زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی و نگارش پایه دهم کلیه رشته ها نوبت دوم وزارت آموزش و پرورش آموزش پرورش میناب هنرستان ام سلمه نام و نام خانوادگى: به صورت دیجی فرم

آزمون نوبت دوم فارسی و نگارش1                            وزارت آموزش و پرورش ، آموزش و پرورش شهرستان میناب، هنرستان ام سلمه           زمان آزمون : 70دقیقه           تاریخ آزمون: 1400/3/22 
  نام و نام خانوادگی:                                    نام پدر:                  رشته و پایه:                          نام دبیر : طیبه سالاری

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 45 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

معنی واژگان داخل پرانتز را بنویسید.
الف)  ( حدیث ) دوست نگویم مگر به حضرت دوست    ب) پیران قبیله ی خویش را  (حرمت ) دار   
پ) بر حریف ( مغلوب ) که تسلیم اختیار کرده           ت) زمانه مرا پتگ ( ترگ ) تو کرد
(1 نمره)



تایید

 واژه درست را از داخل کمانک انتخاب کنید.
الف) مرگت چنان زندگی را به ( صخره ، سخره ) گرفت 
ب) هیچ مخلوقی او را ( هویدا ، حویدا ) نمی سازد.                       
(0.5 نمره)



تایید

مفهوم کنایه های زیر را بنویسید.
اف) باب دندان بودن        
ب) سسپر انداختن 
(0.5 نمره)



تایید

غلط های املایی را در نوشته های زیر بیابید و صحیح آنها را بنویسید.
با زهر خندی گفت: داد نزن من گوش اسطماع ندارم لمن تقول. با آنکه همه چیز را از دست داده بود، هنوز چشمه ی زوق و قریحه و استعداد ادبی او خشک نشده بود و می تراوید.
(0.5 نمره)



تایید

با کلمه "پرستو" یک تشبیه بسازید به طوری که چهار رکن تشبیه را دارا باشد. (1 نمره)



تایید

درک و استنباط خود را از عبارت زیر بنویسید.
 " اعمال ما، ما را می سوزانند ولی تابندگی ما از همین است." 
(1 نمره)



تایید

نقش دستوری واژه های داخل کمانک را بنویسید.
 ( درختان ) را دوست دارم که به (احترام ) تو قیام کرده اند.
(0.5 نمره)



تایید

نوع " واو " ( عطف یا ربط ) را در جمله های زیر مشخص کنید.
الف) زندگی و سفر مانند هم هستند.
ب) آدم در نقشه اش نبود و بهتر که نبود.
(0.5 نمره)



تایید

یک جمله بنویسید که در آن نشانه ی ندا و منادا  وجود داشته باشد. (0.5 نمره)



تایید

معنی و مفهوم عبارت های زیر را بنویسید.
الف) مخذول و نالان استرحام می کرد. 
ب) غمی شد ز پیکار دست سران
پ) معلم دور نبود، صورتک به رو نداشت
ت) تو قلب سپه را به آیین بدار

(2 نمره)



تایید

نام نویسندگان آثار زیر را بنویسید.
الف) شاهنامه:                     ب) اتاق آبی
(0.5 نمره)



تایید

در ابیات زیر آرایه های " اغراق و حسن تعلیل " را مشخص کنید.
الف) درختان را دوست می دارم / که به احترام تو قیام کرده اند
ب) خروش سواران و اسپان ز دشت / ز بهرام و کیوان همی برگذشت
(0.5 نمره)



تایید

بیت زیر را از نظر کاربرد آرایه ی ایهام بررسی کنید.
 دیشب صدای تیشه از بیستون نیامد    شاید به خواب شیرین فرهاد رفته باشد
(1 نمره)



تایید

بخش دوم نگارش ( 10 ) نمره 
متن زیر را بخوانید و عناصر داستان ( شخصیت، زمان، مکان، زاویه دید ) را مشخص کنید 
 آن ظهر پاییزی که مادر از خرید برگشت، زنبیل را به زحمت داخل خانه آورد. تارا روی دیوار اتاق پذیرایی، نقاشی کشید.
(1 نمره)



تایید

عینی یا ذهنی بودن متن های زیر را مشخص کنید.
الف) خسرو بزرگ ترین کوزه که مربای به داشت، خدمت جناب سرتیپ برد و دو دستی تقدیمش کرد.
ب) کلاغ ها را دنبالت فرستادم. آسمان پر از قارقار کلاغ شد تا عشق مرا خبر دهند. نگاهت را دزدیدی و پشت یک ابر قایم شدی. 
(1 نمره)



تایید

مشخص کنید کدام نوشته ی زیر به روش "سنجش و مقایسه" نوشته شده و کدام به روش "تضاد مفاهیم" ؟
الف) بعضی آدم ها مانند کتاب هستند و بعضی کتابها مانند آدم بعضی جلد ضخیم دارند و بعضی جلد نازک. 
ب) حس کردم شاید الان در درون خودش هم جنگ و صلحی در گرفته است و آن عرق، عرق پیکار درونی اوست. 
(1 نمره)



تایید

از بین موضوعات زیر یکی را به دلخواه انتخاب کنید و درباره ی آن متنی ( انشا ) بنویسید.
الف) با موضوع "گل یاسمین " و با به کارگیری روش جانشین سازی، یک متن ذهنی بنویسید.
ب) با استفاده از روش سنجش و مقایسه یک انشای ذهنی بین "دوست و ماشین " بنویسید.
پ) گزارشی درباره ی یک سفر خانوادگی
ت) معلم من ( نوشته ای داستان گونه ) 
(7 نمره)



تایید