانم بر کی ام
نه مسلمانم نه کافر پی چی‌ام



تایید

در راه بیدلی گامتان صائب باد
احمدیان دبیر ادبیات//



تایید