زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون علوم و فنون 271 کلاسی به صورت دیجی فرم

نام و نام خانوادگی خود را بنویسید . 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 30 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کدام عبارات، از نظر تاریخ ادبیات درست است ؟
الف ) کلیم کاشانی از شاعران بزرگ قرن دهم به خلاق المعانی ثانی شهرت یافت . 
ب ) بهزاد در دوره ی شاه عباس و رضا عباسی در دوره ی شاه اسماعیل از مفاخر هنرند . 
ج ) مکتب وقوع در قرن دهم نتیجه ی چاره اندیشی شاعران برای رهایی از تقلید بود . 
د ) در سبک هندی بازسازی اندرزها و تمثیل های کهن به شیوه ی نو در شعر رواج یافت . 

(1 نمره)



تایید

کدام گزینه از مضامین رایج در شعر شاعران عصر صفوی است ؟ (1 نمره)



تایید

کدام شاعران، به ترتیب " خلاق المعانی ثانی " و " معروف ترین شاعر سبک هندی " لقب گرفته اند ؟ (1 نمره)



تایید

در همه ی ابیات، ویژگی های شعر بیدل مشهود است به جز بیت گزینه ی ...... (1 نمره)



تایید

پس از ظهور شاعران بزرگی نظیر سعدی، مولانا و حافظ در دوره ی عراقی، به دلیل .......جایی برای رشد زبان و ادبیات فارسی و ادیبان باقی نماند .  (1 نمره)



تایید

همه ی گزینه های ارائه شده ی زیر به جز گزینه ی .....از جمله عواملی است که در عصر صفوی زمینه را برای مردم به گونه ای فراهم کرد تا هر کس به اندازه ی توان خود به امور فرهنگی از جمله ادبیات بپردازد .  (1 نمره)



تایید

وزن کدام یک از ابیات زیر، از چهار بار تکرار منظم " فعلاتن " ساخته شده است ؟ (1 نمره)



تایید

بیت زیر در چه وزنی سروده شده است ؟ 
" ناظر و منظور هم او بود و بس / غیر وی این عرصه نپیمود کس "
(1 نمره)



تایید

وزن عروضی بیت زیر، در کدام گزینه به درستی نشان داده شده است ؟
" ای مست شبرو ! کیستی ؟ آیا مه من نیستی ؟ / گر نیستی، پس چیستی ؟ ای همدم تنهای دل ! " 
(1 نمره)



تایید

وزن کدام بیت در مقابل آن نادرست است ؟
 1) از سرو گویم یا چمن، از لاله گویم یا سمن ؟ / از شمع گویم یا لگن، یا رقص گل پیش صبا ؟ ( مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن )

2) چو من صلح جویم شفیع او بود / چو در چنگ آیم بود خنجر او ( مفاعیلن مفاعیلن فعولن ) 

3) گر چه وصالش نه به کوشش دهند / هر قدر ای دل که توانی بکوش ( مفتعلن مفتعلن فاعلن )

4) تا که دانش کم کند مر راه را / تا که عاقل بشکند فرهنگ را ( فاعلاتن فاعلاتن فاعلن )
(1 نمره)



تایید