زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون تفکر و سواد رسانه ای درس12 ، 13 ، 14 به صورت دیجی فرم

آزمون درس تفکر و سواد رسانه ای 

 پایه دهم تجربی                 زمان آزمون : 90 دقیقه 

تعداد سوالات:20 سوال ( 12 سوال تستی و 8 سوال تشریحی) 

 دانش آموزان عزیز، با پایان یافتن زمان آزمون ، آزمون اتوماتیک بسته می شود.

 لطفا زمان آزمون رو مدنظر داشته باشید و به سوالات با دقت پاسخ دهید.

 بعد از اتمام آزمون حتما گزینه ثبت و تایید نهایی را بزنید.


digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

نام پدر خود را وارد نمایید *



تایید

دو مورد از نقص حقوق مخاطب و دو مورد از حقوق مخاطب نسبت به رسانه ها را بنویسید. (2 نمره)



تایید

شیطان از دوشیوۀ ............ و ............. برای وسوسه مخاطب منفعل استفاده می کند.

 1) تکریم- وسوسه 

 2) تقدیر- فریب

 3) تزیین- استکبار 

 4) دوستی- قدرت

(0.5 نمره)



تایید

کدام یک، مرحله‌ی دوم فرایند انتشار هر نوع نوآوری و تصمیم فرد را نشان می‌دهد؟

 1) آگاهی 

 2) ترغیب 

 3) تصمیم 

 4) تثبیت
(0.5 نمره)



تایید

مسئله ورود رسانه ها به حریم خصوصی افراد یا عدم رعایت حق نشر( کپی رایت ) توسط افراد، به کدام یک از مفاهیم رسانه ای زیر مربوط می شود .

1) مخاطب خاص

 2) مخاطب ، بی مخاطب 

 3) اخلاق رسانه ای

 4) رژیم مصرف رسانه ای

(0.5 نمره)



تایید

منظور از مهندسی معکوس در تولیدات رسانه ای چیست؟ (1.5 نمره)



تایید

از بین موارد زیر کدام گزینه بر مخاطب در زمان کم، اثر گذاری بیشتری دارد؟

 1) شبکه اجتماعی 

 2) کتاب 

 3) اینترنت 

 4) بازی رایانه ای

(0.5 نمره)



تایید

اصطلاح « گلوله جادوی» برای کدام رسانه ها به کار می رفت؟

 ۱ ) رسانه های یک سویه 

 ۲ ) رسانه های دو سویه 

 ۳ ) رسانه های فرستنده

۴ ) رسانه های گیرنده

(0.5 نمره)



تایید

الف ) مخاطب فعال و مخاطب غیر فعال چه کسانی هستند؟

 ب ) دیدگاه های مخاطب فعال و مخاطب منفعل در مصرف رسانه‌ای را توضیح دهید.
(3 نمره)



تایید

کدام گزینه تکمیل کننده‌ی عبارت زیر است: 
 « واژه‌ی مخاطب …………مانده است اما موضوع آن به طور مستمر در حال………… است». 

   1) ثابت، دگرگون 

 2) دگرگون، ثابت

 3) پیچیده، آسان

 4) آسان، پیچیده

(0.5 نمره)



تایید

کدام گزینه زیر از موارد ویژگیهای مخاطب فعال نیست ؟   

 1) بازنشر 

  2) گزینشگری 

  3) نفع گرایی 

  4) هدفمندی
(0.5 نمره)



تایید

(0.5 نمره)
دریافت سوال 9



تایید

علت های برداشت متفاوت مخاطب از متن تولید شده ی رسانه ها چیست؟ (1 نمره)



تایید

درستی یا نادرستی عبارت های زیر را به ترتیب حروف الفبا مشخص کنید. 

الف ) هدف تولیدکنندگان رسانه، مصرف کننده‌ای منفعل، ساده و خام برای پیام های رسانه ای آنهاست. 

ب ) با ظهور رسانه‌های یک‌سویه ، مفهوم خطی فرستنده ـ گیرنده به مفهوم دایره‌ای و پیچیده‌ای تبدیل شده است. 

ج ) هر چقدر سواد رسانه‌ای مخاطب بیشتر باشد، بیشتر می‌تواند پیام‌های مستقیم و غیرمستقیم رسانه ای را درک، خنثی و حتی به ضد خودش بدل کند. 

د ) مهمترین تفاوت شکل اولیه مخاطب با معادل امروزی رسانه ای، آن است که، مخاطب آن دوران در بند زمان و مکان نبود و در مقایسه با معیارهای مدرن، بسیار نامحدود بود.
(1 نمره)



تایید

(2 نمره)
دریافت سوال 14



تایید

اختصاص دادن زمان بیشتر به یک نامزد انتخاباتی در رسانه نسبت به دیگرنامزدها ، مثال نقض کدام یک از حقوق مخاطبین است ؟  

 1) حق رعایت انصاف و بی طرفی رسانه

2) حق بهره مندی مساوی از قانون 

 3) حق حفظ حرمت اشخاص و حریم خصوصی 

 4) حق پاسخگویی
(0.5 نمره)



تایید

تفاوت فرهنگی و شناختی ( فرامتن ) در مورد تلفن همراه در دو قاره اروپا و آسیا را بررسی کنید. (1.5 نمره)



تایید

(0.5 نمره)
دریافت سوال 10



تایید

(2 نمره)
دریافت سوال 20



تایید

کدام یک از گزینه‌های زیر از دیدگاه‌های تأثیر رسانه بر مخاطب نیست؟  

   1) قدرت محدود رسانه‌ها   

2) قدرت نامحدود رسانه‌ها 

  3) قدرت مشروط رسانه‌ها  

  4) قدرت نامشروط رسانه‌ها
(0.5 نمره)



تایید

(0.5 نمره)
دریافت سوال 11



تایید