زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون عربی پایه یازدهم معارف ( شهریور 1400) 🤓 به صورت دیجی فرم

🍂 بسمه تعالی 🍂 



مدیریت آموزش و پرورش شهرستان شهریار


 دبیرستان : دخترانه رهگذر 


 سال تحصیلی : 1400_1399


 آزمون : عربی پایه یازدهم ( شهریور  1400 ) 


 رشته : علوم و معارف اسلامی 


 تاریخ آزمون:    /1400/6 


 طراح : شکیبا میرزایی


 مدت آزمون : 80 دقیقه


 با آرزوی موفقیت و دقت عمل برای شما عزیزانم ✌💗

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 80 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

أعْربِ الأفعالَ المضارع و اذکُرْ علامةَ إعرابها . 

( تشخیص نوع فعل مضارع ( مرفوع یا منصوب ) و سپس اعراب افعال ( اصلی یا فرعی ) ) 


الف ) تَقولُ الآیةُ لا تَعِیْبُوا الآخرینَ. 


ب)  یُریدونَ  أَن یُبَدِّلوا کَلامَ اللهِ .  (1 نمره)



تایید

إنتخِب الجَوابَ الصَّحیحَ لِلفَراغِ . 
( تشخیص جواب مناسب برای هر جای خالی ) 


الف) السَّلامُ عَلَی ................. العَسکَریَّینِ.
( الإمامانِ - الإمامَینِ ) 

ب) قرأتُ . . . . . .  في مکتبةِ المدرسةِ.
 ( المَجَلّاتُ ،‌المجلّاتِ)

ج) بَیتُنا في ساحةِ  . . . . . .  في طَهران.
 ( خراسانَ ، خراسانِ)

د) الطّالِباتُ ............... فی ساحَةِ المَدرسَةِ.
(مَشَوا - مَشَیْنَ )

ز) سَلَّمْتُ عَلیٰ ............................ . 
( أخاکَ _  أخوکَ _ أخیکَ)

 و) هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسولَهُ بِالْهُدَی .      
( مبتدا مرفوع محلّاً -  مبتدا و مجرور تقدیراً )


(1.5 نمره)



تایید

أُکتُب مُفردَ أو جَمعَ الکَلمَتَینِ . 
 ( ذکر مفرد یا جمع کلمات )

 الف ) جِذع (جَمعُهُ) : ....................... 
ب ) بُذور (مَفردُهُ) : .........................

(0.5 نمره)



تایید

أکْمِل الفَراغَ باللُغَهِ المناسبة .
 ( تکمیل جای خالی با لغات مناسب )
 *
ما یُریدُ اللهُ لِیَجعَلَ عَلَیکم مِن حَرَجِِ . 

خداوند نمی خواهد.................... برای شما از .................. . 

(0.5 نمره)



تایید

عیِّن نوعَ‌ النَعْتِ في العبارة التالیةِ ثُمَّ اُذکُر نوعِهُ . 
( تشخیص نعت و ذکر نوع آن ) 

*   وقعَ نَظرُهُ علیٰ رجلٍ حَسِبَهُ فقیراً. 
نعت : ................... 
نوع نعت : ................ 

(0.5 نمره)



تایید

تَرْجِم الکلمات المُعَیَّنَه . 
 ( ترجمه کلمات مشخص شده ) 

 الف ) دَعاکَ رجلٌ مِنْ أهل البصرةِ إلیٰ مَأدُبَةٍ.
 ( مَأدُبَةٍ )

ب) أوصَتْ شیمِل زُمَلاءَهاأن یُشَکِّلوا فَریقاً لِلحِوارِ
الدّینیِّ والثَّقافیِّ . 
( الثَّقافیِّ )


(0.5 نمره)



تایید

عیِّن الفعل المُضاعَف و المَهموز و اذکُرْ صیغتَهما . 

( تشخیص فعل مضاعف و مهموز و رباعی و ذکر صیغه ی آنها ) 

۱ ) إسْتَمَرُّوا علَیٰ أعمالِهم.                                    

۲) فَوَسوَسَ اِلیهِ الشیطانُ .                       

۳)  إقْرَؤُوا تاریخَکم.

  (1.5 نمره)



تایید

عَیِّن الصَّحیحَ وَالخَطَأحَسَبَ الحَقیقَةِ.

( تشخیص  صحیح و غلط بودن جملات ) 


  الف) إنَّ اللّهَ یَنهَی النّاسَ عَنِ السُّخْریَّةِ مِنَ الآخَرینَ.  

ب ) قال شیمل : « النّاسُ نیامٌ فَإذا ماتُوا انْتَبَهُوا .  (0.5 نمره)



تایید

أُکتُبْ فی الفَراغ کَلِمةً تُناسِبُ التَّوضیحاتِ التّالیةِ . 

( ذکر  کلمه ی مناسب هر توضیح ) 


الف ) ثَوبُ عَتیقُ : .................... 

