زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون دین و زندگی2 یازدهم ریاضی 3 اسفند1400 به صورت دیجی فرم

پیشاپیش فرا رسیدن عید مبعث را تبریک و تهنیت عرض می کنم.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

آیۀ شریفهٔ .................. بیانگر هشداری است از جانب خداوند که خطر آن تنها به مردم زمان پیامبر (ص) اختصاص .........

 1) «و ما محمّد الّا رسولٌ قد خلت من قبله الرُّسل» ـ دارد

 2) «و ما محمّد الّا رسولٌ قد خلت من قبله الرُّسل» ـ ندارد

 3) «افان مات او قُتل انقلبتم علی اعقابکم» ـ دارد

 4) «افان مات او قُتل انقلبتم علی اعقابکم» ـ ندارد (0.25 نمره)



تایید

بنا بر عبارت شریفهٔ «سیجزی الله الشّاکرین»، خداوند به چه کسانی پاداش می‌دهد؟

 1) کسانی که بر ایمان خود ثابت قدم باشند.

 2) آنان که داوری را به نزد طاغوت نبردند.

 3) کسانی که جاهلیت را کنار گذاشته و به پیامبر (ص) ایمان آوردند.

 4) آنان که در دفاع از حق و مظلوم سکوت نکنند. (0.25 نمره)



تایید

«گزينش امام علی (ع) و امامان معصوم از نسل ايشان به عنوان جانشين پيامبر (ص)» بر چه اساسی بوده است و هشدار خداوند بر مردم زمان پيامبر (ص) در كدام عبارت آشكار است؟

 1) تدبير حكيمانهٔ خدا - «أفان مات أو قتل انقلبتم علی اعقابكم»

 2) آگاهی از چالش‌های سياسی بعد از رحلت پيامبر (ص) - «افان مات أو قتل انقلبتم علی اعقابكم»

 3) تدبير حكيمانهٔ خدا - «و ما محمدّ رسول قد خلت مِن قبله الرّسل»

 4) آگاهی از چالش‌های سياسی بعد از رحلت پيامبر (ص) - «و ما محمدّ رسول قد خلت مِن قبله الرّسل» (0.25 نمره)



تایید

براساس آيهٔ مباركهٔ «و ما محمّدّ الّا رسول قد خلت من قبله ... »، مصداق «سیجزی الله الشّاكرين» چه كسانی هستند؟

 1) كسانی كه به حضرت محمد (ص) و رسولان قبل از او ايمان آوردند.

 2) كسانی كه رهبری امت اسلامی را پس از رسول خدا (ص) برعهده گرفتند.

 3) شيعيانی كه از امامان (ع) پيروی كردند.

 4) شيعيانی كه راه خلافت رسول خدا (ص) را ادامه دادند. (0.25 نمره)



تایید

پس از خروج جریان رهبری از مسیر امامت و اداره‌ی حکومت در یک دوره کوتاه توسط امام علی (ع) چه کسانی جانشینی پیامبر (ص) را غصب کردند؟

 1) افرادی از مسلمانان که عمر خود را در راه جنگ سپری کرده بودند، و از اداره‌ی حکومت ناتوان بودند.

 2) افرادی از مهاجران و انصار که علی رغم سابقه‌ای طولانی در اسلام، صلاحیت جانشینی پیامبر را نداشتند.

 3) کسانی که خود را عموزادگان ائمه اطهار (ع) می‌دانستند، ولی روش سلطنتی را پیش گرفتند، و ادامه دادند.

 4) کسانی که در آخرین سال‌های حیات پیامبر (ص) به ظاهر اسلام آورده بودند، و خلافت را به سلطنت، تبدیل کردند. (0.25 نمره)



تایید

«فقدان قدرت ائمۀ معصومين (ع) برای اجرای وظيفۀ مهم ولايت ظاهری»، متأثر از ............... است و «تسليم اجباری مبارزان سرسخت رسـول خدا (ص)» به‌هنگام ............... . می‌باشد.

 1) رهبری مشركان و سران قريش توسط ابوسفيان - بعثت رسول اكرم (ص)

 2) خروج رهبری امت از مسير برنامه ريزی‌شدهٔ پيامبر (ص) - هجرت رسول اكرم (ص)

 3) جنگ‌های ائمه (ع) با عهدشكنان و دشمنان داخلی - ورود پيامبر (ص) به شهر مدينه

 4) عدم تحقق حكومت اسلامی بر مبنای امامت ائمه (ع) - فتح شهر مكه توسط پيامبر (ص) (0.25 نمره)



تایید

معاویه چگونه حکومت مسلمانان را به دست گرفت و خلافت رسول خدا (ص) را به سلطنت تبدیل کرد؟

 1) با به راه انداختن جنگ صفین بر علیه حضرت علی (ع)

 2) با بهره‌گیری از ضعف و سستی یاران امام حسن (ع)

 3) با قبول کردن ظاهری اسلام و اعلام جانشینی یزید

 4) با خارج کردن جریان رهبری از مسیری که پیامبر اکرم (ص) برنامه‌ریزی کرده بود. (0.25 نمره)



تایید

كدام واقعه مربوط به زمان حيات رسول اكرم (ص) نيست؟

 1) اظهار مسلمانی ابوسفيان

 2) فتح مكه بدون جنگ و خون‌ريزی

 3) رخ دادن جنگ صفين

 4) طرح‌ريزی استواری جامعه برمبنای امامت

پاسخ شما: نزده (0.25 نمره)



تایید

اميرالمؤمنين علی (ع) كدام مطلب را عامل به درد آمدن قلب مباركشان می‌دانست؟

 1) آن‌جا كه بنی‌اميه همهٔ حرام‌ها را حلال كرده‌اند.

 2) پیروزی مردم شام بر مسلمانان که به حق نزدیکند.

 3) اختلاف مسلمانان با شاميان در راه حق

 4) اتحاد شاميان در مسير باطل و اختلاف مسلمانان در راه حق (0.25 نمره)



تایید

امیرالمومنین علی (ع) پیروزی شامیان را پیش‌بینی می‌کند از آن جهت که .... .

