زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون جامع چهارم پردیس رضوان به صورت دیجی فرم

آزمون جامع چهارم
خارج شدن از سایت آزمون به منزله تقلب توسط سیستم ضبط می گردد
یک ساعت و نیم زمان کل آزمون است و بعد از گذشت این مدت ، صفحه از دسترس شما خارج می گردد

موسسه پردیس رضوان خدمتگزار اهل قرآن

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

1. معانی کلمات «الونیة» و «السّأم» در عبارت «و علی الإنسان أن یجاهد جهاداً مّتصالً مرهقاً بالونیة و لاسأم» به ترتیب کدام است؟ (1 نمره)



تایید

2. ترجمه درست عبارت زیر چیست؟ «اقتضی نشوء المدارس الحدیثة وضع کتب متمشّیة مع مطالب العصر»

1)پیدایش مدارس نوین وضعیت کتب ها را همگام با مطالب و موضوعات روزگار بهبود بخشید

2 )ظهور مدارس جدید اقتضاء کرد کتاب هاٌیی تألٌیف شود که همگام با خواسته ها و نٌیازهای روز باشد.

3 )رشد مدارس حدیث اقتضاء کرد کتاب هاٌیی وضع گردد که همگام با مطالب و موضوعات روز باشد

4 )تحّول مدارس جدید اقتضاء کرد کتاب هاٌیی همگام با خواستهها و نیازهای روز تألٌیف شود (1 نمره)



تایید

3. ترجمه درست عبارت زیر چیست؟ : «و اذکروه کما هداکم و إن کنتم من قبله لمن الضالّین» 1 ) او را به یاد آورید همانطور که شما را هدایت کرد، و اگرچه قبل از آن از گمراهان بودید 2 ) او را یاد کنید زیرا که شما را هدایت کرد، و همانا قبل از آن از گمراهان بودید 3 )او را یاد کنید همانگونه که شما را هدایت کرد، و شما پیش از آن از گمراهان بودید 4 )همچون هدایت خودتان او را به یاد آورید، هرچند پیش از آن از گمراهان بودید (1 نمره)



تایید

4. عّین الصحیح و أدقّ فی الجواب للّترجمة أو الّتعریب أو المفهوم «فی العالم المملوء أخطا ًء مطالبٌ وحدک أّلّا تخطئا!» 1) در دنیای پر از اشتباهات فقط تو هستی که نباید اشتباه کنی! 2 )جهان مملو از خطر است تو هستی که نباید مرتکب اشتباه شوی! 3 )دنیا پر از اشتباه است و تنها خواسته این است که مرتکب اشتباه نشوی! 4 )در جهانی همه شور و همه شر، چه توان کرد که فقط تو نباید گنهی کنی (1 نمره)



تایید

5. عّین الخطأ فی مفهوم الایات الکریمه (1 نمره)



تایید

6- عّین ال ّصحیح للّترجمة أو للّتعریب أو للمفهوم فی األسئلة الّتالیة

«و أیّ عیب لعین الّشمس إن عَمیت أو قّصرت عنه أبصاُر الخفافیش«:

1) اگر خفاشان کور باشند و یا ضعیف، برای خورشید چه عیبی تواند بود

2 ) اگر أبصار خفاشان کور باشند، خورشید نور خود را نمایان خواهد کرد و هیچ عیبی بر آنها نیست

3) چه عیبی چشمه ی آفتاب را تواند بود، اگر چشم های خفافاشان از دیدن او ناتوان باشند

4 )کدام عیب برای خورشید تواند بود، اگر نابینایان نتوانند خورشید را در روز روشن ببینند (1 نمره)



تایید

7. «سل المَصانع َرکباً تَهیم فی الفلوات» (1 نمره)



تایید

8. عّین البیت المناسب للبیت الّتالی؟ »من کان فی هذه أعمی فهو فی الآخرة أعمی

1 )آن را که بر امید آن جهان نیست / این تیره جهان شهره بوستان است

2 )آن بصیر است که حق بصر اندر دل اوست / نه بصیر است کسی کش به سر اندر بصر است

3 )گر من در این سرای نبینم در آن سرای / امروز جای خویش چه باید بصر مرا

4 )هرکه نور آفتاب دین جدا گشته / از او روزهای او همیشه جز شبان تار نیست (1 نمره)



تایید

9. عّین الاصح و الادّق فی الاجوبة للّترجمة : « المکتبة العربّیة أنتجت هذه الکتب التی لازلنا نرشف من معینها«

1 )کتابخانه عربی (قاهره) این کتاب هایی را که از چشمه آنها آب می نوشیم به بار آورده است.

