شما نیز میتوانیدبه سادگی نظرسنجی جامع برگزار کنید
www.digiform.ir

نظرسنجی پرسشنامه به صورت دیجی فرم

به نام خدا



همکار محترم



پرسشنامه حاضر بعنوان بخشی از رساله دکتری اینجانب فاطمه احمدی دبیرزبان انگلیسی از خراسان جنوبی با سابقه خدمت 28 سال و دانشجوی دکترای اموزش زبان انگلیسی  میباشد که با افزودن پاسخهای مصاحبه  همکاران به تاریخچه وپرسشنامه های موجود به این مرحله رسیده است . امید دارم با پاسخهایتان، من را دربه ثمر رساندن مسوولیت خطیر نگاشتن نظرات و تجربیات همکارانمان یاری فرمایید .
توجه فرمایید که این پرسشنامه نگاهی به جلو براساس امکانات موجود و پیشنهاد 
راه حلهایی برای موانع دارد
 لطفا براساس اینکه ایا امکان انجام ان فعالیت درکلاسهای ایران وجوددارد یا خیر پاسخ  دهید-ممکن است لزوما ان فعالیت را شما انجام نداده باشید _و دربخش موانع و راهکارها دلایل عدم انجام ان فعالیت و راهکار احتمالی که به 
ذهنتان می ایدرا مرقوم فرمایید .قبلا از همکاری تمامی شما بزرگواران کمال تشکر را  دارم . –کلاسهای حضوری مدنظراست.




در کلاسهای حضوری ایران درحال حاضر این امکان وجود د ارد که :



تایید و ادامه
جنسیت خود را انتخاب کنید *



تایید

سن *



تایید

سابقه خدمت *



تایید

سطح تحصیلات  *



تایید

شهر و استان خود را وارد نمایید. *



تایید

-ازطریق آزمونهای آغازین وجلسات پرسش وپاسخ، تواناییها، اهداف،علائق ونیازهای دانش اموزان رابشناسیم ،درمورد موضوع و شیوه تدریس نظردانش آموزان را بپرسیم و درجلسات بعدی بکار بگیریم .



تایید

-به یک روش اکتفا نکرده، با توجه به علائق و تفاوتهای فردی فراگیران ، براساس هوشهای چندگانه (استفاده از فلش کارت وتصاویر برای کسانی که هوش دیداری بهتر دارند،موسیقی برای هوش شنیداری ،پانتومیم وکارهای دستی برای هوش جنبشی حرکتی،... ) برای انواع یادگیرنده فعالیتهای متنوع وجذاب درنظر بگیریم و بررسی کنیم کدام روش برای هرگروه از یادگیرندگان کارامدتر است.



تایید

مهمترین موانع افزایش فرصتهای یادگیری در کلاسهای ایران از دید شما چیست ؟ لطفا مرقوم فرمایید .



تایید

- آگاهی یافتن از نیازها و علائق یادگیرندگان ازطریق برگزاری جلسات پرسش و پاسخ وتنظیم عملکرد برآن اساس .



تایید

- یادگیری مسائل روانشناسی و چگونگی رفتار با هردانش اموز –غمگین ،پرخاشگروغیره .



تایید

- توضیح دقیق قوانین کلاس و نحوه ارزشیابی وایجاد بستری شفاف .



تایید

-ایجاد جوی امن و دوستانه وحس اعتماد به اینکه درس را یاد خواهندگرفت ومیتوانند جملاتی مانند:"من دقیقا متوجه نمیشوم "و"منظورتان چیست؟" را بکارببرند.



تایید

- نظارت بر جزئیات کار آنها بخصوص هنگام کار گروهی واستقبال و پاسخ به سوالاتشان.



تایید

-تعامل با یادگیرنده خارج از مدرسه .



تایید

تشویق یادگیرندگان به برقراری تعامل نزدیک با همکلاسیهایشان ازجمله:

- کمک به دانش اموزان برای مدیریت فرایند نوبت دهی و نوبت گیری وپرورش ارتباطات بین فردی هنگام صحبت.



