زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون فنون دهم 1400 به صورت دیجی فرم

طراح؛ مریم غیاثی

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 40 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

١- درستي يا نادرستي عبارت ها را مشخص كنيد. 
الف- نخستين گام موثر در رويارويي با متون خواندن دقيق متن است.

ب-نگاهي كلي به متن از آغاز تا انجام براي كشف لحن و آهنگ ضروري نيست.

ج- وزن در شعر جنبه تزييني دارد و جز طبيعت شعر است.

د- تشخيص لحن مناسب هر متن خواندن را دلنشين تر و درك محتوا را آسان مي سازد.
(2 نمره)



تایید

٢- در جاي خالي كلمه مناسب بگذاريد.
الف- شاعر براي انتقال عاطفه خود به ديگران از ..... كمك مي گيرد.

ب- ركن معنوي شعر.... أست.

ج- اساسي ترين عامل پيدايي شعر ...... مي باشد.
(1.5 نمره)



تایید

٣- شعر زير را از ديدگاه هاي زباني و ادبي و فكري بررسي كنيد.
آسمانش را گرفته تنگ در آغوش / ابر با آن  پوستين سرد نمناكش / باغ بس برگي روز و شب تنهاست  / با سكوت پاك غمناكش / ساز او باران سروده باد
(1.5 نمره)



تایید

٤- حكايت زير را بخوانيد و آن را از ديدگاه قلمرو ادبي و فكري بررسي كنيد .
روزي شخصي پيش بهلول ادبي نمود بهلول او را ملامت كرد كه چرا شرط ادب به جا نياوردي؟ او گفت: چه كنم؟آب و گل مرا چنين سر شته اند. گفت: آب و گل تو را نيكو سرشته اند اما لگد كم خورده أست.
(2 نمره)



تایید

٥- نمونه هاي زير را بخوانيد و آن ها را از ديد آهنگ و موسيقي و وزن مقايسه كنيد و تفاوت آن ها را نشان دهيد.
الف- اي ساربان آهسته ران كارام جانم مي رود / وان دل كه با خود داشتم با دلستانم مي رود

محمل بدار اي ساربان تندي مكن با كاروان / كز عشق آن سرو روان گويي روانم مي رود

ب- بيا همه تا دست نيكي بريم / جهان جهان را به بد نسپريم

نباشيد همي نيك و بد پايدار / همان به كه نيكي بود يادگار
(2 نمره)



تایید

٦-نمونه زير را بخوانيد و درباره تفاوت عواطف و حس و حال حاكم بر فضاي شعر گفت و گو كنيد
اي نفس خرم  باد صبا / از بر يار آمده اي مرحبا 

قافله شب  چه شنيدي زصبح / مرغ سليمان چه خبر از سبا؟

بر سر خشم أست هنوز آن حريف / يا سخني مي رود اندر رضا
(1 نمره)



تایید