 1) آنان به حق نزدیک‌ترند.

 2) در مسیر باطل خود پراکنده‌اند

 3) شتابان فرمان زمامدارشان را می‌برند.

 4) در پیروی از فرمان سست‌اند. (0.25 نمره)



تایید

به فرموده‌ی امام علی (ع) بنی اميه چنان به ستمگری و حکومت ادامه دهند که ....... .

 1) حرامی باقی نماند جز آنکه حلال بشمارند.

 2) حلالی را انجام ندهند، مگر این که در کنارش حرامی باقی بماند.

 3) فرصت انجام کار خیر را از مردم می‌گیرند.

 4) دروغ و خیانت را جایگزین صداقت و راستی می‌کنند. (0.25 نمره)



تایید

«تعليم و تفسير آيات قرآن مطابق با منافع قدرتمندان» و «ايجاد شرايط مناسب برای جعل حديث» را می‌توان به‌ترتيب در كدام چالش عصر ائمه (ع) يافت؟

 1) تحريف در معارف اسلامی و جعل حديث- ممنوعيت از نوشتن احاديث پيامبر اكرم (ص)

 2) تحريف در معارف اسلامی و جعل حديث- تحريف در معارف اسلامی و جعل حديث

 3) ممنوعيت از نوشتن احاديث پيامبر اكرم (ص) -تحريف در معارف اسلامی و جعل حديث

 4) ممنوعيت از نوشتن احاديث پيامبر اكرم (ص) -ممنوعيت از نوشتن احاديث پيامبر اكرم (0.25 نمره)



تایید

بی‌بهره ماندن بسياری از مردم و محققان از يک منبع مهم هدايت، مربوط به كدام مشكل بعد از رحلت پيامبر اكرم (ص) است؟

 1) تحريف در معارف اسلامی و جعل احاديث

 2) ممنوعيت از نوشتن احاديث پيامبر اكرم (ص)

 3) ارائۀ الگوهای نامناسب

 4) تبديل حكومت عدل نبوی به سلطنت (0.25 نمره)



تایید

فردی به‌نام كعب الاحبار كه جزو علمای به‌ظاهر مسلمان‌شدهٔ اهل كتاب محسوب می‌شد، از ايجادكنندگان كدام چالش عصر ائمه (ع) بود؟

 1) ارائۀ الگوهای نامناسب

 2) تبديل حكومت عدل نبوی به سلطنت

 3) تحريف در معارف اسلامی و جعل حديث

 4) ممنوعيت از نوشتن احاديث پيامبر اكرم (ص) (0.25 نمره)



تایید

افزایش احتمال خطا در نقل احادیث به عنوان یکی از مشکلات ممنوعیت از نوشتن احادیث پیامبر (ص) چه مشکلی را به دنبال داشت؟

 1) امکان کم و زیاد شدن عبارت‌ها یا فراموش شدن اصل حدیث فراهم شد.

 2) سلیقهٔ شخصی در احکام دینی دخالت داده شد و مردم گرفتار اشتباهات بزرگ شدند.

 3) جاعلان حدیث با غرض‌های شخصی به جعل یا تحریف حدیث پرداختند یا از نقل برخی احادیث خودداری کردند.

 4) شرایط مناسب برای جاعلان حدیث پیش آمد و مدرکی به عنوان سند، وجود نداشت. (0.25 نمره)



تایید

سوء استفاده از شرایط برکناری امام معصوم با کدام‌یک از چالش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عصر ائمه ارتباط دارد؟

 1) تحریف در معارف اسلامی و جعل احادیث

 2) ممنوعیت از نوشتن احادیث پیامبر (ص)

 3) ارائهٔ الگوهای نامناسب

 4) تبدیل حکومت عدل نبوی به سلطنت (0.25 نمره)



تایید

دخالت دادن سلیقهٔ شخصی در احکام دین معلول ... است و در دست نبودن مدرک و منبعی که بتوان احادیث درست را از نادرست تشخیص داد، معلول ... است.

 1) افزایش یافتن احتمال خطا و فراموشی اصل حدیث ـ نوشته نشدن حدیث

 2) بی‌بهره ماندن مردم و محققان از یک منبع مهم هدایت ـ نوشته نشدن حدیث

 3) بی‌بهره ماندن مردم و محققان از یک منبع مهم هدایت ـ نقل داستان‌های خرافی

 4) افزایش یافتن احتمال خطا و فراموشی اصل حدیث ـ نقل داستان‌های خرافی (0.25 نمره)



تایید

كدام‌يک از موارد زير بازتابی از ارائهٔ الگوهای نامناسب به عنوان يكی از چالش‌های سياسی و اجتماعی و فرهنگی عصر امامان می‌ باشد؟

 1) دخالت دادن سليقهٔ شخصی در احكام دينی و گرفتار شدن به اشتباهات بزرگ

 2) راه يافتن داستان‌های خرافی در كتاب‌های تاريخی و تفسيری

 3) منزوی شدن شخصيت‌های باتقوا و جهادگر و مورد احترام

 4) برجسته شدن جايگاه افرادی كه در انديشه و عمل و اخلاق، از معيارهای اسلامی دور بودند. (0.25 نمره)



تایید

حاکمان بنی‌امیه به چه اندیشه‌هایی میدان می‌دادند، و ثمره‌ی این تحريفات چه بود؟

 1) ترویج دنیا دوستی و تفسیر کلام امامان مطابق منافع قدرتمندان - منزوی شدن شخصیت‌های با تقوا

 2) ترویج دنیا دوستی و تفسیر کلام امامان مطابق منافع قدرتمندان - گمراهی بسیاری از مسلمانان

 3) افکار جبر‌ گرایانه و داستان‌های خرافی درباره‌ی پیامبران - منزوی شدن شخصیت‌های با تقوا

 4) افکار جبر گرایانه و داستان‌های خرافی درباره‌ی پیامبران - گمراهی بسیاری از مسلمانان (0.25 نمره)



تایید

«انزوای شخصیت‌های باتقوا و جهادگر و مورد احترام و اعتماد پیامبر (ص) و به منزلت رسیدن طالبان قدرت و ثروت» و «انزوای شخصیت‌های اصیل اسلامی به خصوص، اهل بیت پیامبر (ص) و جایگاه برجسته‌ی افرادی که در تفکر و عمل از معیارهای اسلامی به دور بودند.» به ترتیب نتیجه‌ی ........... و ............... است که از چالش‌های .......... بعد از رحلت رسول اکرم (ص) می‌باشد.

