زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی2 پایه یازدهم به صورت دیجی فرم

فارسی2 پایه یازدهم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 30 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

۱- واژه »استاد« در کدام گزینه شاخص است؟ الف) ایشان استاد زبان و ادبیات فارسی بودند. ب) استاد وارد کلاس شد.
ج) استاد معین فرهنگ فارسی را تدوین کردند.   د)کتاب استاد چاپ شد.
(1 نمره)



تایید

۲- در کدام گزینه نقش تبعی وجود ندارد؟
 الف( برای من مگری و مگو دریغ، دریغ! 
ب( پدر مولانا، بهاءالدین ولد نام دارد. 
ج( فرزند خود، سلطان ولد ،را روانه دمشق کرد
(1 نمره)



تایید

۳- کدام بیت مفهوم متفاوتی دارد؟
 الف( ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز / کان سوخته را جان شد و آواز نیامد 
ب( بی تو می گویند تعطیل است کار عشق بازی عشق اما کی خبر از شنبه و آدینه دارد؟
 ج( مگو سوخت جان من از فرط عشق / خموشی است هان، اولین شرط عشق 
د(خواستم از رنجش دوری بگویم، یادم آمد عشق با آزار خویشاوندی دیرینه دارد
(1 نمره)



تایید

۴-در عبارت زیر کدام آرایه ادبی وجود ندارد؟
 "در ایران آن روز،دو دربار بود! دربار بزم و دربار رزم؛ بزم پدر،رزم پسر"
 الف) تضاد  ب) سجع  ج) جناس  د) استعاره
(1 نمره)



تایید

۵-درکدام گزینه آرایه مجاز وجود ندارد؟
 الف) به کران آب فرود آمدند و خیمه ها و شراعها زده بودند. 
ب)  دل از قونیه برکند و عزم کرد که دیگر بدان شهر پرغوغا بازنیاید.
ج)  از آن چرم کاهنگران پشت پای/ بپوشند هنگام زخم درای
 د) چو کاوه برون شد ز درگاه شاه/ بر او انجمن گشت بازارگاه
(1 نمره)



تایید

۶-در کدام گزینه، نادرستی املایی دیده میشود؟ الف( مار بر دوش ضحّاک مظهری از اهریمن و تجسّمی است از بیداد و منش خبیث. 
ب( حالی ثواب آن باشد که جمله به طریق تعاون قوّتی کنید تا دام از جای برگیریم. 
ج( صدای مهیب خندۀ آنان کلاس و مدرسه را تکان داد.
 د( جلال الدّین به اصرار مریدان و شاگردان بهاءولد، مجالس درس و وعظ را به عهده گرفت.
(1 نمره)



تایید

۷-"شلوارهای وصله دار " اثر کیست؟
 الف) نادر ابراهیمی
 ب) محمد عوفی 
ج)حمید سبزواری
 د) رسول پرویزی
(1 نمره)



تایید

۸- در کدام یک از عبارتهای زیر، آرایۀ "جناس" (همسان- تام )وجود دارد؟
 الف( بخوردم بسی اندوه قوم و خویش / ندیدم یکی مرد، غمخوار خویش 
ب( بخور تا توانی به بازوی خویش / که سعیت بود در ترازوی خویش
(1 نمره)



تایید

۹- شاعر در کدام بیت، به بیان »نابودی و انقراض حکومت« پرداخته است؟
 الف) در آن دریای خون، در دشت تاریک / به دنبال سرِ چنگیز می گشت 
ب) در آن تاریک شب می گشت پنهان / فروغ خرگه خوارزمشاهی
(1 نمره)



تایید

۱۰- کدام عبارت با آیۀ شریفۀ " و عَلَّمَ آدَمَ الَسماءَ کُلَّهَا "  ارتباط معنایی دارد؟ 
الف) باشید تا من سر از این خواب خوش بردارم، اسامی شما را یک به یک برشمارم. 
ب) خزانگی آن را دلِ آدم لایق بود و به خزانه داری آن، جانِ آدم شایسته بود.
(1 نمره)



تایید

۱۱- با توجّه به عبارت " منِ بدبخت هم بلند شدم، عینک همانطور به چشمم بود و با اینکه کلاس هشتم بودم، پریدم واز کلاس درس بیرون جَستم." کدام گزینه درست است؟ 
الف( واژۀ » بدبخت « وابستۀ پسین از نوع » مضافالیه « است. 
ب( واژۀ » هشتم « وابستۀ پسین از نوع » صفت شمارشی ترتیبی نوع دوم « است. 
ج( واژۀ " درس«"وابستۀ پسین از نوع " صفت بیانی " است.
(1 نمره)



