دانش آموزي با انجام يک آزمايش سعي کرد با حرارت دادن چند کربنات فلزي بفهمد که
کدام يک از آ نها راحتتر تجزيه ميشوند. او جر مهاي مساوي از پودر منيزيم کربنات، يک قطعه
کلسيم کربنات، پودر روي کربنات و پودر مس کربنات را برداشت. در هنگام تجزيه شدن کربنات
بر اثر حرارت، گاز کربن دي اکسيد آزاد ميشد.
آ)
وقتي اين دانش آموز مس کربنات را حرارت داد، رنگ اين ماده از سبز کم رنگ به سياه تغيير
کرد. منيزيم کربنات نيز تجزيه شد اماّ بر اثر اين واکنش هيچ تغييري در رنگ آن ايجاد نشد. به نظر
شما او چطور توانست بفهمد که يک واکنش انجام شده است؟
(تذکر: به شکل داده شده توجه کنيد)
ب )
1- او چطور ميتواند بفهمد که کدام يک از اين کربناتها سريعتر تجزيه ميشوند؟
2- او براي قضاوت کردن به چه وسيله اي براي انداز ه گيري احتياج دارد؟
3- آيا به نظر شما قضاوت او دقيق خواهد بود؟ توضيح دهيد.
4- اين دانش آموز براي افزايش اعتبار آزمايش خود چه کاري را ميتواند انجام دهد؟
پ )
1- چه نکته اي در صورت سؤال وجود دارد که نشان ميدهد اين دانش آموز قصد داشته است تا يک آزمايش منصفانه و عادلانه را انجام دهد؟
2- چه نکته اي در صورت سؤال وجود دارد که نشان ميدهد اين دانش آموز به درستي آن را کنترل نکرده است؟ به نظر شما اين موضوع چگونه ميتواند بر روي نتايج اين آزمايش تأثير بگذارد؟
ت) متغير مستقل در اين آزمايش چه نام دارد؟
ث) متغير وابسته در آزمايش اين دانش آموز را نام ببريد.
ج) اين دانش آموز براي نشان دادن نتايج خود ميتواند از چه نوع نموداري استفاده کند؟
(4 نمره)