 1) تبدیل حکومت عدل نبوی به سلطنت - ارائه‌ی الگوهای نامناسب - سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

 2) تبدیل حکومت عدل نبوی به سلطنت - تحریف در معارف اسلامی و جعل احادیث - سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

 3) ارائه‌ی الگوهای نامناسب - تبدیل حکومت عدل نبوی به سلطنت - ممنوعیت از نوشتن احادیث پیامبر (ص)

 4) ارائه‌ی الگوهای نامناسب - تحریف در معارف اسلامی و جعل احادیث - ممنوعیت از نوشتن احادیث پیامبر (ص) (0.25 نمره)



تایید

در کدام آیه‌ی شریفه، نسبت به ورود به جاهلیت جدید، هشدار داده شده است؟

 1) «أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ»

 2) «لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ»

 3) «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‌ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»

 4) «وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‌ أَعْقابِكُمْ» (0.25 نمره)



تایید

سقوط بنی‌امیه در زمان ................. محقق شد و به انزوا کشیده شدن شخصیت‌های اصیل اسلامی به خصوص اهل بیت (ع)، مربوط به ..................... از مشکلات پس از رحلت پیامبر (ص) است.

 1) امام باقر (ع) ـ تبدیل حکومت عدل نبوی به سلطنت

 2) امام صادق (ع) ـ تبدیل حکومت عدل نبوی به سلطنت

 3) امام صادق (ع) ـ ارائهٔ الگوهای نامناسب

 4) امام باقر (ع) ـ ارائهٔ الگوهای نامناسب (0.25 نمره)



تایید

از نظر حضرت علی (ع)، عامل سوار شدن بنی‌اميه بر تخت سلطنت كدام بوده و بازتاب آن چيست؟

 1) سرپيچی از دستورات امام و اختلاف و تفرقه ميان مسلمانان - گريان شدن دين‌مداران بر آخرت خود

 2) سرپيچی از دستورات امام و اختلاف و تفرقه ميان مسلمانان - گريان شدن دنياطلبان بر دنيای خود

 3) فرمان‌برداری همهٔ مسلمانان از زمامدارانشان - گريان شدن دين‌مداران بر آخرت خود

 4) فرمان‌برداری همهٔ مسلمانان از زمامدارانشان - گريان شدن دنياطلبان بر دنيای خود (0.25 نمره)



تایید

نقض علنی احكام اسلام توسط .............. انجام شد كه ............... او را جانشين خود كرده بود. (به ترتيب)

 1) معاويه - يزيد

 2) معاويه - ابوسفيان

 3) يزيد - معاويه

 4) يزيد - ابوسفيان (0.25 نمره)



تایید

دگرگونی جامعه‌ی مؤمن و فداکار عصر پیامبر اکرم (ص) به جامعه‌ای راحت طلب، تسلیم و بی‌توجه به سیره و روش رسول خدا بازتاب کدام چالش عصر ائمه (ع) بود؟

 1) تبدیل حکومت عدل نبوی به سلطنت

 2) تحریف در معارف اسلامی و جعل حدیث

 3) ارائه الگوهای نامناسب

 4) ممنوعیت از نوشتن احادیث پیامبر اکرم (ص) (0.25 نمره)



تایید

حضرت علی علیه السلام فرمودند: «به زودی پس از من زمانی فرا خواهد رسید که «کالایی رایجتر وفراوانتر از ........... نیست، آن گاه که بخواهند ........... »، و در آن ایام، در شهرها، چیزی ناشناختهتر از .......... نیست

 1) دروغ - که باطل را حق و حق را باطل جلوه دهند - دوستی و مروت

 2) دروغ - که باطل را حق و حق را باطل جلوه دهند- معروف و خیر

 3) قرآن - به صورت وارونه و به نفع دنياطلبان معنایش کنند - دوستی و مروت

 4) قرآن - به صورت وارونه و به نفع دنياطلبان معنایش کنند - معروف و خیر (0.25 نمره)



تایید

حضرت علی (ع) بر چه مبنايی پس از مشاهدهٔ رفتار مسلمانان روزگار خود، آيندهٔ آنان را پيش‌بينی كردند؟

 1) مفاهيم قرآن كريم

 2) پيش‌بينی پيامبر (ص) از آينده

 3) حاكم شدن بنی‌اميه بر جامعه

 4) روشن‌بينی و درک عميق‌شان (0.25 نمره)



تایید

بنا به فرمایش امیرالمؤمنین علی (ع)، تشخیص راه رستگاری، وفای به عهد خود با قرآن و پیروی از قرآن، به ترتیب معلول کدام‌یک از موارد زیر است؟

 1) شناسایی رهاکنندگان قرآن ـ تشخیص شکنندگان پیمان ـ شناسایی فراموش‌کنندگان قرآن

 2) شناسایی پشت‌کنندگان به صراط مستقیم ـ تشخیص شکنندگان پیمان ـ شناسایی فراموش‌کنندگان قرآن

 3) شناسایی پشت‌کنندگان به صراط مستقیم ـ شناسایی فراموش‌کنندگان قرآن ـ تشخیص مخالفان قرآن

 4) شناسایی رهاکنندگان قرآن ـ شناسایی فراموش‌کنندگان قرآن ـ تشخیص مخالفان قرآن (0.25 نمره)



تایید

ويژگی كسانی كه اميرالمؤمنين (ع)، مردم را برای رهايی از گمراهی به آنان فرا می‌خواند چيست و مصداق آنان چه كسانی‌اند؟

 1) در دين اختلاف ندارند - اهل بيت پيامبر (ص)

 2) حكم كردنشان نشانهٔ تقوايشان است - اهل بيت پيامبر (ص)