تایید

۱۲- شیوۀ بیان کدام جملۀ بلاغی نیست؟
 الف( غایب مشو که عمر گرانمایه ضایع است           الّا دمی که در نظر یار بگذرد. 
ب( ما از تو به غیر از تو نداریم تمنا حلوا به کسی ده که محبّت نچشیده ست
(0.5 نمره)



تایید

۱۳-معنی واژه های"التهاب، انعطاف، شایق، کورسو" در کدام گزینه درست ذکر شده؟

الف_ عصبانیت، افراشته، مشتاق، نور کم

ب_ برافروختگی، ایستاده، آرزومند، روشنایی کم

 ج_ شعله آتش، مقاومت، مشتاق، نور کم د_ برافروختگی، سازگاری، مشتاق، روشنایی کم (1 نمره)



تایید

۱۴- در عبارت زیر چند غلط املایی وجود دارد؟

"دوست نداشتم از بچه ها فاصله بگیرند یا احساس ترد شدن کنند شاید هم در بعضی موارد حق داشتند منزوی شوند؛ چون به هر حال همیشه افراط و تفریط های بعضی ها، مشکلاتی ایجاد می کرد یااختلاف صلیقه ها به حّدی بالا می گرفت که بعضی ها ترجیه می دادند در برنامه های عمومی مشارکت نداشته باشند" ا

الف_ سه

ب_ دو

ج_ یک

د_ چهار (0.5 نمره)



تایید

۱۵- در کدام گزینه جمله مرکب( پایه و پیرو )دیده نمی شود؟

الف. جبرئیل چون ذکر سوگند شنید به حضرت بازگشت.

ب. روزکی چند صبر کنید تا من بر این مشتی خاک، دستکاری قدرت بنمایم.

ج. گِل دل را از بهشت بیاوردند و به آب حیات ابدی سرشتند.

د. اگر به طوع و رغبت نیاید به اکراه و اجبار برگیر (1 نمره)



تایید

۱۶- در کدام گزینه نقش ( ابلیس- صد هزار اندیشه-نومید- در دل- بازگشت) به ترتیب درست ذکر شده است؟

"ابلیس با صدهزار اندیشه نومید از در دل بازگشت."

الف. مفعول، قید، صفت، متمم قیدی، فعل.

ب. نهاد، تمیز، صفت، قید، فعل.

ج. مفعول، متمم، قید، قید، فعل.

د. نهاد، متمم قیدی، قید، متمم، فعل. (1 نمره)



تایید

۱۷- کدام آرایه در متن زیر دیده نمی شود؟

پس از ابر کرم باران محبت بر خاک آدم بارید و خاک را گل کرد و به ید قدرت در گل از گل دل کرد. عشق نتیجه محبت حق است.

الف. تشبیه

ب. جناس

ج. تضمین

د. تلمیح (1 نمره)



تایید

۱۸- کدام گزینه، در مورد مفهوم عبارت" موش این بشنود و زود در بریدن بندها ایستاد که مطوّقه بدان بسته بود." درست است؟

الف) موش دست از بریدن بندها کشید.

ب) موش برای بریدن بندها، برپا ایستاد.

ج) موش، بریدن بندها را متوقف کرد.

د) موش بریدن بندها را آغاز کرد. (1 نمره)



تایید

۱۹- رابطۀ معنایی واژه های کدام گزینه مبتنی بر " " تضمّن " است؟

الف) سال و ماه

ب) فضل و کرم

ج) تهیدست و توانگر

د) جیب و گریبان (1 نمره)



تایید

۲۰- مفهوم مقابل کدام گزینه نادرست است؟ ا

لف) گریه کنی اگر/ که آفتاب را ندیده ای/ ستاره ها را هم نمی بینی (کم توجهی به داشته های معمولی)

ب) یک بار هم ای عشقِ من از عقل میندیش / بگذار که دل حل کند این مسئله ها را (ناتوانی خرد در حل مسائل مربوط به عشق)

ج) کزین پس به کنجی نشینم چو مور / که روزی نخوردند پیلان به زور (تأثیر زورمندی در میزان رزق و روزی)

د ) هنگامی که در فروتنی، بزرگ باشیم، بیش از همه به آن بزرگ نزدیک شده ایم (توصیه به فروتنی برای قرب الهی) (1 نمره)



تایید

۲۱- کدام یک از بیت های زیر بیانگر "ناراضی بودن مجنون از رفتن به سفر" را نشان می دهد؟

الف( گفت: " ای پسر، این نه جای بازی است/ بشتاب که جای چاره سازی است"

ب( فرزند عزیز را به صد جهد / بنشاند چو ماه در یکی (1 نمره)



تایید

(1 نمره)



تایید