زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم نوبت دوم به صورت دیجی فرم

سلام
لطفا با دقت سوالات را بخوانید و پاسخ دهید
به زمان تعیین شده توجه کنید و به هیچ وجه از منوی امتحان خارج نشوید!

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 60 دقیقه میباشد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

نام پدر خود را وارد نمایید *



تایید

دو مورد از مزایا و دو مورد از معایب آموزش مجازی را بنویسید ؟ (1 نمره)



تایید

ذکر کلیشه های (انگاره های) زیر چه مفاهیمی در ذهن شما تداعی می شود:

 

الف) پدر

ب) اجناس ژاپنی (1 نمره)



تایید

مد چیست؟ سازندگان مد چه کسانی هستند؟ (1 نمره)



تایید

تصویر زیر چه مفهومی از مفاهیم درس تفکر و سواد رسانه ای اشاره دارد دریک سطر توضیح دهید. (1 نمره)
دریافت سوال 18



تایید

پیام همبرگری را در این تصویر بررسی کنید.


الف) متن

ب) زیرمتن

ج) فرامتن (0.75 نمره)
دریافت سوال 1



تایید

تصویر زیر با کدام مفهوم رسانه ای ارتباط دارد:

 

الف) مخاطب بی مخاطب

ب) رژیم مصرف رسانه ای

ج) اعتیاد رسانه ای

د) مخاطب خاص (0.5 نمره)
دریافت سوال 15



تایید

اگر آب معدنی با نام تجاری الموت به کشورهای دیگر صادر شود یادآوری کلمۀ موت به معنای مرگ است. در این تبلیغ به کدام موارد زیر توجه نشده است؟


الف) متن

ب) زیرمتن

ج) فرامتن (0.25 نمره)



تایید

مسئله ورود رسانه ها به حریم خصوصی افراد یا عدم رعایت حق نشر (کپی رایت) توسط افراد، به کدام یک از مفاهیم رسانه ای زیر مربوط می شود:

 

الف) مخاطب خاص

ب) مخاطب بی مخاطب 

ج) اخالق رسانه ای

د) رژیم مصرف رسانه ای (0.5 نمره)



تایید

تصویر زیر به کدام مفهوم سواد رسانه ای نزدیک تر است:

 

الف) زندگی به سبک رسانه

ب) سبک زندگی

ج) بازی زندگی است

د) اعضای جدید خانواده (0.5 نمره)
دریافت سوال 9



تایید

تصویر زیر را بررسی و تحلیل کنید. چه کسی آن را ساخته است؟ هدف از ساختن و فرستادن آن چیست؟ (1 نمره)
دریافت سوال 2



تایید

پیامدهای پیروی از کلیشه بدل برای فرد و جامعه چه خواهد بود؟ (1 نمره)



تایید

مخاطب حق دارد که منابع رسانه ای متعدّد و سالمی در دسترس داشته باشد تا بتواند آنچه را مناسب نیاز و متناسب با علایق و سلایق اوست، انتخاب کند به کدام یک از حقوق مخاطب مربوط می شود:

 

الف) حق حفظ و احترام به حریم خصوصی یا حق محرمانگی 

ب) حق شکایت از رسانۀ خطاکار و دادخواهی

ج) حق دسترسی به اطلاعات (حق انتخاب) 

د) حق تصحیح (0.5 نمره)



تایید

چه صنایع و افرادی از ساختن کلیشه بدل و ترویج آن سود می برند؟! چگونه؟! (1 نمره)



تایید

پنجگانه های سواد رسانه ای را در مورد تصویر زیر بررسی کنید.


الف) فرستنده:

ب) گیرنده:

ج) قالب،مجرا :

د) هدف:

ه) محتوا یا سبک زندگی: (1.25 نمره)
دریافت سوال 4



تایید

رسانه ها چه تاثیری بر سبک زندگی داشته اند 4 مورد بنویسید. (1 نمره)



تایید

فن اقناع درتصویر زیر چیست؟ (0.25 نمره)
دریافت سوال 14



تایید

کدام یک از گزینه ای زیر، جزء حقوق رسانه ای افراد نیست.

 

الف) رعایت بهداشت روانی

ب) رژیم مصرف رسانه ای

ج) رعایت انصاف و بی طرفی

د) حفظ اخلاق عمومی (0.5 نمره)



تایید

دروازه بانی خبر یعنی چه و کار دروازه بان خبر چیست؟ (1 نمره)



تایید

خداوند در سوره زمر آیات 17 و 18  میفرماید : بندگان مرا بشارت ده ، آنان که سخن را با دقت می شنوند و بهترین آن را پیروی می کنند. آنان اند که خداوند هدایتشان کرده و آنان اند همان خردمندان . این آیه با کدامیک از موضوعات سواد رسانه ای ارتباط دارد ؟

الف ) بازی گردانان بزرگ

ب) مهندسان پیام  

ج) دروازه بانی خبر 

د) مخاطب خاص
 


(0.5 نمره)



تایید

سر ریز اطلاعات یعنی چه و چه نتایجی به دنبال دارد؟ (1 نمره)



تایید

در تصویر زیر از کدام روش های اقناع استفاده شده است ؟ (0.5 نمره)
دریافت سوال 11



تایید

در تصویر زیر از کدام روش های اقناع استفاده شده است؟ (0.5 نمره)
دریافت سوال 12



تایید

در تصویر زیر از کدام روش های اقناع استفاده شده است؟! (0.5 نمره)
دریافت سوال 10



تایید

تصویر زیر در ارتباط با کدام مفهوم رسانه ای است و به چه معناست؟ در یک سطر توضیح دهید. (1 نمره)
دریافت سوال 16



تایید

اخبار و اطلاعات زرد چیست؟ با یک مثال در یک سطر توضیح دهید. (1 نمره)



تایید

استفاده مشروط و محدود از رسانه یعنی چه؟ (1 نمره)



تایید