زیرساخت پایدار برگزاری آزمون آنلاین
www.digiform.ir

آزمون کپی از کپی از فلسفه دوازدهم به صورت دیجی فرم

فلسفه دوازدهم

digiform

استفاده از اپلیکیشن ها و پیامرسان ها، پاسخ به تماس ها و استفاده از کلید های پایین موبایل مجاز نیست

زمان تکمیل این آزمون 35 دقیقه میباشد



تایید و ادامه
نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید *



تایید

دیدگاه «دیوید هیوم» فیلسوف انگلیسی درباره ی اصل علیت کدام گزینه به درستی آمده است؟

1- مفهوم علیت و رابطه علت و معلول جزء مفاهیم پایه ای ذهن است.

2- اصل علیت بدون دخالت تجربه به دست می آید و انسان از آن درک فطری دارد.

3- با تکرار حوادث، در ذهن ما چنین تداعی می شود که چیزی را از روی عادت علت چیزی دیگر بنامیم.

4- انسان از طریق حس به توالی پدیده ها پی می برد و رابطه علیت را بنا می نهد. (1 نمره)



تایید

بر اساس دیدگاه دکارت در فلسفه اصل علیت جزء مفاهیم اولیه و بدیهی است که انسان از آن درک .................. دارد.

1- اکتسابی
2- تجربی
3- حسی
4- فطری
(1 نمره)



تایید

یکی از کهن ترین مسائل فلسفی، کدام است؟ کلمة «چرا» به چه معنی است و بازتابی از چیست؟

1- علیت – به چه علت – رابطه علت و معلول

2- وجود و ماهیت – علت این حادثه چیست – وجوب علی و معلولی

3- علیت – علت این حادثه چیست – سنخیت علت و معلول

4- امکان ذاتی – به چه علت – رابطه علت و معلول (1 نمره)



تایید

کاشت و آبیاری از سوی باغبان به معنای پذیرش اصل علیت است.

1- درست

2- نادرست (1 نمره)



تایید

هر یک از قضایای زیر به ترتیب با کدام معنای اتفاق تطابق دارد؟«حرارت سبب یخ بستن آب می شود» ، «همة عوامل پیدایش باران موجود باشند اما باران نبارد»‌، «تحولات زمین به طور اتفاقی منجر به پیدایش انسان شده است».

1- نبودن غایت و هدف در جهان – میان علت و معلول آن رابطه حتمیت وجود ندارد – ممکن است از هر علتی هر معلولی پدید آید

2- ممکن است از هر علتی هر معلولی پدید آید - نبودن غایت و هدف خاص در جهان - میان علت و معلول آن رابطه حتمیت وجود ندارد

3- میان علت و معلول آن رابطه حتمیت وجود ندارد – نبودن غایت و هدف در جهان - ممکن است از هر علتی هر معلولی پدید آید

4- ممکن است از هر علتی هر معلولی پدید آید - میان علت و معلول آن رابطه حتمیت وجود ندارد - نبودن غایت و هدف در جهان (1 نمره)



تایید

جملات: «هر معلولی از علت خاصی صادر می شود» ،‌ «رابطه ای وجودی که در آن یک طرف به طرف دیگر وجود می دهد»، به ترتیب بیانگر چه اصولی است؟

1-علیت – وجوب علی و معلولی

2- سنخیت علت و معلول – وجوب علی و معلول

3- وجوب علی و معلولی – سنخیت علت و معلول

4- سنخیت علت و معلول – علیت (1 نمره)



تایید

ابن سینا و هیوم در مورد اصل علیت چه دیدگاه مشترکی دارند؟

1- ابن سینا و هیوم به دلیل مبانی فکری مختلف هیچ دیدگاه مشترکی دربارۀ اصل علیت ندارند.

2- هر دو معتقدند پی بردن به علیت از طریق تجربه امکان پذیر نیست.

3- هیوم و ابن سینا هر دو معتقدند به دنبال هم آمدن دو حادثه ما را به مفهوم علیت می رساند.

4- هر دو به اصل علیت از طریق اثبات عقلی اعتقاد داشتند. (1 نمره)



تایید

ابن سینا در مهم ترین کتاب فلسفی خود یعنی ......... هم دربارۀ .......... و هم دربارۀ .............. سخن گفته و تلاش کرده نظر مردم را در مورد این مفاهیم تصحیح نماید.

