زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون پایان ترم خرداد فارسی دهم به صورت دیجی فرم

با توکل به خداوند و آرزوی موفقیت برای شما، به تمام سوالات به دقت پاسخ دهید.
توجه کنید پس از اتمام سوال حتما ثبت نهایی را بزنید در غیر این صورت امتحان ثبت نشده و غایب محسوب می شوید.

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 90 دقیقه میباشد



مرحله بعد
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

کد ملی خود را وارد نمایید *



تایید

شماره موبایل خود را وارد نمایید *



تایید

۱۰.در عبارت زیر واژه حذف شده را یافته و بنویسید و نوع حذف را هم مشخص کنید. 
نومیدی را در امید بسته دان و امید را در نومیدی 
(0.5 نمره)



تایید

۷. کدام یک از موارد زیر ترکیب اضافی است؟ هسته آن را نیز مشخص کنید. 
الف) حس خوب         ب) مرغ عاشق           ج) سرور آزادگان               د) برترین  حماسه 
(0.5 نمره)



تایید

۱۷. مفهوم کدام بیت به حدیث " الدَّهرُ یومانِ، یومُ لکَ و یومُ علیکَ" اشاره دارد؟ 
الف) ای تو رمه سپرده به چوپان گرگ طبع  /   این گرگی شبان شما نیز بگذرد
ب) ای مفتخر به طالع مسعود خویشتن  /   تاثیر اختران شما نیز بگذرد
(0.5 نمره)



تایید

۲. املای درست را از داخل کمانک انتخاب کنید و بنویسید.
کمان را بمالید رستم به چنگ   /    به ( شست  /   شصت) اندر آورده تیر خدنگ 
(0.25 نمره)



تایید

۲۳. یک مجاز درمصرع زیر بیابید و معانی آنرا بنویسید.
به خون گر کشی خاک من، دشمن من 
(0.5 نمره)



تایید

 ج) قلمرو ادبی  ۴ نمره
۲۱. آرایه های مربوط به قسمت پرانتز  را بنویسید.
الف) جز تو کسی نمانده است /   که در زندگی ما  / (  نخل و عنب و تاکستان)  بکارد 
ب) کار پاکان را قیاس از خود مگیر  /  گر چه باشد در نبشتن ( شیر  و شیر)
ج) چنان ننگش آمد زکار هجیر  /  که ( شد لاله رنگش به کردار قیر )
د) آسمان را دیدم که در انتظار سپیده دم ( می لرزید)
و) لیک چنان خیره و خاموش ماند  /  کز همه( شیرین سخنی) گوش ماند
ه) مرا مادرم نام مرگ تو کرد / (زمانه مرا پتک ترگ تو کرد)
(2.5 نمره)



تایید

۴. در گروه واژگان زیر، دو نادرستی املایی دیده می‌شود، آنها را یافته و درستشان را بنویسید. 
نسیم صبا _ بدر و هنین _ عنان و سنان _ حاذق و ماهر _ جزر و مد آب_ ضمائم و تالیقات 
(0.5 نمره)



تایید

  1. الف) قلمرو زبانی ۷/۵ نمره
۱. معنی واژگان مشخص شده را بنویسید.

الف) دست معلم از  (وقب)  حیوان روان شد.    
 ب) زمانه مرا پتک (ترگ)  تو کرد 
ج) لیکن به ایشان ( مولع) مباش.                               
 د) بتازد به نیرنگ تو( توسن) من
و) (ارتجالا ً) انشایی می ساخت و با صدای گرم و رسا به اصطلاح امروزی‌ها اجرا می کرد.
ه)  سر و موی او از در ( افسر ) است
(1.5 نمره)



تایید

۹. در جمله زیر  نقش منادا  و مفعول را بنویسید.
ناتانائیل ، من به تو شور و شوقی خواهم  آموخت. 
(1 نمره)



تایید

۸. با واژه " تصمیم" یک جمله مرکب بسازید. (0.75 نمره)



