زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی 1 نوبت دوم به صورت دیجی فرم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

1- هریک از (واو های) متن زیر چه نوع واوی است ( عطف،پیوند) 
الف) از یال و غارب به زیر آمد.
ب) پی بردیم که راه دست خودش هم نیست و این بار اتاق از جا کنده شد.
(0.5 نمره)



تایید

۲- در بیت زیر ضمیر پیوسته را مشخص کنید و نقش دستوری آن را بنویسید؟ 
هر آنکه جانب اهل وفا نگه دارد / خداش در همه حال از بلا نگه دارد

(0.5 نمره)



تایید

۳- از بین دو جمله زیر، کدام جمله مرکب است ؟ جمله هسته و وابسته را مشخص کنید.
الف) خطوط دفاعی دشمن یک سره فرو ریخت.
ب) تا با خاک انس نگیری راهی به مراتب قرب نداری
(0.5 نمره)



تایید

۴-املای درست واژگان را از داخل کمانک انتخاب کنید.
الف) جولقی ای سر برهنه می گذشت/ با سر بی مو چو پشت ( طاس- تاس) و طشت
ب) کمان را بمالید رستم به چنگ/ به ( شست- شصت) اندر آورده تیر خدنگ
ج) در صحبت و ( مهاوره- محاوره) عادی و روزمره خود نیز آنها را به کار می برد
د) صد هزاران این چنین ( اشباه- اشباح) بین/ فرقشان هفتاد ساله راه بین

(1 نمره)



تایید

۵- کدام قسمت از جمله زیر حذف شده است نوع حذف را بنویسید.
« هم نشین نیک بهتر از تنهایی است و تنهایی بهتر از هم نشین بد.
(0.5 نمره)



تایید

۶- نوع « را» را در بیت های زیر بنویسید.
الف) هدیه ها می داد هر درویش را/ تا بیابد نطق مرغ خویش را
ب) بدو گفت : خندان که نام تو چیست/ تن بی سرت را که خواهد گریست
(0.5 نمره)



تایید

۷- شبکه معنایی واژه « کیوان» را بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

۸- در جمله ی« ای شیخ، آنچه وعده کرده ای بگو» منادا و نشانه ندا را مشخص کنید. (0.5 نمره)



تایید

۹- کدام جمله ساده و کدام یک مرکب است؟
الف) گذشته خویش را با وسواس یک قاضی می کاوند و سراپای زندگی خویش را محاسبه می کنند
ب) کم کم به تابلوی راهنمای آبادان نزدیک می شویم

(0.5 نمره)



تایید

۱۰- در متن زیر کدام واژه دو تلفظی است؟
یعقوب خود او را به صبر آموزگار بود.
(0.25 نمره)



تایید

۱۱- معنی لغات مشخص شده را بنویسید.

الف) زیرا میان دو ضد جمع بود هم فرقت بود و هم وصلت



ب) چو رعد خروشان یکی ویله کرد



پ) در نوای طوطیان حاذق بدی



ت) در حضیض هم می توان عزیز بود



ث) با وقار و طمأنینه تمام پاک کرد



ج) نیامد به دامم به سان تو گور (1.5 نمره)



تایید


۱۲- با نگرش به واژه های مشخص شده عبارت های زیر در بردارنده چه آرایه های هستند؟



الف) بگفتند کای نیکدل و شیرزن/ پر از غم بد از تو دل انجمن



ب) بشد تیز رهام با خود و گبر/ همی گرد رزم اندر آمد به ابر



ج) مگر در ریاضی که کمیتش لنگ بود





  (0.75 نمره)



تایید

۱۳- نام نویسندگان آثار زیر را بنویسید.
الف) مائده های زمینی:          
  ب) خسرو:
(0.5 نمره)



تایید

۱۴- دو معنای واژه دارای ایهام را بنویسید.
بی مهر رخت روز مرا نور نمانده است
(0.5 نمره)



تایید

۱۵- شاعر کلمات مشخص شده در بیت زیر را در کدام مفاهیم نمادین به کار برده است؟
ای سرور باران ها و فصل ها/ تو را عطری نامیدم که در غنچه ها خانه دارد
باران:                   فصل ها: (0.5 نمره)



تایید

۱۶- جناس را در ابیات زیر مشخص کنید و نوع آن را بنویسید.
الف) ای مرغ اگر پری به سر کوی آن صنم/ پیغام دوستان برسانی بدان پری
ب) ای زبان هم گنج بی پایان تویی/ ای زبان هم رنج بی درمان تویی
(0.5 نمره)