1- الهیات شفا – علت تامه – علت ناقصه

2- الهیات شفا – اتفاق – شانس

3- اشارات – اتفاق – شانس

4- اشارات – علت تامه – علت ناقصه (1 نمره)



تایید

این مطلب که «باغبان بذر می کارد و آن را آبیاری می کند و راننده خودرویش را روشن و به جلو هدایت می کند»، بیانگر کدام یک از اصول زیر است؟

1- سنخیت علت و معلول

2- وجوب بخشی علت به معلول

3- تقدم علت بر معلول

4- پذیرش اصل علیت (1 نمره)



تایید

هر یک از مفاهیم «تخلف ناپذیری»، «پیوستگی و ارتباط» و «تناسب و نظم» به ترتیب با کدام گزینه هماهنگی دارد؟

1- علیت – وجوب بخشی علت به معلول – سنخیت

2- سنخیت – وجوب بخشی علت به معلول – علیت

3- وجوب بخشی علت به معلول – علیت – سنخیت

4- وجوب بخشی علت به معلول – سنخیت علیت (1 نمره)



تایید

در رابطه با علت ناقصه کدام گزینه نادرست است؟

1- علت حقیقی تشکیل معلول نیست
2- با معلول خود هیچ سنخیتی ندارد
3- تحقق آن، تحقق معلول را ضروری نمی کند
4- به معلول خود وجود نمی بخشد
(1 نمره)



تایید

با توجه به اصل ضرورت علی و معلولی نظم جهان قابل تبیین است.

1- درست

2- نادرست (1 نمره)



تایید

کدامیک از موارد زیر به معنای متفاوتی از اتفاق در فلسفه اشاره دارد؟

1- این درخت سیب میوه پرتقال داده است
2- این خروس امروز تخم گذاشته است
3- این آب در دمای زیر صفر درجه بخار میشود
4- این مداد سالم بر روی برگه چیزی نمی نویسد
(1 نمره)



تایید

اگر «الف» علت و «ب» معلول آن باشد کدام گزینه صحیح نیست؟

1- از وجود «ب» می توان وجود «الف» را نتیجه گرفت.

2- از وجود «ب» نمی توان نبود «الف» را نتیجه گرفت.

3- از نبود «الف» می توان وجود «ب» را نتیجه گرفت.

4- از نبود «الف» می توان نبود «ب» را نتیجه گرفت. (1 نمره)



تایید

کدام گزینه از اصل «سنخیت میان علت و معلول» دریافت نمی شود؟

1- هر پدیده ای نیازمند علت است

2- نظم خاصی در جهان برقرار است

3- هر پدیده ای نمی تواند منشاء هر چیزی شود

4- علت های خاص معلول های خاص دارند (1 نمره)



تایید

کدامیک از فیلسوفان یونان باستان از واژه «اتفاق» استفاده کرده بود و در چه موضوعی آن را بکار برد؟

1- هراکلیتوس – پیدایش اتفاقی انسان در اثر دگرگونی های طبیعت

2- دموکریتوس – پیدایش موجودات زنده که به طور اتفاقی با محیط سازگار شدند.

3- هراکلیتوس – تحولات پی در پی اولین موجودات زنده و پیدایش اتفاقی موجودات فعلی

4- دموکریتوس – برخورد اتفاقی اتمها ذرات سرگردان برای پیدایش عناصر و اشیاء جهان (1 نمره)



تایید

اگر کسی به طور جدی و دقیق اصل سنخیت میان علت و معلول را انکار کند، به هیچ کاری اقدام نخواهد کرد به جز ؟

1- نمی تواند برای رفع عطش آب بیاشامد

2- نمی تواند نظم و هماهنگی در طبیعت را تبیین کند

3- نمی تواند دانشمندان را به کشف علل پدیده ها دعوت کند

4- نمی تواند هدف تحولات روی زمین را تبیین کند (1 نمره)



تایید

کدام مورد، بیانگر تفاوت «رابطه علیت» با سایر روابط است؟

1-رابطه علیت رابطه وجودی است اما سایر روابط ابتدا وجود دو طرف فرض می شود.

2- رابطه علیت مانند رابطه دوستی است که وجود دو فرد فرض می شود و سپس دوستی برقرار می گردد.

3- در رابطه علیت دو طرف به یکدیگر نیازمند هستند و رابطه ای عمیق تر از سایر رابطه هاست.

4- در علیت وجود معلول متوقف بر علت است اما در روابط دیگر وجود اولی متوقف دیگری است. (1 نمره)



تایید

پاسخ «ابن سینا» به «هیوم» در خصوص انکار اصل علیت در کدام گزینه کاملتر بیان شده است؟

1- ما از طریق حس و تجربه دو پدیده می بینیم و این همان رابطه علیت است.

2- درک رابطه علیت از طریق تجربه امکان پذیر نیست لذا تجربه گرا نمی تواند آن را تبیین کند.

3- به دنبال هم آمدن دو حادثه به معنای علیت است که با دقت پی به آن می بریم.

4- برای درک علیت، باید از حس و تجربه خود استفاده کنیم و کشف علل امور طبیعی از طریق حس و تجربه صورت می گیرد. (1 نمره)



تایید

از نظر فلاسفه مسلمان کدام مورد درباره علیت درست است؟ (کنکور سراسری 95)

1- حکم ذهن از توالی میان دو حادثه است.
2- توالی میان بعضی حوادث از آن ناشی می شود.
3- برای ایجاد و پیشرفت علم وضع شده است.
4- رابطه ای است که میان حوادث متوالی برقرار است.
(1 نمره)



تایید