زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون علوم و فنون دهم انسانی 1 اسفند 00 به صورت دیجی فرم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 45 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

1- همه ی موارد زیر، ( به غیر از ) . . . . . . . . . . . . از ویژگی های سبک خراسانی در دوره ی غزنوی و سلجوقی است. 25/0     (0.25 نمره)



تایید

2- با توجه به طبقه بندی سبک از دیدگاه ارسطو، کدام طبقه با مثال مقابل آن هماهنگ ( نیست) ؟ 25/0 (0.25 نمره)



تایید

3- کدام گزینه از ویژگی های نثر دوره ی سامانی ( نیست) ؟ 25/0  (0.25 نمره)



تایید

4- در همه ی گزینه ها ( به جز) گزینه ی .............................. عنوان یکی از نمونه های موفق نثر دوره ی غزنوی و سلجوقی بیان شده است. 25/0   (0.25 نمره)



تایید

5- در کدام گزینه به ویژگی زبانی بیت زیر از شاهنامه ی فردوسی اشاره ( نشده ) است؟ 25/0 « بگیر و به گیسوی او بر، بدوز / به نیک اختر و فال گیتی فروز»   (0.25 نمره)



تایید

6- هر کدام از ویژگی زیر مربوط به کدام یک از قلمروهای( زبانی، ادبی، فکری ) شعری سبک خراسانی است؟ 75/0 الف) در توصیف پدیده ها بیش تر از تشبیه های حسی بهره گرفته می شود. ب) کهنه و مهجور بودن بخشی از واژه ها در مقایسه با دوره های بعد. ج) بیش تر روح حماسه بر ادبیات این دوره حاکم است. (0.75 نمره)



تایید

7- کتاب ترجمه ی تفسیر طبری متعلق به دوره ی .......................................... است. 25/0 (0.25 نمره)



تایید

8- کتاب سیاست نامه متعلق به دوره ی ...................................... است. 25/0 (0.25 نمره)



تایید

9- سبک دوره ی سلجوقی را سبک ................................ نیز می گویند چرا که ویژگی سبک ............................................ در آن به چشم می خورد. 5/0 (0.5 نمره)



تایید

10- دو ویژگی ادبی بیت دوم شعر زیر را بنویسید. 5/0 مرا بسود و فرو ریخت هر چه دندان بود / نبود دندان لا بل چراغ تابان بود / یکی نماند کنون زان همه، بسود و بریخت / چه نحس بود! همانا که نحس کیوان بود (0.5 نمره)



تایید

11- سروده ی زیر را در سه قلمرو ( زبانی، ادبی و فکری) بررسی کنید.5/1 امسال تازه روتر آمد همی بهار / هنگام آمدن نه بدین گونه بود پار / پار از ره آمد چو مُفلسی غریب / بی فرش و بی تجمّل و بی رنگ و بی نگار / از کوه تا به کوه بنفشه ست و شنبلید / از پشته تا به پشته سمن زار و لاله زار (1.5 نمره)



تایید

12- واژه های زیر را به خط عروضی بنویسید و مرز هجاهای آن را مشخص کنید و نوع هجای آن را بنویسید. 5/1 الف) خویشتن شناسی ب) مؤدّبانه (1.5 نمره)



تایید

13- واژه ی « شب آهنگ» را یک بار با حذف همزه و بار دیگر بدون حذف همزه تقطیع کنید و نوع هجاهای آن را بنویسید. 1 (1 نمره)



تایید

14- با توجه به علامت هجاها، کدام واژه ها با حذف همزه، تلفظ شده اند؟ 5/0 الف) دانش آموز ( ̶ ̶ ̶ ̶ Ս ) ب) خوش اندام ( Ս ̶ ̶ Ս ) (0.5 نمره)



تایید

15- پایه های آوایی بیت زیر و نوع هجاهای آن را بنویسید. 2 دست عشق از دامن دل دور باد / می توان آیا به دل دستور داد (2 نمره)



تایید