تایید

۱۷- در سروده ی« ای سرزمینی که از خاکت خوشه ی گندم می روید  و پیامبرانی بر می خیزند» 
الف) « پیامبران بر می خیزند» چه مفهومی دارد؟
ب) مقصود از « خوشه های گندم» چیست؟

(0.5 نمره)



تایید

۱۸- با توجه به معنی، املای صحیح را انتخاب کنید.
رونق/ رونغ: فروغ.             تالع / طالع: اقبال
بقا/ بغا: دوام.                  گزشتن / گذشتن: عبور کردن
(1 نمره)



تایید

۱۹- در ابیات زیر واژه های مشخص شده چه آرایه ای را در ذهن تداعی می کند؟

الف) ابر و باد و مه و خورشید فلک در کارند/ تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری

ب) هر دو نی خوردند از یک آبخور/ این یکی خالی و آن پر از شکر (0.5 نمره)



تایید

۲۰- ابیات و عبارتهای زیر را به نثر روان برگردانید.
الف) کسانی بدو گفت بی بارگی / به کشتن دهی سر به یکبارگی(۷۵/)
ب) نعره برآورده فلک کرده کر/ دیده سیه کرده شده زهره در( ۵/)
پ) ای که چون سبزه برآمده از دفتر روزگاران( ۲۵/)
ت) ریش بر می کند و می گفت ای دریغ/ کافتاب نعمتم شد زیر میغ ( ۵/)
ث) چون بخواستیم رفت ما را به انعام و اکرام به راه دریا گسیل کرد (۵/)
ج) یکی تیرالماس پیکان چو آب/ نهاده بر او چار پر عقاب( ۵/)
چ) به زبان دیگر مگو و به دل دیگر مدار تا گندم نمای جو فروش نباشی (۵/)
ح) چو آمد خروشان به تنگ اندرش/ بجنبید و برداشت خود از سرش ( ۵/)

(4 نمره)



تایید

۲۱- با توجه به ابیات زیر به پرسش ها پاسخ دهید
زنی بود بر سان گردی سوار/ همیشه به جنگ اندرون نامدار
کجا نام او بود گردآفرید/ زمانه ز مادر چنین ناورید
چنان ننگش آمد ز کار هجیر/ که شد لاله رنگش به کردار قیر
بپوشید درع سواران جنگ/ نبود اندر آن کار جای درنگ
فرود آمد از دژ به کردار شیر/ کمر بر میان بادپایی به زیر
الف) معنای « برسان» در بیت نخست چیست؟(۲۵/)
ب) در ابیات بالا کدام دو واژه آرایه جناس می سازند و در بیت دوم یک آرایه ادبی بیابید.(۵/)
پ) قالب این سروده چیست؟ (۲۵/)
ت) در مصراع دوم بیت سوم « مشبه و مشبه به» را مشخص کنید.(۵/)
ث) در بیت پنجم یک عبارت کنایی بیابید و بنویسید.(۵/)
(2 نمره)



تایید

۲۲- با توجه به ابیات زیر به سوالات پاسخ دهید
یکی تیر زد بر بر اسب اوی/ که اسب اندر آمد ز بالا به روی
بخندید رستم به آواز گفت/ که بنشین به پیش گرانمایه جفت
سزد گر بداری سرش درکنار/ زمانی برآسایی از کارزار
الف) مفهوم بیت آخر چیست؟
ب) در بیت دوم یک جناس بیابید.
ج) منظور از گرانمایه جفت چبست؟
د) کدام بیت لحم طنز آمیز دارد؟
(1 نمره)



تایید

۲۳- در بیت « دلیری کجا نام او اشکبوس/ همی برخروشید برسان کوس» مشبه و مشبه به را پیدا کنید و بنویسید. (0.5 نمره)



تایید

۲۴- بیت های زیر را بخوانید و به سوالات پاسخ دهید
از سوی خانه بیامد خواجه اش/ بر دکان بنشست فارغ خواجه وش
دید در روغن دکان و جامه چرب/ بر سرش زد گشت طوطی کل ز ضرب
روزکی چندی سخن کوتاه کرد/ مرد بقال از ندامت آه کرد
الف) فارغ به چه معنی است؟
ب) پیوند « وش» در خواجه وش به چه معنی است؟
ج) مرجع ضمیر « ش» در برسرش زد بقال است یا طوطی؟
د) «ک» در روزکی نشانه چیست؟
(1 نمره)



تایید