تایید

ب ) قلمرو فکری ۸/۵ نمره
۱۳.  ابیات و عبارات زیر را  به نثر روان برگردانید.
الف) راه دست خودش هم نبود. ۰/۵
ب) یعقوب خود او را به صبر آموزگار بود.۰/۵
پ) تا با خاک انس نگیری، راهی به مراتب قرب نداری.۰/۵
ت) یکی از خروسان ، ضربتی سخت بر دیده حریف نواخت ، به صدمتی که "جهان تیره شد پیش آن نامدار" ۱
ث) تو را جنوب نامیدم / ای که ردای حسین را بر دوش / و خورشید کربلا را در بر داری.۰/۵
ج) ريش بر می کند و می گفت ای دریغ /  کافتاب نعمتم شد زیر میغ ۰/۷۵
چ) به پیش سپاه اندر آمد چو گرد    /   چو رعد خروشان یکی ویله کرد ۰/۷۵

(4.5 نمره)



تایید

۱۶. در جمله زیر نویسنده به کدام ویژگی اخلاقی اشاره دارد؟
اثر غم و شادی پیش مردمان بر خود پیدا مکن
(0.75 نمره)



تایید

۲۰. منظور مولانا از " پس به هر دستی نشاید داد دست"  چیست؟ (0.5 نمره)



تایید

۱۴. مفهوم مربوط  به هر بیت را انتخاب کنید و شماره آنرا در مقابلش بنویسید. "یک مورد اضافی است"

( ۱_ گذرا بودن زندگی _ ۲_ یگانه پرستی _ ۳ _ ارزش معنوی مبارزه _ ۴_ غرور و تکبر _ ۵_ توکل بر خدا)
الف) چو گفتمش که دلم را نگاه دار چه گفت  /  ز دست بنده چه خیزد خدا نگه دارد
ب) بزد بر بر و سینه اشکبوس  /  سپهر آن زمان دست او داد بوس 
 ج) هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد /  هم رونق زمان شما نیز بگذرد
د) جز از جام توحید هرگز ننوشم  /   زنی گر به تیغ ستم گردن من

(1 نمره)



تایید

۳. در عبارات زیر،  دو  غلط املایی وجود دارد،  آنها را پیدا کرده و درستش را بنویسید. 
الف) هم فرقت بود هم وصلت؛ هم مهنت بود هم شادی 
ب) بر حريف مغلوب که تسلیم اختیار کرده ، مخزول و نالان استرحام می کرد،  رحم نیاورد. 
(0.5 نمره)



تایید

۶. کاربرد "را "  در هر بیت را بنویسید.  
الف) هدیه ها می داد هر درویش را               
ب ) تا بیابد نطق مرغ خویش  را 
(0.5 نمره)



تایید

۱۹. در سروده" ای سرزمینی کز خاکت /   خوشه های گندم می روید  /  و پیامبران بر می خیزند." 
الف) مقصود شاعر کدام سرزمین است؟ 
ب) منظور شاعر از مصرعهای دوم و سوم چیست؟ 
(0.75 نمره)



تایید

۵. در بیت زیر،  نهاد و گزاره را مشخص کنید.
جز از جام توحید هرگز ننوشم 

(0.5 نمره)



تایید

۱۵. با توجه به محتوای درس رستم و اشکبوس ، و بیت
 " تو قلب سپه را به آیین بدار  /  نمره اکنون پیاده کنم کارزار" 
 منظور از " تو " و " من " در این بیت چه کسانی هستند؟
(0.5 نمره)



تایید

۱۱. در ابیات زیر ضمایر متصل را بیابید و بنویسید و سپس نقش های هر یک را نیز بنویسید. 
الف) تنم گر بسوزی به تیرم بدوزی   /   جدا سازی ای خصم سر از تن من
ب) هر آنکه جانب اهل وفا نگه دارد  / خداش در همه حال از بلا نگهدارد
(0.75 نمره)



تایید

۱۸. جمله " ای کاش عظمت در نگاه تو باشد" را با سروده سهراب سپهری مقایسه کنید.
" چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید."
(0.5 نمره)



تایید

۱۲. یک جمله یک سطری بنویسید و یک نشانه ندا در آن به کار ببرید. (0.25 نمره)



تایید

۲۲. آثار زیر از چه کسانی است؟
الف)شاهنامه:                ب) مائده های زمینی:

(0.5 نمره)



تایید