2 )هنر نگارش عربی این کتاب هایی را که هنوز جان ما را سیراب می کند به بار آورده است

3 )کتابخانه های عربی این کتاب هایی را که جان ما را سیراب می کنند انتشار داده است

4 )هنر تألیف عربی، این کتاب ها را که هنوز از آنها یاری می گیریم به وجود آورده است (1 نمره)



تایید

10. «و الّسماء ذاِت الّرجع و الارِض ذاِت الّصدع (1 نمره)



تایید

11. عین الخطأ فی االعراب و التحلیل الصرفی؟ «إن مَع العسر ُیسرا» (1 نمره)



تایید

12. عین الخطأ : (1 نمره)



تایید

13. عین الخطأ (1 نمره)



تایید

14. عّین الخطأ (1 نمره)



تایید

15. فی أ ّی جملة تأنیث الفعل واجب؟ (1 نمره)



تایید

16. عین الخطأ : (1 نمره)



تایید

17. عین ما حذف فیه المبتدا جوازا (الوجوبا) (1 نمره)



تایید

18. في أي الاجوبة تقدیم الجر علي المبتدا واجب؟ (1 نمره)



تایید

19. در زمینۀ آیۀ شریفۀ » و ما کادوا یفعلون» کدام مورد صحیح می باشد؟

1) کاد از افعال ناقصه، ضم رٌ در کادوا اسم محلاً منصوب و یفعلون خبر و محلاً مرفوع می باشد

2) کاد از افعال قلوب و دو معمول آن منصوب می باشند.

3) کاد از افعال مشبه به لیس و ضمیر در کادوا اسم و محلاً مرفوع و یفعلون خبر و محلاً منصوب میباشد.

4) کاد از افعال مقاربه، ضمیر در کادوا اسم محلاً مرفوع و یفعلون خبر و محلا منصوب می باشد (1 نمره)



تایید

20. عّین الصحیح عن کلمة «شیء» فی هذه العبارة : «لا شیء أضّر بالادیان من إتخاذها کو سائل!« (1 نمره)



تایید

21. چرا آیه «و لاتکرهوا فتیاتکم علی البغاء ان اردن تحصنا» دارای مفهوم مخالف نیست؟ زیرا این شرط... (1 نمره)



تایید

22. حکمت تعریض در آیه « وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَت» کدام است؟ «و اتانی رحمه من عنده/ قل بفضل الله و برحمته » (1 نمره)



تایید

23. دلیل فخر رازی درباره رد عاطفه بودن واو در آیه «والراسخون فی العلم » کدام است؟ (1 نمره)



تایید

24. حکمت تقدیم و تاخیر در آیات «واعلموا انما غنمتم من شی فان لله خمسه و للرسول»/ لاتاخذه سنه و لانوم» کدام است (1 نمره)



تایید

25. تشبیه در آیات زیر به ترتیب کدام نوع است؟ «فبشرهم بعذاب الیم/ ثم قست قلوبکم من بعد ذلک فهی کالحجاره» (1 نمره)



تایید

26. کدام یک «استعاره امر حسی برای امر عقلی با جامع عقلی» است؟ (1 نمره)



تایید

27. در کدام آيه حصر و اختصاص بکار نرفته است؟ (1 نمره)



تایید

28. کدام گزینه انواع منطوق را بیان می کند؟ (1 نمره)



تایید

29. آیه شریفه «قل مایکون لی ان ابدله من تلقاء نفسی» دلیل بر کدام امر است؟ (1 نمره)



تایید

30. ابن جزری و بیشتر محققان علوم قرآنی شروط قرادت صحیح را کدام مورد دانسته اند؟

الف) صحت سند، شهرت در بین قاریان به نام، مطابقت با رسم الخط مصاحف عثمانی

ب) عدم معارضه با سنت قطعی، شهرت در بین قاریان سبعه، صحت سند

ج) مطابقت با قواعد زبان عربی، صحت سند، شهرت در بین قاریان سبعه

د) مطابقت با رسم الخط مصاحف عثمانی صحت سند، مطابقت با قواعد زبان عربی (1 نمره)



تایید

31. سبب تناسب در آیات « لن یستنکف المسیح ان یکون عبدا لله و لاالملائکه المقربون»/ ولاتخزنی یوم یبعثون یوم لا ینفع مال و لا بنون» به ترتیب چیست؟ (1 نمره)