تایید

- هدایت وتشویق یادگیرندگان برای استفاده بهینه از گروههای حضوری و مجازی که خارج مدرسه دارند.



تایید

- انجام و ارائه فعالیتهایی مانند انجام تمارین ، خلاصه نویسی ، جمله سازی و... بصورت گروهی.



تایید

 

- ایجاد مشارکت حداکثری و جلوگیری ازمنفعل وخسته شدن یادگیرندگان ازطریق انجام نیازسنجی و تمرکز بیشتر بر موضوعاتی که اغلب بچه ها اتفاق نظر دارند- مانند: بازی ، نقاشی ،فوتبال وغیره.



تایید

- کمک به یادگیرندگان برای داشتن نگاهی انتقادی به موضوع تدریس.



تایید

- ایجاد آگاهی سیاسی-اجتماعی بیشتر بابحث و گفتگو.



تایید

- کمک به یادگیرندگان در سازماندهی مداوم احساس و ارتباطشان با دنیای اجتماعی.



تایید

- روشن کردن رابطه بین زبان و قدرت برای زبان آموزان.



تایید

- نشان دادن عکس العمل دربرابر واقعیتهای فرهنگی،اجتماعی و سیاسی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم ماهیت و محتوای روابط درون کلاس را شکل می دهند.



تایید

- کمک درانطباق نیازها و خواسته های زبانی زبان آموزان با نیازها و خواسته های فرهنگی اجتماعی آنها.



تایید

- در نظر گرفتن ترس و اضطراب، انتظارات ، باورها، هویت و نظرات شرکت کنندگان در آموزش .



تایید

- درگیر کردن یادگیرندگان در مبارزه برای رقابت و تغییر سلطه تلویحی در انتقال و یادگیری گفتمان دانشگاهی.



تایید

- ارزیابی دانش پایه، علاقه و استعداد لازم فراگیران برای درک دروس ازطریق تستهای مشاوره و ازمونهای اغازین .



تایید

- بکاربردن دستورالعمل هاواهداف آموزشی مشخص وشفاف.



تایید

- مطرح کردن دقیق ، صریح و مستقیم انتظارات وخواسته ها و آموزش این رفتار به دانش آموزان .



تایید

- استفاده یاددهندگان یادگیرندگان از caretaker talk- گفتگویی با میانگین پایین تر طول بیان ، جملاتی با دامنه محدود روابط گرامری ،گفتار واضح تر و آرام تر و.... –برای کاهش موارد ارتباط غیرموثر .



تایید

-استفاده از فارسی درمواقعی که ارتباط ایجاب می کند. (هوک) –مانند توضیحات پیچیده گرامری و دستورالعملهای کلاس .



تایید

-استفاده از exposure -دانش آموزان را بسیار درمعرض زبان قرار دادن.



تایید

-آموزش در محیطی ارام و دلپذیر ودادن فرصت به فراگیران برای اظهارنظر،سوال و بحث کردن تا رسیدن به درک متقابل .



تایید

- بوجوداوردن حس اعتمادو احترام متقابل در کلاس ازطریق شناخت بین آموزش دهنده و یادگیرندگان از نظرروحی ، قومی و مذهبی تا با قبول معلم و همکلاسیها ازنظر اخلاقی و شایستگیهای ذاتی ،سوء تفاهمها کمتر شود.



تایید

- اطمینان از برخورداری فراگیران از حداقل هنجارهای فرهنگی زبان مقصد که برای یادگیری فعالیتهای کلاس لازم است .



تایید

- استفاده فراگیران از تاکتیکهای خاص بومی برای حل سریع بعضی مشکلات.



تایید

- استفاده از روشهای think aloud برای پی بردن بیشتر به انچه که در ذهن فراگیر میگذرد وتلاش برای بهبود آن .



تایید

- ارزیابی استراتژی های ارتباطی فراگیران وتلاش درجهت بهبود آن .



تایید

- تلاش در جهت تغییرنگرش شرکت کنندگان نسبت به ماهیت یادگیری و آموزش زبان دوم، ماهیت فرهنگ کلاس و ماهیت نقش معلم و یادگیرنده به شکلی که به آنها در یادگیری کمک کند.



