زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون امتحان عربی یازدهم تجربی نوبت اول 4 بهمن ماه 99 دبیرستان خوارزمی به صورت دیجی فرم

بسمه تعالی دانش آموزان عزیز این آزمون نمره منفی ندارد بنابراین با حفظ آرامش پاسخ سؤالات را یکی پس از دیگری انتخاب نمایید زمان باقیمانده در قسمت بالای صفحه سمت سمت چپ با رنگ قرمز درج شده است. طراح : علی عبادنسب دبیرستان خوارزمی شهرستان هندیجان

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 25 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد

در هنگام شروع آزمون دوربین فعال میشود



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی و نام پدر خود را وارد نمایید *



تایید

- عَیِّن الاصح و الادق فی ترجمة العبارة التالیة حَسَب القواعد : ( درست ترین و دقیقترین و ترجمه را برای عبارت زیر بر اساس قواعد جمله بعد از نکره انتخاب کنید )

 « شاهَدْنا سِنجاباً يَقْفِزُ مِنْ شَجَرَةٍ إلیٰ شَجَرَةٍ. » 
الف - سنجاب را ديدم که از درختی به درخت دیگر می پرد. 
 ب - سنجابی را می بینم که از یک درخت به درختی می پرد. 
 ج - سنجاب را ديديم که از درختی به درختی می پريد. 
 د - سنجابی را ديديم که از درختی به درختی می پريد.
(1 نمره)



تایید

- عَیِّن الجوابَ الصحیح َعن کلماتِ العبارة ِ التالیة ِ : ( جواب درست درباره کلمات عبارت زیر کدام است ؟ )

 « عالِمٌ يُنتَفَعُ بِعِلْمِهِ، خَيرٌ مِنْ ألف ِ عابدٍ . »
 الف -« عالم ٌ » اسمٌ معرفة 
ب - «بِعلمهِِ »خبر لمبتدا 
 ج - «یُنتَفَع» فعلٌ مضارعٌ مجهول 
د - «مِن» اداة شرط
(1 نمره)



تایید

- عیِّن الترجمة الصحیةَ حَسب قواعد المعرفةِ و النکرة ِ : ( بر اساس قواعد معرفه و نکره ترجمه درست را انتخاب کنید ) 

 « .....أَرسَلْنا إلیٰ فِرعَونَ رَسولاً فَعَصی فِرعَونُ الرَّسولَ...» 
 الف - آن رسول را به سوی فرعون فرستادیم و فرعون از رسول نافرمانی کرد . 
 ب - رسولی را به سوی فرعون فرستادیم و فرعون از آن رسول نافرمانی کرد . 
 ج - رسولی را به سوی فرعون فرستادم و فرعون از رسول نافرمانی می کرد . 
 د - رسولی را برای فرعون فرستادیم و فرعون از آن رسول نافرمانی می کرد .
(1 نمره)



تایید

- عَیِّن « الفعل الماضی » و « المفعول » فی الغبارة التالیة بالترتیب : ( در عبارت زیر فعل ماضی و مفعول به ترتیب کدامند ؟) 

 « ما مِنْ رَجُلٍ يَغْرِسُ غَرْساً إلّا كَتَبَ اللهُ لَهُ مِنَ الَْاجر قَدْرَ ما يَخْرُجُ مِن ثَمَرِ ذٰلكَ الْغَرْسِ. » 
 الف - رجل ٍ - قَدر 
 ب - کَتَبَ - غَرساً 
 ج - کتَبَ - ثَمَر 
 د - یَغرسُ - اللهُ
(1 نمره)



تایید

عََیِّن الاصحَّ و الادقَّ فی ترجمة العبارة التالية َ : ( درست ترین و دقیق ترین ترجمه را برای عبارت زیر انتخاب نمایید ) 

 « یا يُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ قولوا قَوْلاً سَديداً» 
 الف - ای مؤمنان خداترس شوید و به خوبی سخن بگویید ! 
 ب - ای کسانی که ایمان آورده اند از خدا بترسید نیکو سخن برانید ! 
 ج - ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا پروا کنید و سخن درست بگویید ! 
 د - ای مؤمنان ،باید از خدا پروا کنید و به حق سخن برانید !
(1 نمره)



تایید

عَیِّن اسم التفضیل فی العبارة التالیة  : (کدام کلمه در عبارت زیر اسم تفضیل است ؟)

« شَرّ ُ الناس ِ ذو الوجهین في المُجتمع ِ الإنساني ِ. »
(1 نمره)



تایید

عَیِّن الجواب المناسب للسؤال التالی : (پاسخ مناسب برای سؤال زیر کدام است ؟ )

 ماذا تَفعلُ یا صدیقی  ؟
(1 نمره)



تایید

عَیِّن الخبرَ فی العبارة التالیة : (در عبارت زیر کدام کلمه نقش یا محل اعرابی « خبر » را دارد ؟ )
  
        « حُسنُ الخُلق ِ نِصف ُ الدین ِ »
(1 نمره)



تایید

عیِّن لاصحَّ و الادقَّ فی ترجمة العبارة التالیة : (درست ترین و دقیق ترین ترجمه را برای عبارت زیر انتخاب نمایید : )

« أَعلم ُ الناسِ مَن جمع َ علم الناسَ الی علمه ِ »
(1 نمره)



تایید

- عَیِّن المعنی الصحیحَ للکلمات ِ التالیة بالترتیب : ( معنی درست برای کلمات زیر به ترتیب کدام است ) 

