زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون نوبت دوم فارسی 1 به صورت دیجی فرم

آزمون نوبت دوم  فارسی دهم تجربی و انسانی 

خانم مشهدی

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

رشته تحصیلی خود را وارد نمایید *



تایید

39) عبارت‌های زیر را به نثر روان معنی کنید. 
 الف) تا باشدکه ما را دَمَکی زیادت تر در گرمــابه بگذارد که شــوخ از خود باز کنیم.
 ب) « حسودان تنگ نظر و عنودان بدگهر» وی را به می و معشوق و لهو و لعب کشیدند.
 پ) «اگر جان ما ارزشی داشته باشد، برای این است که سخت‌تر از برخی جان‌های دیگر سوخته است.»
 ت) خاک، مظهر فقر مخلوق در برابر غنای خالق است؛ یعنی تا با خاک انس نگیری، راهی به مراتب قُرب نداری.

 

 

 

(4 نمره)



تایید

 

معنی و مفهوم عبارات زیر را به نثر ساده و روان بنویسید  4 
1_نمره

کار پاکان را قیاس از خود مگیر   فرود آمد از دژ به کردار شیر   

       2_    کمر بر میان باد پایی به زیر  
 به گرز گران دست برد اشکبوس

          3_  زمین آهنین شد سپهر آبنوس

4_ چون داد عادلان به جهان در بقا نکرد      
 
         بیداد ظالمان شما نیز بگذرد 
(2 نمره)



تایید

3. معادل معنایی واژگان را از کلمات داده شده پیدا کرده و بنویسید 
 ابر  ...........  آسوده    ............     چیره دست ..............  مردان کامل  ..............

 ماهر  ،  درویش ، دریغ ، میغ، فارغ ، ابدال حق ، جولقی

(1 نمره)



تایید

در جمله((به هر نیک و بد زود شادان و زود اندوهگین مشو،که این فعل کودکان است دو واژه متضاد پیدا کنید. (0.5 نمره)



تایید

قلمرو ادبی 
در هر بیت یا عبارت یک آرایه ی ادبی پیدا کرده و بنویسید.
 -شعر سپید من رو سیاه ماند/که در فضای تو/به بی وزنی افتاد
 -گفتم غم تو دارم گفتا غمت سر آید        گفتم که ماه من شو گفتا اگر بر آید
 -به نام کردگار هفت افلاک                      که پیدا کرد آدمی از کفی خاک 
 
(3 نمره)



تایید

این دوجمله را به فارسی روان برگردانید  =
   خلف صدق نیاکان هنر ور خود بود

اسب از پهلو اسبی خود را  به کمال نشان می داد

(4 نمره)



تایید

1

معنی کنایه های زیر را بنویسید.

-معلم مشوش بود.
این بار اتاق از جا کنده شد 
 -مگر در ریاضی که کمیتش لنگ بود

(2 نمره)



تایید

در عبارت زیر ارکان تشبیه را بیابید.
 چشم های درشت و پرفروغش چون چشمه های خشک شده سرد و بی حالت شده بود.

 

(1 نمره)



تایید

  مَثَل «گندم‌نمای جو‌فروش مباش»، آدمی را از چه بر حذر می‌دارد؟ (0.5 نمره)



تایید

-5 در بیت زیر منظور از«عوعوی سگان»   و   « غرش شیران»چیست؟
 «در مملکت چو غرش شیران گذشت و رفت این عوعوی سگان شما نیز بگذرد»  

(1 نمره)



تایید

در متن زیر چند  واژه هایی را که  از نظر املایی نادرست نوشته شده است مشخص کنید ؟ 
شکل درست آن ها را بنویسید.
 -گفتم دل رحیمت کی عظم صلح دارد    گفتا خموش حافظ کاین قُصه هم سر آید
 -خدای تبارک همه را از عذاب غرض و دین فرج دهاد. 
(1 نمره)



تایید

 صحیح یا غلط بودن گزینۀ زیر را مشخص کنید.
  



 

نوع ادبی داستان «رستم و اشکبوس» حماسی است.        

   الف: صحیح                    ب: غلط           

(0.5 نمره)



تایید

سوالات اختیاری

با توجه به عبارت زیر به پرسشهای پس از آن پاسخ دهید.

» به زبان دیگر مگو و به دل دیگر مدار تا گندم نمای جو فروش نباشی
 «

الف- نویسنده به نکوهش چه افرادی میپردازد؟
 ب-کدام بخش از عبارت تأثیر بیشتری به نوشته بخشیده است؟

 

  
 21)در بیت {گَه  به دهان برزده کف چون صدف / گاه چو تیری که رود بر هدف}  شاعر کدام ویژگی های چشمه را بیان کرده است؟
  

 

22) در بیت «هر آن وصفی که گویم بیش از آنی/یقین دانم که بی شک جان جانی» منظور از مصرع دوم چیست؟
 23) در عبارت «زنگ نقاشی روان بود» نویسنده به کدام ویژگی کلاس اشاره کرده است؟
(4 نمره)



تایید