زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون عملکردی علوم ششم به صورت دیجی فرم

digiform
آزمون علوم : شناخت اسیدها و بازها

معلم مربوطه : فاطمه باغبان عبدل آبادی

دبستان : زینب قهرمانی پایه ششم 

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 45 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
دختر گلم نام زیبایت را در این کادر تایپ کن ؟  *



تایید

هدف کلی : انتظار دارم دانش آموزان عزیز با انواع اسیدها و بازها و ویژگیهای آنها آشنا شوند و بتوانند اسیدها را طبقه بندی کنند همچنین  تاثیر اسیدها بر سنگ مرمر و گیاهان را بدانند ، آشنایی کامل با کاغذ ph  نکاتی که هنگام استفاده از جوهر نمک و دیگر اسیدها باید رعایت کنند.
ملاک و شواهد :1ـ اسیدها را طبقه بندی کند ؟ 2ـ بدانند کدام اسید خوراکی است و چه مزه ای دارد و کدام اسید صنعتی است ؟



تایید

بافت مسِله : مریم و زهره می خواستند درسی که امروز معلم به آنها داده بود در مورد اسیدها بود را بخوانند ناگهان مریم سوال کرد چرا اسیدها داخل میوه ها هستند و می توانیم آنها را بخوریم اما بعضی از اسیدها خیلی قوی هستند و قابل خوردن نیستند و حتی نباید به آنها دست زد ناگهان حرفهای معلم به یادش آمد که در کلاس گفته بود بچه ها اسیدها خیلی خطرناک هستند و نباید به آنها دست زد و حتی مزه کرد فقط اسید خوراکی و جلسه آینده که بیشتر با اسیدها آشنا شوید شما را به آزمایشگاه می بریم و برای اینکه خیلی دقیق متوجه شوید آزمایشی سر کلاس انجام داد مقداری جوش شیرین در یک لیوان آب ریخت و خوب هم زد مقداری سرکه روی آن محلول ریخت بعد از چند ثانیه محلول کف کرد و متوجه شدند که این محلول اسید دارد و زهره و مریم کنجکاو بودند و به خانه رفتند و هنگامی  که سوالات درس را یادداشت می کردند مادر مریم خانه نبود زهره تشنه شده بود مریم برای او یک لیوان نوشابه آورد وقتی مریم برای زهره لیوان را نوشابه می ریخت گفت این نوشابه ها هم مثل آزمایش علوم سر کلاس کف می کند آیا داخل این نوشابه هم اسید وجود دارد که هر دو به فکر فرو رفتند و هر کدام سوالی را مطرح نمودند و به نظر مریم و زهره چرا نوشابه کف کرد ؟ 

 

1ـ آیا در نوشابه اسید وجود دارد و چه نوع اسیدی ؟

  (1 نمره)



تایید

2ـ اسید قوی کاغذ ph را چه رنگی می کند و اسید ضعیف کاغذ PH را چه رنگی می کند ؟ (1 نمره)



تایید

وسایل مورد نیاز : مقداری میوه ترش و شیرین ، کاغذ PH ، دستکش یکبار مصرف ، ماسک 

 

تکلیف : معلم به هر کدام از بچه ها سه عدد کاغذ PH می دهد می گوید هر کدام از شما دخترای گل دو عدد میوه بردارید و قسمتی از میوه را برش دهید و روی کاغذ تست کنید ببینید وقتی که کاغذ PH را به میوه می زنید رنگ کاغذ چه تغییری می کند و در داخل کدام میوه اسید وجود دارد و با کمک بزرگترها هم مقداری سرکه روی یکی از کاغذها بریزید اگر میوه در خانه نداشتید سپس مشاهدات خود را در جدول زیر ثبت کنید ؟ 

1ـ پرتقال و کیوی کاغذPH  را چه رنگی می کند ؟

  (1 نمره)



تایید

2ـ سرکه کاغذ PH را چه رنگی می کند ؟ (1 نمره)



تایید

3ـ کدام یک از موارد زیر باز یا قلیا هستند ؟  (1 نمره)



تایید