 3) حكم كردنشان نشانهٔ تقوايشان است - عالمان وابسته به قدرت

 4) در دين اختلاف ندارند - عالمان وابسته به قدرت (0.25 نمره)



تایید

به‌ترتیب «آموزش آداب زندگی پیامبر (ص) به فرزندان توسط ائمه» و «صلح امام حسن (ع) با معاویه» به کدام‌یک از مسئولیت‌های ائمه (ع) اشاره دارند؟

 1) تعلیم و تفسیر قرآن کریم ـ ولایت ظاهری

 2) اقدام برای حفظ سخنان و سیرهٔ پیامبر (ص) ـ ولایت ظاهری

 3) تربیت شخصیت‌های اسلامی ـ مرجعیت دینی

 4) اقدام برای حفظ سخنان و سیرهٔ پیامبر (ص) ـ مرجعیت دینی (0.25 نمره)



تایید

اگر بگوییم: «امامان معصوم (ع) در برخی اوقات، اقدام به تأیید کارهای حاکمان می‌کردند»، سخنی ... گفته‌ایم؛ چرا که ...

 1) درست ـ حاکمان گاهی طبق دستور اسلام رفتار می‌کردند.

 2) درست ـ امامان (ع) تفاوت‌های اخلاقی و رفتاری حاکمان را در نظر نمی‌گرفتند.

 3) نادرست ـ حاکمان گاهی طبق دستور اسلام رفتار می‌کردند.

 4) نادرست ـ امامان (ع) تفاوت‌های اخلاقی و رفتاری حاکمان را در نظر نمی‌گرفتند. (0.25 نمره)



تایید

پایه‌گذاری مدرسهٔ علمی، توسعه‌ی مدرسه‌ی علمی و دوران شدت اختناق به ترتیب بیانگر دوران کدام یک از امامان معصوم (ع) است؟

 1) امام‌ باقر (ع) ـ امام صادق (ع) ـ امام حسین (ع)

 2) امام صادق (ع) ـ امام رضا (ع) ـ امام حسین (ع)

 3) امام صادق (ع) ـ امام رضا (ع) ـ امام کاظم (ع)

 4) امام باقر (ع) ـ امام صادق (ع) ـ امام کاظم (ع) (0.25 نمره)



تایید

....... نمونه‌ای از اقدامات امامان (ع) در راستای تحقق انتخاب شیوهٔ درست مبارزه بود که مطابق ... صورت می‌گرفت.

 1) عدم تأیید حاکمان غیرقانونی عصر خود ـ معرفی خویش به‌عنوان امام برحق

 2) عدم تأیید حاکمان غیرقانونی عصر خود ـ تقیه

 3) مخفی نگه داشتن ارتباط میان امامان و یاران آن‌ها در نقاط مختلف ـ تقیه

 4) مخفی نگه داشتن ارتباط میان امامان و یاران آن‌ها در نقاط مختلف ـ معرفی خویش به عنوان امام برحق (0.25 نمره)



تایید

نقل حدیث «کلمهٔ لا اله الّا الله ...» توسط امام رضا (ع)، در راستای کدام اقدام ایشان برای انجام مسئولیت خود بوده است و چرا این حدیث به «سلسلة الذهب» مشهور شده است؟

 1) اقدام برای حفظ سخنان و سیرهٔ پیامبر (ص) ـ اهمیت ولایت امامان

 2) اقدام برای حفظ سخنان و سیرهٔ پیامبر (ص) ـ توالی اسامی امامان

 3) تعلیم و تفسیر قرآن کریم ـ توالی اسامی امامان

 4) تعلیم و تفسیر قرآن کریم ـ اهمیت ولایت امامان (0.25 نمره)



تایید

شیعهٔ بدون ........ سبب بدبینی دیگران نسبت به تشیع میشود و .......... یکی از منابع معرفتی شیعه میباشد که توسط .......... بیان شده است.

 1) ایمان ـ زیارت عاشورا ـ امام حسین (ع)

 2) عمل ـ زیارت عاشورا ـ امام حسین (ع)

 3) عمل ـ جامعهٔ کبیره ـ امام هادی (ع)

 4) ایمان ـ جامعهٔ کبیره ـ امام هادی (ع) (0.25 نمره)



تایید

این موضوع که ائمهٔ اطهار با این که با حاکمان زمان خود مخالف بودند، اما به دور از انزوا و گوشه‌گیری و با حضور سازنده و فعال، با تکیه بر علم الهی خود دربارهٔ مسائل اظهارنظر می‌کردند، ما را متوجه کدام نقش امامان می‌نماید؟

 1) اقدام برای حفظ سخنان و سیرهٔ پیامبر (ص) ـ مرجعیت دینی

 2) تبیین معارف اسلامی متناسب با نیازهای نو ـ مرجعیت دینی

 3) تعلیم و تفسیر قرآن کریم ـ ولایت ظاهری

 4) انتخاب شیوه‌های درست مبارزه ـ ولایت ظاهری (0.25 نمره)



تایید

مقصود امام رضا (ع) از بیان حدیث سلسلة الذّهب کدام است؟

 1) تجلی توحید اجتماعی در بعد اجتماعی با ولایت امام که همان ولایت خداست، میسر می‌گردد.

 2) تجلی توحید فردی با اطاعت از امام که همان اطاعت از خداست، میسر می‌گردد.

 3) تجلی توحید اجتماعی با محبت به امام که همان محبت به خداست، میسر می‌گردد.

