زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون نوبت اول فارسی دهم یک دبیرستان بینش به صورت دیجی فرم

آزمون نوبت اول - فارسی دهم - دبیرستان بینش - دبیر سیما عباسی - بارم 12 نمره

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 45 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

14- معنی واژه های مشخص شده زیر را بنویسید: 0/75
الف) هم 《فرقت》 بود هم و صلت هم 《محنت》 بود هم شادی
ب) مردی 《اهل》 و ادیب و فاضل و نیکو منظر
پ) 《راست》به مانند یکی زلزله 



تایید

10- املای درست واژه را انتخاب کنید: 0/5 
الف)کید کایدان بر (خواست - خاست) خداوند برابر نیاید.
ب) رنج هیچ کس (ظایع - ضایع) مکن .



تایید

12- با توجه به شعرِ (چندان تناوری و بلند که هنگام تماشا کلاه از سر کودک عقل می افتد) به سوالات پاسخ دهید:
الف) عقل با چه ویژگی هایی وصف شده است؟ چرا ؟ 0/75
ب) نوع تشبیه بکار رفته در این شعر را بنویسید. 0/25
پ) این شعر در وصف چه کسی است؟ 0/25



تایید

1- تفاوت معنایی فعل ( کُشت) را در مصراع های زیر توضیح دهید. 0/5
الف) بادی که در زمانه بسی شمع ها بکشت.
ب) سکوت کرد و به لب بغض بی امان را کشت.



تایید

11- عبارت های : می خواستم که درگرمابه روم باشد که گرم شوم که هوا سرد بود و جامه نبود. بیانگر کدام ویژگی نثر سفر به بصره می باشند؟ 0/5 



تایید

7- در عبارت(چون به بصره رسیدیم از برهنگی و عاجزی به دیوانگان ماننده بودیم) وجه شبه کدام است؟0/25



تایید

3- از فعل ( گفته ام): 
الف) مصدر این فعل را بنویسید. 0/25
 ب) فعل امر بسازید. 0/25
 پ) مضارع اخباری با حفظ شخص بسازید. 0/5



تایید

8- آرایه حسن تعلیل موجود در بیت زیر را توضیح دهید: 0/75
چو سرو از راستی برزد علم را     ندید اندر جهان تاراج غم را  



تایید

13- کدام عبارت در سفرنامه ناصر خسرو او را وادار کرد دعای زیر را بر زبان بیاورد؟ 0/5
خدای تبارک و تعالی همه بندگان خود را از عذاب قرض و دین فرج دهاد به حق الحق و اهله. 
الف) به شدتی که از روزگار پیش آید نباید نالید و از فضل و رحمت کردگار ناامید نباید شد. 
ب)آنچه آن اعرابی کرایه شتر بر ما داشت وزیر بفرمود تا بدو دادند و مرا از آن رنج آزاد کردند.
 پ)به تعجب در کار دنیا می نگریستیم و مکاری از ما سی دینار مغربی می خواست و هیچ چاره ندانستیم.
ت)در حال سی دینار فرستاد که این را به بهای تنجام بدهید از آن دو دست جامعه نیکو ساختیم.



تایید

9- با توجه به بیت : ( سر و زر و دل و جانم فدای آن یاری / که حق صحبت مهر و وفا نگه دارد) به سوالات زیر پاسخ دهید: 
الف) کدام قسمت حذف شده ؟ به چه قرینه ای؟ 0/5
ب) ضمیر پیوسته را مشخص کنید و نقش دستوری آن را بنویسید. 0/5



تایید

4- معنای فعل (شد) را در عبارت های زیر مشخص کنید. 0/5
الف) روزی به در آن گرمابه شدیم.
ب) بعد از آن که حال دنیاوی ما نیک شده بود.



تایید

با توجه به جمله ی (از آموختن ننگ مدار تا از ننگ رسته باشی)نویسنده انجام چه کاری را باعث رهایی از ننگ می داند 0/5



تایید

5- مطابق الگوی ( اسم + صفت + مضاف الیه) یک گروه اسمی بنویسید. 0/5



تایید

2- جاهای خالی را با پاسخ مناسب تکمیل نمایید. 0/75 
الف) در عبارت ( در مقابله 《جفا》، 《وفا》کرد) واژه های مشخص شده ؛ آرایه ...... دارند. 
ب) کتاب .......... مجموعه کاملی از شعر های آیینی محسوب می شود.
پ)در شعر......... جای قافیه ها مشخص نیست.



تایید

6- مفهوم مشترک دو عبارت زیر را بنویسید.0/5
الف) آب اجل که هست گلوگیر خاص و عام / بر حلق و بر دهان شما نیز بگذرد 
ب) کلُ نفس ذائقةُ الموت.



تایید

۱۵- معنی کنید: ۲
الف) دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای فرشته ات به دو دست دعا نگه دارد
ب) اما معلم در نماند. گریزی رندانه زد. 
پ) همه کس را به سزا حق شناس باش؛ خاصه قرابت خویش را.
ت) خویشتن از حادثه برتر کشد‌.



تایید