تایید

- استفاده از جملاتی مانند :"متوجه میشوید ؟"و" درک میکنید؟"ویا سوالات icq , ccq و concept checking - مثلا وقتی میگوییم شما 5 دقیقه فرصت د ارید برای این فعالیت بعد بپرسیم how much time do you have تا ببینیم ایا ادراک درست صورت گرفته است یا نه



تایید

- ارزشیابی بعد از تدریس وحین تدریس ازطریق سوالات شفاهی یا کتبی با پاسخ کوتاه ، خلاصه ای از مساله مطرح شده، درخواست برای انجام یک فعالیت خاص وغیره (بااستفاده از پرسشنامه هوک)



تایید

- تقویت قدرت تفکر دردانش اموز بوسیله کتب فکری و هوش و استعدادو آزاد گذاشتن وورود اصول خلاقانه به روند یادگیری زبان ازجانب زبان آموزان تا دانش آموز خودش به یکسری حقایق برسد.



تایید

- گنجاندن دستورزبان و سایر قواعد زبان در تمریناتی که بجای داشتن تمرینهای گرامر جداگانه ، بطور منظم در فعالیتهای کلاس آموزش داده شود.(هوک)



تایید

-ارائه مثال هایی از موقعیتهای مختلف حاوی مقدار زیادی از اطلاعات زبانی تا زبان آموزان چندین بار به طور غیرمستقیم با ساختار زبانی روبرو شده، کاربرد آن در شرایط مختلف درک شود.



تایید

-استفاده از متن ،تصویر ، ویدئو، پانتومیم ، ایفای نقش ،بازی وغیره تا هرحیطه را از راه تقویت فعالیتهای مختص خودش فعال کنیم مثلا درحیطه هوش شنیداری زیاد گوش دهند ، برای یادگیری speaking صحبت کنند و برای شنیداری بشنوند .



تایید

- کمک به فراگیران درتوجه نمودن نسبت به جنبه هایی از زبان مقصد که در غیر این صورت به انها توجه نخواهد شد. -مثلا تکرار قواعد درلابلای تدریس،ساخت جملات جدید با substitution drill،داستانگویی زبان اموزان براساس تجربه خودشان و با تکیه بر ساختارمدنظرو....



تایید

- هدایت یادگیرندگان برای ارتباط با بومیها و سخنرانان ذی صلاح از طریق اینترنت و پیدا کردن قوانین رسمی و کاربردی لازم برای درک و تولید زبان مقصد از این طریق.



تایید

- جلب توجه یادگیرندگان به برخی نکات کاربردی مانند کاربرد short form ، تفاوت واژه ها مثل hi و، hello وجای slang های بکاررفته در فیلمها و مکالمه ها ضمن ارائه مطالب.



تایید

- بهره بردن از مشابهت های زبان مبدا وزبان مقصد - مثلا ترجمه جمله چند دانش اموز پای تخته کنار هم نوشته شودو باهم مقایسه شود وضمن توضیح شباهتها و تفاوتهای دوزبان ، جمله درست را انتخاب کنیم



تایید

- کمک به فراگیران در تصحیح تجزیه و تحلیل های نادرست اولیه با ارائه شواهد منفی.-مثلا موقعیتهایی در اختیار دانش آموزان بگذاریم وتمرین گروهی نیز بدهیم تا متوجه شوند که آن ساختاری که دارند یاد میگیرند همیشه در همه موقعیتها استفاده نمیشود و در موقعیتهای مختلف متفاوت هست. 



تایید

- کمک به فراگیران درایجاد آگاهی زبان انتقادی ودرنتیجه شناسایی اقداماتی که به طور فریبنده برای حفظ ساختار قدرت اجتماعی و سیاسی از زبان استفاده می کنند.



تایید

-آموزش کلمات یا اصطلاحات جدید در قالب جمله ، متن ، مکالمه یا ازطریق تصاویر نه به شکل مجزا تا کاربردواقعی آن در ذهن فراگیر حک شود.