تایید

32. استفهام در آیه «اتهلکنا بما فعل السفهاء منا» و فعل امر در آیه «فاذا قری القرآن فاستمعوا له و انصتوا» به ترتیب به کدام معناست؟ (1 نمره)



تایید

33. حقیقت تاویل به ترتیب از نظر متاخران و علامه طباطبایی کدام است؟ (1 نمره)



تایید

34. از میان علمای اهل سنت کدام یک قرائات را متواتر می داند؟ (1 نمره)



تایید

35. حرف «ان» در آیه «و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم» کدام است؟ (1 نمره)



تایید

36. با توجه به دو آیه «و اوفوا بعهدی اوف بعهدکم» و «لاکفرن عنکم سیئاتکم» تبیین آیه دوم نسبت به کدام کلمه از آیه اول است؟ (1 نمره)



تایید

37. در آیات «خلطوا عملا صالحا و آخر سیئا»/ سرابیل تقیکم الحر»/« فئه تقاتل فی سبیل الله و اخری کافره» به ترتیب چه نوع ایجازی به کار رفته است؟ (1 نمره)



تایید

38. مطابق نقل عکرمه از ابن عباس آخرین آیه ای که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد کدام است؟ (1 نمره)



تایید

39. صیغه عام در آیات شریفه زیر به ترتیب کدام است؟ «و ان احد من المشرکین استجارک » / «و ان من شی الا عندنا خزائنه» (1 نمره)



تایید

40. مطابق گزارش ابن ندیم، مصحف عبدالله بن مسعود چه ویژگی هایی داشته است؟ (1 نمره)



تایید

41. کدام گزینه صحیح نیست؟

الف) مخاطبِ آیه «أَ لَمْ يَأْتِكم نَبَؤُاْ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قَبْلُ فَذَاقُواْ وَبَالَ أَمْرِهِمْ وَ لهم عَذَابٌ أَلِيم» (تغابن/۵)، «مشرکین» هستند.

ب) مراد از «زقوم» در آیه « لَآكِلُونَ مِنْ شَجَرٍ مِنْ زَقُّوم‏»، درختى است كه برگهايى كوچك و تلخ و بدبو دارد و چون برگ آن را بكنند، شيرى بيرون مى‏آيد كه به هر جا از بدن برسد آنجا ورم مى‏كند.

ج) بر اساس آیه «فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ‏»، رجوع كردن بعد از پايان عده در صورتی که نگهدارى از زن از طريق صيغه عقد جديد صورت گيرد، جایز است.

د) مراد از «انباء» در آیه «وَ لَقَدْ جاءَهُمْ مِنَ الْأَنْباءِ ما فِيهِ مُزْدَجَرٌ» (قمر/۴)، اخبار روز قیامت و اخبارامت‏هاى گذشته‏اى است كه هلاك شدند. (1 نمره)



تایید

42. در آیه «فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَ أَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُم‏» (طلاق/۲) مراد از قسمت مشخص شده چیست؟ (1 نمره)



تایید

43. کدام گزینه در مورد آیه «يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ يَسْعى‏ نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ بِأَيْمانِهِم‏» (حدید/۱۲) صحیح نیست؟ (1 نمره)



تایید

44. به نظر علامه طباطبایی، مراد از امرِ مجدد به« ایمان»، در آیه « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ » (حدید/۲۸)، «پيروى كامل و اطاعت تام از رسول» است. کدام آیه از آیات ذیل با این برداشتِ علامه هماهنگ است؟

الف)فلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيما

ب) وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ الَّذينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا

ج) يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذي نَزَّلَ عَلى‏ رَسُولِهِ....

د) فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ الَّذي يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ كَلِماتِهِ وَ اتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُون‏ (1 نمره)



تایید

45. به نظر علامه طباطبایی مقصود تمثیل در آیه «لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ » (حشر/۲۱) چیست؟ (1 نمره)



تایید

46. مراد از « النَّخْلُ ذَاتُ الْأَكْمَام‏ » در آیه« فِيهَا فَاكِهَةٌ وَ النَّخْلُ ذَاتُ الْأَكْمَام» (الرحمن/۱۱) چیست؟ (1 نمره)