 4) تجلی توحید فردی با ولایت امام که همان ولایت خداست، میسر می‌گردد. (0.25 نمره)



تایید

«تربیت انسان‌های دارای بینش عمیق»، مربوط به اقدامات کدام‌یک از امامان بود و علت علنی‌تر کردن مبارزهٔ امام صادق (ع) چه بود؟

 1) امام صادق (ع) ـ اقدامات شایستهٔ امام باقر (ع)

 2) امام سجاد (ع) ـ اقدامات شایستهٔ امام باقر (ع)

 3) امام صادق (ع) ـ اوج‌گیری ناخشنودی نسبت به دستگاه بنی‌عباس

 4) امام سجاد (ع) ـ اوج‌گیری ناخشنودی نسبت به دستگاه بنی‌امیه (0.25 نمره)



تایید

کدام‌یک از اقدامات امامان معصوم (ع)، به ترتیب در زمینهٔ «مرجعیت دینی» و «مجاهده در راستای ولایت ظاهری» صورت گرفته است؟

 1) بهره‌مند ساختن مسلمانان از معارف خود ـ بهره‌مند ساختن مشتاقان از معارف قرآنی

 2) بهره‌مند ساختن مسلمانان از معارف خود ـ عدم تأیید حاکمان

 3) سخنرانی امام صادق (ع) در روز عرفه ـ بهره‌مند ساختن مشتاقان از معارف قرآنی

 4) سخنرانی امام صادق (ع) در روز عرفه ـ عدم تأیید حاکمان (0.25 نمره)



تایید

«تأیید قیام زیدبن علی» و «تجدید حیات نهضت شیعیان»، به ترتیب از جمله اقدامات کدام‌یک از امامان معصوم (ع) بوده است؟

 1) امام محمدباقر (ع) ـ امام جواد (ع)

 2) امام جعفر صادق (ع) ـ امام سجاد (ع)

 3) امام محمدباقر (ع) ـ امام سجاد (ع)

 4) امام جعفر صادق (ع) ـ امام جواد (ع) (0.25 نمره)



تایید

به ترتیب کدام زیارت، یک درس امام شناسی است و کدام زیارت توسط امام هادی (ع) بيان شده است؟

 1) عاشورا - جامعه‌ی کبیره

 2) جامعه‌ی کبیره - عاشورا

 3) جامعه‌ی کبیره - جامعه‌ی کبیره

 4) عاشورا - عاشورا (0.25 نمره)



تایید

«غبارزدایی از چهره‌ی زیبای اسلام توسط ائمه معصومین (ع)» و « مقابله با حاکمان غاصب » به ترتیب با کدام یک از مسئولیت‌ها و اقدامات ائمه (ع) ارتباط دارد؟

 1) مجاهده در راستای ولایت ظاهری - مرجعیت دینی

 2) مرجعیت دینی - ولایت معنوی

 3) مجاهده در راستای ولایت ظاهری - ولایت معنوی

 4) مرجعیت دینی - مجاهده در راستای ولایت ظاهری (0.25 نمره)



تایید

کدام یک از موارد به ترتیب در دوران امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) و امام علی (ع) به وقوع پیوسته است؟

 1) تجدید حیات نهضت شیعیان - معرفی اسلام اصیل - سکوت پیشه کردن برای حفظ نظام نوپای اسلامی

 2) حضور فعال تشیع در جامعه به عنوان یک جریان بزرگ فکری و سیاسی - تجدید بنای سازمان تشیع - معرفی اسلام اصیل

 3) معرفی اسلام اصیل - تربیت انسان‌هایی فرهیخته و برقراری دوباره‌ی ارتباط با علاقمندان اهل بیت - سکوت پیشه کردن برای حفظ نظام نوپای اسلامی

 4) گسترش معارف اسلام از طریق دعا ۔ حضور فعال تشیع در جامعه به عنوان یک جریان بزرگ فکری و سیاسی - معرفی اسلام اصیل (0.25 نمره)



تایید

مجاهده‌ی امامان معصوم (ع) در راستای ولایت ظاهری، هنگامی که با حساسیت دشمن روبه‌رو می‌شدند، چگونه پیش می‌رفت؟

 1) در قالب تقيه، یعنی به گونه‌ای که در عین ضربه زدن به دشمن کم‌تر ضربه بخورند.

 2) در قالب ولایت معنوی، تا این که انسان‌های با فضیلت به واسطه‌ی آنان به برکت برسند.

 3) در چارچوب آگاهی بخشی به مردم، چون راه رهایی مسلمانان را آگاهی آنان می‌دانستند.

 4) در چارچوب عدم تأييد حاكمان، طوری که با توجه به تفاوت‌های رفتاری آنان اقدام کنند. (0.25 نمره)



تایید

اصول مجاهده‌ی ائمه اطهار برای برقراری حکومت عدل، کدام است؟

 1) تربیت شخصیت‌های اسلامی - آگاهی‌بخشی به مردم - انتخاب شیوه‌ی درست مبارزه

 2) عدم تأیید حاکمان - معرفی خویش به عنوان امام بر حق - انتخاب شیوه‌ی درست مبارزه

 3) تربیت شخصیت‌های اسلامی - پاسخ‌گویی به مسائل مردم - معرفی خویش به عنوان امام بر حق

 4) عدم تأیید حاکمان - حفظ سخنان و سیره‌ی پیامبر (ص) - انتخاب شیوه‌ی درست مبارزه (0.25 نمره)



تایید

آشکار کردن رهنمودهای قرآنی و آموختن سخنان پیامبر(ص) به فرزندان و بهره‌مند ساختن مسلمانان از معارف الهی، به ترتیب از ثمرات حضور امامان معصوم (ع) در جهت تحقق کدام مورد بوده است؟

 1) تعلیم و تفسیر قرآن - اقدام برای حفظ سخنان و سیره‌ی پیامبر (ص) - تبیین معارف اسلامی متناسب با نیازهای نو

 2) اقدام به حفظ سخنان و سیره‌ی پیامبر(ص) - تعلیم و تفسیر قرآن - تبیین معارف اسلامی متناسب با نیازهای نو

 3) تبیین معارف اسلامی متناسب با نیازهای نو - تعلیم و تفسیر قرآن - اقدام برای حفظ سخنان و سیره‌ی پیامبر(ص)

 4) تعلیم و تفسیر قرآن - تبیین معارف اسلامی متناسب با نیازهای نو - اقدام برای حفظ سخنان و سیره‌ی پیامبر (ص) (0.25 نمره)