تایید

-استفاده از ساخت ودرک جمله و معنی سازی در کلاس -آموزش کلمات انتزاعی وکلماتی که درزبان مادری نامفهوم هستندبا بازی، ایفای نقش، داستان، ،مثالهای بومی ،خاطره،... 



تایید

- ترغیب دانش اموزان به استفاده از متون واقعی و گوش دادن به اخبار زبان مقصد ،خواندن کتب داستانی و متون علمی زبان مقصدو ارتباط با انگلیسی زبانان در فضای مجازی و ارائه تکالیف به کلاس. 



تایید

-آموزش ساختار مدنظرمانند درخواست ،دعوت وعذرخواهی در موقعیتهای مختلف ازطریق فیلم ، role play وهدایت آنان برای فضاسازی ذهنی و داستان گویی درآن موقعیتها



تایید

- انجام فعالیتهایی توسط یادگیرندگان که چند مورد از مهارتهای زبانی را همزمان در بربگیردمثلا مباحثه ونوشتن درمورد نمایش یا بازی انجام شده وفیلمی که نمایش داده شده است وغیره. 



تایید

- پیچیده ترکردن فعالیت های کلاس از نظر ادغام مهارتها نسبت به آنچه توسط نویسنده کتاب در نظر گرفته شده است. 



تایید

-واژگان به عنوان بخشی از یک فعالیت درک مطلب که در آن کلمات دشوار را پیدا کنیم و آنها را در گروه به بحث بگذاریم بهتر آموزش داده می شوند ، در حالی که تمرین زمانها بیشتر یک فعالیت تمرینی است و می تواند به صورت نوشتن خلاقانه انجام شود(Huq)



تایید

-هدایت یادگیرندگان برای یافتن برخی پاسخها واستخراج برخی قوانین بدون کمک سریع ما؛ آموزش خانواده ها برای اینکه خودشان را خیلی در کارهای شخصی دانش اموز دخالت ندهند.



تایید

- دادن انگیزه به فراگیران و کمک به آنان که خودشان را نیازمند یادگیری دیده ،مسئولیت یادگیری خود را به عهده بگیرند.



تایید

- مجهزکردن دانش آموزان به استراتژی های فراشناختی ، شناختی ، اجتماعی و عاطفی که برای یادگیری لازم دارند



تایید

- معرفی استراتژیهای مختلف یادگیری به فراگیران ،کمک به آنان در افزایش آگاهی از استراتژی های یادگیری خودشان وقراردادن آنها بصورت صریح و منظم در دسترس سایر زبان آموزان و بهره گرفتن از استراتژیهای زبان آموزان موفق تر.



تایید

- کمک به فراگیران در تجزیه و تحلیل نیازها ی یادگیریشان ، کنترل وجهت دادن یادگیری و ارزیابی نتیجه یادگیریشان.



تایید

- کمک به زبان آموزان  برای یاد گیری طرح مسئله و حل مسئله.



تایید

- کمک به فراگیران در پیداکردن فرصت هایی برای درک و تولید زبان فراتر از آنچه در کلاس می گیرند با ارائه کتابهای جذاب ،ساده و کاربردی روز جهان و منابع آنلاین.



تایید

- کمک به زبان آموزان برای همکاری با سایر زبان آموزان در جمع آوری اطلاعات مربوط به یک پروژه خاص را که در حال کاربرروی آن هستند.



تایید

- کمک به فراگیران در یاد گیری چگونگی ایفای نقش درست در تحولات اجتماعی کنندبرای رسیدن به نتیجه مطلوب .



تایید

- کمک به فراگیران کنیم برای ایجاد تغییرات نگرشی لازم در خود - پیش بینی ها و انتظارات ناشی از تجربه گذشته.



تایید

- ترغیب فراگیران به انجام تحقیقات کوچک درمورد درک نحوه کارکرد زبان برای منافع برخی افراد.



تایید

- کمک به زبان آموزان برای تأمل در هویت در حال رشد خود ازطریق نوشتن خاطرات روزانه یا ژورنال در مورد مسائلی که حس آنها را در مورد اینکه چه کسی هستند و چگونه با دنیای بیرون در ارتباط هستنددرگیرمیکند.