تایید

47. نظر علامه طبرسی در مورد تعبیر «فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبِيلِ» در آیه اول سوره ممتحنة چیست؟ الف) آیه دلالت دارد حاطب گمراه شد و خداوند به گمراهي اش صحّه گذارد. ب) آیه دلالت دارد حاطب از راه حق عدول نموده و از طريق صلاح تجاوز كرده است ج) بر اساس این تعبیر، وی بواسطه گناه كبيره‏اى كه كرده از ايمان بيرون رفته و مرتد شده است. د) لفظ آیه گرچه عتاب آلود است، اما نشان می دهد او مرتکب ترک اولی شد. (1 نمره)



تایید

48. نظر علامه طباطبایی درباره عبارت شریفه «يخُرِبُونَ بُيُوتهُم بِأَيْدِيهِمْ» (حشر/۲) چیست؟

الف) خانه‏هايشان را به دست خود ويران مى‏كردند كه به دست مسلمانان نيفتد و اين از شدت سيطره‏اى بود كه خداى تعالى بر آنان داشت.

ب) خانه‏هاى خودشان را از داخل ويران ميكردند تا راه فرارى پيدا كنند.

ج) معنى كنايى دارد يعنى بر اثر نادانيها و لجاجتها، سبب بر باد دادن زندگى خود شدند.

د) قسمتى از خانه‏هاى داخل دژ را خراب كردند تا در صورت تشکیل ميدان نبرد، جاى كافى براى جنگيدن داشته باشند. (1 نمره)



تایید

49. کدام گزینه، نظر علامه طباطبایی نیست؟

الف) به نظر علامه طباطبایی، مراد از «سُعُر» در آیه «فَقالُوا أَ بَشَراً مِنَّا واحِداً نَتَّبِعُهُ إِنَّا إِذاً لَفِي ضَلالٍ وَ سُعُرٍ» (قمر/۲۴)، «جنون» است.

ب) «نُذُر» در آیه « وَ لَقَدْ جاءَ آلَ فِرْعَوْنَ النُّذُرُ كَذَّبُوا بِآياتِنا »(قمر/۴۱) جمع «انذار» است.

ج)« لام» در بخش مشخص شده در آیه «لِئَلَّا يَعْلَمَ أَهْلُ الْكِتابِ أَلَّا يَقْدِرُونَ عَلى‏ شَيْ‏ءٍ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ» (حدید/۲۹) «زائده» است.

د) «استفهام» در آیه «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ هُوَ يُدْعى‏ إِلَى الْإِسْلام‏» (صف/۷)، «انکاری» است. (1 نمره)



تایید

50. در آیه «وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَيْها...» (جمعه/۱۱) با توجه به آیه قبل، کدام قسم از التفات به کار رفته است؟ (1 نمره)



تایید

51. متن ذیل در مورد کدام یک از تفاسیر ذیل است؟ « گنجينه گران‏بهايى از لغات، امثال، تشبيهات و تعبيرات فارسى است، در عين اينكه واجد مزاياى تفاسير ديگر نيز هست، زيرا همان بحث‏هايى كه در تفاسير عربى در باره قرائت، شأن نزول، لغت، صرف، نحو و بيان به زبان عربى شده، در اين تفسير، به زبان شيرين و روان فارسى ادا شده است و حتى اخبار و احاديث و اشعار هم در بيشتر موارد به زبان فارسى ترجمه گرديده است» (1 نمره)



تایید

52. به نظر علامه طباطبایی، کدام گزینه درباره وجه اعرابیِ « لا بارِدٍ وَ لا كَريم‏» (واقعه/۴۴) در آیات « وَ ظِلٍ‏ مِّن يحمُوم‏ لا بارِدٍ وَ لا كَريم» صحیح است؟ (1 نمره)



تایید

53. به نظر علامه طباطبایی، دلیل اینکه در آیه « لَّهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِلىَ اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُور» (حدید/۵)، به جای آنکه بفرماید« إِلیه تُرْجَعُ الْأُمُور»، از نام جلاله «الله» استفاده کرد چیست؟ (1 نمره)



تایید

54. نظر علامه طباطبایی در مورد تعبیر « مَكانٍ قَرِيب» در آیه «وَ اسْتَمِعْ يَوْمَ يُنادِ الْمُنادِ مِنْ مَكانٍ قَرِيب» ‏ (ق/۴۱) چیست؟ (1 نمره)



تایید

55. .آیات شریفه « عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى‏ ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَى‏ وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلىَ‏ ....‏ مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ ......‏ وَ لَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى‏ (نجم/۱۳-۵) بر چه امری دلالت دارد؟ (1 نمره)