تایید

برای تحقق شرط حدیث: « کلِمَةُ لا اِلهَ اِلَّا الله حِصنِیٖ فَمَن قالَهَا دَخَلَ حِصنِیٖ وَ مَن دَخَلَ حِصنِیٖ اَمِنَ مِن عَذَابیٖ...» باید به پیام کدام آیه، عمل نمود و چرا این حدیث به «سلسلة الذهب» مشهور شده است؟

 1) «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ......» - توالی اسامی امامان

 2) «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ......» - اهمیت ولایت امامان

 3) «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ...» - توالی اسامی امامان

 4) «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ...» - اهمیت ولایت امامان (0.25 نمره)



تایید

در دوره ی کدام یک از امامان معصوم (ع) فعالیت وکلای امام شکل گرفت؟

 1) امام علی (ع) - امام حسن (ع) - امام حسین (ع)

 2) امام جواد (ع) - امام هادی (ع) - امام حسن عسکری (ع)

 3) امام سجاد (ع) - امام مجتبی باقر (ع) - امام صادق (ع)

 4) امام کاظم (ع) - امام سجاد (ع) - امام حسین (ع) (0.25 نمره)



تایید

عبارات «علنی‌تر کردن مبارزه‌ی خود علیه حاکمان زمان» و «معرفی خویش و پدران خود به عنوان امام برحق در روز عرفه در مراسم حج»، به ترتیب مربوط به اقدامات کدام یک از ائمه (ع) بود؟

 1) امام سجاد (ع) - امام رضا (ع)

 2) امام سجاد (ع) - امام باقر (ع)

 3) امام صادق (ع) - امام صادق (ع)

 4) امام صادق (ع) - امام سجاد (ع) (0.25 نمره)



تایید

کتاب‌های «نهج‌البلاغه و صحیفه‌ی سجادیه» پس از رحلت پیامبر(ص) مرهون توجه امامان معصوم (ع) به .......... بود.

 1) آگاهی بخشی به مردم

 2) ولایت معنوی

 3) نیاز‌های نو

 4) مرجعیت دینی (0.25 نمره)



تایید

غیبت کبری از چه سالی آغاز شد و تا چه زمانی ادامه مییابد؟

 1) 255 هجری - زمین پر از ظلم و جور شود و جامعه‌ی اسلامی توان اصلاح آن را داشته باشد.

 2) 329 هجری - زمین پر از ظلم و جور شود و جامعه‌ی اسلامی توان اصلاح آن را داشته باشد.

 3) 255 هجری - جامعه‌ی انسانی شایستگی ظهور و بهره‌مندی از وجود آخرین حجت را پیدا کند.

 4) 329 هجری - جامعه‌ی انسانی شایستگی ظهور و بهره‌مندی از وجود آخرین حجت را پیدا کند. (0.25 نمره)



تایید

علت نخستین غیبت حضرت حجت (عج) چیست و تداوم غیبت به چه دلیل است؟

 1) روش حاکمان بنی عباس که درصدد بودند حضرت را به محض تولد از بین ببرند - محرومیت مردم از انوار هدایت آخرین ذخیره‌ی الهی

 2) روش حاکمان بنی عباس که درصدد بودند حضرت را به محض تولد از بین ببرند - عدم آمادگی مردم برای پذیرش حکومت عدل الهی

 3) قدر ناشناسی و ناسپاسی مردم که آغازگر غیبت صغری بود - عدم آمادگی مردم برای پذیرش حکومت عدل الهی

 4) قدر ناشناسی و ناسپاسی مردم که آغازگر غیبت صغری بود - محرومیت مردم از انوار هدایت آخرین ذخیره‌ی الهی (0.25 نمره)



تایید

مردم نیز در به شهادت رسیدن ائمه (ع) بی تقصیر نبودند، زیرا بیشتر آن‌ها تسلیم این حاکمان ظالم بودند و وظیفه .......... را انجام نمی‌دادند که اگر جز این بود و خلافت در اختیار امامان قرار می‌گرفت آن بزرگواران بیش از پیش مردم را به سوی ......... و ............ فرا می‌خواندند.

 1) جهاد و مبارزه - توحید و معاد

 2) جهاد و مبارزه - توحید و عدل

 3) امر به معروف و نهی از منکر - توحید و عدل

 4) امر به معروف و نهی از منکر - توحید و معاد (0.25 نمره)



تایید

خداوند نعمت هدایت را با وجود چه کسانی تمام کامل کرده است و در همین رابطه پیامبر گرامی اسلام (ص) چه فرمودند؟

 1) امامان - خود و امام علی (ع) را پدران امت معرفی نمودند.

 2) پیامبران اولوالعزم - خود و امام علی (ع) را پدران امت معرفی نمودند.

 3) امامان - امام علی (ع) با حق است و حق با علی (ع) است.

 4) پیامبران اولوالعزم - امام علی (ع) با حق است و حق با علی (ع) است. (0.25 نمره)



تایید

هرگاه این سخن امام علی علیه السلام را که می‌فرماید: «زمین از حجّت خدا (امام) خالی نمی‌ماند، اما خداوند، به علت ستمگری انسان‌ها و زیاده‌روی شان در گناه، آنان را از وجود حجّت در میان آن‌ها بی‌بهره می‌سازد» مورد دقت قرار دهیم راه فهم آیه‌ی شریفه‌ی: ............. هموارتر می‌گردد که بگوییم: علت غيبت حضرت مهدی (عج) ...........

 1) «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‌ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» - خود مردم‌اند.

 2) «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدي وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» - خود مردم‌اند.

 3) «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‌ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» - قضای حتمی خداوند است.

 4) «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدي وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» - قضای حتمی خداوند است. (0.25 نمره)



تایید

اسکان جبری امام هادی و امام عسکری (ع) ، در محله‌ی نظامی به وسیله‌ی خلفای عباسی» بازتاب چه امری بوده است؟

 1) حدوث فاصله بین معارف حیات‌بخش قرآن و غوطه‌ور شدن در اندیشه‌های متضاد کلامی

 2) آگاهی آنان از رسالتی که بر عهده‌ی مهدی موعود عجل الله فرجه الشريف، از سوی خدا نهاده شده

 3) رخ‌دادهای پرفراز و فرود و جهل فراگیر امت اسلامی که فاقد قدرت تشخیص حق از باطل شده بودند،

 4) حوادث و روی‌دادهای عبرت آمیز امامان در زمان خلافت غاصبان مقام خلافت در آماده کردن شرایط فرهنگی (0.25 نمره)



تایید

مفهوم آیه‌ى شريفه‌ی «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‌ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» در کدام گزینه آورده نشده است؟

 1) با تصمیم یک فرد و گروهی محدود، عدالت در جامعه، گسترش می‌یابد.

