زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون کتاب تعلیم و تربیت آیت الله امینی.ره. به صورت دیجی فرم

 **با توجه به مفاد بحث وبررسی های صورت
پذیرفته ؛  توضیحاتی که در خصوص متون ذیل
به نظرتان می رسد؛ مرقوم فرمائید.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 300 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

 1- اصول مكتب تربيتى اسلام روشن است؛ ولى شيوه ‏ها و روش‏هاى تربيتى به طور تفصيل، بدان گونه كه در كتاب‏هاى تعليم و تربيت آمده بيان نشده است.البته در قرآن و احاديث به برخى شيوه ‏ها اشاره شده است. ولى اين مقدار در حل مشكلات پيچيده و دشوار تربيتى كافى به نظر نمى ‏رسد. در اين باره ناچاريم از كتاب‏هاى تربيتى كه حاصل تجربه‏ ها و پژوهش‏هاى كارشناسان است استفاده كنيم، ولى بايد همواره به چند نكته مهم توجه داشته باشيم... (1 نمره)



تایید

2- در كتاب‏هاى حديث احاديثى ديده مى ‏شود كه به برخى از شيوه‏ هاى تربيتى سفارش مى‏ كند، ولى نمى ‏توان به طور مطلق، در همه جا نسبت به هركس معتبر و قابل عمل دانست، (1 نمره)



تایید

3- تعليم و تربيت غالباً با هم استعمال مى ‏شوند،به طورى كه گويا مترادفند؛ در صورتى كه هر يك از آن‏ها داراى مفهومى جداگانه ‏اند. (1 نمره)



تایید

4- مربى واقعى در واقع خود شخص مورد تربيت است، ليكن به كسى كه شرايط لازم را براى پرورش او فراهم ساخته نيز مربى اطلاق مى ‏شود. (1 نمره)



تایید

5. معلّم حقيقى خداى متعال است كه كمالات علمى را بر نفوس انسان‏هاى مستعد افاضه مى ‏كند، (1 نمره)



تایید

6- " ..... بنابراين؛ موضوع تعليم و تربيت فقط انسان خواهد بود." (1 نمره)



تایید

7. لازم است كه مربيان به چند موضوع كاملًا آگاه باشند:1. ماهيت و حقيقت انسان را به خوبى بشناسند؛..... (1 نمره)



تایید

8. انسان در عين وحدت چندين خود دارد: خود جسمانى، خود نباتى، خودحيوانى و خود انسانى. (1 نمره)



تایید

9. از يك طرف به عنوان موجودى برگزيده و گرامى معرفى شده كه داراى روحى است ملكوتى و نفخه الهى كه خدا آشنا و كمال طلب مى ‏باشداز سوى ديگر به عنوان موجودى ضعيف، بخيل، ستم‏گر، جاهل، ناسپاس، شيفته متاع دنيا،..امّا در توجيه و تفسير اين سخن مى‏ توان چنين گفت:.... (1 نمره)



تایید

10. هدف تربيت‏؟ .... (1 نمره)



تایید

11. روان‏شناسان و علماى اخلاق، موضوع توارث را به عنوان يكى از عوامل مؤثر در تفاوت‏هاى اخلاقى پذيرفته‏اند، ليكن اين مسئله قابل بحث است كه توارث مذكور از چه طريقى انجام مى‏گيرد؟ (1 نمره)



تایید

12. متأسفانه اكثر پدران و مادران، از درك صحيح جوانان خود و عواطف و تمايلات درونى آن‏ها ناتوانند و استقلال‏طلبى و تشخص آنان را محترم نمى‏شمارند و به همين جهت با فرزندان خود بيگانه و غير مأنوس هستند. بهترين نهادى كه مى‏تواند اين خلأ را پر كرده و در اين موقعيت حساس به يارى جوانان بشتابد، مدرسه است (1 نمره)



تایید

13. آيا در دو سال آغاز زندگى؛ به خصوص در زمان نوزادى تربيت‏هاى دينى امكان و تأثير دارد يا نه؟ برای پرورش حس اعتماد به نفس،انضباط،پرورش هوش،کنترل خشم و... در این دوران چه راهکاری می توان به کار برد؟ (1 نمره)



تایید

14. يكى از وظايف مربى شناخت اين تفاوت‏هاست. در بين كودكان دو نوع تفاوت وجود دارد:تفاوت های فردی- رشدی (1 نمره)



تایید

15. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: فرزند آدمى در هفت سال اول زندگى، آقا و بزرگ است و در هفت سال دوم، بنده و فرمانبردار و در هفت سال سوم وزير و مشاور خانواده مى‏باشد. (1 نمره)



تایید

16. يكى از بهترين راه‏هايى كه اوليا و مربيان، در تعليم و تربيت مى‏توانند از آن استفاده كنند، پرورش و تقويت نيروى عقل است، زيرا عقل در تعديل و كنترل تمايلات حيوانى و دعوت به كارهاى نيك و تقيد به مكارم اخلاق، نقش بزرگى را ايفا مى‏كند. راهکارهای تقویت عقل؟ (1 نمره)



تایید

17- ... بپذيرند كه فرزندشان بزرگ شده، به سن بلوغ رسيده، غريزه جنسى در او بيدار گشته و نياز به اطلاعات جنسى دارد و در انجام اين مهم كسى بهتر از خود آن‏ها نيست. بنابراين، در فرصتى مناسب و با روشى عاقلانه و دوستانه مى‏توانند به او بگويند... (1 نمره)



تایید

18. بنابراين تربيت مبتنى بر عادت است و از طريق عادت دادن مى‏توان به تربيت افراد پرداخت. (1 نمره)



تایید

19-جایگاه تشویق و تنبیه در تربیت و ملاحظات (1 نمره)



تایید

20-جایگاه محبت در کار تربیتی و آسیب شناسی در این حوزه؟ (1 نمره)



تایید