تایید

56. بر اساس گزارش شیخ طبرسی از مقاتل در مجمع البیان، مراد از «الانسان» در آیه مبارکه « فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ مِمَّ خُلِقَ» (طارق/۵) کیست؟ (1 نمره)



تایید

57. کدام گزینه صحیح نیست؟ (1 نمره)



تایید

58. کدام گزینه در تفسیر آیه «وَ مَا خَلَقْتُ الجِنَّ وَ الْانسَ إِلَّا لِيَعْبُدُون‏»(ذاریات/۵۶) نادرست است؟

الف) به نظر علامه طباطبایی، «ال» در« الجن» و «الانس» برای «جنس» است ، و لام در« ليعبدون» لام «غرض» است.

ب) به نظر ایشان، اگر عبادت هدفی مثل معرفت داشته باشد، در حقيقت غرض بالاتر است، و «عبادت» غرض متوسط محسوب می شود.

ج) ایشان معتقدند «عبادت» در اینجا از سنخ «تشریعی» است

. د) به نظر علامه طباطبایی، می توان گفت مراد از «عبادت» در اینجا، «صلاحيت و استعداد عبادت» است. (1 نمره)



تایید

59. کدام گزینه در مورد آیه «قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ» (منافقون/۴) نظر علامه طباطبایی محسوب می شود؟ (1 نمره)



تایید

60. کدام گزینه بر اساس تفسیر المیزان، نادرست است ؟ ا

لف) «فَأَحْسَنَ صُوَرَكم» (تغابن/۳) : تناسب تجهیزاتها بعضها لبعض والمجموع لغایه وجودها

ب) «وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» (تغابن/۴) : اشارة لشمول علمه تعالى بما يسرون و ما يعلنون

ج) «فَذاقُوا وَبالَ أَمْرِهِمْ» (تغابن/۵) إشارة إلى ما نزل عليهم من عذاب الاستئصال

د) فَذاقُوا وَبالَ أَمْرِهِم‏ (تغابن/۵): أی شدة امرهم فی کیفیة معاشهم (1 نمره)



تایید

61- واژه حزم در «الْحَذَرَ کُلَّ الْحَذَرِ مِنْ عَدُوِّکَ بَعْدَ صُلْحِهِ،» به چه معناست (1 نمره)



تایید

62- در حدیث زیر « قلب المومن بین اصبعین من اصابع الله یقلبه کیف یشاء» کدام یک از قرینه های مقصود متمایز استعمال شده است (1 نمره)



تایید

63-کدام یک از گزینه های زیر قرینه ی ناپیوسته در استوار سازی متن نمی باشد (1 نمره)



تایید

64-توضیحات داده شده مربوط به کدام کتاب است « ذکر آیات قرآنی متناسب با هر موضوع-حذف احادیث مکرر جهت آسانی ارجاع- جمع احادیث متعارض-جامع کافی ،فقیه ،تهذیب و استبصار » (1 نمره)



تایید

کتاب های زیر به ترتیب شرح چیست و اثر کیست «کشف الاسرار- ملاذ الاخیار- معاهد التنبیه » ا

لف) تهذیب / استر آبادی – استبصار / محمد تقی مجلسی – من لا یحضر / بحرانی

ب) استبصار / جزایری – تهذیب / محمد تقی مجلسی – من لا یحضر/شهید ثانی

ج) استبصار / جزایری – تهذیب / محمد باقر مجلسی – من لا یحضر/شهید ثانی

د) تهذیب / استر آبادی – استبصار / محمد باقر مجلسی – من لا یحضر / بحرانی (1 نمره)



تایید

66- در عده ی کلینی که از احمد بن محمد بن خالد برقی است کدام شخص از گزینه های زیر را شامل نمی شود (1 نمره)



تایید

67- کدام گزینه تاثیر نامطلوب تقیه بر حدیث شیعه نمی باشد (1 نمره)



تایید

دسته دوم اصحاب اجماع مربوط به کدام یک از معصومین است و کدام گزینه تعداد افراد آن را دقیق بیان نموده است

الف) امام هفتم و امام هشتم / جمیل بن دراج، عبدالله ابن مسکان ،عبدالله بن بکیر، حماد بن عثمان،حماده بن عیسی و ابان بن عثمان

ب) امام ششم/ :جمیل بن دراج، عبدالله ابن مسکان ،عبدالله بن بکیر، حماد بن عثمان،حماده بن عیسی و ابان بن عثمان