تایید

- کمک به فراگیران در شکل گیری جوامع یادگیری تا در آنجا به گروههای متحد ، منسجم و حمایتگر اجتماعی که به دنبال خودآگاهی و خودسازی هستند ارتقا پیداکنند.



تایید

- جلوه ندادن یادگیری زبان بصورت بسیارسخت ، کمک تدریجی به پیشرفت یادگیرنده مثلا با عدم تاکید برنمره درجلسات اول وارزشیابی توصیفی همسالان تازمانیکه اعتماد بنفس آنان بالاتر برود .



تایید

- تشویق مداوم و تاکید مستمربر توانایی های یادگیرنده ضمن ثبت روند پیشرفت وصحبت با او در رابطه با نقاط ضعف به تنهایی و ارائه راهکار و پیشنهاد. 



تایید

-بالابردن خودمختاری خومان برای پرورش دانش آموزان خودمختار.



تایید

-اجرای پروژه و فعالیت هایی که فراگیر را شخصا درگیر کرده،جذاب باشد و مسوولیت و قدرت بالاتری به آنها بدهدمانندگفتن و نوشتن جملات پای تخته ،ارائه کنفرانس و شرکت در بحثها .  



تایید

از اینکه دانش آموزان از ما بخواهند روی مطلب خاصی –مثل لغات –تاکید کنیم یا به آنان مطلب خاصی را یاد دهیم استقبال کنیم (هوک )



تایید

-بخشی از مسوولیت تدریس را برعهده دانش اموزان بگذاریم یا دانش آموزان ارائه مطلب داشته باشندواز ارائه آنها، تدریس انجام شود.



تایید

پرداختن معلم به موضوعات اجتماعی و سیاسی در حین فرایند تدریس در متن کلاس.



تایید

- هماهنگ کردن تدریس با کاربردهای زبان انگلیسی جامعه خودمان ورساندن زبان آموزان به هنجارهای مهارت زبانی مورد قبول جامعه.



تایید

- مرتبط کردن اتفاقاتی که در کلاس می افتد با آنچه در دنیای خارج از کلاس در حال انجام است.



تایید

- بهره بردن از فعالیتهای نهادهای اجتماعی برای بهبود جریان کلاس درس.



تایید

-درگیرکردن فراگیران در تعاملات اجتماعی خارج از کلاس .



تایید

- جلب توجه زبان آموزان به مسائل روز جامعه مانند فقر ، کار، مسائل خانوادگی ،ازدواج ، عدم اعتماد،ورزش وغیره بعنوان warm up در ابتدای کلاس یا بحث آزاددرچنددقیقه انتهای کلاس.



تایید

- ارائه برخی از ابزارهای لازم برای شکل گیری هویت و تحول اجتماعی به زبان آموزان.



تایید

- کمک به دانشجویان برای کشف زمینه های سیاسی-اجتماعی ، تاریخی موضوع تدریس وترکیب آن با زبان و تجربه خود.(آموزش انتقادی)



تایید

-استفاده از مثالهای واقعی (مانند نمونه هایی از کلاس ، محیط اطراف ، موسسه ، خانواده ، فرهنگ و غیره)  . 



تایید

- استفاده از مواد اموزشی واقعی بروز که درارتباط با زندگی دانش آموزان نیز باشد .



تایید

- استفاده از مسائل و دغدغه های جهانی مطرح شده در کتاب مانند نجات طبیعت ، کشاورزی ، آب ،سلامتی وغیره .



تایید

-پرداختن به یک تعلیم و تربیت خاص مکان که مبتنی بر درک واقعی از ویژگیهای محلی زبان و فرهنگی اجتماعی و سیاسی زبان آموز است.



تایید

- سعی در ایجاد احساس تفکر انتقادی نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی در کلاسهایمان.



تایید

- کمک به دانش آموزان درایجاد تغییر در زندگیشان در راستای غلبه بر فقر ، تبعیض های اجتماعی و جنسیتی.



