زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی دهم مستمر 2 علم و ادب به صورت دیجی فرم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 45 دقیقه میباشد

پس از پاسخ به هر سوال، امکان بازگشت و ویرایش پاسخ وجود ندارد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

معنی کنید.

تهمتن برآشفت و با طوس گفت                     که رهام را جام باده است جفت (1 نمره)



تایید

مفهوم کلّی مصراع دوم را بنویسید .


نباشی بس ایمن به بازوی خویش                       خورد گاو نادان ز پهلوی خویش (0.5 نمره)



تایید

معنی کنید.

تو قلب سپه را به آیین بدار                     من اکنون پیاده کنم کارزار (1 نمره)



تایید

هر حماسه چند ویژگی دارد  آنها را بنویسید (1 نمره)



تایید

مصراع دوم بیت« یکی تیر الماس پیکان چو آب       نهاده بر او چار پر عقاب» به چه موضوعی اشاره دارد؟ (0.5 نمره)



تایید

منظور از گرانمایه جفت در بیت زیر چیست؟

بخندید رستم به آواز گفت             که بنشین به پیش گرانمایه جفت (0.5 نمره)



تایید

معنی کنید.

من ایرانیم آرمانم شهادت                                     تجلی هستی است جان کندن من (1 نمره)



تایید

نوع «و» را در مصراع دوم بیت زیر بنویسید.



بزد نیزه‌ی او به دو نیم کرد             نشست از بر اسپ و برخاست گرد (0.5 نمره)



تایید

آرایه های ، حسن تعلیل ، پارادوکس ، حس آمیزی و  ایهام تناسب و را در ابیات و عبارات زیر مشخص کنید.

الف) رسم بد عهدی ایام چو دید ابر بهار                    گریه اش بر سمن و سوسن و نسرین آمد

ب)من ایرانیم آرمانم شهادت                                     تجلی هستی است جان کندن من

پ) جولقی ای سر برهنه می گذشت                         با سر بی مو چو پشت طاس و طشت

ت) بوی بهبود ز اوضاع جهان می شنوم

  (2 نمره)



تایید

واژگانی را که از نظر املایی نادرست هستند بیابید و شکل درست آن‌ها را بنویسید(چهار املای نادرست)

الف) کشانی بدو گفت بی بارگی        به کشتن دهی سر به یکباره گی

پ) صد هزاران این چنین اشباح بین        فرقشان هفتاد ساله راه بین

ج) در خطاب آدمی ناطق بدی       در نوای طوطیان حازق بدی

ت) نه تسلیم و سازش نه تکریم و خواهش               بتازد به نیرنگ تو، توصن من (1 نمره)



تایید

منظور از « شعله‌ای که افسرده نمی گردد» دربیت  زیر چیست؟



« مپندار این شعله افسرده گردد            که بعد از من افروزد از مدفن من» (0.5 نمره)



تایید

معنای واژگان مشخص شده را در کمانک روبروی آنها بنویسید.







الف)بپوشید درع سواران جنگ.(........)        ب) گل و لایی که حاصل جزر و مد آب خور است. (...........)







ج) فرود آمد از دژ به کردار شیر(...........)     د)کم کسی ز ابدال حق آگاه شد. (.........................)







ه) جولقی ای سر برهنه می گذشت       و) نکته گفتی با همه سوداگران (....................) (1.5 نمره)



تایید

نهاد  و  مسند را در  بیت زیر مشخص کنید.

ز آزار گرد‌آفرید و هجیر                 پر از درد بودند، برنا و پیر (0.5 نمره)



تایید

در بیت زیر جناس را بیابید و نوع آن را بنویسید.

بزد بر بر و سینه اشکبوس              سپهر آن زمان دست او داد بوس (1 نمره)



تایید

با توجه به  بیت « چو آگاه شد دختر گژدهم       که سالار آن انجمن گشت کم» به پرسش ها پاسخ دهید.


 
الف: دختر گژدهم کیست؟



ب: منظور از سالار انجمن چه کسی است؟ (1 نمره)



تایید

معنی کنید.



سپهبد، عنان اژدها را سپرد        به خشم از جهان روشنایی ببرد (1 نمره)



تایید

در بیت زیر ، ما واژگان ممال را به صورت اصلی خود برگردانده ایم. آنها را پیدا کنید  و شکل به کار رفته در شاهنامه را بنویسید.

همه برکشیدند گردان سلاح                 بدل خشمناک و زبان پر مزاح (0.5 نمره)



تایید

با توجه به درس طوطی و بقال، شاعر در بیت  زیر علت گمراهی مردمان عالم را چه می داند؟

«  جمله عالم زین سبب گمراه شد                           کم کسی ز ابدال حق آگاه شد»  (0.5 نمره)



تایید

نقش دستوری اجزای جمله زیر را بنویسید.

گردآفرید این واقعه را مایه ی ننگ می داند (1 نمره)



تایید