آزمون فارسی (2)، «ستایش و نیکی» (یازدهم تجربی، مدرسه‌ی شهید سلطانی 5) به صورت دیجی فرم

نام و نام خانوادگی خود را به فارسی و کامل بنویسید

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 30 دقیقه میباشد

نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *

در بیت زیر، «مشبّهٌ‌به» و «مشبّه»، به‌ترتیب، در کدام گزینه ذکر شده است؟

«کزین پس به کنجی نشینم چو مور/ که روزی نخوردند پیلان به زور» (1 نمره)

با توجّه به رابطۀ معنایی (تضاد)، در کدام گزینه غلط املایی دیده می‌شود؟ (1 نمره)

نقش دستوری ضمیر پیوسته‌ی «ـَم»، در بیت زیر، به‌ترتیب، در کدام گزینه آمده است؟

«با زمانی دیگر انداز ای که پندم می‌دهی/ کاین زمانم گوش بر چنگ است و دل در چنگ نیست» (1 نمره)

نقش دستوری ضمیر پیوسته (متّصل) در کدام گزینه متفاوت است؟ (1 نمره)

کدام بیت، با بیت زیر تناسب معنایی دارد؟

«اگر یک ذرّه را برگیری از جای/ خلل یابد همه عالم سراپای» (1 نمره)

در کدام بیت، «جناس همسان» (تام) دیده نمی‌شود؟ (1 نمره)

کدام بیت با این سخن: «حقیقت المعرفه العجز عن المعرفه»، ارتباط معنایی دارد؟ (1 نمره)

نوع رابطه‌ی معنایی «اقبال و ادبار» در مصراعِ «صورت اقبال و ادبار جهان پوشيده نيست»، در کدام گزینه دیده می‌شود؟ (1 نمره)

در گروه کلمات زیر، معنای چند واژه نادرست است؟

«قوت و نیرو»، «رای و اندیشه»، «زنخدان و چانه»، «غیب و پنهان»، «ادبار و سعادت»، «جیب و گریبان»، «نژند و غمگین»
(1 نمره)

در کدام گزینه، غلط املایی دیده نمی‌شود؟ (1 نمره)

کدام بیت با این سخن «جَلَّ جَلاَلُهُ عَمَّ نَوَالُهُ»، تناسب معنایی دارد؟ (1 نمره)

کدام بیت با بیت زیر تناسب مفهومی دارد؟

«در جهان آنچه رفت و آنچه آید/ وآنچه هست آن چنان همی باید»
(1 نمره)

با توجّه به معنا، املای کدام گزینه نادرست است؟ (1 نمره)

نام نویسندگان آثار زیر، به‌ترتیب، در کدام گزینه دیده می‌شود؟

«فرهاد و شیرین» و «بهارستان» (1 نمره)

کدام بیت یادآور این آیه «تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ» است؟ (1 نمره)

مفهوم جمله‌ی زیر، در کدام گزینه دیده می‌شود؟

«مردان، بار را به نیروی همّت و بازوی حمیّت کشند، نه به قوّت تن»
(1 نمره)

مفهوم بیت زیر، در کدام مصراع دیده می‌شود؟

«رزق هرچند بی‌گمان برسد/ شرط عقل است جُستن از درها»
(1 نمره)

در کدام دو بیت، معنای ردیف («شد») با سایر گزینه‌ها یکسان نیست؟

الف) شرح غمت به وصف نخواهد شدن تمام/ جهدم به آخر آمد و دفتر تمام شد

ب) اي دل نگفتمت که عنان نظر بتاب/ اکنونت افکند که ز دستت لگام شد

پ) آن مدّعی که دست ندادی به بند کس/ اين بار در کمند تو افتاد و رام شد

ت) نامم به عاشقی شد و گويند توبه کن/ توبه کنون چه فايده دارد که نام شد

ث) تنها نه من به دانه‌ی خالت مقيّدم/ اين دانه هر که ديد گرفتار دام شد (1 نمره)

مفهوم اصلی بیت زیر، در کدام گزینه دیده می‌شود؟

«کزین پس به کنجی نشینم چو مور/ که روزی نخوردند پیلان به زور» (1 نمره)

کدام بیت، با بیت زیر تناسب معنایی دارد؟

«بلند آن سر، که او خواهد بلندش/ نژند آن دل، که او خواهد نژندش» (1 نمره)




در حال ذخیره اطلاعات...
تا دریافت کدپیگیری منتظر بمانید
متاسفانه اطلاعات شما ثبت نشد.
به هیچ وجه از این صفحه خارج نشوید
مجددا ثبت نهایی را انتخاب کنید تا کد پیگیری را دریافت کنید
موارد اجباری را تکمیل کنید