زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون تست درس 3فلسفه دوازدهم 1400 به صورت دیجی فرم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 25 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

-کدام گزينه می تواند معلول واقع شود؟
 1-شريک الباری 
2 -مگس بچه زا 
3-علت العلل  
(1 نمره)



تایید

 -کدام گزاره در باره رابطه عليت درست است؟
 1-رابطه عليت اولين و نخستين بحث فلسفی است
 2-رابطه عليت يک اصل بوده و فروعی دارد 3-رابطه عليت مورد بحث تجربه گرايان نبوده است
 4 -رابطه عليت رابطه ی بعد از وجود است  
(1 نمره)



تایید

  -عليت با ...........واسطه به صورت غير مستقيم از اصل امتناع اجتماع و ارتفاع نقيضين نتيجه گرفته می شود و در نظر فلاسفه مسلمان يک.............است. 
1-يک- قاعده عقلی
 2-دو – امر عقلی
 
(1 نمره)



تایید

-به چه دليل انسان می کوشد ويژگی های هر شی را بشناسد؟ 
1-زيرا از هر چيز انتظار آثار متناسب با خودش را دارد 
2-زيرا در پی درک نظم دقيق جهان است
 3-زيرا پيگيری تحقيقات علمی توسط دانشمندان به اين مسئله بستگی دارد 
4-زيرا در پی آن است که با شناسايی علت پديده ها دايره علم خود را گسترش دهد
(1.5 نمره)



تایید

-کدام گزينه در باره رابطه بين«وزش باد» و «تکان خوردن برگ های درخت»نادرست است. 
1-تحقق دومی منحصراً متوقف بر وجود اولی است 
2 -کهن ترين رابطه ای است که فلاسفه به آن پرداخته اند 
3-پس از فرض وجود دو طرف شاهد تحقق آن خواهيم بود 
4-آنچه توسط آن پديدار می شود، حاق واقعيت و هستی دومی خواهد بود
(1.5 نمره)



تایید

-اصل «امتناع ترجيح بلا مرجح» از کدام اصل عقلی حاصل می شود؟ 
1-اصل عليت
 2 -اصل هويت 
3 -اصل صدور واحد از واحد 
4 -اصل امتناع اجتماع و ارتفاع نقيضين
(1 نمره)



تایید

-کدام يک در باره ديدگاه ابن سينا و دکارت در باره عليت درست است؟
 1-هر دو به دخالت تجربه به همراه عقل در حصول عليت اذعان دارند
 2 -دکارت عليت را جز مفاهيم اولی و فطری می داند اما ابن سينا آن را از مسلمات عقلی می داند 
3-عليت در ابن سينا محصول عقل است اما برای اثباتش به تجربه و مشاهده نيازمند است 4-ابن سينا ايجاد عليت را خود به خود ندانسته و داده های تجربی را مبتنی بر عليت می داند
(2 نمره)



تایید

-کدام گزينه در باره اصل وجوب علی و معلولی بيان نشده است؟ 
1-در ذيل احکام مربوط به مبحث امکان ذاتی قرار می گيرد
 2-اگر علت ضرورت دهنده معلول نباشد، وجود دهنده آن نيز نخواهد بود 
3-نفی آن منجر به وقوع صدفه و اتفاق در عالم می شود 
4-دانشمندان تحقيقات خود را بر مبنای اين اصل پيگيری می کنند
(1.5 نمره)



تایید

- تحقق ممکنات حاکی از وجود چه اصلی است؟ 
1-سنخيت علت و معلول 
2-ترجيح بلا مرجح محال است 
3-وجوب علی و معلولی 
4-امتناع اجتماع و ارتفاع دو نقيض
(1 نمره)



تایید

-اصل سنخيت و عليت و ضرورت علی و معلولی به ترتيب حاکی از چه امری در هستی است؟
 1-حتميت هستی- پيوستگی جهان- نظم جهان 
2 -نظم جهان- قطعيت هستی- پيوستگی جهان
 3-نظم جهان- پيوستگی عالم هستی- قطعيت جهان 
(1.5 نمره)



تایید

-کدام گزينه مربوط به رابطه عليت است؟ 
1-رابطه ی وجودی که پس از هستی موجودات برقرار می شود
 2-رابطه ی وجودی که حاکی از قيموميت موجودات است
 3-يک طرف قيوم است و طرف ديگر قائم به ديگری
 4-هستی هر طرف وابسته به يکديگر است
(1.5 نمره)



تایید

-هيوم عليت را يک.............می داند زيرا..............
 1-حقيقت تجربی- برای استدلال عقلی اعتباری قائل نيست
 2-حقيقت تجربی- حس به ما نشان نمی دهد که يک پديده علت ديگری باشد
 3-امر روانی- برای استدلال عقلی اعتباری قائل نيست 
4-امر روانی- حس به ما نشان نمی دهد که يک پديده علت ديگری باشد
(1.5 نمره)



تایید

-کدام گزينه مطابق با نظر دکارت راجع به اصل عليت است؟ 
1-عليت از مفاهيم اوليه و بديهی است 
2 -ذهن انسان به تدريج می آموزد که رابطه عليت را در جهان کشف کند 
3-عقل انسان با دخالت تجربه ، اصل عليت را در نهاد خود می يابد 
4 -وجود اصل عليت ، مطابق با ساختار ذهن است
(1 نمره)



تایید

 -کدام عبارت با توجه به نظرات ديويد هيوم نادرست است؟
 1-مبنای ساخت عليت فرآيند روانی «تداعی» است 
2-معرفت با استدلال عقلی و بدون تجربه ممکن نيست 
3-عليت از توالی پديده ها ساخته می شود و مفهومی حسی است
 4-ما معياری برای شناخت صحت و اعتبار کشفيات علی معلولی در اختيار نداريم
(1.5 نمره)



تایید

-کدام يک از گزينه های زير نظر تجربه گرايان در باره عليت نيست
1-رابطه عليت حاصل اتفاق پی در پی اتفاقات است
 2-رابطه عليت رابطه ای نيست که با عقل تبيين شود 
3-تکرار يک اتفاق موجب تداعی رابطه عليت در ذهن است 
4-قبل از تجربه عليت، می توان با حکم عقل به آن رسيد
(1.5 نمره)



تایید