 2) خدای متعال به علت ستمگری انسان‌ها و زیاده‌رویشان در گناه آنان را از وجود حجت در میان آن‌ها بی‌بهره می‌سازد.

 3) تغییر و تحول در امور مربوط به جامعه، سنت خاص خود را می‌طلبد.

 4) تحقّق وعده‌های الهی در برپایی عدالت جهانی با ایجاد شایستگی در همه‌ی جامعه‌ی انسانی میسر است. (0.25 نمره)



تایید

معنای «غیبت» برای آخرین حجت الهی، بقية الله الأعظم ارواحنا فداه به این معنی .................. .

 1) نیست که لطف خود را از دوستان، دریغ فرمایند.

 2) است که برای جذب الطاف الهی او باید شایستگی داشت.

 3) است که از نظرها غایب‌اند و در جامعه حضور ندارند.

 4) نیست که آن وجود مقدس در جامعه حضور ندارند. (0.25 نمره)



تایید

در روایات، علت محرومیت مردم از ولایت ظاهری و بهره‌مند شدن مؤمنان از محضر مبارک امام عصر (عج) مانند «خورشید پشت ابر» چگونه بیان شده است؟

 1) قدرناشناسی و ناسپاسی شیعیان

 2) نداشتن شایستگی برای حضور ایشان

 3) ستمگری انسان‌ها و زیاده‌روی آن‌ها در گناه

 4) بی‌عدالتی در جامعه و تلاش عده‌ای اندک بدون همراهی دیگران (0.25 نمره)



تایید

از دقت در این عبارت نامه‌ی امام عصر به «شیخ مفید» که فرموده است: «ما از اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده و مخفی نمی‌ماند» به ............... آخرین حجت خداوند که .................... ، پی می‌بریم.

 1) ولایت معنوی - هدایت و برکاتش با ظهور او تجلی می‌کند.

 2) هدایت ظاهری - هدایت و برکاتش با ظهور او تجلی می‌کند.

 3) هدایت ظاهری - سرپرستی و حفاظت و یاوری از هم‌اکنون محقق است.

 4) ولایت معنوی - سرپرستی و حفاظت و یاوری از هم اکنون محقق است. (0.25 نمره)



تایید

حضرت مهدی (عج)، در نامه‌ای به شیخ مفید، چنین می‌فرمایند: «ما در رسیدگی (به شما) و سرپرستی شما کوتاهی و سستی نمی‌کنیم و یاد شما را از خاطر نمی‌بریم که اگر جز این بود، ............. ». این موضوع حاکی از ........... و مؤید تقابل غیبت با ............... است.

 1) دشمنان، شما را ریشه کن می‌کردند - تداوم ولایت معنوی امام زمان (عج) - ظهور

 2) دشمنان، شما را ریشه کن می‌کردند - استمرار مرجعیت دینی امام زمان (عج) - ظهور

 3) دشواری‌ها و مصیبت‌ها بر شما فرود می‌آمد - استمرار مرجعیت دینی امام زمان (عج) - حضور

 4) دشواری‌ها و مصیبت‌ها بر شما فرود می‌آمد - تداوم ولایت معنوی امام زمان (عج) - حضور (0.25 نمره)



تایید

با توجه به آیه شریفه‌ی «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ.. » ثمره‌ی جانشینی مؤمنان در زمین و استقرار دین خداوند و تبدیل بیم آنها به ایمنی، کدام است؟

 1) «يَعْبُدُونَني لا يُشْرِکُونَ بي شَيْئاً»

 2) «نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ»

 3) «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»

 4) «لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» (0.25 نمره)



تایید

با توجه به آیه‌ی شریفه‌ی ۵ سوره‌ی قصص: «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا ...»، منت‌گذاری خداوند بر ناتوان شمردگان این است که آنان را به ترتیب .................... و .................... قرار دهد.

 1) جانشینان خود- وارثان زمین

 2) پیشوایان مردم - جانشینان خود

 3) وارثان زمین - پیشوایان مردم

 4) پیشوایان مردم - وارثان زمین (0.25 نمره)



تایید

وعده‌ی قرآنی که از کتاب‌های آسمانی مانند زبور و تورات نقل شده است، چیست؟

 1) «وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ»

 2) «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»

 3) «لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»

 4) «لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ» (0.25 نمره)



تایید

«يَعْبُدُونَني لا يُشْرِکُونَ بي شَيْئاً» نتیجه‌ی حکومت ...... است که یکی از ویژگی‌های آن دوره، .......... خواهد بود.

 1) مؤمنان صالح - تبدیل شدن ترس به ایمنی

 2) مؤمنان صالح - پیشوایی آن‌ها

 3) مستضعفان - تبدیل شدن ترس به ایمنی

 4) مستضعفان - پیشوایی آن‌ها (0.25 نمره)



تایید

«سخن گفتن از طرحی خاص برای پایان تاریخ و وعده‌ی برقراری حکومت عادلانه برای کلّ جهان دادن» شیوه‌ی ......... است و پیشوایان و وارثان زمین به بیان قرآن چه کسانی هستند؟

 1) آخرین پیامبر(ص) - مستضعفان

 2) پیامبران الهی - مستضعفان

 3) پیامبران الهی - مؤمنان صالح

 4) آخرین پیامبر(ص) - مؤمنان صالح (0.25 نمره)



تایید

زنده بودن امام زمان (عج)، مشخص بودن پدر و مادر آن حضرت و حضور ایشان در جامعه دارای فوایدی می‌باشد به جز:

 1) جامعه به صورت‌های گوناگون از هدایت‌های امام و از ولایت معنوی و ظاهری ایشان برخوردار می‌گردد.