      « اَلْمُحيطُ الْهادِئُ - مُعَمَّر - مُواصَفات - سياج » 
الف - اقیانوس اطلس - پیرمرد - صفتها - پرچین 
 ب - اقیانوس آرام - کهنسال - ویژگیها - پرچین 
 ج - اقیانوس آرام - کهنه - ویژگیها - پرده 
 د - اقیانوس اطلس - کهنسال - ویژگیها - پرده
(1 نمره)



تایید

عیِّن لاصحَّ و الادقَّ فی ترجمة العبارة التالیة : (درست ترین و دقیق ترین ترجمه را برای عبارت زیر انتخاب نمایید : )
 
  « علینا أن نکون مُشتاقین الی الأعمالِ الصالحة ِ»
(1 نمره)



تایید

عیِّن الاصحَّ و الادقَّ فی ترجمة العبارة ِ التالیة : ( درست ترین و دقیق ترجمه برای عبارت زیر کدام است ؟ )
   
        « اِن تنصُروا اللهَ ینصرکم و یُثَبِّت اِقدامکم »
(1 نمره)



تایید

ما هو المعنی الصحیح للکلمات التالیة بالترتیب : (در کدام گزینه معنی هر چهار کلمه زیر ، درست بیان شده است ؟ )

              اِغتابَ - عُجب - سَبُّورة - تارَة
(1 نمره)



تایید

- عَیِّن المعنی الصحیحَ للکلمات ِ التالیة بالترتیب : ( معنی درست برای کلمات زیر به ترتیب کدام است )

 «- اُدْعُ - قِلَّة - لا تَقْفُ - طوبیٰ لِ - »
 الف - دعا کن - قله کوه - دنبال نکن - خوشا به حالت 
 ب - دعا کن - کوه - دنبال نکن - خوشا به حالش 
 ج - فرا خواند - قُله - پیروی کردن - خوشامدی
 د - فرا بخوان - کمی - پیروی نکن - خوشا به حالِ
(1 نمره)



تایید

- عََیِّن الاصحَّ و الادقَّ فی ترجمة العبارة التالية َ : ( درست ترین و دقیق ترین ترجمه را برای عبارت زیر انتخاب نمایید ) 

    «عَوِّدْ لِسانَكَ ليٰنَ الْکَلامِ. » اَ لْامامُ عَليٌّ علیه السلام ُ 
الف - زبانت را به سخن نرم عادت بده ! 
 ب - عادت کن که با ادب سخن بگویی ! 
 ج - خودت را عادت بده که با آرامش سخن بگویی ! 
 د - زبانت را به نرمی در دهانت بچرخان !
(1 نمره)



تایید

عیِّن الاصحَّ و الادقَّ فی ترجمة العبارة ِ التالیة : ( مناسبترین گزینه برای تکمیل ترجمه عبارت زیر کدام است ؟ )

   « یا ایُّها الذین َ آمنوا لا یسخَر قوم ٌ من قوم ٍ عسی ان یکونوا خیراً مِنهُم .... » ای کسانی که ایمان آورده اید ....
(1 نمره)



تایید

فی ای عبارة لا یوجد اداة الشرط و فعله و جوابه ؟( در کدام عبارت ادات شرط و فعل شرط و جواب شرط وجود ندارد ؟) (1 نمره)



تایید

فی ای عبارة لا یوجد اسم المکان ؟ (در کدام گزینه اسم مکان وجود ندارد ؟) (1 نمره)



تایید

- عََیِّن الاصحَّ و الادقَّ فی ترجمة العبارة التالية َ : ( درست ترین و دقیق ترین ترجمه را برای عبارت زیر انتخاب نمایید ) 

 « لا يُسَبِّبُ اشْتِعالُ شجرة النفط ِ خُروجَ أيَِّ غازاتٍ مُلَوِّثَةٍ. وَ يُمْکِنُ إنتاجُ النِّفطِ مِنْها. » 
 الف - سوختن درخت نفت باعث خارج شدن هیچ گاز آلوده کننده ای نمی شود . و تولید نفت از آن، امکان دارد . 
 ب - شعله ور شدن درخت نفت باعث خروج هیچ نوع گازهای گلخانه ای نمی شود . و تولید نفت از آن، امکان دارد . 
ج - آتش گرفتن درخت نفت باعث خارج شدن گاز آلوده نمی شود . و تولید نفت از آن، امکان ندارد . 
 د - آتش درخت نفت باعث خارج شدن گازهای گلخانه ای نمی شود . و تولید نفت از آن، امکان ندارد .
(1 نمره)



تایید

- عَيِّنِ البْيَتَ الفْارِسيَّ الذَّي يرَتبَطُِ بالحَْديثِ التالی فِي المَْعنیٰ : ( کدام بیت با حدیث زیر قرابت معنایی دارد ؟ )

 « أَکبَرُ الْعَيبِ أن تَعيبَ ما فيكَ مِثْلُهُ. » اَ لْامامُ عَليٌّ علیه السلام 
 الف - تا مرد سخن نگفته باشد * عيب و هنرش نهفته باشد 
 ب - سخن کان از سرِ انديشه نايد * نوشتن را و گفتن را نشايد 
 ج - آن کس که به عيب خلق پرداخته است* زان است که عيب خويش نشناخته است 
 د - به شيرين زبانی و لطف و خَوشی * توانی که پيلی به مويی کشَی
(1 نمره)



تایید