زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون امتحان نوبت دوم خردادماه فارسی و نگارش ۱،هنرستان ف به صورت دیجی فرم

دانش آموزان پایه دهم،نوشتن نام و نام خانوادگی و رشته در بالای هر سوال الزامی است.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

نام: ناخانوادگی: رشته: ۱)معنی واژگان مشخص شده در پرانتز را بنویسید. الف)همان دم که مخلوقی نظر ما را به خویشتن ( منحصر ) کند ، ما را از خدا بر می گرداند. ب)وقتی ( اُسوه ) تو آن تمثیل وفاداری ، عباس بن علی ( ع )باشد. پ) دمی آب خوردن پس از ( بدسگال ) ت) به لشکر چنین گفت:کاووس گُر د .



تایید

نام: نام خانوادگی: رشته: ۲) واژه درست را از داخل کمانک انتخاب کنید و معنی آن را بنویسید. الف) یکی از مُلوک عَجَم طبیبی ( حاذق -هاذق ) فرستاد. ب) ( مخزول - مخذول )و نالان استرحام می کرد



تایید

نام: نام خانوادگی: رشته: ۳)غلط های املایی را در نوشته زیر بیابید و درست آن ها را بنویسید. 《 یک روز خسرو بر خلاف عادت معلوف یک کیف حلبی به مدرسه آورد. کُرک و پشم سر قلم را با وقار و تمانینه تمام پاک کرد.》



تایید

نام: نام خانوادگی: رشته: ۴) درک خود را از عبارت زیر بنویسید. 《 اعمال ما ، ما را می سوزانند ولی تابندگی ما از همین است.》



تایید

نام: نام خانوادگی: رشته: ۵) مفهوم هر یک از کنایه های زیر را بنویسید. الف) باب دندان بودن: ب) لنگ بودن کُمیت:



تایید

نام: نام خانوادگی: رشته: ۶ )برای کلمات داخل پرانتز از کدام آرایه ادبی استفاده شده است؟ کُشانی بدو گفت:با تو ( سلیح ) نبینم همی جز فسوس ( مزیح )



تایید

نام: نام خانوادگی: رشته: ۷)در عبارت زیر ، کنایه را مشخص کنید و مفهوم آن را بنویسید. 《تا با خاک اُنس نگیری ، راهی به مراتب قرب نداری.》



تایید

نام: نام خانوادگی: رشته: ۸) 《 باد صبا 》در ادبیات فارسی نماد چیست؟



تایید

نام: نام خانوادگی: رشته: ۱) سه بیت اول شعر حفظی 《دلیران ایران زمین》را بنویسید.



تایید

نام: نام خانوادگی: رشته: ۱۰)مفهوم دو بیت زیر را بنویسید. حسرت نَبَرم به خواب آن مرداب کآرام دَرون دشت خفته است دریایم و نیست باکم از طوفان دریا همه عمر خوابش آشفته است.



تایید

نام: نام خانوادگی: رشته: ۱۱)مفهوم ابیات زیر را بنویسید. الف)کبوتری که دگر آشیان نخواهید دید قضا همی بَرَدش تا به سوی دانه و دام ب) اُشتر به شعرِ عرب در حالت است و طَرَب گر ذوق نیست تو را کژ طبع جانواری



تایید

نام: نام خانوادگی: رشته: ۱۲) مَثَل گندم نمای جو فروش مَباش ،آدمی را از چه کاریی بر حذر می دارد؟



تایید

نام: نام خانوادگی: رشته: ۱۳)سروده ها و نوشته های زیر را به فارسی روان معنی کنید. الف)اسب از پهلو، اسبی خود را به کمال نشان می داد. ب)تهمتن بر آشفت و با طوس گفت: که رُهام جام باده ست جفت پ)خروش سواران و اسپان ز دشت ز بهرام و کیوان ، همی بر گذشت ت)ناتانائیل ای کاش عظمت در نگاه تو باشد،نه در چیزی که به آن می نگری. ث) تو مرا کُشتی و خدای نکُشت مُقبِل آن کز خدای گیرد پشت



تایید

نام: نام خانوادگی: رشته: ۱۴)یکی از مَثَل های زیر انتخاب کرده و گسترش دهید. الف)گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی. ب)آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است. پ)چاه کن همیشه ته چاه است. ت)سحر خیز باش تا کامرا شوی .



تایید

نام: نام خانوادگی: رشته: ۱۵)جمله زیر به کدام یک از عناصر داستان مربوط است ؟ 《 آن روز صبح وقتی پا به حیاط مدرسه گذاشتم ، طبق معمول به کلاس رفتم ، محوطه شرقی حیاط مدرسه ، مناسب ترین محلی بود که می توانستیم از سر کول هم بالا برویم.



تایید

نام: نام خانوادگی: رشته: یکی از موضوع های زیر را انتخاب کنید و متنی درباره آن بنویسید. (حداقل ۷ سطر ، با رعایت اصول نگارش.) ۱) با استفاده از روش تضاد مفاهیم در باره : الف: آ ب و آ تش ب) عشق و نفرت ۲) با استفاده از روش جانشین سازی متنی درباره: الف: درخت ب) کوه ۳) گزارشی درباره : الف) هنرستان طالقانی. ب) سفر خانوادگی.



تایید