ج) امام هفتم و امام هشتم / یونس بن عبدالرحمن ،صفوان بن یحیی، محمدبن ابی عمیر، عبدالله بن مغیره ،حسن بن محبوب، احمدبن محمد بن ابی نصر

د) امام ششم/ یونس بن عبدالرحمن ،صفوان بن یحیی، محمدبن ابی عمیر، عبدالله بن مغیره ،حسن بن محبوب، احمدبن محمد بن ابی نصر (1 نمره)



تایید

69-کدام کتاب از آثار رسیده از قرن اول نمی باشد (1 نمره)



تایید

70- مشخصات داده شده مربوط به کدام کتاب است « صحاح سته غیر از سنن ابن ماجه – مرتب سازی ابواب فقهی-حذف تکرارها» (1 نمره)



تایید

کتاب های زیر شرح چه اثری و به ترتیب از کیست« قوت المغتذی- مرقاة الصعود- مصباح الزجاجه » ا

لف) سنن ابی داوود -سیوطی / سنن ترمذی-– سیوطی/ ابن ماجه-سیوطی

ب)سنن ترمذی-سیوطی / سنن ابی داوود – سیوطی/ ابن ماجه-سیوطی

ج) سنن ابن ماجه -سیوطی / سنن ترمذی-– سیوطی/ سنن ترمذی -سیوطی

د) سنن ابن ماجه -سیوطی / سنن ابی داوود -– سیوطی/ سنن ترمذی -سیوطی (1 نمره)



تایید

72- در بحث سند های عالی «رسیدن به استاد یکی از مصنفین مانند بخاری از طریقی غیر او» چه نام دارد (1 نمره)



تایید

73-کدام گزینه نسبت به زوائد نویسی نادرست است

الف)در کتب زوائد نویسی حدیثی را از مشایخ دیگری غیر از مشایخ صاحب یک کتاب خاص نقل می کنند

ب) در کتب زوائد همان حدیث را از صحابی دیگری نسبت به یک کتاب خاص می آورد

ج)این کتاب ها همواره نسبت به یک کتاب معینی نوشته می شود

د) کتاب های زواند از منابع درجه دوم است (1 نمره)



تایید

74- حدیث مضطرب از جمله اقسام حدیث ضعیف به شمار می رود دلیل ضعیف دانستن آن چیست ؟ (1 نمره)



تایید

75- کدام دسته از اصطلاحات حدیثی و وجه اشتراک بیشتری دارند (1 نمره)



تایید

76- بنا بر دیدگاه متاخران امامیه به هنگام تعارض جرح و تعدیل کدام یک مقدم میشوند؟

الف ( به دلیل تفسیر عدالت راوی به عدالت فقهی هیچ یک بر دیگری ترجیح نمی یابند

ب( به دلیل تفسیر عدالت راوی به ظاهر مسلمانی و عدم فسق ،جرح مقدم نمی شود

ج( به دلیل نداشتن مبنای دقیق جارح و معدل تا یافتن قرینهای دیگر هیچ یک بر دیگری ترجیح نمی یابند

د( به دلیل تفسیر عدالت راوی به تحرَّز و دوری از کذب با شرط آگاهی معدل از علت جرح ، تعدیل مقدم می شود (1 نمره)



تایید

77- به علمی که از عیوب پنهان حدیث،بحث میکند چه گفته می شود؟ (1 نمره)



تایید

78- .اگر راوی برخی از مشایخ خود را به دلیل ضعف یا کمی سن حذف کند و روایت را به نقل از ثقات، نقل کند کدام نوع تدلیس پیش) می آید؟ (1 نمره)



تایید

79- حدیث مسلسل عبارت است از حدیثی که :

الف( در سلسله اسناد و اسانید آن فردی غیر عادی وجود نداشته باشد هر چند که غیر امام می باشد

ب( دارای تسلسل بوده و زنجیر اسناد آن قطع نشده باشد

ج(کلیه افراد سلسله تا به معصوم ،دارای یک نوع خصلت فعلی یا قولی و یا دارای یک نام باشند

د( کلیه افراد سلسله تا به معصوم دارای تسلسل و هر یک از آنها حدیث را از دیگری نقل کرده باشد (1 نمره)



تایید

80- مهمترین راه تشخیص و شناخت مشترکات )راویان هم نام( کدام است ؟ (1 نمره)



تایید