ب ) اَلتَجَمَعُ وَ الدَوَرانُ حَولَ شَیءِِ : .................. (0.5 نمره)



تایید

عَیّنِ الکلمةَ الغریبةَ في المَعنَی . 
 ( تشخیص کلمه ی ناهماهنگ ) 

 الف ) یَغرِسونَ _ وَعَدا_ اَلحَقَت _ یُصَدِّقنَ
 ( از نظر قواعد ) 

 ب ) المُحیط _البَحْر _ الجزیرة_المُعَمَّر
 ( از نظر معنی )

(0.5 نمره)



تایید

عیِّن الأفعال المُعتَلَّة و اذکُرْ نوعَها. 
 (تشخیص فعل معتل و نوع آن ) 


الف )  هُوَ یَهدی إِلی صِراطٍ مُستَقیمٍ.        

ب )  یَجِبُ عَلیکَ أنْ تَکونَ صادقاً في الحیاةِ.   

(1.5 نمره)



تایید

عَیِّن اسمَ‌ الأفعالِ الناقصةِ و خبرَها. 
( تشخیص اسم فعل ناقصه و خبر آن ) 

*  اَصبَحَ الحَقُّ مُنتَصراً . 
 اسم: ................... 
خبر:...................... 

(0.5 نمره)



تایید

تحلیل الصرفيِّ و الإعراب . 
 ( ذکر تحلیل صرفی ( تجزیه ) و تشخیص  نقش کلمات در جمله ) 

* « یَکتُبُ الطالبُ درْسَـهُ في المدرسةِ»

الف ) تحلیل درسَهُ : 

ب ) اعراب الطالبُ : 


(2 نمره)



تایید

عین الکلمات المترادفه والمتضاده. 
 ( تشخیص کلمات مترادف و متضاد ) 
 ( اَضمَرَ _ نَحو _ الاموات _ عادَ _ اَخفَی _ الی )

 الف ) الکلمات المترادفه : ................
 ب ) الکلمات المتضاده : ...................


(0.5 نمره)



تایید

ترجم العبارات التالیة .( ترجمه جملات )

 الف)مَنهومانِ لایَشبَعانِ: طالبُ علمِِ وَ طالبُ دُنیا. 

 ب) جَعَلوا اَصابِعَهُم فی آذانِهم وَ استَغشَوا ثیابَهُم .

 
ج) ذَهَبَ رَجُلُ اِلی السّوق ِ و َ کانَ مَعهُ حِملُ تَمرٍ وأشیاءُأُخری . 

 د ) یَجِبُ عَلَی المُتَکَلِّمِ أنْ‌ لا یَتَدَخَّلَ في مَوضوعٍ یُعَرِّضُ نَفْسَهُ لِلتُّهَمِ.

 و ) اَلعِنبُ البَرازیلیُّ تَختَلِفُ عَن باقِی الأشجارِ العالَمِ ،تَنْموأَثمارُهاعَلَی جِذْعِها.

(5 نمره)



تایید

اِنتَخِب تَرجُمَهَ الصَحیحَه . 
 ( انتخاب ترجمه ی صحیح )

 الف ) تَکَلَّمْتُ مَعَ أصدقائي لِیَعْلَمُوا کیفَ یُمْکِنُ لَهُم أنْ یَنْجَحُوا.
 ۱) با دوستانم حرف زدم برای اینکه بدانند چگونه برایشان امکان دارد که موفق شوند. 
 ۲) با دوستانم حرف زدم آنها باید بدانند چگونه برایشان ممکن است که موفق شوند. 


 ب ) وَجَدْتُ بَرنامجاً یُساعِدُني عَلیٰ تَعَلُّمِ العربیةِ.
 ۱) برنامه‌ای را پیدا کردم که مرا در تعلیم زبان عربی کمک می‌کند.
 ۲) برنامه‌ای را یافتم که مرا در یادگیری زبان عربی کمک می‌کرد.

(1 نمره)



تایید

إقرأ النصِّ التالي ثمَّ أجب عن الأسئلةِ. 

( متن زیر را خوانده و با توجه به آن به سوالات زیر پاسخ دهید . ) 

* الشجرةُ الخانقةُ شجرةٌ تَنْمُو في بعضِ الغاباتِ‌الإستوائیَّةِ. تَبدأُ حیاتَها بِالإلتفافِ حولَ جِذعِ شجرةٍ و غُصونِها ثُمَّ تَخنُقُها تدریجیّاً. شجرةُ الخُبزِ شجرةٌ إستوائیَّةٌ تَنمُو في جُزُرِ المحیطِ الهادئ و تَحمِلُ أثماراً في نِهایةِ أَغْصانِها کَالخُبْزِ. یَأکُلُ النّاسُ لُبَّ هذه الأثمارِ. 

 

الأسئلة: ( سوالات ) 

الف ) أینَ تَنمُو الشجرةُ الخانقةُ؟


ب ) اَيَّ قِسمٍ مِن شجرةِ الخُبزِ یأکُلُهُ النّاسُ؟ (2 نمره)



تایید