 2) هر گاه مردم احساس کنند، می‌توانند با امام حاضر و ناظر خود سخن بگویند، خواسته‌های خود را با ایشان در میان گذارند.

 3) هر ماجراجوی فریب‌کاری که بخواهد خود را مهدی موعود معرفی کند به زودی شناخته می‌شود و مردم هوشیار فریب او را نمی‌خورند.

 4) پیروان آن حضرت، امام خود را حاضر و ناظر بر خود می‌یابند و می‌دانند که ایشان از حال مسلمانان آگاه‌اند و از مجاهدت مؤمنان اطلاع دارند. (0.25 نمره)



تایید

به فرموده‌ی پیامبر اکرم (ص) ثمره‌ی ولایت و محبت امام زمان چیست؟

 1) رسیدن به محبوب‌ترین کارها در نزد خداوند

 2) با وجود سختی در دنیا عزت و سربلندی در آخرت

 3) عزیز شدن اسلام و اهلش و ذلیل شدن نفاق و اهلش

 4) ملاقات خداوند در ایمان کامل و مسلمانی مورد رضایت حق (0.25 نمره)



تایید

فرمایش پیامبر اکرم (ص) : «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة» به کدام دلیل بوده است؟

 1) ضروری است که بعد از پیامبر (ص) کسانی به عنوان «امام» از جانب خداوند همه‌ی مسئولیت‌های در قلمرو رسالت ایشان را ادامه دهند.

 2) که قلب و جان خود را لایق پذیرش هدایت معنوی کرده‌اند برای برخورداری از این هدایت لازم است امام زمان را بشناسند.

 3) دو قلمرو «تعلیم و تبیین دین» و «ولایت و سرپرستی جامعه» در زمان حیات ایشان ضروری بود، پس از ایشان نیز ضروری است و باید ادامه یابد.

 4) با «گذشت زمان» و «گسترش سرزمین اسلامی»، ظهور فرقه‌ها و اندیشه‌های مختلف و پیدایش مشکلات پیچیده‌ی اجتماعی، شناخت امام زمان ضروری است. (0.25 نمره)



تایید

با توجه به احادیث، بیش‌تر یاران امام عصر (عج) را ........... تشکیل می‌دهند و حضرت علی (ع) درباره‌ی کسانی که با امام زمان (عج) پیمان می‌بندند و بیعت می‌کنند، می‌فرماید: آنان مردمانی هستند .............. .

 1) جوانان - که در امانت خيانت نکنند، ظلم و ستم و خونریزی نکنند، کسی را به ناحق آزار ندهند و ساده زیست باشند.

 2) عالمان - که در امانت خيانت نکنند، ظلم و ستم و خونریزی نکنند، کسی را به ناحق آزار ندهند و ساده زیست باشند.

 3) جوانان - مقاوم، سرشار از یقین به خدا و استوارتر از صخره‌ها، اگر به کوه‌ها روی آورند آن‌ها را متلاشی می‌کنند.

 4) عالمان - مقاوم، سرشار از یقین به خدا و استوارتر از صخره‌ها، اگر به کوه‌ها روی آورند آن‌ها را متلاشی می‌کنند. (0.25 نمره)



تایید

پویایی جامعه‌ی شیعه در طول تاریخ پر فراز و نشیب، در گرو گذشته‌ی ............ و آینده‌ی ............... است که نمود آن به ترتیب، ........... و ............ می‌باشد.

 1) سرخ - سبز - سرنگونی ظالمان - عدالت خواهی

 2) سبز - سرخ - سرنگونی ظالمان - عدالت خواهی

 3) سرخ - سبز - آمادگی برای شهادت - سرنگونی ظالمان

 4) سبز - سرخ - آمادگی برای شهادت - سرنگونی ظالمان (0.25 نمره)



تایید

کسانی می‌توانند در هنگام بیعت با امام عصر (عج) اهل جهاد و پیکار باشند که در ................... و مصداق آن آیه ......... است.

 1) عصر غیبت را تنها با گريه و دعا و ندبه به سر کنند و به انتظار ظهور بنشینند - «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني»

 2) عصر غیبت را تنها با گریه و دعا و ندبه به سر کنند و به انتظار ظهور بنشینند - «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً»

 3) در نبرد دائمی حق و باطل در جبهه‌ی حق حضوری فعال داشته باشند - «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني»

 4) در نبرد دائمی حق و باطل در جبهه‌ی حق حضوری فعال داشته باشند - «ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً» (0.25 نمره)



تایید

یاران واقعی امام زمان (عج) پس از ظهور خورشید وجودش از پس پرده‌ی غیبت، چه کسانی‌اند؟

 1) سرسپردگان در برابر فطرت توحیدی و ثابت قدمان در تحقق عدالت‌اند.

 2) پاک‌دامنان از آلودگی‌های دل‌بستگی به دنیا و درخواست کنندگان غلبه‌ی حق بر باطل‌اند.

 3) حاضران در صحنه‌های درگیری‌های فکری و اجتماعی و نبرد دائمی حق و باطل در زمان غیبت‌اند.

 4) بلندهمتان پاکدامنی‌اند که شجاعت و عزت را به بهای ولایت، سرمایه‌ی هستی خود قرار داده‌اند. (0.25 نمره)



تایید

«نبودن قطب مرفّه و قطب فقیر در جامعه‌ی مهدی» نشان از تحقق کدام هدف در حکومت امام زمان (ع) دارد؟

 1) فراهم شدن زمینه‌ی رشد و کمال

 2) امنیت کامل

 3) شکوفایی عقل و علم

 4) عدالت گستری (0.25 نمره)



تایید

به فرموده‌ی امام محمد باقر (ع) در زمان حضور ولی عصر (عج) فردی پیدا نمی‌شود که به او زکات داده شود و این مطلب یعنی ............. .

 1) عدالت گستری

 2) آبادانی

 3) شکوفایی عقل و علم

 4) امنیت کامل (0.25 نمره)



تایید