زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فارسی و نگارش 2 به صورت دیجی فرم

به نام خداوند جان و خرد

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 120 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

نام پدر خود را وارد نمایید *



تایید

الف- سؤالات بخش فارسی

1- کدام گزینه آرایه ی متناقض نما (پارادوکس) ندارد؟ (0.25 نمره)



تایید

2-معنی واژه های مشخّص شده را بنویسید:

الف- خاله ام متمکّن به شمار می رفت.

ب- منکِر آیینه باشد چشم کور.

ج-هنر خوار شد، جادویی ارجمند.

د- معیار دوستانِ دغل، روز حاجت است. (1 نمره)



تایید

3-در هر جمله، زیر واژه ی درست خط بکشید:

الف-بزن زخم این (مرهم- مرحم) عاشق است.

ب-سپیده ی فردای گنجه با نهیب و (سفیر- صفیر) گلوله های توپ روس، باز شد.

ج- حالی (صواب - ثواب) آن باشد که جمله، به طریق تعاون، قوّتی کنید تا دام از جای برگیریم.

د- او اختران را در آسمان نهاده/ تا به برّ و (بهر و بحر) نشانمان باشند. (1 نمره)



تایید

4- در عبارت زیر هسته و وابسته را مشخّص کنید: 

بهترین روز (0.5 نمره)



تایید

5-«استاد» را در دو جمله، طوری به کار ببرید که در یکی نقش «شاخص» و در دیگری در نقش «فاعل» داشته باشد. (0.5 نمره)



تایید

6- در این ترکیب وصفی، صفت بیانی و نوع آن را مشخّص کنید:

دختر دانش آموز

 

  (0.5 نمره)



تایید

7- ارکان تشبیه (4رکن) را در این جمله مشخّص کنید:

از عکس ریاحین او، پر زاغ چون دم طاووس نمودی. (1 نمره)



تایید

8- «سرد و گرم چشیده»، کنایه از ......................است. (0.25 نمره)



تایید





9- نام صاحبان این آثار را از میان اسامی پیدا کنید و نشان دهید.

الف- روزها                                          1-نصرالله منشی

ب- دیوان شرقی- غربی                     2-محمدعلی اسلامی

                                                          3-سعدی

                                                          4- یوهان ولفگانگ گوته

 

  (0.5 نمره)



تایید

10- معنی و مفهوم این شعرها و نثرها را بنویسید:

 الف- سراچه ی ذهنم آماس می کرد .

ب- بدرّید و بسپَرد محضر به پای.

ج- خموشی است هان، اوّلین شرط عشق.

د- صیّاد پیش آمد و جال باز کشید و حبّه بینداخت.

  (2 نمره)



تایید

11- این بخش از سروده ی گوته بیانگر کدام دیدگاه عرفانی است؟

و تو شکر خدا کن به هنگام رنج؛

و شکر او کن به وقت رَستن از رنج. (0.25 نمره)



تایید

12- با توجّه به این بیت به سوالات مربوط به آن پاسخ دهید:

بپویید کاین مهتر آهرمن است / جهان آفرین را به دل دشمن است.

الف- منظور از مهتر کیست؟

ب- تشبیه در این بیت کدام است؟

ج- مصراع دوم را به نثر روان بنویسید. (1 نمره)



تایید

13- تفاوت معنایی واژه ی «دم» را در این دو جمله بررسی کنید و بنویسید:

الف- روح را خاک نتواند مبدّل سازد / زیرا هر دم به تلاش است تا فرا رود.

ب- هر نفسی را دو نعمت است: / دم فرو دادن و برآمدنش. (0.5 نمره)



تایید

14-پیام کلی این بیت چیست؟

بخور تا توانی به بازوی خویش/ که سعی ات بُوَد در ترازوی خویش. (0.25 نمره)



تایید

15- با توجّه به بیت زیر، بنویسید منظور از «چراغ» و «دود» چیست؟

درفشان لاله در وی، چون چراغی / ولیک از دودِ او بر جانش داغی. (0.5 نمره)



تایید

ب- سؤالات بخش نگارش

* بازشناسی

1- سه مرحله ی نوشتن کدام اند؟ (0.75 نمره)



تایید

2-کدام گزینه، از مراحل «خلاصه نویسی وابسته به متن» نیست؟ (0.25 نمره)



تایید

*تولید متن(آفرینش)



یکی از موضوعات زیر را انتخاب کنید و با رعایت مراحل نوشتن و ویژگی های یک نوشته ، متنی بنویسید:



1- یکی از سفرهای یه یادماندنی خود را درقالب سفرنامه، بنویسید.



2- اوّلین تجربه ی سوار شدن به هواپیما را در قالب یک خاطره بنویسید.



3-خلاصه ی یک فیلم سینمایی را که دیده اید، بنویسید.



4- خلاصه کتابی آموزنده یا رمانی را که خوانده اید، بنویسید.



  (9 نمره)



تایید