تایید

- فکرکردن به روشهای تأثیر جنسیت ، طبقه اجتماعی و نژاد بر موفقیتهای دانشجویانمان.



تایید

 - قراردادن مواردی از بی عدالتی اجتماعی ، فقر و تبعیض به عنوان بخشی از روش تدریسمان .



تایید

- استفاده از منابعی از فرهنگهای مختلف برای تدریس .



تایید

- شناسایی دانش فرهنگی که فراگیران ازفرهنگهای بومی خود به کلاس می آورند -مثلا اگر درمورد مراسم یا جشنی در یک کشور دیگر در کتاب صحبت شده ازآنها بخواهیم مشابه آن مراسم را در منطقه خودشان پیدا کنند و در موردش بنویسند.



تایید

- تشویق دانش آموزان به اینکه فیلمهای انگلیسی نگاه کنند ،کتابهای انگلیسی بخوانند (بخصوص آنهایی که بر تاریخ ،هنر وفرهنگ تمرکز دارند )،به آهنگهای انگلیسی گوش دهند و با فرهنگ زبان مقصد آشناشوند.



تایید

- دادن فرصت به فراگیران تا بصورت مباحثه یا لکچر درمورد کتابها، فیلمها، موسیقی ، نویسنده های جوامع مختلف ، تئوریهای جهان بینی ، ادیان وچالشهای موجودوغیره که مطالعه داشته اند، صحبت کنند ودیدگاههایشان را به اشتراک بگذارند .



تایید

- مقایسه بعضی مسائل فرهنگی مانندخرافات وغیره ، سوال و نظرخواهی از دانش آموزان ، توضیح اولیه ای در مورد تفاوتهای فرهنگی وارزشمندی همه ی فرهنگها و زبانها در شرایط خودشان ، لزوم احترام به فرهنگهای متفاوت وعدم نیاز به پذیرش وشبیه شدن به آن.



تایید

-تشویق دانش آموزان به آشنایی با سایرفرهنگها از طریق مطالعه ، تماشای فیلم ، بازدید از موزه های هنری، تاریخی ،تئاتر وغیره درکنار احترام به فرهنگ بومی وآموزش نحوه برقراری تعامل موثرویاداوری اینکه هرچه بیشتر درمورد فرهنگهای دیگر بدانند به آنها کمک میکند که سطح و سرعت یادگیریشان بهترشود.



تایید

-عدم تاکید بر بعضی از مسائلی که برای بعضی از شرایط حساسیت برانگیز هستند .ارائه مثالهایی جذاب درمورد غذا،ورزش، تفریح، موسیقی ، یادگیری،خانواده،وغیره .



تایید

- ایجاد یک فضای بدون تبعیض در کلاس تا این مفهوم را تقویت کنیم که همه زبان آموزان در کلاس و فراتر از آن برابر هستند و نباید آنها را براساس سن ، نژاد ، جنسیت ، قومیت ، سابقه ، کلاس و غیره طبقه بندی کرد.



تایید

- خودداری از گفتن هر چیز منفی در مورد کسانی که با دیگران از نظر وضعیت اجتماعی یا نژاد یا معلولیت و غیره تفاوت دارند ( Huq) ، احترام به عقایدمختلف واقلیتها مثلا احترام به لهجه ، فرهنگ وپوشش بومی اهل سنت ، کردی یا ترکی .



تایید

- استفاده ازEpaulو Efriend که درواقع واژه امروزی همان penpaul یا penfriend هست –دوست الکترونیکی: از تمام معلمهای دنیا بخواهیم دانش اموزانشان را با دانش اموزانمان مرتبط بکنند. 



تایید

-آموزش اینکه که هر موضوعی که درکتاب مطرح میشود لزوما کامل و دقیق نیست،میتوانیم کتاب را از نظر فرهنگی تحلیل کنیم و در رابطه با نکات فرهنگی مطرح شده در کتاب موضع انتقادی داشته باشیم.- مثلا سوال کنیم که چه چالشهای فرهنگی وجود دارد؟ هویت آنها چه فرقی با هویت ما دارد؟ و...



تایید